Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › Zelfbouw auto
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2013 om 15:03 #17257734
Beste lezers,
Ik gooi bij deze even een balletje op wat betreft informatie-vergaring voor zelfbouw-auto’s. De RDW is ruk wat betreft informatievoorziening, zeker via mail.
Velen maken gebruik van het onderstel van de 2CV en de Kever, maar ik wil juist nog een stap verder terug gaan, naar de bouw van het onderstel zelf. Dit te laten doen natuurlijk.
Kortom; from scratch!Hoofdzakelijke dingen zoals de verlichting, gordels, stoelen, exterieur en interieur zijn aardig bekend, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de kosten van de keuringen? Typegoedkeuringen zijn er niet. Enkel informatie wat betreft de motoren (herkomst, uitstoot, gewicht, verbruik, brandstof etc) en CE-gekeurde onderdelen van andere auto’s.
Uitgangspunt is een lichtgewicht auto (500 a 650kg) met een kleine motor (800cc tot 1400cc). Zelfs een 1L 3 cilinder uit een nieuwe Corsa zou al voldoende zijn :P Nee, er gaat geen C20XE in, de belastingdienst vind het maar al te leuk met de BPM a la uitstoot.
Een zeer zuinige en toch vlotte auto zou toch mogelijk moeten zijn qua zelfbouw?Meedenkers, vragen en antwoorden allemaal welkom :)
12 mei 2013 om 18:54 #18143142Volgens mij is er onder manta of zo een topicje waar een zelfbouw auto aan bod is gekomen, daar staan ook de vragen wel (redelijk) beantwoord die je nu vraagt.
Zoiets bouwen kan zeker, zoiets op kenteken krijgen, kan lastig zijn, maar er zijn best wel mogelijkheden, vraagt tijd, geld, connecties en geduld.
12 mei 2013 om 19:29 #18143143volgens mij heeft henk het over dit artikel
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=171539
weet niet wat voor model je wilt gaan bouwen.
zou opzoek gaan naar een frame met chassis nr en van daaruit verder gaan
12 mei 2013 om 21:07 #18143144Zit te denken aan een auto in de richting van een KTM X-Bow of Ariel Atom. Zijn weer andere regels in tegenstelling tot gesloten voertuigen zoals menig niet-cabrio :P
Het onderstel wil ik laten bouwen, inclusief krachtberekeningen. Dat zijn de belangrijkste waardes bij een onderstel. De bovenbouw zal hun een worst wezen :P13 mei 2013 om 18:19 #18143145van de ariel wordt al een cloon gemaakt.
kijk maar bij kitcarcollection.com
denk dat het op kenteken krijgen nog wel een uitdaging wordt.
of degene die jouw frame tekent en ontwerpt moet goed door 1 deur kunnen met de mensen van de rdw.
denk ook dat je met mileu en uitstoot fratsen te maken krijgt.ik zou eerder voor een engels bouwpakket met opel techniek kiezen.
en dan via engeland een kenteken regelen.als ik het goed weet zit er het nodige carbon in een ktm vandaar de richting van de ariel / mev
13 mei 2013 om 18:35 #18143146Is het ook niet zo dat een auto die je op kenteken zet ook een crashtest moet zijn uitgevoerd ?
Ik weet van dichtbij dat “een” Nederlandse sportwagenbouwer per nieuw productiemodel 5 auto’s aan moet leveren die NCAP getest moeten worden.
Hoe dat met een “unieke” auto zit waar er maar 1 van gaat rijden weet ik niet ?
13 mei 2013 om 18:45 #18143147Bij motorfietsen is het niet zo lastig. Dan krijg je een frame nummer met eigenbouw oid erin. Met auto’s zal het heel wat lastiger zijn
13 mei 2013 om 19:39 #18143148Moet volgens mij wel meevallen ;)
Wij zijn zelf producent van zware bedrijfsvoertuigen.
Een uniek voertuig wordt gewoon gekeurd zonder type goedkeuring, dit is de normaalste zaak van de wereld.
Kosten ongeveer 450 euro, maar dit kan ik wel eens na kijken voor je ;)13 mei 2013 om 19:46 #18143149Maar dat uniek voertuig staat dan wel op een bestaande basis Niels ?
