Forumindex › Forums › Modellen › Astra › [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 mei 2013 om 07:31 #17258032
Ola mede Opel bezitters king:,
Ik loop nu al een aantal dagen te spelen met de gedachte om bij mijn Astra H Enjoy (11-2004) parkeersensoren (zowel voor als achter) in te bouwen. Aangezien ik wel vrij handig ben, maar naast het vervangen van de radio en het inbouwen van de carkit geen ervaring heb met het sleutelen aan auto’s, hoop ik dat jullie me hier een beetje mee kunnen helpen, c.q. adviseren voordat ik (een paar) honderd euro lichter ben :).
Ik heb een beetje lopen snuffelen op internet en heb, volgens mij, wel een aardig setje gevonden voor een prima prijs (ebay.de).
Als ik de beschrijving zo lees, betreft het een universele set, die normaal gesproken zou moeten werken. De achterste sensoren lopen via het achteruitrijlicht, de voorste via de remlichten of via een schakelaar.
Nu zou ik verwachten dat dit allemaal niet zo’n probleem zou mogen vormen, ware het niet dat (zo heb ik begrepen) de boordcomputer wel eens kan gaan lopen piepen wanneer ik de achterste sensoren aansluit op het achteruitrijlicht i.v.m. de CAN-BUS en de hoeveelheid stroom die dan wordt gevraagd.
Nou vond ik dit topic, waarin astra-gtc-freak meld dat de voeding van de originele af-fabriek parkeersensoren (achter?), via de achterruitverwarming loopt (de schakeling met het inparkeren ontgaat me daarbij wel even) en daarmee zou ik dan van dat probleem af moeten zijn als ik het goed begrijp? De opties voor het trekken van nieuwe draden vanaf de aansteker, het plaatsen van relais, het aftakken van draden en het vervangen van de lichten door andere (minder stroom verbruikende) heb ik gelezen, maar ik wil het liefst niet aan de originele bedrading c.q. verlichting komen aangezien ik dan helemaal niet meer weet wat dit voor gevolgen heeft, en hoe ik het weer herstel als het per ongeluk misgaat…
Dan kom ik bij de sensoren aan de voorzijde, die ik het liefst via de schakelaar op het dashboard wil laten verlopen i.p.v. via de remlichten (als ik het goed begrijp uit de eBay advertentie worden de sensoren een x-aantal seconden geactiveerd na het remmen, waardoor dus, bij bijv. een stoplicht, de sensoren zouden reageren?). Grote crux in dit verhaal met de dashboardschakelaar, is echter dat ik daar een blinde schakelaar heb zitten, en geen schakelaar voor de parkeersensoren.
Kan ik deze unit zomaar vervangen door bijvoorbeeld deze: ebay.de, zodat ik in ieder geval de extra schakelaar heb, en zo ja, dien ik dan nog draden te trekken (en welke uiteraard)? Of is het vanaf dat moment Plug & Play (evt. aanmelden via OP-COM? (zit in de bestelling))?
Omdat ik uit diverse topics begrepen heb dat de REC en de al dan niet aanwezige stekkers nog wel eens belangrijk zouden kunnen zijn heb ik voor de zekerheid e.e.a. hieronder bijgevoegd:
Mijn dashboard met blinde schakelaar
(Vrij lege) REC
Vervangende schakelaar
Het setje wat ik op het oog hebZoals gezegd, ik ben vrij handig met het aanleggen en wegwerken van spullen, kan prima een boormachine hanteren voor de gaten en geloof helemaal dat het uiteindelijk wel werkend te krijgen is, maar het is voor mij totaal nieuw, en (in ieder geval voor mij) toch even wat anders als het thuis installeren van een keuken en daar de bedrading voor trekken :hmmz.
Misschien zit ik er met mijn gedachten helemaal naast, of misschien is het juist wel zo gigantisch veel werk dat ik het beter uit mijn hoofd kan zetten, of wellicht is mijn auto niet, of onvoldoende voorbereid, maar dan heb ik het in ieder geval gevraagd :)
Mochten jullie nog meer info of foto’s nodig hebben dan hoor ik dat graag!
28 mei 2013 om 07:44 #18146173Niet aan beginnen
28 mei 2013 om 07:47 #18146174Kort maar krachtig :p Heb je daar misschien ook een reden/uitleg bij?
