Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Ascona B ombouw naar steek 5×120.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2013 om 21:33 #17257455
Hallo Opelliefhebbers,ik zit met een paar vragen.Ik heb een Ascona B en zou deze graag ombouwen naar wielsteek 5×120.Ik heb hiervoor de assen van een Commodere C 25S van 1979 beschikbaar.Is dit mogelijk?Heeft iemand hier ervaring mee?Passen de voorste wielnaven,wat met de remschijven en klauwen.Heb nu het remsysteem van een Rekord E 2,2i.Kan ik deze nog gebruiken door eventueel de gaten te herboren om de remschijven te bevestigen?Wat met de achteras,kan ik de steekassen ombouwen in een achteras van een Manta GSI door deze te laten inkorten.Passen de lagers?De reden van deze ombouw is omdat ik hoop ooit is Ronal 400 velgen 7jx15 te vinden en deze dan kan monteren.Zoals ik al zij,veel vragen waarop ik hoop een antwoord te vinden.
30 april 2013 om 21:34 #18138438Hallo Opelliefhebbers,ik zit met een paar vragen.Ik heb een Ascona B en zou deze graag ombouwen naar wielsteek 5×120.Ik heb hiervoor de assen van een Commodere C 25S van 1979 beschikbaar.Is dit mogelijk?Heeft iemand hier ervaring mee?Passen de voorste wielnaven,wat met de remschijven en klauwen.Heb nu het remsysteem van een Rekord E 2,2i.Kan ik deze nog gebruiken door eventueel de gaten te herboren om de remschijven te bevestigen?Wat met de achteras,kan ik de steekassen ombouwen in een achteras van een Manta GSI door deze te laten inkorten.Passen de lagers?De reden van deze ombouw is omdat ik hoop ooit is Ronal 400 velgen 7jx15 te vinden en deze dan kan monteren.Zoals ik al zij,veel vragen waarop ik hoop een antwoord te vinden.
1 mei 2013 om 05:38 #18138439Voor al deze vragen kun je het best terecht bij manta24v op dit forum of ga naar achterasrevisie.nl die kan je dat precies uitleggen.
:hmmz Ik hoop dat je hier wat aan hebt.Grtz.Billy the handymen. :wors
1 mei 2013 om 10:32 #18138440Er zijn ook -5 gats naven te koop die kant en klaar op de ascona/manta fusees passen voor de vooras, heb je dat hele gekut met stuurarmpjes/camber, klauwen,..etc. ook niet.
Ze zijn nieuw, zonder lagers, kosten ±€450,- per set.
1 mei 2013 om 15:57 #18138441Om het simpel te houden op volgende link staan adapters
Wel even op opel klikken en dan helemaal onderaan de pagina
http://www.wu-motorsport.de/xaran/index.html?http://www.wu-motorsport.de/xaran/xaranshop_k003003s001_1.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;1 mei 2013 om 17:17 #18138442zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?
1 mei 2013 om 20:05 #18138443AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zijn ook hierbij meerdere wegen die naar rome leiden
Ik heb een b commo as onder m.n b ascona gemaakt
En gebruik voor momenteel nog irmscher naavenMaar heb ook een set b commo fusee.s klaar liggen
Ben er nog niet uit wat t definitief wordt
Maar dat heeft alles te maken met de remmerij waar ik nog niet geheel uit benHeb een manta gehad
Waar voor b commo fusee.s op zaten met geventileerde schijven en klauwenAchter as was aangepaste manta as met als ik t goed herriner b commo steekassen
Maar heb toendertijd best een aantal steekassen verzameld
Voor ik de juiste lengte had gevonden
Kan dus niet met zekerheid vertellen waar die uitkwamenHad wel schijfremmen op de achteras die steekassen moesten iets langer zijn
Dan met trommelremmenStaat wel n topic van m.n ascona hier op t forum
Moet je ff zoeken op: ” mijn ascona 400 project “Topic is al wat ouder wegens tijdgebrek staat dat project op n laag pitje :shock:
1 mei 2013 om 20:08 #18138444AnoniemLid sinds:
1 January 19701 mei 2013 om 22:06 #18138445Gek, had hier een reactie op en die is weg?
maar goed, succes dan ermee.
