Versnellingsbak olie.

Forumindex Forums Modellen Astra Versnellingsbak olie.

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257477
    NL-Kevin
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 May 2011

      Ik ben dus bezig geweest met de olie van de versnellingsbak.
      Het gaat om een astra G uit 2001 met de volgende motor: X1.6SZR
      Ik kwam er vandaag achter dat hij lekte en dus weer even er naar gekeken.
      De olie er weer uit laten lopen en alles opnieuw dicht draaien.
      Waar ik toen achter kwam was dat de olie al helemaal donker was, en er stukjes metaal in zaten.
      De olie was van zichzelf de volgende kleur:

      En zo kwam het er nu na 15 km rijden uit:

      Weet iemand misschien wat dat kan zijn?

      #18138790
      b07
        Lid sinds:
        24 February 2009

        het zou kunnen dat de oude olie een half synthetische of een minerale olie was,ik neem aan dat je er nu een vol synthetische olie in heb gedaan?
        deze reinigen veel agressiever het vuil komt in de olie en, word zwart.

        was je oude olie ook zwart?
        bedoel je met stukjes metaal heel fijn gruis ? dit komt wel vaker voor door jaren lang gebruik .

        als een lager in de bak stroef draait of kapot is kan die ook erg heet worden en, de olie zwart maken met veel ijzer slijpsel.
        schakelt die wel goed ,heb je geen rare geluiden ?

        #18138791
        NL-Kevin
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 May 2011

          Ik heb nu inderdaad vol synthetische olie er in gedaan.
          De oude olie was een beetje rood achtig.

          Ik bedoel met stukjes metaal inderdaad fijn gruis, maar zoveel dat de olie die ik er net in gedaan heb en weer uit gehaald heb gewoon helemaal glom van de stukjes metaal.

          Hij schakelt wel goed, heel af en toe gaat hij niet in zijn achteruit, als ik dan de rem los laat en opnieuw intrap gaat hij wel in zijn achteruit.
          Er zitten wel 2 geluiden in, één geluid hoor je het best in zijn 3 4 en 5e versnelling ongeveer bij de 3000 toeren. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.
          Het andere geluid hoor je bij laag toeren in zijn 1 en 2e versnelling is het mij tot nog toe opgevallen. Dit is meer een zwengelend tikkend geluid en op dit moment alleen nog maar opgevallen bij een toerental onder de 2000.

          #18138792
          NL-Kevin
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 May 2011

            Het vreemde is ook dat iedereen zegt dat er maar 1,7 liter olie in gaat.
            Bij mij zit er nu 2,6 in zonder dat hij over liep, dat klopt ook niet lijkt me.

            #18138793
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Hoe stond je auto toen je de olie wisselde?
              Je moet je auto namelijk 100% recht hebben staan. Alleen de voorkant optillen zorgt dat hij niet op het goede moment overloopt. Je moet de achterkant dus ook op bokjes zetten als je de bak-olie wisselt.
              Met alleen de voorkant omhoog werkt het differentieelhuis als “opslag”.

              En metaalvijlsels zijn niet zo vreemd. SOwieso slijten de synchro ringen altijd een beetje bij elke schakelactie.
              Een paar keer “tandenpoetsen” kan ook zorgen voor een hoop meer metaalvijlsel in de olie.
              Is verder niet heel vreemd. Zolang er geen hele stukken metaal los in liggen, is er niks kapot en is het gewoon natuurlijke slijtage.

              En sja, na 15km weer wisselen geeft alsnog een hoop troep. Er blijft namelijk altijd wel olie en rommel achter in de versnellingsbak die er pas uit komt met de volgende flush.
              Het kleeft aan de tandwielen, blijft onderin de bak liggen, etc. Probeer het nog maar eens een paar keer. Na verloop van meer wissels blijft je olie vanzelf helderder.

