Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › olie bij de bougies Astra 1.8 2006
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2013 om 10:43 #17258195
Hallo,
Ik heb sinds een aantal jaren een Astra 1.8 uit 2006. Inmiddels staat er bijna 160.000km op de teller. M.u.v. een paar kleine dingen heb ik tot op heden geen problemen gehad met de Astra. De auto start en rijdt prima. Het afgelopen jaar is de auto echter wel meer olie gaan gebruiken. Ik moet rond de 1500 km ongeveer een halve tot een liter olie bijvullen.
De KVS ziet er helder uit en blijft op peil;
Ik vind geen oliesporen onder de auto;
Ik zie geen vreemde rook oid uit de uitlaat komen;
Wel is de binnenkant van de uitlaat zwart en vettig.Wat ook opvalt is dat er een kleine hoeveelheid heldere olie op de kleppendeksel bij de bougies ligt. Ik heb geen idee hoe dat daar komt.
Eerst dacht ik dat ik gemorst had met het bijvullen van de olie, maar dat kan daar niet komen. Op internet heb ik
gelezen dat dit mogelijk komt door een lek in de pakking van de kleppendeksel, maar ik lees ook dat het misschien wel de koppakking kan zijn.Binnenkort gaat mijn auto voor het jaarlijkse onderhoud naar de dealer. Ik hoop natuurlijk dat de oorzaak meevalt. Kan iemand aangeven hoe een garage de oorzaak van deze klacht kan achterhalen (ik las iets over een compressietest oid) ?
Ik hoop via dit forum op voorhand iets meer inzicht te krijgen in de mogelijke oorzaak van de klacht en de mogelijkheden om deze te verhelpen. Ik wil namelijk voorkomen dat mijn auto een melkkoe gebruikt gaat worden voor de garage omdat ik zelf niet veel verstand van auto’s heb.
Ook zag ik dat een dikke rubberslang van de airco, die voor het motorblok langs loopt, twee kleine haarscheurtjes in het rubber heeft. Is dit een probleem of moet ik deze laten vervangen?
Alvast bedankt voor de reactie
30 mei 2013 om 15:28 #18147878we hebben onze zaf b 1.8 nog niet zo heel lang bijna 9 mnd nu en 7500 km afgelegd stand nu 64600 km, 2x olie gecontroleerd en niets bij hoeven te vullen..laatste beurt (door 1e eigenaresse bij motorhuis) was 12.500 km geleden maar weet niet of deze dame dit wel ooit heeft gedaan.
Mij lijkt het olieverbruik hoog.Onze primera p11 faceliftmodel verbruikt tussen de jaarlijkse beurten (15/18.000km) geen drup olie, controleer dit meestal 3 keer per jaar., echter er bestaat eenzelfde 1.8 liter (ligt in TINO) en die word ergens anders (renault) in elkaar gezet..die doet ongeveer ook 1 liter op 1000/1500 km.
Waar het aan ligt?? (in beide gevallen) dat kan ik je niet vertellen
30 mei 2013 om 16:03 #18147879En als er vettigheid in de uitlaat zit, heb je het naar mijn mening al ontdekt…
Als je bij een koude start al stevig door zou rijden, dan slijten de zuigerveren veel harder, waardoor er olie in de verbrandingskamer, en dus de uitlaat kan komen. Of je dit doet, weet ik niet. Het is enkel een scenario…
Compressie-meting en lektest zullen dit uitwijzen.
Mocht dit toch het geval zijn, dan mag je je portomonee trekken…Een ander scenario is dat er olie lekt bij de kleppen. Dit komt dan hoogstwaarschijnlijk door slechte / versleten klepsteelrubbers. Hiervan zijn de kosten nog enigszins te overzien.
Dat er olie bij de bougies zit kan goed komen door de kleppendeksel-pakking. Gewoon een keer schoonmaken en nogmaals aankijken.
31 mei 2013 om 22:04 #18147880Olie op de bougies is een lekke klepdeksel pakking.
Zwarte vettige aanslag in de uitlaat is olieverbruik.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.