Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Welke olie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2013 om 22:00 #17258084
Hallo,
Ik ben van plan om maandag de olie/koelvloeistof te gaan verversen (voor de 1ste keer in mijn leven), en wil graag weten welke olie ik er nu echt het beste in kan doen, er moet binnenkort +3000km gereden worden voor vakantie en wil dus wel graag dat er nu dan gelijk goede olie in gaat, normaliter gooi ik er 10w40 in. Is dit nu de beste olie voor een Corsa B x14xe 16v ecotec? En welk merk olie heeft volgens jullie de beste kwaliteits/prijs verhouding, en moet ik vol/halfsyntetisch hebben? Ik deel de auto samen met mijn moeder en die koopt meestal olie bij de action :swear (?). Is dit nu heel slecht voor de auto, of is het in principe “olie is olie”? Buiten de vakantie om is het in principe een boodschappenkarretje maar wordt er wel redelijk vaak een stukje snelweg gepakt of een langer durende rit.
Btw: is er ook een manier om de koelvloeistof uit de leidingen/motor te laten lopen zoals bij de olie? Of is dit niet nodig?(Heb wel eens gehoort dat je koelvloeistof niet mag mengen en ben vergeten welke koelvloeistof er de vorige keer inging :angel ).
25 mei 2013 om 22:28 #18146729Wat olie betreft: 10W40 halfsynthetisch.
Dat staat in het boekje van je auto en is prima.Alle olie die verkocht wordt, voldoet aan de SAE specificaties, en de fabrikant van je auto specificeert ook aan de hand van SAE, dus je kan eigenlijk nooit slechte olie kopen.
Hier in nederland kennen we het begrip slechte olie niet. Alleen goed en beter. Voldoen aan SAE is namelijk verplicht.
Het verschil zit hem in eventuele additieven die, volgens de fabrikant, goed moeten zijn voor de motor. Echter is er niemand die de daadwerkelijke effectiviteit er van kan/wil bevestigen. Voornamelijk verkooppraat dus, totdat er daadwerkelijk iets bewezen wordt.Als ik een dood standaard wagen de 6 ton zie passeren op niets meer dan de olie die er in wordt gegoten door de dealer en af en toe een scheutje Action olie, dan mag je er toch wel vanuit gaan dat het geen ene reet uitmaakt welk merk je koopt. Ook de dealer heeft niet altijd dezelfde olie. Puur inkooptechnisch enzo, waar krijgen ze dit jaar de beste inkoopdeal. De ene keer heb je Mobil, de andere keer Valvoline, danweer Castrol, etc. Het zit dan wel in een flesje met grote letters GM er op, maar das dan ook alles wat gelijk blijft…
Kortom: koop je olie maar gewoon bij de Action. Is niets mis mee, want het voldoet aan de SAE specificaties die de fabrikant van je auto voorschrijft.
Wat betreft de koelvloeistof: kijk eens naar de kleur.
Rood/oranje is G12 Longlife
Blauw is G11 (heb je nu waarschijnlijk)
Groen is G10Onderlinge G nummers mag je niet met elkaar mixen, maar G11 op G11 gooien is natuurlijk geen probleem.
Je krijgt trouwens nooit je motorblok helemaal leeg. De koelwater kanalen liggen lager dan de aansluitingen, dus er blijft altijd wel een liter of 2 in zitten. Die krijg je er alleen uit als je gaat spoelen.
Je kan het beste de koelslangen los halen en zoveel mogelijk aftappen. Daar na weer bijvullen en laten ontluchten. De lucht ontsnapt vanzelf naar het koelwater tankje als de motor loopt.
Starten, laten bubbelen en ondertussen bijvullen tot er niets meer bubbelt. Eventueel kan je de boel nog een zetje geven door een beetje in de slangen van de radiator te knijpen.Edit:
Om nog even terug te komen op de olie.
Er is niets op tegen om over te stappen op vol synthetische olie. Zolang de vloeibaarheid bij warme motor maar gelijk blijft en je niet teveel afwijkt van de vloeibaarheid bij koud, gaat dat ook prima.
Synthetische olie houdt minder goed water vast, waardoor je dus minder risico op sludgevorming hebt. Verder doet het net zo goed z’n werk als semi-synthetisch.
Het is dus wel interessant als je vaak korte stukjes rijdt.Vloeibaarheidswaarden is trouwens die “10W40” code.
index 10 bij koud, index 40 bij warm. 5W40 of 15W40 zou dus ook prima kunnen.
