Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Technisch advies OPC gevraagd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2013 om 16:18 #17257612
Beste OPC kenners!
Ik ben in het bezit van Zafira OPC uit 2004. Als ik het goed heb dus de Z 20 LER.
Hele fijne snelle gezinswagen en we willen deze nog een mooie tijd houden. Bijna in nieuwstaat optisch gezien.Echter… Sinds kort een probleem… Het olieverbruik neemt plots schrikbarend toe. Van 1 ltr per 7000 km naar 1 ltr per 1000 km. Km stand is inmiddels 175.000. Overigens loopt het ding precies als ervoor, maar het belooft natuurlijk niets goeds.
Nu heb ik al eea hier gelezen op het forum. :thumb Ik weet dus dat dit kan liggen aan de turbo, klepseals en zuigerveren.De auto is een een grote beurt toe incl distributieriem etc, dus ik zit er aan te denken om bovenstaande meteen allemaal te gaan vernieuwen zodat het weer een tijdje mee kan.
Nu heb ik graag advies over:
Is mijn plan overdreven, of inderdaad gewoon een goede zaak.
Voor de turbo, gaan voor revisie of voor nieuw? En welke turbo is dan de beste? MTECH heeft iets, maar ik heb ook gelezen dat de LEH turbo zou kunnen. Graag de experts aan het woord.
Voor de overige onderdelen (zuigerveren, klepseals, koppakking) waar kan ik die beste vandaan halen.Overige adviezen zeer welkom!!
Ow ja, we doen het zelf!!
Veel dank voor het lezen haha :thumb :agent
7 mei 2013 om 19:25 #18141831Je opc heeft een zlet blok
Ga voor een nieuwe leh turbolader. Goedkoper dan revisie en de leh heeft betere afdichtingen. Past 1 op 1 op het zlet blok zonder verdere aanpassingen.
Kijk bij eds, courtenay, mtech en vergelijk de prijzen maar.Onderdelen kun je over krijgen zolang je maar origineel gm zijn.
Maar zoek eerst ff uit waarom hij olie verbruikt, kunnen namelijk meerdere dingen zijn.sluit eerst zaken uit en vernieuw dan dingen. Scheelt je een hoop eurisSucces ermee
7 mei 2013 om 19:45 #18141832Ja, inderdaad het is een LET blok. Dank voor de correctie!
De leh turbo is een goed advies. Geeft dat nog verschil in vermogen?
En verder hoe sluit ik uit waar het probleem zit? Compressietest en de voorste slang op de turbo op olie controleren?
Overigens rookt de auto bij stationair draaien, maar alleen als je van een iets langer stuk komt en even stil staat. Verder bijvoorbeeld in de stad dan weer niet. Op de snelweg gas los en weer gas zie ik ook niets.
7 mei 2013 om 20:15 #18141833Op dit forum staat er meer dan genoeg over
Leh turbo zonder andere software levert geen pk winst op
Slang van ic naar turbo checken. Zit deze vol olie dan is je turbo stuk.
Als je moter warm is en je rijdt weg en hij pluimpt dan zijn het je klepseals.
Meestal ruik je dan ook een olielucht in de auto.9 mei 2013 om 22:23 #18141834Het pluimen gebeurt als ik een stuk heb gereden, stil sta en dan na het schakelen rustig op het gas ga.
9 mei 2013 om 23:55 #18141835Iets waar je misschien aan hebt:
het is ‘normaal’ 1 liter olie op 1000km.Persoonlijk ben ik het hiermee niet mee eens, omdat als ik kijk naar de auto’s in de rest van de familie (vectra C en Omega B).
Maar dan krijg ik als antwoord: ja maar elke auto is anders en de een verbruik minder als de ander.greetz
10 mei 2013 om 07:27 #18141836@Rickskes wrote:
Iets waar je misschien aan hebt:
het is ‘normaal’ 1 liter olie op 1000km.Persoonlijk ben ik het hiermee niet mee eens, omdat als ik kijk naar de auto’s in de rest van de familie (vectra C en Omega B).
Maar dan krijg ik als antwoord: ja maar elke auto is anders en de een verbruik minder als de ander.greetz
komt omdat de ene beter onderhouden wordt dan de ander :P olie verbruikeren horen ze zoiezo niet te doen :jerry
10 mei 2013 om 07:29 #18141837maar haal de slang na de turbo eraf en haal je vinger hier is doorheen, beetje olie moet kunnen.. maar al zit heel je vinger vol zijn het waarschijnlijk de olieseals in je turbo.
nieuwe LEH lader kost los bij courtenay 379pond.. hun zijn daarmee geloof ik ook de goedkoopste (correct me if i’m wrong)
10 mei 2013 om 07:37 #18141838Thx voor de tip! Maar… Kan het niet vinden… Heb je een link voor mij??
10 mei 2013 om 07:50 #18141839http://courtenaysport.co.uk/buy-online/shop-by-category/turbochargers/vxr-turbocharger-k04/prod_114.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
zou er zoiezo nieuwe bouten en pakking bij halen. en voor als het nodig is ook een olieretour leiding en een banjo bout met kleiner gat.
dan gaat je turbo een stuk langer mee10 mei 2013 om 08:50 #18141840Nogmaals dank!! Zeer waardevolle info!