Of maken jullie die basis ook zelf ?13 mei 2013 om 19:58 #18143150Onze opleggers ontwerpen en produceren wij vanaf de basis compleet zelf, inclusief het chassisraam.
Bakwagens op bestaande basis.
Belangrijke punten;
– Remberkening
– Aslast berekening
– Verlichting
– Chassis berkeningDie vier punten zijn 80% van de goedkeuring.
Maar de overige 20% is het meeste werk.
(Dan komen de fratsen als; Regeltje A toevoeging C paragraaf 6 lid 13 wijziging 4 etc.)14 mei 2013 om 07:13 #18143151@Juffer1 wrote:
Is het ook niet zo dat een auto die je op kenteken zet ook een crashtest moet zijn uitgevoerd ?
Ik weet van dichtbij dat “een” Nederlandse sportwagenbouwer per nieuw productiemodel 5 auto’s aan moet leveren die NCAP getest moeten worden.
Hoe dat met een “unieke” auto zit waar er maar 1 van gaat rijden weet ik niet ?
Ik weet wel dat het pas is bij een productie van een x aantal auto’s.
Mischien dat Engeland een optie is.
Lees vaak dat Engeland niet heel moeilijk is bij eigenbouw dingen.
Maar wat ik gelezen heb gaan wel over dingen die al een chassis nummer hebben. :hmmz14 mei 2013 om 08:18 #18143152In Engeland kun je inderdaad voor ieder ding (zoals een bankstel op wielen) goedkeur krijgen als je aangeeft dat het als landbouwvoertuig bedoeld is.
In Nederland weet ik niet hoe dit zit, maar je zou het jezelf een stuk gemakkelijker maken als je inderdaad een bestaand onderstel pakt. Daarbij hoef je niet aan 2CV of Kever te denken, Heynsdijk bouwt bijv. wagens op basis van de Porsche 944.
Een TVR-onderstel is ook erg mooi: buizenchassis die je nog vrij regelmatig voorbij ziet komen op ebay.Hier een plaatje van zo’n TVR:
14 mei 2013 om 18:24 #18143153Crashtests zijn gelukkig niet nodig bij een zelfbouw. Bij seriematige productie weer wel (gelukkig maar).
Milieu-eisen zijn over het algemeen nog wel te doen, mits je een bestaande motor gebruikt. Kan een Chevy 5.7L V8 erin hangen, zit de RDW niet echt mee. Zolang het voertuig het maar aan kan met de nodige aanpassingen. Alleen als je dan bijna 40.000 euro af mag tikken aan BPM, dan loop ik gauw die optie voorbij :P Dit is tegenwoordig allemaal uitstoot-afhankelijk. Prijs van het voertuig + uitstootberekening.
Om het nog even leuker te vertellen. Zou ik vanuit het buitenland een Corsa B C20XE willen importeren, dan mag ik een uitstoot-bedrag van al bijna 23.000 euro neertellen.Heb even de prijs van dit onderstel opgezocht (TVR) op een Engelse site. Prijs is 3000,-.
“The new TVR Power OEM chassis, which will initially be available for every variant of Griffith and Chimaera, will be on sale for just £2,499 plus VAT – that’s astonishingly less than £3k including VAT”
Wat betreft die laatste 20%, daar heb ik al aardig in zitten bladeren… Het meeste is vanzelfsprekend, maar er zitten punten bij waarvan je denkt; WTF!! :|
Electronica in de auto mag bijvoorbeeld niet storingsgevoelig zijn van buitenaf… Als er airbags gemonteerd zijn in de auto, mogen deze de bestuurder niet hinderen bij het verlaten van de auto na een ongeval… Gelukkig vallen al een aantal interieur-regels weg ivm permanente cabrio :P En anders gewoon een kleppie erin maken voor broekspijp-koeling :PEngeland is gelukkig de ‘poort’ naar het op de weg krijgen van een zelfbouw. Zolang het stevig is, kan remmen, een motor heeft en de nodige verlichting; mag hij de weg op. Zoals RISL al zei; een bank op wielen is toegestaan :P
Vind het trouwens wel mooi dat er meegedacht wordt, en er nog vrij veel serieuze feedback is.
14 mei 2013 om 18:32 #18143154Kijk anders eens naar dit stukje Top Gear.
