Forumindex › Forums › Modellen › Astra › trillingen in stuur bij bepaalde snelheden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2013 om 16:17 #17257327
Hallo iedereen,
ik rijd met een astra G, bouwjaar 2001, 1.7dti met net iets meer dan 125 000 km.
Sinds een aantal weken heb ik nieuwe velgen en banden laten moteren. De velgen (17inch – inter action spider) en banden (kumho) heb ik gekocht én laten monteren bij de bandencentrale hier in de buurt. Normaal zou je met nieuwe banden/velgen geen problemen mogen hebben maar niets is minder waar.
Telkens ik op de autosnelweg rijd (altijd tussen 120 – 130) begint mijn stuur te trillen. Geen probleem dacht ik eerst, gewoon een kwestie van slecht uitgebalanceerd te zijn. Na mijn bezoekje aan dezelfde bandencentrale hebben ze de voorwielen opnieuw uitgebalanceerd. Toen ik een paar dagen later terug de autosnelweg nam, kwamen de trillingen terug. Maar, sindsdien heb ik aan 70 ook trillingen, niet het stuur, maar het is net alsof de hele voorkant trilt. Niet dat het erg is, maar met de originele stalen velgen had ik dit niet. En het stoort mij eigenlijk enorm :swear .
Gisteren ben ik terug naar de bandencentrale geweest, en dit keer heb ik de achterste banden opnieuw laten uitbalanceren. Helaas, vandaag op de autosnelweg, na een paar kilometer, kwamen de stuurtrillingen terug. Ook rond de 70 per uur gedraagt mijn astra zich niet zoals op de stalen velgen.
Kan een scheve velg de oorzaak zijn van mijn problemen?? Al heb ik het moeilijk daarmee, aangezien het splinternieuwe velgen én banden waren.
alvast bedankt voor jullie reacties! :thumb
Groetjes
25 april 2013 om 16:28 #18137369Welkom :thumb
De auto even uit laten lijnen.
25 april 2013 om 16:41 #18137370Bedankt Opeltje17 ;)
aan uitlijnen had ik ook gedacht. Maar is het mogelijk dat ik het probleem enkel heb met de 17″ en niet met de 15″ standaardvelgen die er oorspronkelijk op lagen? :???:
alvast bedankt :thumb
25 april 2013 om 16:46 #18137371Zou kunnen maar dan ligt het toch echt aan de velg of banden, wat je ook nog kan proberen is banden van voor naar achter plaatsen.
25 april 2013 om 17:18 #18137372Mocht dit het probleem niet zijn, kan het aan je centreerringen liggen als je die gebruikt.
Uitlijnen heeft hier niets mee van doen?!
25 april 2013 om 17:29 #18137373Dit heeft met uitlijnen niets te maken.
Maak is een wiel los en kijken of het centergat goed centreert. Als je op en neer beweegt met het wiel tegen het centergat en je voelt dat er speling op zit dan heb je waarschijnlijk centreerringen nodig.
Misschien dat er per ongelijk iets in de band is gevallen bij het monteren van de banden op de velgen ?
Zet de bandendruk misschien is iets lager ?Als de wielen goed gebalanceerd zijn kan het dat bijna niet zijn, iedere keer je een wiel van de wagen neemt en je zet die dan op de machine voor te balanceren ga je 9 van de 10 keren toch 5 tot 10 gram verschil hebben.
27 april 2013 om 07:13 #18137374Misschien een of meerdere banden niet goed gemonteerd of een platte kant op een van de banden?
Even op de krik en dan met de hand ronddraaien. als de band op en neer beweegt kan dit ook een trilling veroorzaken.
Toch niet goed uitgebalanceerd, niet goed gecentreerd op de naaf, speling op de naaf?28 april 2013 om 07:27 #18137375Ik heb sinds kort ook 17inch errop zitten. Ik had bij 100kmh een enorm trillende stuur. Bleek 1 velg flink krom te zijn. Heb de velg laten richten en trillingen zijn verdwenen. Mijn velgen waren wel tweedehands, maar ik heb genoeg verhalen gelezen van nieuwe velgen die uit fabriek al krom zijn!