              Verder zal teveel olie vast neit zo heel rampzalig zijn. Als het goed is, heb je gewoon een overloopventiel en kotst hij het er vanzelf wel weer uit als het écht teveel is. Maar het is wel beter om het gewoon goed te hebben natuurlijk.

              #18138794
              NL-Kevin
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 May 2011

                Mijn auto stond 100% recht, ik had de voorkant namelijk alweer laten zakken.
                En dus zou die olie die ik er in gooi toch ergens anders naartoe moeten gaan? Misschien een kering kapot?

                Want er zitten dus ook 2 gekke geluiden in de motor, waarvan er een ook voelbaar is in de versnellingspook.

                #18138795
                joop1970
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 September 2010

                  Een ietwat versleten synchromesh kun je ook in je pook voelen, mijn oude wagen had een kraak van 1 naar 2.

                  #18138796
                  NL-Kevin
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 May 2011

                    Oke, en dat zit in de versnellingsbak?

                    Ik voel het namelijk in de versnellingspook en het koppelingspedaal.

                    #18138797
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      De synchromesh ringen zitten in de versnellingsbak. Die zorgen dat de tandwielen voor de volgende of vorige versnelling alvast op toeren komen wanneer je de versnellingspook naar die versnelling toe beweegt, zodat ze probleemloos en glad inhaken.
                      Vlak voordat je de pook in een versnelling hebt staan, grijpt hij dus al dat betreffende tandwiel, en de ring (de synchromesh) die dat doet, slijt dan ietsjes.

                      Wanneer de ring te ver versleten is, zal het tandwiel niet snel genoeg op toeren gekomen zijn en dus niet gladjes inhaken. Dan hoor je een krakend geluid uit de versnellingsbak komen. Beetje hetzelfde als wanneer je vergeet de koppeling in te drukken en dan de pook in de versnelling wil zetten.
                      Dat geluid noem je ook wel “tanden poetsen”, omdat de tandwielen dan tegen elkaar aan schrapen ipv in te haken.

                      Daarbij hebben die synchromesh ringen ook goede olie nodig om hun werk te doen.
                      Daarom zal een versnellingsbak altijd lekkerder schakelen wanneer je de olie hebt ververst. Je kan dan sneller schakelen zonder rare geluiden te krijgen.
                      Als de olie nog niet heeel erg slecht is, kan het ook prima zo zijn dat je b.v. alleen bij kou kraakgeluiden krijgt, maar zodra de boel mooi op temperatuur is niet meer.

                      De achteruit versnelling is een heel ander verhaal dan je normale versnellingen trouwens. Dat is een recht vertand tandwiel zonder synchro. Die kan je daarom ook alleen maar te pakken krijgen als je auto écht helemaal stil staat.
                      Daarbij kan het wel eens voorkomen dat je door die rechte vertanding en totale stilstand inderdaad de auto niet in achteruit krijgt. Even in neutraal en de koppeling op laten komen is dan voldoende. Vaak staan gewoon de tanden van de tandwielen tegenover elkaar en botsen ze. Doe je niks aan, is ook niet schadelijk.

                      Maargoed, dit alles merk je niets van in je koppelingspedaal.
                      Als je daar wel iets voelt en geluiden hoort, dan is het mogelijk de koppeling waar het probleem zit.
                      Een gillend/gierend geluid wil meestal duiden op een slechte druklager.

                      #18138798
                      NL-Kevin
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 May 2011

                        Oke, er word mij nu veel duidelijk. En ik heb nu dus ook weer wat geleerd.
                        Het is echter niet het geluid van het tanden poetsen wat ik hoor.
                        Ik heb van beide geluiden een filmpje gemaakt.
                        Dit is het tikkende geluid van de motor:

                        Dit is het geluid wat ik hoor bij het gas geven in zijn 3e 4e en 5e versnelling. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.

                        #18138799
                        NL-Kevin
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 May 2011

                          Ik maak even een nieuw topic aan omdat het nu niet meer over de versnellingsbak olie gaat.
                          Want het is vrij normaal dat de olie zo vies is en er metaal vijzels in zitten?