Bij koude omgevingstemperaturen zou je er voor kunnen kiezen om 5W40 te nemen, Dat vloeit wat lekkerder door een koude motor en kan soms er voor zorgen dat de motor net even wat lekkerder start en loopt als het streng vriest.25 mei 2013 om 22:56 #18146730Zo even uit me hoofd zit er groene koelvloeistof in, heb vorige week nog gekeken maar heb niet onthouden welke kleur het precies was. Ik wil in principe wel proberen om zoveel mogelijk koelvloeistof eruit te halen omdat ik er een langere tijd uit ben geweest en me moeder nog nooit heeft gehoord van “Koelvloeistof” niet mixen. Ik heb overigens geen last van lekkages of koelvloeistofverlies (wat mixen tot gevolg zou hebben(?).
Je kan het beste de koelslangen los halen en zoveel mogelijk aftappen.
Bedoel je dit d.m.v. een draaiende motor? Ik verdiep me eigenlijk pas sinds vorige week in het “sleutelen” aan auto’s dus ik weet in principe 0.0% hiervan. Wel heb ik altijd aan scooters gerommeld, maar dit waren allemaal luchtgekoelde :o.
De auto heeft in de winter nog nooit geweigerd om te starten, dus ik denk dat ik maar bij 10w40 blijf, aangezien het nu toch ook “zomer” begint te worden.. nouja het vriest in ieder geval niet meer :hmmz . Volsyntetisch is dan inderdaad wel interessant.
25 mei 2013 om 23:01 #18146731Nee, niet aftappen met een draaiende motor. Alleen doen als je m in de soep wil laten lopen ;)
Gewoon netjes uit, aftappen, weer bijvullen, dan pas starten.
Het systeem is pretty much zelf ontluchtend. Heeft alleen een draaiende motor nodig om te ontluchten, en de lucht gaat dan naar het tankje toe. Die zie je dan bubbelen en het vloeistofnivo zakken. En dan vul je steeds even bij tot het stopt met bubbelen.Daarna ga je even een eindje rijden (15km is zat) en dan zal na afloop en afkoelen van de motor het vloeistofnivo alsnog een beetje zakken.
De laatste bubbels zijn er dan uit en “krimpt” de koelvloeistof (tijdens onluchten wordt/is het warm en zet het uit). Zodra hij koud is, vul je nogmaals aan tot het vullingsnivo voor een koude motor is bereikt.
Je kan er, als je er ervaring mee hebt, ook voor kiezen om iets teveel koelvloeistof in de tank te hebben na het ontluchten. Dat vereist wel wat gevoel en ervaring om te weten hoeveel ongeveer, om na de eerste rit uit te komen op precies het goede nivo ;)25 mei 2013 om 23:12 #18146732Wat moet ik mij dan voorstellen bij het aftappen? :angel Gewoon de slangen loshalen en het loopt er van zelf uit, of ook ff druk op zetten? Hoeveel liters gaan er ong. in na het aftappen? Dan kan ik rekening houden met de hoeveelheid koelvloeistof bij het kopen. Is er nog een verschil van goede en betere koelvloeistof? Ik lees net ergens dat de soorten glycol verschillen, en dat ethyleen glycol giftiger is als mono ethyleen glycol, vandaar de vraag.
25 mei 2013 om 23:22 #18146733Inderdaad, gewoon slangen los en er uit laten lopen. Netjes opvangen, want het is een milieudelict om het de goot in te laten lopen ;)
En liters… m’n Calibra gaat 7 a 8 liter in, voor een Corsa weet ik t zo niet, maar ik gok 6 a 7 liter totaal, dus ik verwacht dat je met een jerrycan van 5 liter er wel komt.En wat voor koelvloeistof… sja, gewoon iets pakken wat dezelfde kleur heeft. Als je netjes onderhoud pleegt en dus netjes om de zoveel tijd vervangt, maakt het weinig uit, want dan is het toch wel vervangen voordat de werking er af is.
Giftiger maakt voor de werking verder niet zoveel uit.25 mei 2013 om 23:29 #18146734Enigste probleem is dat ik niet weet of het wel de originele kleur is, en of het niet gemixt is. Ik zal morgen even kijken en zal maar stoppen met je lastig te vallen haha, het is immers al laat. Bedankt voor je hulp en geduld ondanks dat ik nogal traag van begrip ben :thumb :wors
25 mei 2013 om 23:33 #18146735G10 en G11 gaan samen zonder dat dat echte problemen oplevert. Het blijft koelen, maar of de antivries werking dan nog optimaal is, is de vraag.