28 mei 2013 om 07:52 #18146175Als je dit gaat doen dan zou ik de orginele sets kopen van opel.
Aftermarket is erg veel soldeer / zoekwerk om het werkent te gaan krijgen.
Tenzij je dat lelijk ding op je dash wil hebben.28 mei 2013 om 08:00 #18146176Los van de kosten en storingen is het een absolute crime om
het te laten “communiceren” met je rec. Aftermarket is ontzettend lastig.Gaten in je bumper etc etc. Beter is het om donorbumpers met pdc
op de kop te tikken en laten spuiten. Scheelt een hoop ergernis. Je bent iets duurder uit met spuiten erbij. Mijn mening.Groet
28 mei 2013 om 08:16 #18146177@Haasje
Ik heb nog niet gekeken, maar zijn:
A) Die sets eenvoudig te vinden (ebay.de is wel dé plek om te zoeken merk ik);
B) Betaalbaar;
C) Er ook voor de voorbumper?En hoe sluit ik die sets dan aan? Is dat op een vergelijkbare manier als de set die ik hier gevonden had, of is dat wel plug & play?
@Nor
V.w.b. de gaten in de bumper ben ik niet zo bang, ik had evt. ook nog een set voor de voor- en achterzijde gevonden die je je niet ziet, maar enkel aan de binnenzijde van de bumper monteert.Ik wilde later hier informeren of er toevallig ook mensen zijn die daar ervaring mee hadden. Mocht ik de auto dan namelijk ooit verkopen en ik zou de sensoren willen houden, dan zit ik dus niet met die gaten.
Maar een donorbumper incl. overspuiten, volgens mij loop je daar ook op leeg? (even snel gekeken naar alleen een bumper, niet naar of er wel of geen mistlampen etc. inzitten, en dan kom ik toch al aan de € 250,- – € 300,- en dan moet ‘ie dus nog gespoten worden)
Ik had gehoopt met zo’n aftermarket setje voor max. € 100,- tot € 150,- klaar te zijn, maar dat valt dus vies tegen :(
28 mei 2013 om 11:26 #18146178Ik heb destijds een originele set ingebouwd. (meer info inclusief onderdeelnummers kun je vinden in de HOWTO die ik gemaakt heb) Probeer onderdelen zoveel mogelijk via een demontagebedrijf of via Ebay te bestellen. Als je ze nieuw via de dealer koopt kost het inderdaad veel geld.
Volgens mij heeft het al met al 200 a 250 euro gekost. Ik heb de bumper niet gespoten, de houders voor de sensoren wel. Dat heb ik gedaan door een spuitbus op kleur en spuitbus blanke lak bij de dealer te bestellen.
De Astra H is origineel nooit geleverd met sensoren voor, de Zafira daarentegen wel. Volgens mij zijn er mensen hier op het forum die een Zafira set hebben ingebouwd voor de sensoren aan de voorzijde.
28 mei 2013 om 11:43 #18146179Je how-to had ik inderdaad gezien :thumb, en het liefste heb ik natuurlijk ook de originele onderdelen er in zitten, maar ik hoopte voor een lager bedrag uit te kunnen komen, vandaar dat ik het op deze manier met een aftermarket set probeerde (nou moet ik toegeven dat ik ook nog niet wist dat er zo veel via ebay.de te krijgen was)
Dat de Astra trouwens af-fabriek niet met sensoren voor te krijgen was wist ik niet zeker, maar hier ging ik al wel een beetje van uit gezien de geringe hoeveelheid info die ik hierover kon vinden.
Laat ‘t mij nou eigenlijk nét om de sensoren voor gaan, ik heb 0 moeite om de achterkant in te schatten, maar toch wel wat meer moeite met de neus (misschien de stoel iets hoger afstellen :P). Maar ik dacht, als ik aan sensoren begin, dan dus ook rondom :)
Kan jij trouwens, op basis van de foto’s die ik geplaatst heb zeggen of een origineel GM onderdeel wel 1,2,3 aan te sluiten is, of moet ik een bulk extra draden gaan trekken?
Uit jouw how-to:
In deze HOWTO ga ik er vanuit dat je auto gedeeltelijk is voorbereid voor parkeersensoren. Dat wil zeggen dat er een connector naast de REC ligt met 3 draden die naar je instrumentenpaneel loopt.
…
Ik heb volgens mij wel goed rondgekeken in de REC, maar ik kon zo snel even niets vinden wat hier op leek, of kijk ik er strak over heen?