[youtube:3exylvrf]http://www.youtube.com/watch?v=PCSNCs7bwCw[/youtube:3exylvrf]
Die gasten hebben ook op een TVR-chassis toen dat elektrische ding gebouwd. Als je ziet hoe dat in elkaar steekt, dan krijg jij zeker wel een kenteken in Engeland.
Enig probleem kan dan nog zijn dat je mogelijk een adres nodig hebt in Engeland waar je de auto op kunt schrijven.
En of je de auto dan kunt ‘importeren’ naar Nederland, dat zou ik je niet kunnen vertellen.Crashtest is inderdaad niet nodig, dat had ik toen ook al uitgezocht voor mijn Astra met RWD.
14 mei 2013 om 18:37 #18143155Zoek voor die bank maar eens op Edd China.
14 mei 2013 om 18:40 #18143156denk je dat je de enige bent met van die rare hersenspinsels
dat van die corsa is een beetje anders volgens kun je op basis van bouwjaar aangeven of je bpm of via uitstoot (co2) wilt betalen.
bij een zelfbouw donkenvoort achtig is het bouwjaar nieuw en dus uitstoot
dan moet er dus een eco torretje in.
heb je nu een oud chassis dan zijn de milleu regels van het bouwjaar van toepassing en betaal je bpm of restdeel
datum hangt samen met invoering co2 taxanders zou je in duitsland een a manta halen en dan hangen ze de meet slurf er in en kun je vervolgens een hypotheek afsluiten
zelfs een sprinter frame van fastenspeed is in engeland op kenteken gezet als 3 zitter.
is het zelfde model als wat gebruikt wordt bij de race of champions14 mei 2013 om 19:45 #18143157Dat apparaat van Fast & Speed heb ik toen gezien in Gorinchem bij het autosportevenement. Wel een grappig ding, maar niet echt het chassis wat ik zoek :P
Ik wil ook juist voor een kleine motor gaan vanwege het lage gewicht. Een grote bak koppel in een licht voertuig heeft gewoon geen zin. Wat dat betreft ben ik beter af met een hoogtoerig tuffer-motortje zoals die van de Hatsjoe Cuore.
14 mei 2013 om 20:02 #18143158Dat F&S-ding heb ik ook gezien in Gorinchem destijds, mooi is anders, maar er moest een ‘voorbumper’ voor de voorwielen, hoorde ik van die man die er bij stond.
Er zijn genoeg kleine Japanse turbo-torretjes, wellicht kan RicoW je daar nog wat in adviseren.Mocht ik je kunnen helpen op wtb-gebied, dan hoor ik het wel.
14 mei 2013 om 20:21 #18143159Zal al een wonder zijn als ik een werkruimte heb :P Zoek nog steeds iets in de buurt voor max 80,- in de maand inclusief elektra
15 mei 2013 om 06:18 #18143160Dat is geen ruim budget voor een hobbyruimte…
15 mei 2013 om 10:31 #18143161Daar wil ik ook wel wat voor huren. Dat vind je nergens zo goedkoop. Laatste loods waar wij keken was net zo duur als wat ik nu elke maand kwijt ben aan mn huis. Gelukkig heb ik nu een garage aanhuis
16 mei 2013 om 14:54 #18143162Hoe zit het eigenlijk met de Opel GT? Heeft deze een apart onderstel (inclusief het raamstijl)? Als ik dit zo bekijk, zou ik het haast wel denken:
12 juni 2013 om 22:57 #18143163Zag trouwens op internet ook filmpjes van GM, waarbij ze pickups en dergelijke in elkaar zetten, ook allemaal met een apart onderstel. Deze is toch ook niet vastgelast aan het ‘koetswerk’?
13 juni 2013 om 06:40 #18143164Nee, de carrosserie wordt daar op het chassis gebout.
Maar die ladderchassis die daar gebruikt worden zijn wel echt loodzwaar.Overigens heeft een oude Toyota Landcruiser bijv. ook geen zelfdragende carrosserie en haal je met 8 of 12 bouten (ben het even kwijt) de carrosserie van het chassis af.
13 juni 2013 om 07:32 #18143165@Klopper wrote:
Zal al een wonder zijn als ik een werkruimte heb :P Zoek nog steeds iets in de buurt voor max 80,- in de maand inclusief elektra
Ik betaal al meer voor een garagebox ZONDER stroom :D :shock:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.