Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira Getuned ;)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2013 om 12:36 #17257093
Tuning voor maar 0,89 cent
Gekocht bij de Action (je kan kiezen tussen rood & blauw) king:Meer als een grap bedoelt deze post, maar binnenkort wel een K&N filter erop
16 april 2013 om 12:47 #18126967Zijn dat van die aluminiumdopjes?
Dan zou ik ze er maar gauw afdraaien, want ze rotten (‘s winters nog sneller dan zomers) vast aan je ventielen en dan wordt banden oppompen nogal een rotklus.Ik had ze zelf ook, gekregen bij nieuwe banden, kostte me uiteindelijk 4 ventielen.
16 april 2013 om 13:03 #18126968ah okey tnx voor de tip :thumb
het is meer voor de show, de originele liggen in het dashboardkastjeplus ik check zowiezo rond de vier weken mijn bandenspanning
ik hou het in de gaten16 april 2013 om 13:06 #18126969Ik kon mijn ventielen zelf nog vervangen (was APK-afkeur namelijk), maar als je het moet laten doen, rekenen ze natuurlijk penning 16.
Misschien dat je met een likje koperpasta er aan het oxideren wel tegen houdt, waardoor ze niet vast rotten.
16 april 2013 om 13:10 #18126970tnx RISL :thumb
16 april 2013 om 13:30 #18126971Snelle auto’s hebben toch ook metalen dopjes omdat boven een bepaalde snelheid plastic niet meer goed is en aluminium roest toch niet.
Als je ze inspuit met wd40 tijdens het banden oppompen moet het wel goed gaan.
Staat wel leuk en je vind het ventiel ook sneller!16 april 2013 om 13:37 #18126972wd40 heb ik wel staan, tnx voor alle tips luitjes
16 april 2013 om 13:47 #18126973@vla007 wrote:
Snelle auto’s hebben toch ook metalen dopjes omdat boven een bepaalde snelheid plastic niet meer goed is en aluminium roest toch niet.
Als je ze inspuit met wd40 tijdens het banden oppompen moet het wel goed gaan.
Staat wel leuk en je vind het ventiel ook sneller!Aluminium roest niet????? :shock:
Natuurlijk oxideert aluminium wel! En met een beetje pech komt het helemaal vast te zitten met op de schroefdraad van je ventiel. Ik zou zelf niet durven gokken op WD-40.
Ik heb de afkeurbrief niet meer (anders had ik ‘m graag ingescand), maar de Astra was afgekeurd op het feit dat de bandenspanning niet gecontroleerd kon worden omdat de dopjes er niet af konden. Ik heb toen ventielen gewisseld en opnieuw voor APK aangeboden.
De ventielen heb ik later nog doorgeslepen, zat gewoon helemaal aan elkaar gerot.Sportwagens hebben inderdaad vaak metalen dopjes, dat is vaak RVS of zelfs titanium.
16 april 2013 om 13:53 #18126974rvs is het helaas niet, kan ook niet voor 0,89 euro
16 april 2013 om 13:54 #18126975Risl ik geloof je wel dat jou dopje verroest waren maar dan was dit waarschijnlijk iets anders dan aluminium.
Lees het volgende maar:
Bij sommige soorten van corrosie wordt een ondoordringbaar laagje metaaloxide gevormd, waardoor het corrosieproces wordt gestopt. Dat is de verklaring voor het feit dat aluminium nauwelijks corrodeert, hoewel het op zichzelf zeer gevoelig is voor corrosiereacties
Anodiseren van aluminium; daarbij wordt elektrochemisch een aluminiumoxide laag gevormd op het materiaal, die verdere corrosie belemmert.
Bij sommige materialen (aluminium, roestvast staal) is dit niet nodig: het oxide vormt een hechte, aansluitende en beschermende laag rond het metaal. Dit in tegenstelling tot ijzer, waarvan de oxide een poreus laagje is. In het eerste geval wordt het oxideren van de dieperliggende delen belet, in het tweede geval niet.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie
Vaak zijn aluminium schroefjes of zoals nu ventiel dopjes geanodiseerd waardoor ze echt niet kunnen roesten.
Had ook van die inbusschroeven op mijn scooter vroeger omdat stalen schroefjes roesten.16 april 2013 om 13:56 #18126976HOPPPAAAAAA…dat is zeker 10pk erbij :jerry :thumb
16 april 2013 om 13:57 #18126977Ik weet wat aluminium doet en ik weet ook wat anodiseren is (anders kan ik beter stoppen met m’n werk). Vaak is de anodisatielaag op dit soort dopjes echter zo dun, dat je ‘m al beschadigd met het opschroeven van het dopje op het ventiel.
