Welke bougies?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Welke bougies?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257373
    krommeister
      Lid sinds:
      13 June 2009

      Goedemorgen,

      Ik heb een Opel Vectra C 1.8XE uit 2003. Ik heb vandeweek een beurt gegeven en daarbij de bougies vervangen. De nieuwe zijn de 4 punts bougies die je “standaard” krijgt als je je kenteken doorgeeft (de oude waren eveneens 4 punts bougies)
      Nu had ik gisteren plotseling een storing en mijn Vectra liep maar op 3 cilinders. Uitgelezen en bleek dat ik een misfire had op cilinder 2 (P302). Ik dacht in eerste instantie aan een kapotte bougies, dus de oude erin maar het probleem bleef helaas. Uiteindelijk een nieuwe bobine erin en hij rijdt weer als vanouds.

      Ik ben me wel eerst gaan verdiepen op het forum (zoals altijd als ik een probleem heb met mijn auto) en ik kwam uit op dit topic: viewtopic.php?f=6&t=165858

      Nu ben ik bang dat de oude bobine stuk is gegaan door overslag van zo een 4 punts bougie. Ik vind het namelijk te toevallig dat ik nooit ergens last van heb gehad en na het vervangen van de bougies gaat mijn bobine kapot.

      Mijn vraag aan jullie; Wat zouden jullie doen? De nieuwe bougies lekker laten zitten of de oude er weer in enz. Ik zou er namelijk echt van balen als de nieuwe bobine weer kapot zou gaan door zo’n 4 punts bougie….. Of zou het echt toeval zijn??

      Alvast bedankt voor het nadenken!

      Groeten Jeroen

      P.S. De nieuwe bougies zien er goed uit en ik heb ze niet laten vallen oid.

      #18137788
      koenelsenaar
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 April 2010

        gaan gewone ngk bkr5ek in, is twee massa.

        #18137789
        krommeister
          Lid sinds:
          13 June 2009

          Bedankt voor je reactie! De bougies die ik er uit gedraaid heb, waren ook 4 pins (van GM) en nooit problemen mee gehad. En de auto is gekocht bij een dealer, die kennelijk die bougies erin gezet heeft.

          Maar toch de 2 massa volgens jou?

          #18137790
          roger rabbit
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Origineel zijn het 4 polige bougies FGR8 KQE0

            #18137791
            krommeister
              Lid sinds:
              13 June 2009

              klopt, die heb ik er uitgedraaid. Net ff gecheckt.

              Maar nu blijft mijn vraag; toeval dat mijn bobine stuk is gegaan? Of toch door de bougies?

              #18137792
              henk48
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 January 2013

                als je er bougies met het zelfde type nummer in gedraait hebt is het denk ik toeval

                #18137793
                krommeister
                  Lid sinds:
                  13 June 2009

                  Nee, helaas…. Ik heb via een automaterialenzaak de NGK BKR5EQUPA gekregen.

                  Deze dus: viewtopic.php?f=5&t=163010

                  #18137794
                  roger rabbit
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Dat zijn in ieder geval de juiste bougies

                    #18137795
                    sw_reijnders
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 October 2005

                      tja of je nu 2 of 4 massa’s hebt,
                      je hebt toch maar 1 plus pool en 1 vonk.

                      in mijn z18xe’s (heb er nu 2 staan) gaan al jaren 2-punts NGK bougies en nooit geen problemen gehad.

                      1x problemen gehad met champion bougies en daarvan brak de kop af in de cilinderkop (dus de 2 massapunten)
                      gelukkig nog met een lange dikke schroevendraaier eruit gekregen, maar toch schrikken.
                      dat was ook de laatste keer dat ik die dingen kocht :angel

                      #18137796
                      krommeister
                        Lid sinds:
                        13 June 2009

                        Ja, dat snap ik… Geluk dat je geen verdere schade hebt opgelopen door dat geintje.

                        Maar resumé; Ik had dus die NGK bougies erin met de nieuwe bobine. Hij liep toen op zich goed. Ik ben vervolgens mij even verder gaan verdiepen op dit forum en zag een topic waarin Wim-V6 aangaf dat die 4 punts bougies “bobine vreters” zijn. Daarom begon ik dus te twijfelen en heb ik dit topic geopend of iemand daar ook nog soortgelijke ervaringen mee heeft gehad. Als dat het geval is, betekend dat dus dat de nieuwe bougies ervoor gezorgd hebben dat mijn bobine is overleden. Ik ben nu dus bang dat mijn nieuwe bobine straks ook de vuilnisbak in kan door die bougies van NGK.

                        #18137797
                        krommeister
                          Lid sinds:
                          13 June 2009

                          Vandaag de Opel dealer gebeld en een werknemer wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk toeval is geweest. Hij had er iig nog nooit van gehoord.

                          Bedankt voor het meedenken!

                          Mvg Jeroen :thumbup

                          #18137798
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            De Bosch bougies van GM zijn platinums.

                            Ik had een overslaande Vectra-B V6, de bougies nu vervangen voor de BKR5EK van NGK, en heb nergens last meer van.

                            het is het proberen waard, de NGK’s zijn een stukje goedkoper ook.

                            Willem

                            #18137799
                            Roopesh
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 February 2008

                              @ krommeister…

                              Ik heb pakweg twee maanden terug wel mijn bobine moeten vervangen omdat ik ook overslag had op een cilinder
                              Maar ik weet dus niet zeker of dat door de bougies komt, ik heb de vierpunts er gewoon in gelaten; haast een jaar mee doorgereden voordat ik de bobine moest vervangen.

                              Nu, na vervanging, rijdt de auto weer als een trein.

                              ik weet dus niet echt zeker of er verband is tussen die bepaalde bougies en de bobine; mij lijkt het idd toeval

                              ps –> leuk dat je wat aan me topic had :D

                              #18137800
                              krommeister
                                Lid sinds:
                                13 June 2009

                                Ik heb inmiddels pakweg 150 km gereden met die nieuwe bobine en de NGK’s. Tot nu toe nog geen problemen gelukkig.
                                We houden het maar op toeval idd!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.