[Astra G] Vraagjes mbt. verlagingsveren

Forumindex Forums Modellen Astra [Astra G] Vraagjes mbt. verlagingsveren

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258208
    HarrieAstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 October 2012

      Afgelopen week reed ik met mijn Astra G Sport Edition II, 1.6 16v uit 2004 weg en hoorde ik in een bocht een metaal geluid. Ik keek direct in de spiegel en zag iets op de grond liggen. Terug gereden en gekeken wat het was. Tot mijn grote schrik trof ik dit aan:

      Er is dus een deel van mijn (spiraal) veer, linksachter plotseling afgebroken.

      Nu is dit een mooie kans om kennis te maken met verlagingsveren. Ik heb hierbij de Eibach Pro-Kit op het oog, welke 30-30 cm verlaagd.
      Ik wil namelijk nog wel comfort behouden en ik zit ook met mijn winterwielen te kijken, die de wielkasten wat meer opvullen als de zomerwielen. Zie verschillende setups hieronder.

      Wintermodus:

      Zomermodus 1:

      Zomermodus 2:

      Ik heb zelf al wat informatie ingewonnen omtrent de Eibach verlagingsveren.

      Nu ik toch nieuwe veren nodig heb, wil ik ietwat lager gaan. Ik zou 1 cm extra lager willen gaan als de 2 cm die de G SEII standaard dus al is verlaagd.

      Ik had daarom ook gedacht dat ik de Eibach Pro-Kit verlagingsveren nodig had, welke 30-30 cm verlagen.

      Echter, na een bezoek aan de plaatselijke automaterialen zaak, bleek dit niet zo het geval te zijn. De verkoper gaf aan dat Eibach uitgaat van de standaard waarde van de auto, en daarop hun verlagingsveren baseren.

      Dus dat zou betekenen dat als ik de Eibach Pro-Kit verlagingsveren aanschaf, de G (standaard 2 cm verlaagd) met de Eibach Pro-Kit (3 cm extra verlaging) in totaal 5 cm laag komt te liggen.

      Dit is niet mijn bedoeling. Zo laag kan ik ook niet gaan ivm. mijn winterbanden, welke anders tegen de wielkasten aanlopen.

      Maar nu heb ik ook al weer dingen gelezen/gehoord dat de Pro-Kit dus uit gaat van de originele waarde van de auto, en daarop afstemd hoeveel de Eibach veren nog verlagen, zodat je op een totaal van 30-30 uitkomt. Dit klinkt mij wel logisch in de oren, maar of dit ook zo in de werkelijkheid is….?

      Waar ik nu dus mee bezig ben is om dit helder te krijgen. Zodra dit 100% helder is, worden de veren direct besteld en wordt er een afspraak bij de garage gemaakt.

      Als iemand de ervaring of de kennis heeft van bovenstaand verhaal, zou het fijn zijn om die onduidelijkheid weg te nemen! Ook zodra ik meer informatie heb ingewonnen zal ik dit melden.

      Mijn dank is groot!! :thumbup

      #18147986
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Je lokale automaterialenzaak zijn stumpers.
        Eibach gaat uit van een standaard model, niet van speciale edities, dus met die veren moet je de af-fabriek verlaging van de veren af halen.
        ALs hij nu 2cm lager staat dan een standaard model, en de veren verlagen 3cm, heb je dus 1cm extra.

        Zo doen de meeste verenfabrikanten het trouwens, omdat het niet te doen is om alle afzonderlijke speciale edities te benoemen.
        Als ze het wel doen, dan is het ook daadwerkelijk benoemd.

        #18147987
        HarrieAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 October 2012

          Zoals jij zegt zou ook het meest logische zijn, anders weet je nooit meer waar je en toe bent en zoek je je een ongeluk naar de juiste veren.

          Echter heb ik niet alleen de lokale autozaak benaderd, ook enkele webshops, waarvan de antwoorden ook verschillend zijn! Ik kan hier dus niet op gokken, dat vind ik een te groot risico.