10 mei 2013 om 08:55 #18141841graag gedaan hoor.
10 mei 2013 om 13:22 #18141842Nog een vraag. Om de klepseals te vervangen, moet de kop er dan af??
13 mei 2013 om 16:54 #18141843@Maximum Velocity wrote:
Nog een vraag. Om de klepseals te vervangen, moet de kop er dan af??
Is niet noodzakelijk. Zie http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=166000&start=25
1 juni 2013 om 14:59 #18141844We hebben een grote beurt met alles er op en er aan gedaan. Klepseals zijn ook vervangen. Die waren behoorlijk hard en twee zaten los en de carter ventilatie zat helemaal dicht. Genoeg om de olie problemen te verklaren dus.
Maar helaas… Nog steeds blauwe rook bij opschakelen. Even zien wat het verbruik is, anders moeten we toch verder kijken…
1 juni 2013 om 15:06 #18141845:hmmz zuigerveren , turbo ?
1 juni 2013 om 19:17 #18141846Ja, dat zijn de volgende dingen. Eerst even kijken hoe het echt is met het olieverbruik.
Ik laat het nog wel weten.2 juni 2013 om 07:45 #18141847plaats ook een restrictorbout op je turbo, deze kosten bijna niks en verlaagt je olie druk in de turbo………deze bout geld ook bij het plaatsen van een eventuele nieuwe/andere turbo.
2 juni 2013 om 12:06 #18141848@suikerbuikje wrote:
plaats ook een restrictorbout op je turbo, deze kosten bijna niks en verlaagt je olie druk in de turbo………deze bout geld ook bij het plaatsen van een eventuele nieuwe/andere turbo.
Die heb inderdaad ook gezien op de site van Courtenay. Ik ga dat er allemaal bij bestellen. Die dingen die ze aanbevelen kosten allemaal niet zoveel extra.
Overigens nu we wat meer rijden, lijkt het roken bij stationair nog erger dan voor we de klepseals hebben vervangen. Vreemd…
2 juni 2013 om 13:16 #18141849Denk en weet wel bijna zeker dat je Turbo zijn beste tijd heeft gehad.
Zolang je opc niet gechipt is kan je gewoon de LEH erop zetten (met restrictorbout) is hij wel gechipt dan moet de software aangepast worden voor de LEH turbo. Voor de turbo wissel heb je enkel de daarvoor bestemde pakking set nodig en ook is aan te bevelen om de olie retourleiding gelijk te vervangen en de tapeinden en bouten, voor de rest nieuwe olie en olie filter……Let wel op als je de turbo wisseld dat je hem eerst ff paar keer start met de stekker van de bobine los……dan kan de olie eerst even goed door de nieuwe turbo gepompt worden, anders heb je grote kans dat je nieuwe turbo ook zo naar zijn ……………is2 juni 2013 om 19:23 #18141850Hmmmm… Goede adviezen! Thx! Is inderdaad wel gechipt door MTech. Dus dan moet ik naar hun terug?
En heb vandaag 300 km gereden. Eerst behoorlijk wat blauwe rook vooral tijdens stadsverkeer. Bij terugkomst is het toch minder geworden. Heb de olie ook gepeild en dat was niet veranderd. Eerst nam ie een liter op 1000 km, dus het lijkt toch beter geworden. Even afwachten hoe het is na 1000 km…
2 juni 2013 om 19:28 #18141851ik zou hem eerst even goed opentrekken of een lange rit maken op tempo. er kan nog olie in je uitlaat zitten die nog wel ff door blijft roken
25 juni 2013 om 22:17 #18141852Turbo vervangen en de blauwe rook is verdwenen. Ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost!!
Vermogen is TOP met deze LEH turbo. Was al MTECH getuned, maar ik merk geen verschil met voorheen.26 juni 2013 om 12:58 #18141853is je software aangepast voor de LEH turbo…………en je zei al dat hij al van fase 1 was voorzien……dus je vermogen blijft als het goed is het zelfde……(ongeveer 230 tot 240pk) enkel met de Leh turbo zou hij iets langer en gelijdelijker moeten optrekken in vergelijking met een Let turbo.
26 juni 2013 om 13:11 #18141854Nee nog niet aangepast. Ik heb Mtech een mail gestuurd wat nodig is.
Wat ik merk onder het rijden is dat er een dip zit in optrekken tussen 3 en 4000 toeren. Daarboven gaat ie als een beest naar maximaal toerental. Dat is echt beter dan voorheen dus ik ga ervan uit dat de vorige turbo echt slechter aan het worden was. Er kwam met demonteren ook een klein stukje metaal uit vallen. We halen de turbo nog uit elkaar en ik zal jullie over de bevindingen vertellen. Het was nog de originele turbo. Die heeft het dus 176.000 km uitgehouden. Van wat ik hier begrijp niet slecht! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.