Ah: 2 topics aangemaakt en allebei in dezelfde rubriek: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=176102
1 mei 2013 om 22:12 #18138446@mr-turbo wrote:
zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?
Denk dat dat enorm afhangt welke Kadett dat is, dus daar kun je niet zomaar van uit gaan, net als Rekord E, lagers passen op de fusees, de naven weer niet.
1 mei 2013 om 22:14 #18138447Bedankt voor de reactie maar wat doe ik dan met de achteras???
2 mei 2013 om 19:19 #18138448Kan verschillende kanten op:
Andere lagers en steekassen inkorten
buizen aanpassen aan de lagers en een extra pasplaat er tegen aan zetten (dan komt hij meer naar buiten)
Oude buizen er afhalen en vervangen door de pijpen van de commodore as, dan veerschotels manta/ascona er weer op lassen e.d.Dan kan het nog meerdere kanten op:
Complete commodore as monteren, carrosserie aanpassen, andere tussenas
Complete commodore as monteren, daar weer de schotels op lassen en een ander tussenas monteren.qua remmen kun je de commodore trommels houden of de schijven (wat er ook maar op zit) of je bouwt er andere klauwen op dmv. een pasplaat. en schijven.
Kies maar uit. ;)
6 mei 2013 om 08:25 #18138449probleem is een beetje dat als je ze wat belast, de lagerdiameter van een manta/ascona te klein is / te zwak, ik steek ongeveer elke jaar nieuwe lagers :???:
@henk 400rr wrote:
@mr-turbo wrote:
zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?
Denk dat dat enorm afhangt welke Kadett dat is, dus daar kun je niet zomaar van uit gaan, net als Rekord E, lagers passen op de fusees, de naven weer niet.
6 mei 2013 om 12:13 #18138450@mr-turbo wrote:
probleem is een beetje dat als je ze wat belast, de lagerdiameter van een manta/ascona te klein is / te zwak, ik steek ongeveer elke jaar nieuwe lagers :???:
Exact! Dat zou ook mijn reden zijn om de voorkant te veranderen. Ik heb de Commo-B spullen al wel liggen, maar dan moet ik de remmen opnieuw uitpuzzelen
6 mei 2013 om 13:37 #18138451Ik heb weer geen problemen met de voorste lagers, misschien eigenlijk best wel raar, maar het is echt zo.
Voor de achteras, de commo steekassen in de manta/ascona as te zetten, daar is inmiddels ook een adapterset voor, , dus de plug&play constructie, kosten vallen mee, zag een prijs van €120,-
16 juni 2013 om 18:24 #18138452Deze topic mag wat mij betreft weg.Heb ondertussen een ombouwset gevonden van een Commodore B.Ook de Ronals 7jx15 heb ik ondertussen op de kop kunnen tikken.
16 juni 2013 om 20:16 #18138453AnoniemLid sinds:
1 January 1970je zou nog ff een plaatje kunnen postten van t resultaat ;) :thumb
of heb je al n topic over die auto??zet dan maar ff n linkje neer ;) :thumbup
16 juni 2013 om 20:43 #18138454Heb nog geen topic van deze Ascona.Ben nog bezig met de ombouw van 4×100 naar 5×120 en de velgen moeten nog gerestaureerd worden.Ga dit zeker doen als alles in orde is.
19 juni 2013 om 08:29 #18138455AnoniemLid sinds:
1 January 1970:thumb :thumbup
3 juli 2013 om 20:28 #18138456Heb hier ook de commo naven liggen. Maak me meer zorgen over de stuurarmpjeskwestie en het ackermanprincipe. http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2
Zou dan ook nog met een bmw stuurhuis willen werken en met een gecombineerde manta a en b as
http://www.mantawelt.de/servolenkung-vorderachse09-zensiert.htmhier nog wat topics
http://www.rekord-c-commodore-a.de/viewtopic.php?f=11&t=1410&hilit=traggelenke&start=10deze maakte ook de naven in alu 5 gaats + center aangepast voor bmw velgen
http://forums.mantaclub.org/topic/24629-tj-motorsport-alloy-hubs/23 juli 2013 om 20:32 #18138457Ik zou nu toch wel heel graag ombouwen naar de grotere voorwiellagers van de Commodore-B….en dus naar 5x120mm. Als ik zie hoe snel ik nu alweer speling op de voorwiellagers heb met mijn bescheiden 235 brede semi-slicks en circuitwerk. Ik wil graag naar volle slicks, maar dan gaat het helemaal niet meer goedkomen ben ik bang voor.
