Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Remmerij problemen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2013 om 18:59 #17257577
Voordat naar Limburg On Tour en het Limburgweekend wil vertrekken, maar eens een rondje gereden en alles gechekt van de Manta. Opeens bij normaal remmen begon de manta te stotteren (remmen dan, dus soort abs, maar dan niet goed)
Was dus niet blij. Even getest, bij heel langzaam remmen niks aan de hand. Wat harder, gelijk weer het stotteren. Nu wilde ik met de handrem bijremmen, was niet goed, opeens schiet de achter vast.. Probleem licht (denk ik) dan achter. Afijn, Manta met ambulance weer thuis gebracht, achter de trommels opengehaald, alles schoongemaakt, een remcilindertje vervangen, want die lekte wat olie (was het probleem dacht ik), testen en reed goed, maar na een tijdje weer een paar keer stotteren en daarna weer goed remmen. Jullie snappen al dat ik dit niet in Luxemburg wil krijgen..
Wat kan het probleem zijn? Iets met de koppeling? of toch ergens de remmerij?5 mei 2013 om 20:27 #18140275Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met stotteren.
De motor bedoel je?
Dan moet je het zoeken in de rembekrachtiger.
Motor uit…………
5 maal op je rempedaal drukken…………
Voet op de rem houden (ingetrapt)………..
Motor starten……………nu moet je pedaal een stukje wegzakken.Nu moet je nog je terugslagklep testen in je slang naar de rembekrachtiger:
Rijden op rustig weggetje met ongeveer 60km/h.
Motor uitzetten, door contactsleutel 1 klikje terug te draaien (NIET TE VER, i.v.m. STUURSLOT!!)
Even laten rollen (seconde of 10)………………dan remmen op normale manier.Als je bij de eerste maal trappen al VEEL harder moet trappen, dan is je terugslagklep kapot.
Je kunt dit nogmaals doen en dan 5 maal achter elkaar je rempedaal licht indrukken en daarna pas echt remmen.
SCHRIK NIET………….nu voel je hoeveel werk de rembekrachtiger normaal doet.6 mei 2013 om 04:35 #18140276Stotterren (bonken) is zegmaar dat de Manta erg schokt als ik rem. Het lijkt erop dat de remmerij het probleem veroorzaakt, met motor niks aan de hand. Lijkt of als pedaal indrukdat de remvoeringen de schijf/trommel pakt, weer los laat, pakt, weer loslaat… maar dan heel snel achterelkaar.
Het rare ervan is dat het eerst goed was, toen weer stotteren een aantal keer en toen weer goed.. Dat die handrem ineens inkomt (en niet geleidelijk zoals normaal) vind ik ook wat frapant..6 mei 2013 om 14:55 #18140277zit je remklauw voor niet vast
als je een eind rijd word je schijf loeiheet en trekt krom zodat hij schokkend gaat remmen als hij weer afkoeld trekt hij weer recht
niet te lang mee doorrijden anders kunnen je schijven krom blijven6 mei 2013 om 14:58 #18140278denk ook schijf krom had ik ook na diverse noodstops nu komen er geventileerden op king:
6 mei 2013 om 21:14 #18140279In hoeverre wijkt de radius van je remschoenen af, ten opzichte van de radius van je trommels?
Dit moet nagenoeg gelijk zijn. Het lijkt erop dat je remschoenen voor kleinere trommels geschikt zijn en zodoende gaan “happen”.
7 mei 2013 om 04:46 #18140280Schijven krom.. Geen noodstops gemaakt oid en alles nieuw. Altijd goed gewerkt en opeens..
Gisteren heel de boel achter uit elkaar gehaald. Alles GOED schoongemaakt, opgeschuurd en weer schoonmaken. Zat wederom op de remschoenen vettige aanslag. Ik denk dat de remolie in de schoenen is getrokken, waardoor (vooral met de handrem als je hem langzaam daarmee afremt) erin knalt. Remcilinder lekt dus niet meer, dus moet nu droog blijven. Gisteren testritje gemaakt, werkte goed. Nu goed blijven werken ;)
De remschoenen zijn nooit vervangen geweest, dus moet gewoon passen. Voor de deelrestauratie heeft het ook duizendekilomters goed gegaan.Na een potje goed remmen en testen zetten ik de Manta weer terug in de schuur. Kwam iets van rook biij de voorschijven vandaan. Door het harde remmen of toch ‘krom’. Met het rijden moet je iets merken van kromme schijven?
10 mei 2013 om 16:59 #18140281ga maar eens eindje rijden met voet heeel licht ophet rempedaal.
trild deze… 90% kans op kromme schijfenga je met de hand aan de handrem stukje rijden, en je verneemd
de handrem trillen…
100% zeker… het probleem zit achtersucces
10 mei 2013 om 17:57 #18140282Als de auto een tijd heeft stilgestaan, kan er plaatselijk dikke roest optreden waar de remblokken die tijd tegen de schijven hebben gezeten. Dat is vermoedelijk ook dat trillen.
Heb ik gehad, toen ik de Manta weer pakte na 4 maanden stilstand, heb nieuwe schijven moeten monteren. Roest was er niet vanaf te krijgen. (af laten draaien was duurder , dan nieuwe schijven)10 mei 2013 om 18:34 #18140283Zijn je trommels nog rond? ovale trommels of trommels met een deuk kunnen ook flink ‘bonken’.
Als je schijven krom zijn, net zoals hans al zegt, dan zou je stuur trillen bij remmen.10 mei 2013 om 22:19 #18140284heb trouwens zelf dat probleem ook… ( kom ik achter :P)
bij wat stevig remmen met mijn bolide, trilt de wagen ook,
wat… hij klappert erover. :D duidelijk verneembaar dat het van achteren komt.
..
nu nog een keer tijd vinden om daar eens na te kijken… kon wel eens verstandig zijn.
al vemoed ik een ongelijk afgesteld remsysteem.
d.w.z. de mijne is nog voorzien van het oude systeem op de acheras,
dus niet zelfstellend.
de remschoenen moet je dus afstellen met de moer sw17 aan de acherkant van je remtrommels
mogelijk dat daar bij de mijne wat in verschild… ben er mee aan het draaien geweest, maar niet precies gekeken hoe of wat verder :Dmogelijk dat er bij jou dus een aan de achteras ook zoiets mankeert.
nee, het komt niet vanzelf. maar een losgeraakt remschoentje kan ook nog!succes
12 mei 2013 om 18:28 #18140285Van het weekend 4 landen doorgekruist met vele haarspeldbochten etc. en de remmerij was als van ouds. Dus geen kromme schijven etc. (zoals ik al verwachte)
Nu nog de dikke remcilinder reviceren en dan kan ik die weer omwisselen -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.