                          #18138800
                          NL-Kevin
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 May 2011

                            @McKaamos wrote:

                            De synchromesh ringen zitten in de versnellingsbak. Die zorgen dat de tandwielen voor de volgende of vorige versnelling alvast op toeren komen wanneer je de versnellingspook naar die versnelling toe beweegt, zodat ze probleemloos en glad inhaken.
                            Vlak voordat je de pook in een versnelling hebt staan, grijpt hij dus al dat betreffende tandwiel, en de ring (de synchromesh) die dat doet, slijt dan ietsjes.

                            Wanneer de ring te ver versleten is, zal het tandwiel niet snel genoeg op toeren gekomen zijn en dus niet gladjes inhaken. Dan hoor je een krakend geluid uit de versnellingsbak komen. Beetje hetzelfde als wanneer je vergeet de koppeling in te drukken en dan de pook in de versnelling wil zetten.
                            Dat geluid noem je ook wel “tanden poetsen”, omdat de tandwielen dan tegen elkaar aan schrapen ipv in te haken.

                            Daarbij hebben die synchromesh ringen ook goede olie nodig om hun werk te doen.
                            Daarom zal een versnellingsbak altijd lekkerder schakelen wanneer je de olie hebt ververst. Je kan dan sneller schakelen zonder rare geluiden te krijgen.
                            Als de olie nog niet heeel erg slecht is, kan het ook prima zo zijn dat je b.v. alleen bij kou kraakgeluiden krijgt, maar zodra de boel mooi op temperatuur is niet meer.

                            De achteruit versnelling is een heel ander verhaal dan je normale versnellingen trouwens. Dat is een recht vertand tandwiel zonder synchro. Die kan je daarom ook alleen maar te pakken krijgen als je auto écht helemaal stil staat.
                            Daarbij kan het wel eens voorkomen dat je door die rechte vertanding en totale stilstand inderdaad de auto niet in achteruit krijgt. Even in neutraal en de koppeling op laten komen is dan voldoende. Vaak staan gewoon de tanden van de tandwielen tegenover elkaar en botsen ze. Doe je niks aan, is ook niet schadelijk.

                            Maargoed, dit alles merk je niets van in je koppelingspedaal.
                            Als je daar wel iets voelt en geluiden hoort, dan is het mogelijk de koppeling waar het probleem zit.
                            Een gillend/gierend geluid wil meestal duiden op een slechte druklager.

                            Ik heb vanaf vandaag inderdaad dat hij bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling kraakt, oftewel de tanden poetst.
                            Dit duidt dus op een versleten synchromesh ring?
                            Ik het vandaag ook het overloopventiel gevonden en als het goed is zit er nu dus 1,7 liter olie in.

                            #18138801
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              zie U2U.

                              Korte uitleg over wat er in deze U2U staat:

                              daarin staat: Die Synthetische stroop niet gebruiken, Opel olie erin los vaak Veel op!!!

                              Oja, en er gaat inderdaad 1,7 a 1,8 liter in..

                              heb je wel de peilbout aan de zijkant van diffhuis als markering gebruikt???
                              en is de overtollige olie niet via de ontluchting bovenop eruit gekomen??

                              Ik heb mijn F13-5bak gewoon gevuld met 2,2liter verse opel Olie, er komt nergens wat uit, en krijg deze 27jaar oude F13-5bak SOEPEL!! rollend in de 1 terug geschakeld sinds de olie is ververst..

                              Willem

                              #18138802
                              b07
                                Lid sinds:
                                24 February 2009

                                dat slepende geluid lijkt op een kapotte homokieneet .

                                ik vin dat tikkende geluid wel meevallen maar is je motor olie wel op niveau ?

