Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra V6 motor houdt in / motorgedrag verandert
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2013 om 15:05 #17257644
Beste mensen,
Mijn Calibra heeft een raar verschijnsel waarvan ik niet zeker weet waar ik de oorzaak moet zoeken. De auto is iets minder dan een jaar geleden voorzien van chiptuning. Ik durf helaas niet met zekerheid te zeggen of dit probleem zich al voordeed vóór de tuning, het begon direct na de tuning of pas enige tijd later.
Het verschijnsel is als volgt: wanneer ik normaal, rustig rijdt is er niets aan de hand, trekkracht en gevoel van t gaspedaal is normaal (lineair). Echter, wanneer ik eenmalig het gaspedaal volledig indruk of (met half gas of volgas) voorbij de 4000 toeren ga, verandert het motorgedrag. Hierna lijkt het alsof het gaspedaal voor 1/4e of 3/4e indrukken geen verschil geeft; het lijkt alsof hij inhoudt. Pas wanneer je volgas geeft komt in een keer het volle vermogen. Dit verschijnsel blijft zich de hele rit voordoen, ook de motor uitschakelen en opnieuw starten helpt niet. Naar mijn gevoel heeft ie na het uitzetten van de motor zo’n 2+ uur nodig voordat het motorgedrag weer “normaal” is.
Een andere situatie wanneer het ook gebeurt is als volgt: ik rij een tijd met de auto (rustig), zet hem uit en ga b.v. even een winkel in. Wanneer ik terugkom merk ik direct na het wegrijden dat het motorgedrag anders is. Dit gebeurt echter maar zeer zelden.Al met al kan je prima rijden met auto wanneer dit zich voordoet, bij rustig rijden merk je nauwelijks verschil. Alleen als je optrekt of wilt inhalen is het wat irritant; het vermogen lijkt meer een aan-/uitknop :hmmz. Het heeft wat weg van turbo-lagg, b.v. wanneer je met een Calibra Turbo vanaf 1500 toeren in z’n 5 of 6 plankgas geeft en het vermogen er niet vol is. Vooral bij inhalen is het wat irritant. Normaal hoef je misschien maar halfvol gas te geven, tot max 3.5-4k toeren door te trekken en je haalt vlotjes die tractor of wat dan ook in. Wanneer zich dit voordoet, in dezelfde versnelling, met dezelfde snelheid en het gaspedaal even ver ingedrukt, duurt het inhalen veel langer… dus moet je ineens plankgas geven omdat de motor anders niet genoeg lijkt te reageren.
Nu krijgt de auto aankomende week weer een grote beurt met nieuwe bougies, nieuw olie- en benzinefilter, fix aan kleine olielekkage bovenin (denk een versleten afdichting, niets ernstigs), nieuwe olie enzovoorts. Wellicht dat dit al zal helpen. Luchtfilter is vrij nieuw (paar maanden) en dit betreft een K&N inlegfilter (voor wat meer luchttoevoer). APK heeft de auto eergisteren gehad en daar kwam ie prima doorheen, uitlaatgasmetingen waren top. De dingen waarvan ik denk dat het de problemen kan veroorzaken zijn:
– chiptuning/motormanagement
– olielekkage gerelateerd
– vieze bougies/filters
– luchttoevoerMijn eerste gedachte gaat uit naar chiptuning/motormanagement, omdat het lijkt alsof de motor naar een ander programma overschakelt. Echter loopt de motor op zich heel soepel loopt en zijn er geen motormanagement foutmeldingen.
Hierna zou het misschien het olielekkage probleem kunnen zijn, dat wanneer je boven de 4000 toeren komt of volgas geeft, de motor daardoor iets van een incorrecte druk bemerkt en overschakelt naar een veilige modus.
Daarna zou het wellicht kunnen komen door algemeen vervuilde dingen als de bougies en/of filters. Na volgende week weet ik of dit verschil heeft gemaakt.
Tenslotte zou de luchttoevoer de oorzaak kunnen zijn, waarbij de motor alsnog (ondanks de volgens K&N opgegeven “tot 40% meer lucht dan een normaal inlegfilter) niet genoeg kan ademen.Het vreemde is alleen dat, en dit geldt voor alle bovenstaande punten, wanneer je bij het “abnormale gedrag” volgas geeft, hij wel vol doortrekt. Bij echt inhouden, iets wat mijn vader eens had bij zijn Calibra Turbo, hield de auto ook bij volgas in. Misschien dat een van jullie het fenomeen herkent en mij een tip kan geven waar het eerst te zoeken.
Alvast bedankt!
11 mei 2013 om 20:42 #18142290kan aan het programma liggen inderdaad, te arm wanneer de lambda werkt, en goed wanneer deze uitschakeld.
Willem
12 mei 2013 om 10:54 #18142291Hmm.. maar zou je dit dan ook niet moeten terugzien in de uitlaatgaswaarden? In ieder geval van jij zegt concludeer ik dat wanneer de auto “normaal” rijdt, zou het brandstofmengsel redelijk/te rijk is en op een gegeven moment, vanwege de lambdasonde, schakelt hij om naar een arm programma. Ze hebben de auto bij de APK gemeten toen hij normaal werkte en op dat moment waren, zelfs tot verbazing van de monteur, de waardes erg goed.
Of de lambda moet dan foutief reageren (boven de 4000 toeren naar t schijnt), of het motormanagement programma moet boven dat toerental veel teveel benzine aan het mengsel toevoegen. Blijf het alleen vreemd vinden dat, wanneer de auto “slecht” rijdt en je volgas geeft, de motor ineens wel redelijk normaal reageert.12 mei 2013 om 20:21 #18142292Lambda schakelt uit bij Volgas (gasklep sensor).
waarden meten kan je alleen belast doen de APK waarden zijn onbelast gemeten.
Willem
12 mei 2013 om 20:34 #18142293Ah oke, dat van de lambda uitschakelen bij volgas wist ik niet. Na het aankomende onderhoud eens kijken hoe het ervoor staat en wellicht de chiptuning laten nakijken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.