Je kunt dit ook controleren door de auto aan de voorkant op te krikken en aan het wiel te draaien, kijk vervolgen vanaf de voorbumperzijde langs de binnenzijde van de band/velg. Als het een kronkelende beweging maakt is de velg krom. Zo heeft de banden/velgenboer mij althans uitgelegd.
Het beste is de band op de uitbalanceermachine te zetten en te laten draaien, kijk dan weer langs de band/velg aan de binnenzijde.
Gr.
28 april 2013 om 09:50 #18137376het komt mij bekend voor dit probleem. ik heb 3 week terug 4 nieuwe banden laten monteren. en ben 3 keer terug geweest voor balanceren. iedere keer moest er weer lood bij op. nu lijkt het goed.
Kumho is een a merk band, dat moet het probleem niet zijn. toevallig geen hoogteslag in de band? dit is duidelijk te zien als de velg op het balanceerapparaat zit.
28 april 2013 om 10:00 #18137377Vaak ligt dit aan drie dingen slecht balanceren, te lage bandenspanning en de centreerringen. 17″ onder een G dus bandespanning mag tussen de 2.6 en 2.8 bar liggen.
28 april 2013 om 10:38 #18137378@Haasje17 wrote:
Vaak ligt dit aan drie dingen slecht balanceren, te lage bandenspanning en de centreerringen. 17″ onder een G dus bandespanning mag tussen de 2.6 en 2.8 bar liggen.
mij valt op dat iedere bandenzaak maar doet waar ze zin in hebben. ga voor de gein een stuk of 4 bedrijven bij langs. ze zeggen allemaal wat anders. de bandenboer waar ik meestal naar toe ga houd de originele bandenspanning aan. 2.2 bar
ben wel benieuwd wat Wim-v6 voor bandenspanning aan raad bij 17 inch 215/40/17
28 april 2013 om 16:53 #18137379voor 17″ is 2.2 bar erg laag heb je ook kans dat je banden eerder gaan cuppen.
30 april 2013 om 16:45 #181373802,5 bar is ruim voldoende denk ik..
30 april 2013 om 19:58 #18137381@Haasje17 wrote:
voor 17″ is 2.2 bar erg laag heb je ook kans dat je banden eerder gaan cuppen.
als ik mijn banden op 2.5 bar zet stuiter ik zowat uit de auto. ik houd ze lekker op 2.2 :thumb
1 mei 2013 om 05:19 #18137382Op mijn tankklepje staat 2,5 bar rondom, neem aan dat de fabriek dit niet voor niks voorschrijft.
Maar je verbaast je erover wat de fabriek voorschrijft, pak maar es een willekeurige Audi en kijk op de sticker. Als er maar 2,0 bar in hoeft sta je raar te kijken, maar toch klopt het..
Afijn, back on topic.
Heeft die bandenboer bij jou geen balanceerapparaat om de gordelkrachten van de band te meten? Op mn werk kunnen wij door een rol op de band te laten drukken het wegdek simuleren om zo de krachtvariaties te meten, wanneer dit te groot is kunnen wij de velgslag afmeten en zo de band exact draaien op de velg. Wanneer dit niet zou gaan helpen vanwege een kromme velg of een band die niet goed is, geeft de machine dit aan en kun je dit uitprinten om hier mee terug naar de leverancier te gaan.
Maar controleer eerst die speling eens..1 mei 2013 om 15:54 #18137383Fabrieks worden Comfort waarden voorgeschreven, meerdere experts schrijven een 0,2bar meer voor.
Voor 17 inch zou ik voor 2,7 achter 2,5 aanhouden.
Willem
11 mei 2013 om 17:11 #18137384Even een update ;)
Woensdag laatst ben ik naar een officiële Opel dealer gegaan. Zij hebben de banden nogmaals uitgebalanceerd en bleek dat er tot 30g verschil op zat. Zij zeiden dat het kon zijn dat de balanceermachine van de bandenboer “stuk” is. Bij de dealer zelf hadden ze die problemen ook nog voorgehad.