                                #18138803
                                NL-Kevin
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 May 2011

                                  De motor olie is wel gewoon op niveau.
                                  Ik heb even gekeken, maar gaat het geluid van een kapotte homokieneet niet weg als je stuurt?
                                  Als ik gas geef hoor je het, als ik los laat hoor je het minder.

                                  #18138804
                                  NL-Kevin
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 May 2011

                                    Weet iemand toevallig wat voor een bak er op zo een motor zit?

                                    #18138805
                                    koenelsenaar
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 April 2010

                                      F13Cr

                                      #18138806
                                      NL-Kevin
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 May 2011

                                        Weet je dat zeker? Ik heb namelijk ook gehoord dat het een f17 bak was

                                        #18138807
                                        b07
                                          Lid sinds:
                                          24 February 2009

                                          @NL-Kevin wrote:

                                          De motor olie is wel gewoon op niveau.
                                          Ik heb even gekeken, maar gaat het geluid van een kapotte homokieneet niet weg als je stuurt?
                                          Als ik gas geef hoor je het, als ik los laat hoor je het minder.

                                          nee dat geluid gaat meestal niet weg met sturen,vaak gaat de homokineet herrie maken als er geen vet meer in zit ,als je gas geeft word de homokineet zwaarder belast waardoor die meer herrie kan maken ,je kan nog kijken of de de homokineet hoezen nog heel zijn,deze willen wel eens scheuren en, dan loop het vet eruit.

                                          #18138808
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Goed dan:

                                            filmpje 1: Versleten nokkenas

                                            filmpje 2: de F13-5 (in heel sommige gevallen, maar meestal is het toch een F13-5bak) de F17-5 bak aan zijn eind, klaar finito, versleten, op. af

                                            F13 of F17, maakt verder niet uit, deze passen, als de steunbevestiging bovenop de bak er maar zit (oudere modellen (astra-F etc) hebben deze niet, zo ook de Vectra-B heeft deze niet.

                                            je kan als de steunpunten kloppen zowel een F13-5 F15-5 als F17-5 monteren, de F13 en F15 zijn wel betrouwbaarder als de F17.
                                            ook kan je kiezen een bak met langere of kortere verhoudingen te kiezen.

                                            dat kan je weer in de code rechts onder het zijpannetje ontcijferen

                                            de laatste reeks van deze code geeft baktype weer.

                                            Bijvoorbeeld: C3,74 of W3,55

                                            korte uitleg:

                                            C = CR ofwel Close Ratio, korte verhoudingen, en dus meer toeren, meer acceleratie (trekkracht), meer verbruik
                                            W = Wide ratio, lange verhoudingen, en dus minder toeren, minder accelratie (trekkracht), en zeker op snelwegritten een lager verbruik.
                                            3,74 is de eind reductie, hoe hoger het getal hoe meer toeren

                                            maar ga zeker niet te lang, deze 8klepper motor heeft niet HEEELLL veel kracht..

                                            Willem

                                            #18138809
                                            NL-Kevin
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 May 2011

                                              Oke hartstikke bedankt voor de uitleg.
                                              Het is een f13cr. Ik kan als ik niets wil veranderen dus gewoon een f15cr of f17cr bak er op doen? Waar de 17 minder goed is.
                                              Dan ga ik maar eens op zoek.

                                              #18138810
                                              NL-Kevin
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 May 2011

                                                Ik heb net even gekeken maar kan niets onder het zijpannetje vinden.
                                                Bij m’n broertje staat het daar wel op.
                                                Ik kan nu dus niet achterhalen wat voor bak het precies is…

                                                #18138811
                                                NL-Kevin
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  23 May 2011

                                                  Hoe kan ik er nu achter komen of het een lange of korte verhouding is?

                                                  #18138812
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    wat is je toerental bij 120km/u??

                                                    Willem

                                                    #18138813
                                                    NL-Kevin
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 May 2011

                                                      Het toerental is dan rond de 3500 a 3600 toeren.
                                                      Kan je daar iets mee?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.