Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B Div. vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2013 om 17:43 #17258011
Beste Forum leden,
Even voorstellen, ik ben Lex en ben in het bezit van een blauwe Opel Corsa B 1.4i 16V uit 1998.
Ik kijk al geruime tijd rond op het forum als ik me wat afvraag of met de auto bezig ben, maar heb nu toch wat vragen waar ik niet uit kom.Het verhaal begint eigenlijk toen begin dit jaar de auto begon te stotteren tijdens het rijden / niet meer wilde starten, alleen met genoeg gas er op wel.
Toen gas klep huis volledig gereinigd, en de inlaad deze zat vol slurie wat via de ontluchting van de kleppen denksel hier is gekomen, neem ik aan.
Geen resultaat.
Hier na de EGR klep vervangen voor een nieuwe, deze bleek te blijven hangen.
Auto loopt weer goed, zoals van ouds.Tijdens het sleutelen heb ik diverse dingen gereinigd, waaronder het zwarte harde slangetje aangegeven op de foto met rode plijlen.
Ik heb geen idee wat het slangetje doet, weet wel dat het einde ergens op de brandstof tank zit.
Wat mij opviel is dat er uit het slangetje zwarte korreltjes kwamen, leek op koolstof?? Ook het klepje waar het slangetje op zit zat zwarte aanslag, alles goed schoon gemaakt en het slangetje volledig leeg weten te krijgen door middel van o.a. perslucht/ kloppen/ tikken de zwarte korreltjes bleven er maar uit komen, ik vond dat dat daar niet hoorde dus heb hem geheel leeg gehaald, en als ik de tankdop eraf haalde hoorde ik de perslucht dus wist dat de slang volledig leeg was.
Dit leek me toen erg verstandig, en vond dat ik goed bezig was geweest.Nu na enkel tijd rijden heb ik het idee dat de Corsa meer benzine verbruikt dan anders, en ik kan minder tanken dan anders, hoor de tank dop sissen als ik deze los haal.
Ik krijg er met moeite 25L in, als de tankmeter aangeeft dat deze leeg is, net voor het rode streepje.
Kan dan ongeveer 365km rijden. ( veel snelweg )
Wat hoort er eigenlijk in de tank te gaan?
Wat zou er mis kunnen zijn, en hoe kan ik het controleren?
Tank?
Tank meter?
Weet iemand waarvoor het “zwarte slangetje” is en of er zwarte koolstof achtige korreltjes in horen te zitten?Me uitlaad lekt wel wat, maar dat moet otch geen hoger verbruik op leveren?
Alvast bedankt voor de hulp!!!
Als ik iets verder moet toelichten of verduidelijke hoor ik het ook graag.Lex
22 mei 2013 om 17:53 #18146002Dat zou dan wel eens het slangetje van de tankontluchting kunnen zijn. Die zit via een koolstoffilter verbonden met de inlaat.
Als de filter op een of andere manier kaput is, zou er best eens koolstof in het slangetje kunnen komen.De tank inhoud van een Corsa B is 45 liter, inclusief “reserve” (vanaf wanneer het rode lampje knippert). Dat staat trouwens ook gewoon in het boekje ;)
Als de tank ontluchting niet goed meer is, kan het prima dat je er moeilijk benzine in krijgt en dat de dop sist.
Wanneer je tankt, gaat de benzine aan de onderkant de tank in, en moet de lucht er naar boven toe uit. Daar heb je tankontluchting voor dus, en als die verstopt zit, ja dan tankt het nogal lastig :P
Na verloop van tijd zal het wel weer rechttrekken, en dan kan het dus zo zijn dat de tank vacuum getrokken wordt tijdens het rijden, en dan wil de lucht naar binnen via de tankdop, waardoor hij dus sist.Anyway, ik vermoed dat het de tankontluchting is. Waarschijnlijk ter hoogte van het koolstoffilter.
Die zit achter de het zijscherm rechts. Om erbij te komen, moet het wiel rechts voor er af, de sierstrip over de spatbordrand en dan de binnenkuip er uit.
Dan zit hij zo’n beetje tegen het deurscharnier, bovenin.22 mei 2013 om 18:15 #18146003McKaamos, bedankt voor je snelle antwoord en uitgereide uitleg!!