Nu, ondertussen heb ik een klein stukje autosnelweg gedaan (6-7 km) en heb ik niets meer gevoeld. Komende week zal ik langere stukken rijden en hopelijk is mijn probleem van de baan. Anders wordt het nog eens terug gaan naar de Opel dealer :)
11 mei 2013 om 19:34 #18137385Dat zijn de betere berichten! Mooizo! :thumbup
12 mei 2013 om 11:39 #18137386@deiss9 wrote:
Even een update ;)
Woensdag laatst ben ik naar een officiële Opel dealer gegaan. Zij hebben de banden nogmaals uitgebalanceerd en bleek dat er tot 30g verschil op zat. Zij zeiden dat het kon zijn dat de balanceermachine van de bandenboer “stuk” is. Bij de dealer zelf hadden ze die problemen ook nog voorgehad.
Nu, ondertussen heb ik een klein stukje autosnelweg gedaan (6-7 km) en heb ik niets meer gevoeld. Komende week zal ik langere stukken rijden en hopelijk is mijn probleem van de baan. Anders wordt het nog eens terug gaan naar de Opel dealer :)
balanceerapparaat hoeft dan niet stuk te zijn :jerry
Veel banden moeten eerst zetten, dat houd dus in dat ze nog een keer na gebalanceerd moeten worden.
12 mei 2013 om 12:16 #18137387Zijn toch al een keer nagebalanceerd als je goed leest.
Of t apparaat is kapot, of ze hebben de wielen niet goed ingeklemd o.i.d.
12 mei 2013 om 13:25 #18137388@OscaR-16v wrote:
Veel banden moeten eerst zetten, dat houd dus in dat ze nog een keer na gebalanceerd moeten worden.
Hoop dat dit ook bij mij het geval zo is :D
Afspraak voor balanceren is gemaakt!Mijn set is namelijk ook net nieuw en zover ik weet niet voor de 2e maal (na)gebalanceerd!
12 mei 2013 om 14:49 #18137389@harrynijhof wrote:
Zijn toch al een keer nagebalanceerd als je goed leest.
Of t apparaat is kapot, of ze hebben de wielen niet goed ingeklemd o.i.d.
Mijne is al 3x uitgebalanceerd en nu pas goed. Zetten kan wel een maand over heen gaan.
16 mei 2013 om 19:32 #18137390Hallo iedereen,
blij te mogen zeggen dat de trillingen verleden tijd zijn. Blijkt dat de bandencentrale niet naar behoren kan uitbalanceren. De officiële opel dealer balanceert mijn wielen 1x , en de problemen zijn weg. Op de factuur zie ik nu dat er per band 20-30g verschil op zat… Dit kostte me 50€… In principe niet veel, maar eigenlijk zou ik deze kosten niet mogen maken aangezien ik bij de bandenboer betaald heb voor velgen + banden + uitbalanceren (tot 3 keer toe) & monteren. Ze kunnen alvast nog een telefoontje verwachten ;)
groetjes en bedankt voor jullie reacties :thumb
17 mei 2013 om 07:14 #18137391@deiss9 wrote:
Hallo iedereen,
blij te mogen zeggen dat de trillingen verleden tijd zijn. Blijkt dat de bandencentrale niet naar behoren kan uitbalanceren. De officiële opel dealer balanceert mijn wielen 1x , en de problemen zijn weg. Op de factuur zie ik nu dat er per band 20-30g verschil op zat… Dit kostte me 50€… In principe niet veel, maar eigenlijk zou ik deze kosten niet mogen maken aangezien ik bij de bandenboer betaald heb voor velgen + banden + uitbalanceren (tot 3 keer toe) & monteren. Ze kunnen alvast nog een telefoontje verwachten ;)
groetjes en bedankt voor jullie reacties :thumb
Ze hebben nog een fout gemaakt. Want trilling bij 120km/h komt nooit van de voor as.
Dat is altijd de achteras die het probleem is.Vaak is het idd wel zo dat als een auto trilt bij 120 km/h, je eerst een paar honderd kilometer laten rijden.
Dit om de banden te laten zetten.
Pas dan op nieuw na balanceren.17 mei 2013 om 07:25 #18137392Waarom zouden trillingen bij 120km/h nooit van de vooras kunnen komen?
Trillingen in je stuur komen vrijwel altijd van de vooras.
De achteras merk je wel maar niet in het stuur als deze zouden trillen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.