Multiriem zelf vervangen vectra-b

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Multiriem zelf vervangen vectra-b

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257105
    pwhcamps
      Lid sinds:
      16 April 2013

      Mijn multiriem is geknapt. Ik heb een opel vectra-b uit 2000 met een 1.8i motor en airco.
      Op internet heb ik al gevonden dat ik de lange versie moet hebben van de riem (vanwege de airco).

      Nu vraag ik me af of ik deze er zelf op kan leggen. Wat moet ik allemaal loshalen (nog niet aan begonnen).
      Van bovenaf lijkt het alsof ik de riem er niet zo overheen kan leggen maar eerst iets moet demonteren.

      Hoe benader ik het makkelijkste de plek? via de zijkant, spatbordkap verwijderen? En moet ik verder nog iets demonteren om de riem eromheen te kunnen leggen?

      Neem aan dat de riem er niet zomaar overheen te leggen is, hij zal toch wat op spanning moeten zitten. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

      Gr.

      Paul

      #18127060
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        Hallo welkom hier op het forum. stel je even voor en we zijn gek op :kewlpics

        De multiriem heb je er niet zomaar op zitten.
        Hiervoor moet de voorste motor steun los. Die zit naast de airco pomp.
        En de service kap achter het rechter wiel.
        Voor het gemak het luchtfilterhuis ook weghalen.

        Voor de automatische spanrol heb je een dunne sleutel 15 nodig. (bij gedemonteerde motor steun maakt het niet uit.

        de riem loopt van af de krukas rechts naar de airco pomp daarna over de stuurbekrachtigings pomp, door naar achter om de dynamo en dan over de spanrol weer naar de krukas.

        Heb even geen plaatje ter beschikking.

        #18127061
        pwhcamps
          Lid sinds:
          16 April 2013

          Hallo Arjontje,

          Bedankt voor het snelle reageren.
          Een plaatje van hoe de riem moet lopen heb ik al gevonden, maar weet niet hoe ik deze hier moet toevoegen. (ben nieuw).

          Waar ik nog even mee zit is dat de motorsteun los moet, dit had ik al verwacht. De riem moet tenslotte daar tussendoor. Maar kan ik deze steun zondermeer losdraaien? Moet ik hierbij de motor zelf ondersteunen als ik dat ga doen?

          De automatische spanrol moet los, riem goed leggen en vervolgens deze spanrol weer op zijn plek zetten?

          Ik hoeft verder niets meer te stellen? Dat gebeurd daarbij automatisch?

          Gr.

          Paul

          #18127062
          GH45T
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 July 2005

            Volgens mij is dat hetzelfde als bij mijn 1999 B2 1.6 16v met airco.

            Motorsteun moet los en motor moet inderdaad ondersteund of getakeld worden op dat moment. Is best een rotklus voor een multiriem in ieder geval. De mijne is net voor kerst ook kapot gegaan, stukjes multiriem overal tussenuit moeten peuteren. Een beetje sleutelervaring is in ieder geval wel handig als je dit zelf wil doen. De v-snaar bij mijn Corsa legde ik er binnen enkele minuten op maar voor de multiriem op mijn Vectra ben ik toch wel enkele uren zoet geweest..

            #18127063
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Spanrol hoef je niet los te maken, hier zit een veer achter welke je doormiddel van een sleutel erop zetten terug kunt duwen en dan de riem eroverheen drukken en loslaten.

              Als je de steun losdraaid wel zorgen voor ondersteuning, bij voorkeur grote brede houten lat onder je carterpan en daaronder een krik of steun. Anders draai je je carterpan stuk.

              Maar bij de astra kan je de riem eropleggen zonder steun los te halen, hij loopt daarbij onder de steun door, is dat bij de vectra ook niet zo?

              #18127064
              pwhcamps
                Lid sinds:
                16 April 2013

                Ik heb dan blijkbaar het “geluk” gehad dat mijn riem gewoon op 1 plaats is afgeknapt. Hoefde de stukjes er gelukkig niet tussenuit te vissen.

                Motorblok ondersteunen wordt wat lastig hier achter op de plaats, en heb vrijwel geen sleutelervaring aan auto’s, maar kom normaal met alle dingen een heel end als ik eerst van tevoren kijk hoe het zit en wat googelen. Maar zal in dit geval toch even naar de garage toe moeten ben ik bang.

                Iemand een indicatiebedrag voor het vervangen van de multiriem waarbij de motorsteun losgehaald moet worden=

                Gr.

                Paul

                #18127065
                GH45T
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 July 2005

                  Hoewel ik wel een garage voorhanden heb en ook de nodige geïmproviseerde sleutelhulpmiddelen zoals een schommel met een kettingtakel heb ik destijds mijn multiriem ook gewoon op de oprit vervangen. MDF plank onder de carterpan, krik daar weer onder en motor een beetje omhoog getakeld. Kan op zich prima hoor. Met de sleutelervaring doelde ik ook een beetje op handigheid. Het is toch aardig krap allemaal en enkele schroefjes zijn slecht bereikbaar. Maar met wat technisch inzicht kom je een heel eind.

