Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › ratel geluid x12xe 99. ketting of waterpomp??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2013 om 14:16 #17257172
hallo,
ben hier al enige tijd zoet mee. stationair hoor ik sinds kort een geratel uit het blokje komen.
Het geluid zit aan de ketting kant zegmaar.
als ik wat gas gaat het geratel met het toerental mee. wordt niet harder van geluid overigens.volgens de dealer is het de ketting.
volgens een garage is het de waterpomp.
ook zit er wat spelling op de poulie.90.000km is de kmstand.
dealer onderhouden van de eerste eigenaar. elk jaar olie wissel gehad.
blokje loopt gewoon goed. als een naaimachine zondr schommelingen in het toerental.
heb verder geen olie of koelvloeistof verlies. en hij is bijzonder zuinig (1.18 gemiddeld)
ook houd hij niet in, etc. rijdt gewoon perfect.waterpomp vervangen zijn de kosten niet. alleen zou het zonde zijn als de pomp vervangen is en het blijkt toch de ketting te zijn. dan wordt het uiteraard een dure hobby.
het geratel hoor ik wel buiten het blokje. het klinkt niet inwendig.
video heb ik gemaakt. maar daar kun je het niet goed op horen. daar is het geluid te zacht voor.
aan jullie de vraag:
-wat denken jullie aan de hand van boven staande info wat het mogelijk kan zijn?
-als de ketting aan de beurt is, hoelang is hier mee door te rijden, en hoe duur is het vervangen ervan? en wat zijn de werkzaamheden precies?sowieso wordt de reparatie niet uitgevoert bij de dealer, maar bij een universele garage waar ik eigenlijk altijd kom.
moet erbij zeggen dat de garage er niet koud van werd als de ketting vervangen moest worden. volgens hem viel die reparatie ook nog wel mee.robert
18 april 2013 om 15:00 #18127930Waterpomp pompt ook slechter rond in de meeste gevallen als deze ratelt. Als je reservoir kijkt pompt die het dan nog net zo hard rond als voorheen? Dan ga er maar vanuit dat je ketting ratelt komt vaker voor bij deze motoren.
18 april 2013 om 15:18 #18127931dat heb ik ook gehad..toen ik de auto kocht.
als het de ketting is die je hoord.. werkt je hydr.kettingspanner niet goed.
er van uitgaand dat de ketting nooit hoeft te worden vervangen..kun je probeeren eerst de hydr.ket.spanner weer gangbaar te krijgen.
ik heb toen dit erin gedaan…hydrualic valve lifter concentrata
het maakt alle stoters weer netjes gangbaar.
zonder ratel.maar omdat je wateromp ernaast zit..wil je wel weten hoe je die 2 uit elkaar houd.
met dat spul erin weet je het binnen 10 minuten.
voordat je vanalles los gaat halen.*wat voor olie zit er nu in…5w30
bb
king:18 april 2013 om 16:13 #181279325w30 of 40. weet het niet zeker.
olie is na een jaar trouwens nog steeds perfect helder.
@ron: naar mijn idee pomp hij nog heel mooi door. maar heb er nog nooit op gelet. dus kan daar niet over oordelen.ik zou het wel snel vinden, blokje heeft 90.000 gelopen, is een stad auto geweest, er heeft een vrouw in gereden, dealer onderhouden.
dan de ketting al niet lekker meer….maar ga je tip opvolgen bb :wors
18 april 2013 om 16:18 #18127933er heeft een vrouw in gereden
Ja ach, die slopen een x16xe gemiddeld toch echt eerder dan een kerel die hem af en toe flink doortrapt.
18 april 2013 om 16:31 #18127934Het is van belang dat deze motoren met ketting alijd op de max zitten met oliepeil en vrijwel nooit op het minimum. Dan slijt vaak de ketting / kettingspanner. Vaak is dat de oorzaak van vroegtijdig slijten.
18 april 2013 om 16:34 #18127935oke, dit kan ik natuurlijk niet achterhalen.
wel heb ik er een halve liter bij gegooit toen ik hem kocht.
sinds het beurtje een jaar terug is het pijl niet meer gezakt.het was van de week lekker weer, dus reed met het raampje open, zo doende hoorde ik het.
gok dat het nu een maand hoorbaar is18 april 2013 om 20:44 #18127936De X12XE wordt aangeraden om 5W30 in te gooien, komt vrij precies bij dit type motor is mij verteld.
18 april 2013 om 21:32 #1812793730-40..