Dan, v.w.b. het spuiten, ik was eigenlijk ook niet van plan om een hele nieuwe (= gebruikt maar voorzien van sensoren) bumper te bestellen en deze te laten spuiten, zo veel geld is het me dan ook niet waard. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om deze optie er in te zetten, maar het moet prijstechnisch wel leuk blijven. Maar het spuiten van de sensoren zou inderdaad wel een optie kunnen zijn. Overigens heb ik een zwart metallic lak, dus ik vraag me af in hoeverre je dan de sensoren over moet spuiten aangezien de deze standaard al zwart zijn?
28 mei 2013 om 12:11 #18146180Vanaf de foto kan ik dat helaas niet niet zien. Het kabeltje met een (uit mijn hoofd) grijze stekker ligt iets verder naar achter naast de REC. Je moet dus langs je REC kijken in de richting van je achterbank. Een stukje naast de REC (10 a 20 cm) zou je de kabel met 3 draden en een stekker moeten zien liggen. Het kan zijn dat de stekker vast getaped zit aan een andere kabelboom zodat deze niet rammelt in de auto.
Als je het niet direct kunt vinden laat het even weten dan probeer ik een foto te maken.
Of je de sensoren en houders moet spuiten is een kwestie van smaak. Ze worden nieuw geleverd met een primerlaag deze oogt wat grijzig. Je zo in ieder geval via een demontagebedrijf sensoren proberen te krijgen die al de juiste kleur hebben. De sensoren worden gebruikt op Astra, Vectra, Signum en Zafira.
Als ik zoek op het nummer van de parkeersensoren op onderdelenlijn.nl dan kom ik bijvoorbeeld de volgende set tegen (in het zwart).
http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/onderdeel.aspx?onderdeelnummer=12787793&onderdeel=pdc+sensor+set&status=gebruikt&onderdeelid=0980b05a47a10042643s1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
28 mei 2013 om 12:50 #18146181Ik zie wel iets wits liggen ter hoogte van de wielkast wat vastzit aan de rest v/d kabels, maar het lijkt me te klein voor een stekker? Bovendien zou ik zo 1,2,3 ook niet weten hoe ik daar bij moet komen, ik kan er in ieder geval met m’n hand zo snel niet bij.
ik heb nu m’n camera ff in de oplader zitten, maar ik zal zo eens proberen een foto te maken.
Mocht ik de voorbereiding nou niet hebben, is ‘t dan véél werk om die draden te trekken, of is het wel te doen?
Edit:Hierbij de foto, maar nu ik er eens rustig op foto naar kijk lijkt me het witte ding wat ik zag (in het rood omcirkeld) eerder iets van een stuk plastic wat e.e.a. op z’n plek houdt, net zoals hetgeen wat in het blauw omcirkeld is?
Iets anders heb ik me zo snel niet kunnen ontdekken…
28 mei 2013 om 13:02 #18146182Die witte stekker is het niet.
Volgens mij valt het nog wel mee mocht je de draden moeten trekken. Het gaat om 3 draden die naar het instrumentenpaneel moeten. Mocht het nodig zijn dan kan ik het tzt wel even voor je nakijken.28 mei 2013 om 13:11 #18146183Als je dat een keer zou willen doen zou wel top zijn.
Ik ben niet bang om een beetje te knutselen aan de auto maar ik wil het allemaal wel netjes doen, het moet er enigszins origineel uitzien, en het mag me zeker niet te veel kosten…
Ik heb namelijk net een reparatie van € 2500,- erop zitten dus het had al niet veel gescheeld of ik had de Astra al verkocht en een andere gekocht :p
Maar, er even vanuitgaande dat ik de draden niet heb liggen, dan is het 3 draden door de auto naar het dashboard trekken, waar zou ik die op aan moeten sluiten?
28 mei 2013 om 13:21 #18146184Ik knutsel ook graag aan mijn Astra (heb alle accessoires bijna compleet ;) ), maar wel alles zo origineel mogelijk.
2500 euro? Dat is geen misselijke reparatie geweest!
Waar ze exact op aangesloten moeten worden weet ik zo niet uit mijn hoofd, dat moet ik nakijken. Het zijn inderdaad drie draden volgens mij twee voor de canbus en de andere draad zal waarschijnlijk een voeding zijn.