          Hopen dat mijn mail naar Eibach Duitsland uitkomst gaat bieden…

          #18147988
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            De veren die je wil kopen verlagen de normale astra g met 3 cm dus dat is 1 cm meer dan nu.

            #18147989
            HarrieAstra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 October 2012

              Haasje bedankt voor je reactie, echter hoe zeker weet je dit, gezien ik al meerdere, verschillende reacties heb gehad?

              Ik blijf met de gedachte zitten of dat het allemaal wel goed komt met de verschillende soorten wielen die ik heb, zodra de Astra verlaagd is.

              Zoals eerder gezegd:
              – Winterset: Stalen velgen – ContiWinterContact TS803 – 195/65/R15 91T – ET? – ?J
              – Zomerset: Evolution S038 – Michelin Pilot Sport 3 – 205/40/R17 81W – ET35 – 7J
              – Zomerset: Origineel SEII – Michelin Exalto – 205/50/R16 ??? – ET49 – 6J

              Volgens een omreken programmaatje zullen dit de afwijkende maten zijn, van de originele set uitgaande;
              Standaard: Hoogte: 61.14 cm – omtrek: 192.08 cm – snelheid (op de teller) 50.00 km/u 70.00 km/u 90.00 km/u 120.00 km/u
              Zomerset: Hoogte: 59.58 cm – omtrek: 187.18 cm – snelheid (op de teller) 48.73 km/u 68.22 km/u 87.71 km/u 116.94 km/u
              Winterset: Hoogte: 63.45 cm – omtrek: 199.33 cm – snelheid (op de teller) 51.89 km/u 72.64 km/u 93.39 km/u 124.52 km/u

              De foto’s van de hoogtes, en de ruimte tussen de banden en de wielkasten, zijn terug te vinden een paar bladzijdes terug!

              Ga ik het dan met mijn winterwielen redden, met deze 1cm extra verlaging dmv. de Eibach Pro-Kit?

              Wat mensen die ik afgelopen tijd gesproken heb, spreken erover dat de schuurstraal verandert zodra er iets met de stuur/wiel inrichting gedaan wordt. Dus ook in het geval bij het vervangen van de veren, voor exemplaren die 1 cm korter zijn.

              Schuurstraal = Scrub Radius = Camber, dus in mijn ogen prima op te lossen middels uitlijnen, toch?

              Graag zou ik dit even op een rijtje willen hebben, zodat ik voor mijzelf een definitieve keuze kan maken.

              PS.: Tot op heden nog niets mogen horen van Eibach Deutschland. Wel mooi dat ze op hun site vermelden dat ze binnen 48 uur reageren… Niet dus.

              #18147990
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Scrub is niet camber. Camber is puur hoe schuin het wiel staat.
                Scrub is het “kruispunt” van de middenlijn van het wiel ten opzichte van hoe schuin de veerpoot staat.
                Als je de camber niet verandert, blijft je scrub radius gelijk, want de middenlijn van je wiel blijft op dezelfde plek en de veerpoot ook, ten opzichte van elkaar.
                Echter, als je de camber corrigeert (wat vaak nodig is omdat je meer negatieve camber krijgt bij verlagen) verschuift je scrub naar buiten toe. Dat is prettig met parkeren, want je wielen gaan vanzelf rollen als je het stuur draait. Nadeel is dat je auto dan gevoeliger wordt voor opzij trekken onder remmen.
                Om terug te komen bij een neutrale scrub radius (als je die nu al hebt) zou je de middenlijn van je wiel naar buiten moeten verplaatsen. Dat betekent lagere ET waarde of spoorverbreders monteren. Maar dan heb je weer het risico dat het aanloopt.
                Camber is puur hoe schuin het wiel staat.

                Edit:
                Je kan ook de top van de veerpoot verder naar buiten brengen, maar daar heeft een Astra G standaard geen voorzieningen voor.
                Daar voor heb je een instelbare toplager nodig. Dat vindt je vaak terug op aziatische en amerikaanse high end schroefsets (hier moet alles goedkoop, dus dat zit niet op europese schroefsets). Kijk maar eens naar schroefsets van BC Racing of Tein.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.