Tijdelijk hoog verbruik 1.9 cdti

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Tijdelijk hoog verbruik 1.9 cdti

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257827
    christiaan85
      Lid sinds:
      24 February 2013

      Goedeavond,

      Het volgende is al een tijdje aan de gang in mijn 120 PK 1,9 Cdti.
      Ongeveer om de 1500 tot 2000 kilometer is er een tijdelijk extreem verbruik te zien op de boardcomputer. Stationair 5.8 liter per uur waar normaal 0.9 liter per uur staat. Bij 60 kilometer per uur is het verbruik 1 op 8 waar ik normaal 1 op 18 rijdt. Dit euvel duurt zo een 5 snelwegkilometers.
      Waar een diesel een standaard lucht produceert ruikt het in dat geval heel erg geroosterd, eigenlijk net of er iets aan het verbranden is.
      Ik zelf denk dat het roetfilter dan schoon gebrand wordt.is dit zo en herken je het dan ook als zodanig? De motor blijft overigens normaal draaien ( niet pingelen) en geeft zijn normale vermogen. Er komt geen rook of iets dergelijks uit de uitlaat. Er is niets bijzonders te zien.

      Ik heb ergens ooit gelezen dat een roetfilter zich om de zoveel tijd schoonbrand.
      Mijn vraag is dus komt dit euvel door het roetfilter? Zo ja, is dit dan normaal?

      Alvast dank voor de antwoorden.

      Groeten van Christiaan

      #18144366
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Lijkt mij inderdaad regeneratie van je roetfilter.

        viewtopic.php?f=6&t=142643

        #18144367
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          ja als het roetfilter gaat regenereren dan schiet het brandstof verbuik omhoog, het roetfilter word extreem heet dan, dus kan goed zijn dat je een brandlucht ruikt

          #18144368
          christiaan85
            Lid sinds:
            24 February 2013

            Maar is zo een roetfilter verplicht dan? Ik kan hem er toch gewoon onder vandaan halen en software matig uit laten zetten?

            #18144369
            jeroenk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 February 2012

              Lees dit topic anders eens door…

              viewtopic.php?f=45&t=130480

              #18144370
              christiaan85
                Lid sinds:
                24 February 2013

                Hmmm…. De overweging is dus filter eraf met wijzigingen waarschijnlijk in het motormanagaememt,
                Of gewoon zo laten tot hij stuk gaat.
                Maakt het iets uit voor vermogen?
                Hebben jullie ervaringen met het verwijderen van het roetfilter en hem er ook echt af laten?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.