28 mei 2013 om 13:30 #18146185Ik bekijk nu je foto, maar ik heb wat moeite om in te schatten wat je op de foto hebt gezet. Heb je toevallig ook een foto die van iets verderaf genomen is? Wellicht wordt het dan wat duidelijker waar de kabelboom van de foto ‘loopt’
28 mei 2013 om 13:49 #18146186Was idd geen eenvoudige reparatie :(
Ik heb van meerde mensen het advies gekregen om er vanwege de problemen zelfs een nieuw blok in te leggen, zo dramatisch was ‘t (die € 2500,- was zelfs nog bij de beun, waarbij hij schatte dat je bij de dealer voor alle werkzaamheden die hij verricht had, tenminste € 5000,- kwijt was):
oa.: Div. zuigerveren stuk, cilinderwanden beschadigd en opnieuw uitgehoond, 1 hele nieuwe zuiger en voor de volledigheid ook maar alle bougies en klepveren vernieuwd… Motorblok is volledig uit elkaar geweest, ben de auto bijna 8 weken kwijt geweest en nu zit ik waarschijnlijk met een defecte luchtmassameter en een lekke krukaskering (die laatste is voor de beun, want die was zeker niet lek toen ik m’n auto daar neer zette, maar hij is met vakantie -.-).
Dus vandaar dat ik zeg, hou ‘t zo goeiekoop mogelijk :p
Oh ja, en nee, ‘t was niet mijn schuld :p
Heb die auto nu 1 jaar en een beetje en heb 8000 km. gereden… Volgens div. personen had de dealer dit moeten opmerken bij het innemen c.q. bij de verkoop, of anders dit als garantie moeten nemen, of coulance tonen bij de reparatiekosten . Het enige wat ik nu kreeg nadat ik vol vertrouwen daar naartoe ging was “Meneer, we hebben met een camera in het blok gekeken en gezien dat er een in- of uitlaatklep in het blok is afgebroken … lang verhaal… we kunnen u matsen door i.p.v. 2500,- slechts 2200,- te rekenen.”Toen ik vervolgens zei dat als je met een afgebroken in- of uitlaatklep zit de motor niet meer kan laten draaien aangezien je dan de cilinders dwars door de hele zooi heen duwt (terwijl ik toch nog prima kon rijden met de auto en er zelfs naartoe ben gereden) had ik er geen verstand van :puke
Edit:Voor die foto moest ik dus redelijk dat vak induiken, maar op deze foto zie je hem nét liggen, en het gaat dan om dat kleine witte puntje wat onder de dikke rode draad loopt:
Als ik een schatting moet maken vanaf de binnenkant, dan schat ik dat deze ongeveer op de volgende plek loopt:
Sterker nog, ik heb zelfs de achterbank omlaag geklapt omdat ik heel even dacht dat ik er wellicht van die kant bij zou kunnen :wtf
Maar zo ver naar voren ligt dat ding dus, je achterbank kruist als het ware met je wielkast, en op die hoogte ligt dat ding.
28 mei 2013 om 18:49 #18146187Nou dat klinkt als een complete motorrevisie! Wat een werk!
Voor wat betreft de stekker, je zit al te ver achter de bekleding. Ik heb het net even bij mezelf nagekeken (uiteraard was de accu van mijn telefoon bijna leeg dus een foto moet ik schuldig blijven) en de stekker zit hoger. Hij zit vast aan de kabelboom van de grote stekker met de grijze clip. Daar zit als het goed is ook de kabel aan van het lampje voor je kofferruimte. Als je de kabelboom vanaf de stekker gezien volgt, splitst deze zich na 10 a 20 cm op. Je hebt dan een vertakking na 3 draden met daaraan een grijze stekker van ongeveer 2 cm. Die stekker is voor de PDC.
28 mei 2013 om 20:28 #18146188ik heb een poosje terug nog bij een nieuwe meriva aftermarket parkeersensoren ingebouwd (sensoren zelf had schadehersteller gelukkig al in de bumper gezet)
en ik heb toen de voeding gewoon van de stroomdraad van het achteruitrijlicht gepakt , en ik heb ze daarna niet meer terug gezien , dus dat moet denk ik ook bij jou ook gewoon goed gaan.