Ik zal in elk geval morgen een nieuw koolstof-filtertje bestellen en deze vervangen.
Dan zal ik de slangetjes nog eens los halen aan beide kanten en goed doorblazen zodat ze zeker weten leeg / niet verstopt zijn.23 mei 2013 om 12:12 #18146004Weet iemand hier misschien het artikkelnummer en juiste benaming van het koolstoffilter?
De dealer wil het niet afegeven :swear
Alvast bedankt!
24 mei 2013 om 20:46 #18146005Kan het niet zo zijn dat je tijdens het “doorblazen” ook je vlotter omhoog geblazen hebt incl. enig vuil, en dat deze daarom blijft hangen, en die daarom “eerder” aangeeft dat je tank leeg is? Ik weet het niet hoor ik ben immers maar een leek met auto’s, maar ik heb ooit een soortgelijks probleem gehadt met mijn scooter, dat ik de tank schoongemaakt had en dat toen op misterieuze wijze mijn vlotter verschoven was/klem zat. Zou in mijn ogen wel verklaren waarom je er sinds dien maar 25 liter inkrijgt wanneer je tanklicht aanstaat.
24 mei 2013 om 21:33 #18146006Vlotter is niet veel meer dan een drijvend plastic ding aan een hendel. Dit zit niet verbonden aan de ontluchtingsleidingen.
Dus het kan niet zo zijn dat je op een leiding geblazen hebt en dan de vlotter vast zet.De vlotter heeft ook geen effect op de vulling van de tank. Hij drijft er alleen maar en kan niets blokkeren.
Het is echt de ontluchting.
Het onderdeelnummer van het potje kan ik je ook niet geven. Maar die kunnen ze je bij een lokale onderdelenhandel toch wel geven?
Kijk ook even naar de andere ontluchtingen. Er zitten meer leidingen op de tank namelijk.25 mei 2013 om 12:55 #18146007Aan de vlotter twijfel ik ook niet, niet zolang de tank ook sissssst bij openen.
De lokale onderdelenboer wist niet precies wat ik bedoelde door de telefoon, dus die vroeg om het onderdeel nummer / benaming.
Na enig zoeken, kwam ik tot : EVAP CanisterDus maandag maar weer eens bellen.
Morgen wil ik even de boel los halen om te kijken hoe het er uit ziet en of er eventueel een leiding verstopt zit.
Stel dat ik morgen een verstopte leiding vind, en dan de koolstof bolletjes allemaal uit het filter haal, kan ik dan voorlopig blijven rijden? Of zijn die bolletjes daad werkelijk nodig?
25 mei 2013 om 15:10 #18146008De koolstof bolletjes horen inderdaad in het filter aanwezig te zijn.
Waarvoor ze precies dienen durf ik niet te zeggen, maar koolstof heeft een reinigende werking, dus het zal wel zijn om te zorgen dat er geen vuiligheid ergens heen gaat waar het niet hoort.26 mei 2013 om 15:19 #18146009Vandaag maar is even met de corsa bezig geweest.
Bevinding 1 :
De tank zuigt vacuum, i.p.v. deze druk op bouwt.Bevinding 2:
In de pot zitten nog bolletjes zo te horen.
De slang die naar de motor loopt is vrij van bolletjes.
Er zit een dikke slang op die loopt over het voorwiel heen richting de koplamp… geen idee wat die daar doet.
Of deze vrij durf ik niet te zeggen, kreeg deze niet van de pot af.
En er loopt een slang naar achter toe ergens op de tank? of zal deze direct richting de tank dop gaan?
Deze slang krijg ik met moeite lucht door heen ook als de tank dop er af is.Voor de liefhebbers artikkelnummer: WVA 1100 GM 90 467 398 staat op de koolstofbolletjes pot.
Bevinding 3:
Tevens even het klepje op de motor getest, stekker er af geeft motor storing.
Als ik de slang los haal met lopende motor, zuig deze aan de motor zeide vaccuum.
Wanneer ik deze los laat komt er geen vacuum meer in de tank.
Stekker er op en er af merk ik geen verschil en blijft het slangetje evenveel vacuum trekken.Dus het lijkt er op de dit klepje niet meer werkt, en gewoon open blijft staan.
Voor de liefhebbers artikkelnummer: DELCO REMY 199 N087P2 staat op het klepje.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.