G12 verandert in gel als je het mixt met G10 of G11, dus dat mag je niet mengen ivm motorschade.
G10+11 is niet direct gevaarlijk, maar wordt wel afgeraden.Ik zou gewoon zo veel mogelijk aftappen en dan G11 er in mikken. Een beetje G10 er bij, als dat er uberhaupt in zit, geeft verder niet zoveel.
Sowieso zal de kleur nu zijn van de antivries die er voornamelijk in zit. 20% G10 bij G11 in gooien zorgt in ieder geval niet voor een dramatische kleur verandering, maar blijft nog gewoon blauw.En geen punt joh ;)
25 mei 2013 om 23:41 #18146736Ik ga er dan niet van uit dat er ooit G12 in heeft gezeten, omdat de auto meestal rond de 90-95 graden zit, en ik denk niet dat deze “gel” dan nog zo goed koelt, en ik me enigszins kan herinneren dat er geen “rode gloed” in het koelwater zat. Hij rijdt immers al minstens 1,5 jaar zonder problemen die veroorzaakt kunnen worden door koeling. Ik ga hem gewoon zoals jij zegt zo veel mogelijk aftappen en dan mik ik er wel een dotje G11 in. Hartelijk bedankt voor je hulp/reacties!
25 mei 2013 om 23:44 #18146737G12 heeft nooit in Corsa B’s gezeten. Dat is iets wat begonnen is bij Volkswagen. Zelfs de Astra G uit 2004 van m’n pa zit nog gewoon G11 in.
G12 is sowieso aan de prijzige kant en dat kan je er alleen in doen als je de hele motor van binnen droog weet te krijgen. Veel teveel werk dus.Veel succes en plezier met sleutelen!
26 mei 2013 om 13:50 #18146738als je echt zowat alle koelvloeistof er uit wilt hebben kun je ook de interieur radiateur slangen los halen, deze zitten echter het motorblok dus een brug in wel handig…
26 mei 2013 om 14:22 #18146739Ja inderdaad, dat had ik ook al in gedachten om de radiateurslangen los te halen, maar sinds McKaamos mij verteld heeft dat je G10 gewoon met G11 mag mixen en het ongebruikelijk is om er G12 in te mikken, laat ik voor de rest alles maar vast zitten, omdat ik ook geen brug tot beschikking heb zo 1, 2 ,3. Zijn er trouwens nog filters o.i.d die ook een vervanging kunnen gebruiken betreft het koelwatersysteem?
26 mei 2013 om 14:56 #18146740Nee, niet voor het water.
Voor de olie wel, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook wel uitgevogeld ;)Luchtfilter van de motor kan je beste ook meteen mee nemen, en de benzinefilter. Die wordt nogal eens vergeten namelijk. Zit vlak voor je rechter achterwiel verborgen achter de dorpel.
En als we dan toch bezig zijn, zou ik direct even een set nieuwe bougies er in schroeven (zorg voor een magnetische bougiesleutel of een puntbek tang met een lange bek, ze zitten nogal diep in de kop).
En dan schroeven we nog even de 3 middelste schroeven van het parrafaan los (dat rooster tussen motorkap en voorruit). Die kan je dan precies ver genoeg omhoog krijgen om ook je interieurlucht filter te vervangen. Dan ruikt het ook weer lekker fris uit de roosters in je dashboard.Afhankelijk van welke olie je koopt, ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt voor een complete servicebeurt.
Laatste keer dat ik een servicebeurt aan een Corsa B deed ws ik ongeveer 100 euro kwijt. (inclusief een extra literflesje olie voor onderweg)
Corsa van m’n vriendin. Het gekke ding had last van op 3 poten lopen, horten en stoten, en er zat sludge in de olie.
Dus ik heb er maar Valvoline Maxlife in gekieperd. 10W40 volsyntheet. Setje NGK BKR5 oid bougies (van die dubbel massa gevallen) en een set nieuwe filters voor alles van Bosch.
Sindsdien looptie weer helemaal probleemloos en het verbruik is er ook nog eens beter op geworden (1op12 naar 1op14 gemiddeld) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.