30 mei 2013 om 08:55 #18146189@TvhR:
Ik heb zojuist nogmaals in de kofferbak gekeken en specifiek op de draden gelet, maar ik zie de betreffende kleuren draden ook niet lopen, dus ik kan me voorstellen dat die voorbereiding er niet ligt. Het enige wat bij deze kabels komt zijn de twee dikke rode draden. :(Dat zou dus betekenen dat ik deze 3 draden zelf zou moeten trekken. En dan lopen ze vanaf achter, via de dorpels naar de voorkant?
@johanhummer9:
Voor de achterste sensoren was ik eigenlijk ook niet zo heel bang (mits e.e.a. (gedeeltelijk?) zou zijn voorbereid), maar ik zit meer in m’n maag met de voorste sensoren, en hoe deze gekoppeld zouden moeten worden aan de dashboardschakelaar (die ik dus ook niet heb) :(30 mei 2013 om 09:26 #18146190Als er geen voorbereiding is moet je de kabels zelf gaan leggen. Ik zal vandaag of morgen alsnog proberen een foto te maken zodat je kunt zien waar de stekker uit de kabelboom komt.
30 mei 2013 om 21:32 #18146191Helaas nog geen tijd gehad om een foto te maken. Ik heb wel het een en ander voor je nagekeken in de elektrische schema’s.
Als er geen voorbereiding aanwezig is moet je inderdaad een aantal kabels leggen. Ik ga er hierbij overigens vanuit dat je de parkeersensoren aansluit die gebruik maken van de speaker in je IPC (instrumentenpaneel) de PAS (Park Assistant) module vanaf 2008 werkt op de IPC heb je een oudere PAS module dan moet deze worden aangesloten met een aparte speaker (hiervoor moet je ook weer draden leggen.Bij een PAS module vanaf 2008 moet je 3 draden aansluiten:
+ 12 volt (Vanaf de REC via stekker XR1 stekker linksboven op de REC, Pin 18)
Massa (ook bij de REC aan te sluiten of op een ander massapunt)
Low speed CAN-bus (Vanaf de REC via stekker XR1 stekker linksboven op de REC, Pin 5)30 mei 2013 om 21:56 #18146192Mag ik vragen waar je deze schema’s gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???: Ik zit hier in TIS te kijken, maar kan uit die schema’s zo snel niet opmaken waar jij die specifieke data vandaan haalt (PAS module 2008, de te gebruiken pinnen).
Nou moet ik toegeven dat ik me nog niet verdiept heb in dat programma, en dat ik er ook nog niet helemaal uit ben wat ik waar, en hoe kan vinden :p
Of zit ik daar überhaupt niet goed te zoeken?
31 mei 2013 om 08:27 #18146193@PsychoMantis wrote:
Mag ik vragen waar je deze schema’s gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???:
Ik haal de schema’s uit TIS. Het scheme dat je hebt meegestuurd is van de module met externe speaker (te herkennen aan het speaker symbool).
In TIS kun je doorklikken op alle modules en verbinding zodat je meer informatie krijg over waar ze naar toe gaan, via welke stekkers en welke pinnen. Als voorbeeld zie je bijvoorbeeld XC22 staan, dat is de omschrijving van een stekker. Als je daar op klikt kun je meer informatie over de stekker opvragen, bijvoorbeeld waar deze in het voertuig te vinden is. Als je goed kijkt zie je ook een nummer bij alle aansluitingen staan, dat is het nummer van de pen in de stekker waar het op aangesloten zit. Ook zie je bij alle kabels een afkorting van de kleuren staan. Als je er met je muiscursor op gaat staan zie je welke kleur een kabel heeft.
Eigenlijk is het redelijk vanzelfsprekend als je door hebt hoe het werkt, ook als je geen ervaring hebt met elektrotechnische schema’s
31 mei 2013 om 16:47 #18146194Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor:
Merk: Opel
Model: Astra-H
Modeljaar: 2008Uit het hoofdmenu:
- Elektrische schema's
- Inhoudsopgave
- Carosseriesysteem
- Parkeerhulp
- Stroomkring
- Parkeerhulp (auto's met kofferruimte)
- X131 Elektronische module achter
- Stekkerbezetting en reparatie XR1
Overzicht elektrisch schema
Aansluitingen stekker XR1 + pinnummersMocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p
Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?
Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?
Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?
