Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › carter ventilatie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2013 om 21:13 #17257627
Hoe zit dat precies bij een x16xe?
Er wordt gezegd dat alles hoort zoals origineel bij een c20xe. Geld dit ook voor een x14xe of x16xe ook? Vaak zie je dat die vacum van de dunne van de 2 aan de zijkant van de klepdeksel naar een catchcan gaat en dan met een slang of filter naar de buitenlucht. En de plek waar die origineel heen gaat heb ik neit want ik heb een ebay mantzel box uit engeland (replika) en dus niet meer de originele aansluiting. Moet ik dan een aansluiting op de box maken na de catchcan? Of hoeft dat niet perse?
8 mei 2013 om 18:02 #18142097Ventileren van carterdampen naar de buitenlucht is APK afkeur.
Je zal dus naar de Mantzel box toe moeten. En die hoort daar trouwens gewoon een aansluiting voor te hebben.8 mei 2013 om 18:06 #18142098Als ze het merken, heb de afgelopen tijd 3 corsa’s (2 x16xe 1 x14xe) apk laten keuren met loshangende carterventilatie. Gewoon verstoppen tussen de andere slangen
8 mei 2013 om 18:16 #18142099Los van het feit dat het apk keur of afkeur is.
Ik ben gewoon benieuwd hoe het het meest efficient werkt, zoals bij de c20xe met uitgeboorde vacuum en van kleppedeksel naar gasklep via catchcan.
Binnenkort een nieuw x16xe blok die ik wil laten reviseren. Daarom wil ik weten hoe ik de oh zo belangrijke carterventilatie perfect aansluit, met catchcan!8 mei 2013 om 23:09 #18142100De dunne moet niet naar de Catch Can, juist de dikke van de 2 naast elkaar.
het mooiste is dan weer terug naar het inlaat..
Bij mij ivm ontbreken van de aansluiting op de mantzel, had ik deze los hangen achter de rembekrachtiger..
tot ik er achter kwam dat dan ook zowat de halve bodem onder de oliemeuk zat een weekje erna…toen maar een oud remolieflesje eraan gehangen, en alleen met de APK een dagje achter de rembekrachtiger.
Lekker beunhaas!!!! :
Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..Willem
9 mei 2013 om 12:50 #18142101@wim-v6 wrote:
Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..Interessant. (getunde speedsters hebben ook veel last van vochtverlies door het kleppendeksel)
Dus een catchtank constructie vacuum houden via de aanzuiging zou beter moeten werken dan een catchtank met een open lucht aansluiting?12 mei 2013 om 08:45 #18142102Hmm..
Maar wat is dan het verschil tussen die dikke en de dunne slang aan de zijkant van de x16xe? Want volgens mij heb jij hem ook al op die dunne zitten.
Maar als ik het goed begrijp moet het dus zo dat de dikke pijp naar de achterkant van het onderblok loop. Daar moet ook niets aanveranderd worden, dat hoort zo.
De dunne pijp vanaf de zijkant gaat via een catchtankje, en dan? Meest efficient naar de inlaat of buitenlucht? En voor of na het gaskleppehuis?
Vacuumslang op rechterachterkant van klepdeksel zo dicht mogelijk naar vacuumEn wat nog meer?
Map sensor direct op de aansluiting van de powerbox schijnt belangrijk te zijn ipv op t spitsing met de rest.Zijn er nog meer verbeterpunten voor een 1.6?
12 mei 2013 om 09:19 #18142103@smileyspeedster wrote:
@wim-v6 wrote:
Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..Interessant. (getunde speedsters hebben ook veel last van vochtverlies door het kleppendeksel)
Dus een catchtank constructie vacuum houden via de aanzuiging zou beter moeten werken dan een catchtank met een open lucht aansluiting?Mocht je een blazertje op de Spoeedster gezet hebben, moet er ook een terugslagklepje op de vacuum van de carteventilatie, anders druk je juist lucht het Carter in, en krijg je ook een spetterede carterventilatie..
Willem
12 mei 2013 om 10:51 #18142104@wim-v6 wrote:
Mocht je een blazertje op de Spoeedster gezet hebben, moet er ook een terugslagklepje op de vacuum van de carteventilatie, anders druk je juist lucht het Carter in, en krijg je ook een spetterede carterventilatie..
Tussen kleppendeksel en catchtank neem ik aan?
12 mei 2013 om 20:48 #18142105nope, Tussen Vacuum motor en kleppendeksel..
Vacuum regeling (dunne slangetje) regelt de Carterventilatie, deze mag niet andersom gaan werken, en dat gebeurt wel bij gebruik van een druklader.
Willem
14 mei 2013 om 08:19 #18142106Niemand die weet waar de dunne slang heen moet vanaf het kleppendeksel via het catchtankje met een powerbox?
14 mei 2013 om 20:49 #18142107Dunne lsang gaat NIET naar het Catchtankje, maar DIRECT op de Vacuum..
Dat staat hier al 3 of 4x geschreven..
Willem
14 mei 2013 om 21:19 #18142108Beste Wim, ik bedoel NIET de dunne vacuumslang aan de achterkant van het kleppendeksel.
Ik bedoel de Dunnere van de twee aan de rechtervoorkant van de kleppendeksel. Die dikke slang (voorste) loopt naar het achterkant van het blok. Die dunnere loopt via een catchtank nu naar de buitenlucht…
14 mei 2013 om 21:27 #18142109je bedoeld dus de slang op Mijn foto’s
inlaat slang… VOOR de gasklep
14 mei 2013 om 22:34 #18142110Ik bedoel de aansluiting rechts op deze foto
En omcirkel op deze foto
15 mei 2013 om 21:59 #18142111 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.