Op die plek is ook je oxidatielaag weg, en gaat het aluminium dus opnieuw oxideren. En op dat moment zit het dopje dus ook vast aan je ventiel en krijg je ‘m dus ook niet meer los.16 april 2013 om 14:01 #18126978Oke dat klinkt al erg overtuigend. Ik zit niet in de metaalbewerking of iets dergelijks maar wist alleen dat de corrosielaag op aluminium als bescherming gaat fungeren.
Als je de schroefdraad van de dopjes dan met wat kopervet insmeert is dat geen idee?16 april 2013 om 14:05 #18126979Ik ben HTS werktuigbouwkundige, heb vorig jaar nog een project gedaan voor Alcoa (die doen veel met aluminium ;) )
Ik gaf in m’n tweede reactie al aan dat met een likje koperpasta/kopervert je alle problemen voorkomt :thumb
16 april 2013 om 14:07 #18126980Heb net gelijk even gekeken en die gaan er inderdaad niet meer op. Toen ik de dopjes eraf draaide kwam er gelijk een witte wolk alu rot vanaf. Zaten ook best vast in de 4 maanden dat ze erop zitten.
Aluminium kan ook flink corroderen. De gevallen dat het erg corrodeert is omdat het dan in contact staat met een ander metaal (het ventiel zelf in dit geval) waardoor je redoxreacties ed krijgt(zelfde als een zink anode op een boot). Ik kan je nog wel wat aluminium voorwerpen laten zien die 60 jaar onder grond hebben gelegen, zitten flinke gaten in.
Edit: dit zijn mooie voorbeelden:Nooit over nagedacht dus bedankt voor de tip RISL :thumbup
16 april 2013 om 14:15 #18126981Weer wat geleerd vandaag :jerry :wors
16 april 2013 om 14:17 #18126982Inderdaad, het wordt versterkt door de spanningsverschillen tussen je ventiel en het alu-dopje (veroorzaakt spanningscorrosie). Ik wilde het zo diep niet gaan, maar dat maakt het verhaal wel compleet. Zeker met de weersinvloeden, die de spanningscorrosie nog kunnen versnellen.
16 april 2013 om 14:19 #18126983of 1x per week je bandenspanning tjekken…
ik ben er gelukkig vanaf…die van mij zijn van goud.
;)bb
king:16 april 2013 om 16:05 #18126984Ik doe er altijd een beetje keramisch vet op. Nooit geen last meer van vastzittende ventielen. Het is ook handig wanneer je RVS boutjes in aluminium gaat draaien er een beetje vet op te doen.
16 april 2013 om 16:12 #18126985@CORSA BB wrote:
of 1x per week je bandenspanning tjekken…
ik ben er gelukkig vanaf…die van mij zijn van goud.
;)bb
king:als ik gouden dopjes had had ik er zeker genoeg vet aan gedaan zodat ik zeker weet dat ook maar de kleinste kans op vast zitten uit gesloten werd!!
alleen al omdat er mensen rond lopen die als ze de dopjes er niet af krijgen gewoon de hele auto meenemen om het er thuis af te slijpen hahaha.wat is het momenteel? 30 of 40 euro de gram of zo?
zo zag ik toen ook een goeden verlagings set… yeah right, action goud uit een spuitbus zeker:P
20 april 2013 om 09:06 #18126986Wat een ventieldopje al niet teweeg kan brengen :afro
20 april 2013 om 09:43 #18126987inmiddels de aangekregen k&n filter geinstalleerd,
gisteren even getest op de snelweg met cruisesnelheid van gemiddeld 140kminhalen, acceleratie ging allemaal lekker soepeler
nu de komende weken de zuinigheidstest uitvoeren.kijken of het allemaal klopt wat k&n ons verteld
26 april 2013 om 21:54 #18126988Verwacht er geen mirakels van maar geeft wel een mooier geluidje (das toch al iets hé) ;)
27 april 2013 om 05:50 #18126989het geluidje is idd iets zwaarder door de aanzuiging, en qua zuinigheid iets beter, toch 600km gereden met een volle tank, en 51 liter getankt
dat is toch tegen de 1 op 12 aan, niet verkeerd voor zo’n zware wagen 1800ccmijn oude scenic uit 2004 met 1600cc en 1293kg was zeker niet zuiniger
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.