Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Welke bougies?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2013 om 07:36 #17257373
Goedemorgen,
Ik heb een Opel Vectra C 1.8XE uit 2003. Ik heb vandeweek een beurt gegeven en daarbij de bougies vervangen. De nieuwe zijn de 4 punts bougies die je “standaard” krijgt als je je kenteken doorgeeft (de oude waren eveneens 4 punts bougies)
Nu had ik gisteren plotseling een storing en mijn Vectra liep maar op 3 cilinders. Uitgelezen en bleek dat ik een misfire had op cilinder 2 (P302). Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte bougies, dus de oude erin maar het probleem bleef helaas. Uiteindelijk een nieuwe bobine erin en hij rijdt weer als vanouds.Ik ben me wel eerst gaan verdiepen op het forum (zoals altijd als ik een probleem heb met mijn auto) en ik kwam uit op dit topic: viewtopic.php?f=6&t=165858
Nu ben ik bang dat de oude bobine stuk is gegaan door overslag van zo een 4 punts bougie. Ik vind het namelijk te toevallig dat ik nooit ergens last van heb gehad en na het vervangen van de bougies gaat mijn bobine kapot.
Mijn vraag aan jullie; Wat zouden jullie doen? De nieuwe bougies lekker laten zitten of de oude er weer in enz. Ik zou er namelijk echt van balen als de nieuwe bobine weer kapot zou gaan door zo’n 4 punts bougie….. Of zou het echt toeval zijn??
Alvast bedankt voor het nadenken!
Groeten Jeroen
P.S. De nieuwe bougies zien er goed uit en ik heb ze niet laten vallen oid.
30 april 2013 om 08:40 #18137788gaan gewone ngk bkr5ek in, is twee massa.
30 april 2013 om 08:52 #18137789Bedankt voor je reactie! De bougies die ik er uit gedraaid heb, waren ook 4 pins (van GM) en nooit problemen mee gehad. En de auto is gekocht bij een dealer, die kennelijk die bougies erin gezet heeft.
Maar toch de 2 massa volgens jou?
30 april 2013 om 09:01 #18137790Origineel zijn het 4 polige bougies FGR8 KQE0
30 april 2013 om 09:06 #18137791klopt, die heb ik er uitgedraaid. Net ff gecheckt.
Maar nu blijft mijn vraag; toeval dat mijn bobine stuk is gegaan? Of toch door de bougies?
30 april 2013 om 09:49 #18137792als je er bougies met het zelfde type nummer in gedraait hebt is het denk ik toeval
30 april 2013 om 15:00 #18137793Nee, helaas…. Ik heb via een automaterialenzaak de NGK BKR5EQUPA gekregen.
Deze dus: viewtopic.php?f=5&t=163010
30 april 2013 om 15:35 #18137794Dat zijn in ieder geval de juiste bougies
30 april 2013 om 15:42 #18137795tja of je nu 2 of 4 massa’s hebt,
je hebt toch maar 1 plus pool en 1 vonk.in mijn z18xe’s (heb er nu 2 staan) gaan al jaren 2-punts NGK bougies en nooit geen problemen gehad.
1x problemen gehad met champion bougies en daarvan brak de kop af in de cilinderkop (dus de 2 massapunten)
gelukkig nog met een lange dikke schroevendraaier eruit gekregen, maar toch schrikken.
dat was ook de laatste keer dat ik die dingen kocht :angel30 april 2013 om 19:05 #18137796Ja, dat snap ik… Geluk dat je geen verdere schade hebt opgelopen door dat geintje.
Maar resumé; Ik had dus die NGK bougies erin met de nieuwe bobine. Hij liep toen op zich goed. Ik ben vervolgens mij even verder gaan verdiepen op dit forum en zag een topic waarin Wim-V6 aangaf dat die 4 punts bougies “bobine vreters” zijn. Daarom begon ik dus te twijfelen en heb ik dit topic geopend of iemand daar ook nog soortgelijke ervaringen mee heeft gehad. Als dat het geval is, betekend dat dus dat de nieuwe bougies ervoor gezorgd hebben dat mijn bobine is overleden. Ik ben nu dus bang dat mijn nieuwe bobine straks ook de vuilnisbak in kan door die bougies van NGK.
1 mei 2013 om 11:09 #18137797Vandaag de Opel dealer gebeld en een werknemer wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk toeval is geweest. Hij had er iig nog nooit van gehoord.
Bedankt voor het meedenken!
Mvg Jeroen :thumbup
1 mei 2013 om 16:33 #18137798De Bosch bougies van GM zijn platinums.
Ik had een overslaande Vectra-B V6, de bougies nu vervangen voor de BKR5EK van NGK, en heb nergens last meer van.
het is het proberen waard, de NGK’s zijn een stukje goedkoper ook.
Willem
2 mei 2013 om 08:51 #18137799@ krommeister…
Ik heb pakweg twee maanden terug wel mijn bobine moeten vervangen omdat ik ook overslag had op een cilinder
Maar ik weet dus niet zeker of dat door de bougies komt, ik heb de vierpunts er gewoon in gelaten; haast een jaar mee doorgereden voordat ik de bobine moest vervangen.Nu, na vervanging, rijdt de auto weer als een trein.
ik weet dus niet echt zeker of er verband is tussen die bepaalde bougies en de bobine; mij lijkt het idd toeval
ps –> leuk dat je wat aan me topic had :D
2 mei 2013 om 14:29 #18137800Ik heb inmiddels pakweg 150 km gereden met die nieuwe bobine en de NGK’s. Tot nu toe nog geen problemen gelukkig.
We houden het maar op toeval idd! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.