Edit:
De vraag waarom op XR1 en niet bijvoorbeeld op XR2 hoe ik niet meer te stellen, hier ben ik achter :p
X131 (XR2) Carrosserie achter & achterste elektrische centrale
Pentoewijzing
Pen Kleur Draaddikte Optie Functie
1 Zwart 0.75 Ontstekingsspanning
4 Zwart 2.5 Elektrohydraulische hardtop Regeling achterruitverwarmingselement
4 Zwart 2.5 Elektronische module achter Regeling achterruitverwarmingselement
Elektrohydraulische hardtop
Edit 2:
Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?
Pen Kleur Draaddikte Optie Functie
18 Zwart 0.75 Auto’s met kofferruimte Ontstekingsspanning
22 Zwart 1.5 Elektronische module achter Ontstekingsspanning
31 mei 2013 om 19:23 #18146195@PsychoMantis wrote:
Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor……..Mocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p
Dat is inderdaad de plek waar ik alle informatie vandaan haal.
@PsychoMantis wrote:
Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?
Klopt, dat is precies wat ik ook heb gedaan. Zelf heb ik een Astra GTC uit 2005 en ik heb via een demontagebedrijf een module van een Astra uit 2008 gekocht. Het onderdeelnummer van die module staat als het goed is in de howto. Je weet dan zeker dat je de juiste module hebt.
@PsychoMantis wrote:
Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?
Als het goed is werkt het. Wil je op safe spelen dan moet je een module van voor 2008 nemen die met een apart speakertje werkt. Er zijn namelijk IPC’s (tellerunit) die het piepje voor de PAS niet ondersteunen. Op een Duits forum ben ik ooit een overzicht tegengekomen waarin staat welke IPC’s (aan de hand van het onderdeelnummer) PAS ondersteunen, maar die heb ik helaas zo niet binnen handbereik.
@PsychoMantis wrote:
Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?
Ik heb geen idee :)
@PsychoMantis wrote:
Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?
Dat is omdat ik alles zo origineel mogelijk aan wil sluiten. Als je op het schema kijkt, zie je dat pin 18 ook de originele plek is waar de spanning voor PAS vandaan komt.
Hierbij nog 2 foto’s van de stekker voor PAS als het voorbereid is:
Hier zit de stekker aangesloten op de PAS module
Hierbij heb ik de stekker er even uitgehaald zodat je kunt zien hoe de stekker eruit ziet.Ik ga er vanuit dat de foto’s verder voor zichzelf spreken. Zoals je ziet zit de PAS module vastgeklikt aan de REC.
5 juni 2013 om 16:24 #18146196Thnx voor de info, v.w.b. de foto’s is e.e.a. nu duidelijk en ik denk dat ik eerst maar eens even alles goed moet inventariseren voordat ik over ga tot aankoop van de sensoren.
Niet om de laatste reden dat ik zojuist weer een 3-tal mooie foutcodes heb aangetroffen waar ik dus ook nog even mee aan de gang moet :puke
Code 1
P0335 - crankshaft sensor wrong signal C-002
P0335 - crankshaft sensor no signal
P0335 - crankshaft sensor signal is not in the target area C-002
Code 2
111301 - ?
Code 3
111306 - ?
Code 4 (had ik al, transponder is waarschijnlijk defect)
P1614 Wrong transponder key error (the chip is still in the key?)
P1614 Wrong transponder immobiliser key B-006
P1614 immobilizer anti-theft wrong signal B-008
Heb je toevallig enig idee wat de laatste 2 inhouden? Ik kon deze wel op een Duits Opel forum vinden, maar de betekenis ontgaat me even
V.w.b. de 1e (0335), zou dit het teken zijn dat de sensor het gaat begeven, of heeft deze het al begeven (ik meen me te herinneren dat ik deze v/d week ook kreeg, maar de volgende ochtend was deze weer weg (wellicht alleen bij warme/hete motor?)). En is het heel schadelijk als ik hier nog mee door rij?
Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?
Edit:
Het lampje met de sleutel er in gaat na het starten een seconde of 2 uit, gaat vervolgens aan en blijft dus branden
Motorcode indien relevant, Z16XEPEdit 2:
Linkje naar het betreffende Duitse forum toegevoegdEdit 3:
Volgens deze website is de 1113 code iets met een ventiel?
1113 - Switch over valve 2
Hoewel deze website iets anders zegt?
U1113 - Loss of Serial Communications for Class 2 Devices
Edit 4:
Oké, wellicht iets te voorbarig geweest, zoals ik al dacht is, net als van de week, het lampje al weer uit :wtf -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.