                  #18127066
                  arjontje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 March 2006

                    @Haasje17 wrote:

                    Spanrol hoef je niet los te maken, hier zit een veer achter welke je doormiddel van een sleutel erop zetten terug kunt duwen en dan de riem eroverheen drukken en loslaten.

                    Als je de steun losdraaid wel zorgen voor ondersteuning, bij voorkeur grote brede houten lat onder je carterpan en daaronder een krik of steun. Anders draai je je carterpan stuk.

                    Maar bij de astra kan je de riem eropleggen zonder steun los te halen, hij loopt daarbij onder de steun door, is dat bij de vectra ook niet zo?

                    Nee de vectra heeft een ander op bouw van het subframe. Waardoor de riem door de steun heen loopt.

                    #18127067
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Wat je je even af moet vragen

                      Hoe is het met je distributie riem??????

                      Angeizen t wel n klusje is de multiriem te vervangen
                      Wordt dat vaak in combi gedaan als de dis riem ook vervangen wordt

                      Als de multiriem al knapt
                      Hoe goed is dan de distributie riem nog???????
                      Als die t begeeft loopt het in de papieren

                      En als alles toch al losmoet is de distributie meteen meepakken niet veel meer werk meer

                      #18127068
                      chieltjuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2012

                        erg scherp!! :thumb

                        #18127069
                        koenelsenaar
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 April 2010

                          Ik vervang ze altijd in 1 keer…. voor die 15 – 20 euro extra ben je wel direct in 1x klaar :D

                          #18127071
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Tja, maar een multiriem heeft ook meer last van weersinvloeden en dergelijke. Omdat deze niet beschermt word door een kap.
                            Vocht enz. Vaak knapt die doordat men doorrijd met slippende riem (hoef je niet altijd te horen).

                            #18127072
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              @Haasje17 wrote:

                              Tja, maar een multiriem heeft ook meer last van weersinvloeden en dergelijke. Omdat deze niet beschermt word door een kap.
                              Vocht enz. Vaak knapt die doordat men doorrijd met slippende riem (hoef je niet altijd te horen).

                              Dan laat je de dis riem toch fijn zitten tot die t begeeft
                              ;)

                              Als ik de t.s zo lees is t geen ervaren sleutelaar
                              Dan lijkt me mijn advies verre van misplaatst

                              Anyway zijn altijd mensen die t beter weten
                              Ik voor mezelf doe wel multi en dis riem
                              In 1 keer. Better safe than sorry :thumb

                              #18127070
                              trashmetal
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 February 2007

                                Beter een keer te veel checken als te weinig :thumb
                                Als de dis riem bijna aan vervanging toe is gewoon meenemen

                                #18127073
                                pwhcamps
                                  Lid sinds:
                                  16 April 2013

                                  Distributieriem is ongeveer anderhalf jaar geleden vervangen, alsook de waterpomp gelijktijdig. Is toen door garage gedaan. Denk dat toen de multiriem niet is gebeurd. In het weekend eerst maar eens kijken hoe alles zit achter het wiel. Heb dankzij jullie tips weer een beter idee gekregen waar ik op moet letten.

                                  #18127074
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    Hoeveel km heb je in die anderhalf jaar gereden dan???

                                    #18127075
                                    pwhcamps
                                      Lid sinds:
                                      16 April 2013

                                      Dat zal ongeveer 30.000-35.000 zijn schat ik zo uit mijn hoofd.

                                      #18127076
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        Tjah die zou theoretisch nog even meekunnen
                                        Maar dan hebben ze toen de multiriem dus niet
                                        Meteen meevervangen
                                        Wat best dom is
                                        Want zo.n ding kost vrij weinig
                                        En hij moest er toch af anders kom je nooit bij de distributie
                                        Dan had je nu niet met n kapotte multiriem gezeten

                                        Ik zou dan in dit geval toch beide riemen doen
                                        Dan ben je in 1 x weer klaar voor de komende jaren

                                        Maar wat jij doet moet je zelf beslissen
                                        Iemand anders kan niet in jou portemonee kijken :shock: ;)

                                        #18127077
                                        trashmetal
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 February 2007

                                          dan zit hij nog maar op de helft van zn levensduur
                                          zou nu alleen de multiriem doen
                                          en zodra de distririem weer aan de beurt is beide vervangen

                                          #18127078
                                          pwhcamps
                                            Lid sinds:
                                            16 April 2013

                                            Bedankt allemaal voor jullie reacties.
                                            De auto gaat er dit jaar of volgend jaar zeer waarschijnlijk uit.
                                            Wordt dus alleen de multiriem op dit moment.

                                            Heb het rechterwiel en de kap van de auto losgehad.
                                            Even gekeken hoe het zit.
                                            Gezien mijn geringe ervaring in sleutelen toch maar besloten om het door een garage te laten doen.
                                            Ben wel wat wijzer geworden door dit forum, maar durf het toch niet aan om achter op de plaats met een krikje en plankje mijn motorblok te ondersteunen. Als het mis gaat en er sneuvelt nog iets ben ik verder van huis en veel duurder uit.

                                            Garage gaat het midden volgende week repareren multiriem + arbeidsloon voor net geen 100 euro incl. btw.

                                            Gr.

                                            Paul

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.