carter ventilatie

Forumindex Forums Techniek Ecotec carter ventilatie

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257627
    CtwintigXE
      Lid sinds:
      3 April 2012

      Hoe zit dat precies bij een x16xe?

      Er wordt gezegd dat alles hoort zoals origineel bij een c20xe. Geld dit ook voor een x14xe of x16xe ook? Vaak zie je dat die vacum van de dunne van de 2 aan de zijkant van de klepdeksel naar een catchcan gaat en dan met een slang of filter naar de buitenlucht. En de plek waar die origineel heen gaat heb ik neit want ik heb een ebay mantzel box uit engeland (replika) en dus niet meer de originele aansluiting. Moet ik dan een aansluiting op de box maken na de catchcan? Of hoeft dat niet perse?

      #18142097
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Ventileren van carterdampen naar de buitenlucht is APK afkeur.
        Je zal dus naar de Mantzel box toe moeten. En die hoort daar trouwens gewoon een aansluiting voor te hebben.

        #18142098
        joop1970
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 September 2010

          Als ze het merken, heb de afgelopen tijd 3 corsa’s (2 x16xe 1 x14xe) apk laten keuren met loshangende carterventilatie. Gewoon verstoppen tussen de andere slangen

          #18142099
          CtwintigXE
            Lid sinds:
            3 April 2012

            Los van het feit dat het apk keur of afkeur is.

            Ik ben gewoon benieuwd hoe het het meest efficient werkt, zoals bij de c20xe met uitgeboorde vacuum en van kleppedeksel naar gasklep via catchcan.
            Binnenkort een nieuw x16xe blok die ik wil laten reviseren. Daarom wil ik weten hoe ik de oh zo belangrijke carterventilatie perfect aansluit, met catchcan!

            #18142100
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              De dunne moet niet naar de Catch Can, juist de dikke van de 2 naast elkaar.

              het mooiste is dan weer terug naar het inlaat..

              Bij mij ivm ontbreken van de aansluiting op de mantzel, had ik deze los hangen achter de rembekrachtiger..
              tot ik er achter kwam dat dan ook zowat de halve bodem onder de oliemeuk zat een weekje erna…

              toen maar een oud remolieflesje eraan gehangen, en alleen met de APK een dagje achter de rembekrachtiger.

              Lekker beunhaas!!!! :

              Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
              met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..

              Willem

              #18142101
              smileyspeedster
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 October 2010

                @wim-v6 wrote:

                Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
                met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..

                Interessant. (getunde speedsters hebben ook veel last van vochtverlies door het kleppendeksel)
                Dus een catchtank constructie vacuum houden via de aanzuiging zou beter moeten werken dan een catchtank met een open lucht aansluiting?

                #18142102
                CtwintigXE
                  Lid sinds:
                  3 April 2012

                  Hmm..

                  Maar wat is dan het verschil tussen die dikke en de dunne slang aan de zijkant van de x16xe? Want volgens mij heb jij hem ook al op die dunne zitten.

                  Maar als ik het goed begrijp moet het dus zo dat de dikke pijp naar de achterkant van het onderblok loop. Daar moet ook niets aanveranderd worden, dat hoort zo.
                  De dunne pijp vanaf de zijkant gaat via een catchtankje, en dan? Meest efficient naar de inlaat of buitenlucht? En voor of na het gaskleppehuis?
                  Vacuumslang op rechterachterkant van klepdeksel zo dicht mogelijk naar vacuum

                  En wat nog meer?
                  Map sensor direct op de aansluiting van de powerbox schijnt belangrijk te zijn ipv op t spitsing met de rest.

                  Zijn er nog meer verbeterpunten voor een 1.6?

                  #18142103
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @smileyspeedster wrote:

                    @wim-v6 wrote:

                    Ik heb ook eens de vacuum dunne bovenop het kleppendeksel van het kleppendeksel los gehaald, toen had ik dus 3 dagen nodig om het flesje vol te krijgen.
                    met de vacuum erop, was dat 2 a 3 maanden..

                    Interessant. (getunde speedsters hebben ook veel last van vochtverlies door het kleppendeksel)
                    Dus een catchtank constructie vacuum houden via de aanzuiging zou beter moeten werken dan een catchtank met een open lucht aansluiting?

                    Mocht je een blazertje op de Spoeedster gezet hebben, moet er ook een terugslagklepje op de vacuum van de carteventilatie, anders druk je juist lucht het Carter in, en krijg je ook een spetterede carterventilatie..

                    Willem

                    #18142104
                    smileyspeedster
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 October 2010

                      @wim-v6 wrote:

                      Mocht je een blazertje op de Spoeedster gezet hebben, moet er ook een terugslagklepje op de vacuum van de carteventilatie, anders druk je juist lucht het Carter in, en krijg je ook een spetterede carterventilatie..

                      Tussen kleppendeksel en catchtank neem ik aan?

                      #18142105
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        nope, Tussen Vacuum motor en kleppendeksel..

                        Vacuum regeling (dunne slangetje) regelt de Carterventilatie, deze mag niet andersom gaan werken, en dat gebeurt wel bij gebruik van een druklader.

                        Willem

                        #18142106
                        CtwintigXE
                          Lid sinds:
                          3 April 2012

                          Niemand die weet waar de dunne slang heen moet vanaf het kleppendeksel via het catchtankje met een powerbox?

                          #18142107
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Dunne lsang gaat NIET naar het Catchtankje, maar DIRECT op de Vacuum..

                            Dat staat hier al 3 of 4x geschreven..

                            Willem

                            #18142108
                            CtwintigXE
                              Lid sinds:
                              3 April 2012

                              Beste Wim, ik bedoel NIET de dunne vacuumslang aan de achterkant van het kleppendeksel.

                              Ik bedoel de Dunnere van de twee aan de rechtervoorkant van de kleppendeksel. Die dikke slang (voorste) loopt naar het achterkant van het blok. Die dunnere loopt via een catchtank nu naar de buitenlucht…

                              #18142109
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                je bedoeld dus de slang op Mijn foto’s

                                inlaat slang… VOOR de gasklep

                                #18142110
                                CtwintigXE
                                  Lid sinds:
                                  3 April 2012

                                  Ik bedoel de aansluiting rechts op deze foto

                                  En omcirkel op deze foto

                                  #18142111
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    klopt daar doel ik in mijn laatste post op, dat is de slang die in het DOT-4 potje gaat bij mij, om de meuk op te vangen..

                                    Ik had ook geen aansluiting op de inlaatslang zitten

                                    Willem

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.