30 voor gewoon……aangepast.
bb
king:23 april 2013 om 20:55 #18127938Effe je multiriem los, en starten en je weet waar het vandaan komt…
Willem
23 april 2013 om 20:57 #18127939@CORSA BB wrote:
30-40..
30 voor gewoon
40 voor gsibb
king:Wat is dat voor gezwets dan.
Opel Vult alles met 5w30
Mocht je met warme motor een licht ratel in de X10XE Z10XE Z10XEP A10XEP/R X12XE Z12XE Z12XEP Z12XER A12XER Z14XEP Z14XER A14XER motor hebben, dan kan je het proberen met 5w40 olie, vaak helpt dat wel.
Willem
23 april 2013 om 21:32 #1812794030/40…sorry was mischien IETS te onduidelijk…
bb
king:23 april 2013 om 21:39 #18127941ik lees onzin van de bovenste plank!!!!!
30 40, niks met Gsi of niet gsi te maken.
De Gsi motor is niks anders als een gewone 1.6 8V (corsa-A) / 1.6 16V (Corsa-B) of 1.8 16V (Corsa-C) motor.
gaat gewoon 5w30 in bij de Opel dealert..
23 april 2013 om 21:51 #18127942… haal ik toch rammelen en roken door elkaar…
…tja … :hmmz :argue… maarja…kan allebij.
bb
king:23 april 2013 om 21:54 #18127943heeft nog niks met een GSi of niet te maken!!!!!!!
Willem
24 april 2013 om 04:30 #18127944@ BB
100% “gsi” motoren zijn er maar een paar
Meeste zijn ook in andere modellen geleverd
Het begrip gsi motor wordt vaak onterrecht gebruikt24 april 2013 om 07:39 #18127945Onze corsa Z10XE ratelde bij aanschaf al, helaas heeft deze motor bij 115000km de geest gegeven door een verstopt koelkanaal.
Er is toen een ruilmotor in gekomen met 90000km ervaring, deze ratelde ook direct. Dit was voor mij de bevestiging dat het een eigenschap van het blok was (3cilinder)
Later trok de motor ineens erg slecht, maar liep stationair wel goed, echter wel met nog meer herrie.
Toch het kleppendeksel losgehaald en de ketting bekeken, dat was schrikken!!
De ketting bleek enorm slap en bovendien was een van de nokkenassen een tand versprongen. De kettingspanner zag er nog wel goed uit, maar was op z’n max. De ketting bleek versleten.
Nieuwe ketting, nieuwe tandwielen, nieuwe spanners erin gemaakt (avondje sleutelen) en het motortje draait nu bijna geruisloos!!
Ik zou dus zeker naar je ketting (laten) kijken.
Rij er vooral niet te lang mee door, wij hebben geluk gehad dat er niets beschadigd is.
24 april 2013 om 09:04 #18127946trashmetal wrote:@ BB en @wimv6…:thumb heren ik snap het nu…je moet niet denken…maar zekerweten.
en maak nooit meer deze fout. :thumbup
en aangepast.
bb
king:25 april 2013 om 04:57 #18127947morgen wordt er naar gekeken :wors
@ de rest: bedankt voor de tips.
26 april 2013 om 21:23 #18127948Jahoe. Waterpomp kapot . Begon al te lekken zelfs.
Dus vv. Incl thermostaat. En v snaar. Mulririem is het zelfs volgens mijHij loopt weet als een naai machine
27 april 2013 om 16:08 #18127949Mooi dat het opgelost is. Bij mij was het ook de waterpomp. Was zo slecht dat de onderdelen er los in zaten, maar nog net wel werkten. Zelfde onderdelen vervangen. Alleen ff lastig met de motorsteun.
Over de olie gesproken…bij mij een 5w40 erin en loop mooi. Ook vanwege een klein beetje olie verbruik (135.000..op de klok.) Overigens pleuren ze bij de dealert er gewoon een 10w40 in hoor. Even bij de balie aangeven dat je dat niet wil, maar anders gooien ze het er zo in. Lang niet overal gaan een 5w30 in. Misschien in de turbootjes wel, maar (zoals letterlijk tegen mij verteld) voor zo’n klein, wat oudere, motortje voldoet een 10w40 prima. Nou voor mijn torretje dus niet :fy1
27 april 2013 om 16:34 #18127950dikke olie is gunstiger als je wat verbruik heb.
bij mij zit er 5w30 in. vol syn. van kroon
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.