Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vraagje over passende velgen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2013 om 20:47 #17257766
Hallo mede Corsa rijders,
Ik heb een vraagje over de passing van velgen,
Wat jou de ”J” maat in die meestal bij de beschrijving van de verkoper staat?
En welke J moet ik hebben wil deze onder m’n Corsa passen?Passen Volkswagen/Seat/BMW onder een Corsa met steekmaat 4×100, of is daar ook weer de ”J” maat belangrijk?
En wat is de maximale Inch wat er op kan? zat te denken aan 17 inch met iets”je” bredere banden.
Groetjes uit Zuid-Holland !
14 mei 2013 om 06:25 #18143459Er is niet zoiets als een J maat ;)
Je ziet wel vaak b.v. 6Jx15 staan, maar dat kan net zo goed 6Hx15 zijn en dat maakt verder niet uit.De 6 staat voor 6 inch breed velgbed, minus de randjes waar je band tussen ligt.
De J, of H, of H+, of H2, etc staat voor het soort rand. Niet zozeer de buitenste, maar er zit een hobbeltje ietjes verder naar binnen. DIe houd de band op zijn plek.
Er zijn banden speciale banden die een ander randje nodig hebben, namelijk Run Flat banden.
Voor een Corsa kan je prima een velg met code J gebruiken, tenzij je van plan bent Run Flat banden te gaan monteren.Wat betreft de VW velgen onder een Corsa: Ja dat lukt. Is het aan te raden? Nee!
Originele velgen van VW hebben een groter gat in het midden. Dat gat wordt gebruikt om je velg te centreren op de naaf.
Is dat gat groter, dan kan hij dus “wiebelen”.
Ja, je zet hem vast met bouten, en als je heel secuur werkt kan het ook nog goed gaan, maar het risico dat het gaat trillen tijdens het rijden is veel groter.Velgen merken die niet aangesloten zijn bij een bepaald automerk (velgen van een willekeurige velgen/banden winkel) hebben altijd een groter gat in het midden zitten. Daar krijg je, afhankelijk van welke auto je rijdt, speciale ringen bij zodat de velg precies pas is voor jouw auto.
Verder vergeet je nog een maat waar je ook rekening mee moet houden, namelijk de ET waarde.
Als je de velg in de rol richting voor je legt en hem dan precies op het midden doorsnijdt, meet je de afstand van het midden tot aan de naaf van de velg.
Die zit namelijk niet exact in het midden (in de breedte van de velg that is), maar eigenlijk altijd een stukje naar buiten toe.
Dat is gedaan om te zorgen dat de middenlijn van de velg precies rondom het midden van de wiellagers zit. Zo is de belasting op de wiellagers precies waar hij moet zijn en voorkom je voortijdige slijtage en dure reparaties.
Daarom wordt het aangeraden om niet meer dan 10mm (liefst minder) af te wijken van je originele ET waarde.
Voor jou Corsa C is de originele ET waarde ET49, dus 49mm uit het midden naar buiten toe.
Het is dus aan te raden om zo hoog mogelijk boven de ET40 te blijven als je die mogelijkheid hebt.Wat aangeraden maten betreft bij 17inch diameter, zou ik gaan voor 6 tot 7inch breed, met een ET waarde van rondom de 45.
14 mei 2013 om 07:01 #18143460Kijk is aan ! dat is een hele duidelijke uitleg, dat word copy/paste in een kladblokje zo dat ik het niet meer kan vergeten !
Hartstikke bedankt in iedergeval ! :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.