Ik heb alle Commo-B spullen wel liggen, maar dat met die stuurarmpjes zit me nog niet lekker. Wanneer je rekening houdt met het ‘Ackerman principe’ dan zijn de commo-armpjes precies verkeerd om.
Ascona/Manta-B situatie (spooreinden-stuurhuis voor de vooras):
Commodore-B situatie (spooreinden achter vooras):
Het draaipunt van het spoorstangeind hoort bij een Ascona/Manta-B wat naar buiten te liggen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk, omdat hier het stuurhuis met spoorstangeinden voor de as zitten (terwijl de spoorstangen bij de Commo achter de vooras zitten; hier zit het draaipunt van de spoorstangeinden dan juist wat naar binnen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk). Het feit dat de bevestiging van de spoorstangeinden wat lager zit t.o.v. origineel Ascona vind ik nog niet zo verkeerd, omdat mijn auto zoveel lager ligt dat de spoorstangen vanaf het stuurhuis al omhoog gaan zonder verder in te veren. Wanneer de auto nu inveert bij aanremmen ontstaat daardoor meer toespoor. Wanneer de spoorstangeinden nu een kleine 20 mm lager aan het fuseestuk zouden komen dan zit ik weer veel dichter bij origineel.
Maar om nu EUR 500,- uit te gaan geven voor nagemaakte 400-armpjes…pffft
Moet ik nog maar eens over na gaan denken (ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik twee van die Belgische nabouw 400-armpjes heb liggen als voorbeeld ;) )
25 juli 2013 om 06:03 #1813845825 juli 2013 om 18:38 #18138459Ik zit een beetje met hetzelfde probleem , ben het inmiddels wel wat beu om zovaak lagers te vervangen, maar zoveel voor 2 armpjes heb ik er eigenlijk gewoon niet voor over, wordt de spoorbreedte ook niet wat meer met de commodore setup ? Niet dat dat nou heel schokkend is, maar wel weer iets om rekening mee te houden als je velgen/banden nu net vrijlopen ….
26 juli 2013 om 07:38 #18138460@mr-turbo wrote:
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem , ben het inmiddels wel wat beu om zovaak lagers te vervangen, maar zoveel voor 2 armpjes heb ik er eigenlijk gewoon niet voor over, wordt de spoorbreedte ook niet wat meer met de commodore setup ? Niet dat dat nou heel schokkend is, maar wel weer iets om rekening mee te houden als je velgen/banden nu net vrijlopen ….
Ik dacht dat het met die toename in spoorbreedte nog wel meevalt, maar inderdaad als het zo precies pas draait als nu, wel iets om rekening mee te houden.
Ik rijd nu met 8×17 en et25. Voor heb ik nu ruimte genoeg voor 235/40, maar achter is het net wat te krap . Op het circuit geen last, maar bij rechtstandig inveren ( met wat belading) loopt het soms net wat aan.
Ik heb daarom nu een paar heel mooie 6-spaaks Compomotive in 5×120 klaar staan ook 8×17, maar nu in et30. Hierdoor krijg ik dus ca. 5mm meer ruimte aan de buitenkant. Dat zou genoeg moeten zijn aan de achterkant en geeft me voor iets extra ruimte (die ik misschien ook nodig heb wanneer de naven iets breder komen te staan)
26 juli 2013 om 19:35 #18138461Hier een link met pics http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool/Commo%20b?sort=3&page=1. vergelijking manta a en commodore
interessante link:
http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2PS extreem verhitten, vermindert dit de sterkte van gietijzer?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.