Speling op trommelrem rechts achter

Forumindex Forums Modellen Kadett Speling op trommelrem rechts achter

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257189
    Rottentweetie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2010

      Beste mensen,

      Ik merk al heel lang dat er ‘gerommel’ (klank) komt van het rechter achterwiel. Nu heb ik hier vandaag naar gekeken en het blijkt dat er wat speling op de trommel zit. Het is maar een heel klein beetje maar net genoeg om dat irritantje gerommel-geluid te veroorzaken.

      Zou dit aan het lager kunnen liggen? Zou deze versleten kunnen zijn? Of zou de kroonmoer aandraaien voldoende kunnen zijn?
      Als ik het wiel met de hand ronddraai dan loopt ie ook ergens aan. Het eerste stuk draait dan soepel en dan ineens loopt ie een stukje aan.

      Mocht het lager versleten zijn, is dit dan veel werk om te vervangen?
      Hoe haal ik bijv. het lager er vanaf?

      Het gaat om een Kadett E1.3 NB S6 uit 1989.

      Alvast bedankt,
      Kevin :agent

      #18128047
      johanhummer9
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 May 2011

        een conisch lager kun je afstellen:

        met de hand/waterpomptang helemaal aandraaien (de moer die het lager op ze plek houd) zodat die aanzit, en dan een tikkie terug zodat die minimale speling heeft , absoluut nooit met een luchtsleutel of iets dergelijks vastzetten.

        en recht lager kun je gewoon goed vast zetten. en is volgens mij niet af te stellen dus ik denk dan dat je hem moet vervangen

        remmen aanlopen:

        haal de trommel er eens af alles even goed schoonmaken , remblokken even schuren trommel ook. dan met remreiniger alles afspuiten , en dan alle scharnierende punten met remmenpaste oid insmeren
        ik weet niet of dit een zelf stellende rem is, maar meestal zitten tussen de 2 remblokken een stangetje met aan bijde kanten 2 vorkjes en 1 kant zit een moertje met tandjes met daarop een soort van plaatje. door aan dat moertje met die tandjes te draaien vergroot/verklein je de afstand tussen de 2 remblokken en kun je hem afstellen.

        ik kan er helemaal naast zitten qua de remmen aangezien ik nog nooit de achterremmen van een kadett e heb losgehad maar 9 van de 10 zit het bij trommelremmen zo.

        #18128048
        Rottentweetie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 November 2010

          Bedankt voor de info!

          Alleen dan heb ik nu nog het volgende:
          Ik zag meteen, toen ik het afschermdopje eraf haalde, iets raars..
          Zie foto’s:

          Er zit een soort klein ‘lasje’ bij de kroonmoer. Hoe kan ik deze het beste verwijderen, zonder het schroefdraad te vernielen?

          Groet,
          Kevin

          #18128049
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Je bedoelt de splitpen die door de kroonmoer heensteekt? (daar is het een kroonmoer voor, die is op deze manier geborgd zodat hij niet los kan trillen)
            Makkelijkste is met een punttang de splitpen openbuigen en voorzichtig eruit te tikken, kun je hem hergebruiken (ik heb ze nooit op voorraad)

            – Als je de kroonmoer aandraait terwijl de trommel eraf is geweest, draai hem dan eerst heelstrak aan en os hem dat een stukje. Zet het lager zich beter.
            – Speling na afstellen hoef je niet te voelen (beste te testen met het wiel er even op en heen en weer schudden), voel je het nog –> kroonmoer slag strakker
            – Trommel kan naar je idee wat stroef lopen als je het lager wat vaster draait, dit is normaal. Hebben rechte lagers ook.

            Dat gebonk heb ik ook gehad, was inderdaad de kroonmoer strakker draaien en het was opgelost.

            #18128050
            GS2.6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 March 2011

              Dat dat gelast is, lijkt me een teken voor wat ergers.

              #18128051
              Kadett 1.5-TD 4Deurs
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 February 2008

                Ja dat “lasje” lijkt mij ook maar iets raars :s nog nooit gezien…

                #18128052
                joop1970
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 September 2010

                  Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

                  #18128053
                  GlennGSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 August 2007

                    Ik raad je aan om even langs de slegte te gaan en een vraagbaak aan te schaffen voor een paar euro. Daar staat mooi beschreven met afbeeldingen en dergelijke hoe je dit soort dingen moet aanpakken. Vooral met minimale sleutelervaring een ideaal boekje om op terug te vallen als je het even niet weet :)

                    #18128054
                    arnold kadett
                      Lid sinds:
                      17 October 2010

                      @joop1970 wrote:

                      Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

                      waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
                      zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaien

                      #18128055
                      Kadett 1.5-TD 4Deurs
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        16 February 2008

                        @arnold kadett wrote:

                        @joop1970 wrote:

                        Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

                        waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
                        zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaien

                        Dit klopt toch niet??
                        Je kan toch gewoon een nieuwe astap gaan halen (+ moer en lager eventueel)…
                        Die zit toch vastgebout op de achteras.

                        #18128056
                        joop1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 September 2010

                          Zit als het goed is vast met 3/4 bouten aan de achterkant van de ankerplaat.

                          #18128057
                          Aapje
                            Lid sinds:
                            1 January 2009

                            Met een 4 tal imbusbouten veelal ja. Zijn deze toevallig niet hetzelfde als die van een Corsa-A volgens mij waren de lagers in elk geval wel hetzelfde. Heb nog wel een setje fuse’s liggen dacht ik.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.