Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › vonkoverslag cilinder 3, oorzaak???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2013 om 20:56 #17257080
goedendag,
Zal mij eerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben hier op dit forum.
Ben Ron Marechal en sinds twee weken in het bezit van een Zafira 1.6 uit 2006 op LPG G3.
Lang heb ik niet kunnen genieten van deze wagen want na twee dagen na aankoop ging mijn motormanagement lampje branden. Volgens de ANWB kon dit geen kwaad zolang die maar niet ging knipperen ( ik had de motor laten afslaan en gelijk opnieuw gestart )
Echter na twee dagen ging mijn lampje knipperen en begon de wagen te stotteren, ANWB erbij en uitgelezen. Vonkoverslag op cilinder 3 was het resultaat. Advies; ik moest nu eerst op benzine gaan rijden om te zien of het probleem zich hier ook voordeed.
Wederom twee dagen later en ja hoor ook nu ging het lampje knipperen en begon de auto te stotteren ( liep nog op 3 pootjes ), ben toen gelijk naar Opel dealer gereden en volgens hun kwam het doordat er 6 kleppen te strak stonden. Zij gingen deze opnieuw afstellen, kosten € 634,-, dit was incl het storing zoeken :vertag
Na drie dagen telefoontje van de garage….. ze hadden de kleppen niet goed gesteld en toch de motor gestart, hierdoor werden nu op hun kosten mijn cilinderkop gereviseerd en kreeg ik 16 nieuwe kleppen……. :swear
Heb maar gelijk opdracht gegeven om mijn distributieriem en alles wat erbij hoort te vervangen incl waterpomp, extra kosten €350,-.
Totale kosten zijn nu €984. Morgen mag ik de wagen ophalen en ben benieuwd of de storing er ook daadwerkelijk uit is :hmmzHeeft iemand hier ervaring of een idee waar deze storing anders nog meer door veroorzaakt kan worden??? Bij aankoop was namelijk net de bobine vervangen dus ik ga ervan uit dat het dat niet is ( kan natuurlijk altijd maar toch ).
Ik zie graag de suggesties tegenmoet….15 april 2013 om 21:17 #18126758kan van alles zijn ; bougie, benzine/gas injector tot motorstuurapparaat
16 april 2013 om 19:08 #18126759Heb jij een xep blok erin ?
17 april 2013 om 13:20 #18126760mm,dat zal wel,wees dan maar blij met je nieuwe kleppen,dan kan je weer 60.000 km vooruit.
Zijn rotblokken op LPG.17 april 2013 om 17:07 #18126761Het kan idd komen door verkeerde klepspeling dat ie gaat overslaan. De z16xep motoren kunnen slecht tegen lpg
18 april 2013 om 19:56 #18126762thnx voor de replies,
hier even een up-date.
Heb de wagen nu weer twee dagen voor de deur staan, totale kosten waren €997,- dit was het storing zoeken met de klepspeling verhelpen incl distributieset en waterpomp.
Heb er nu weer 200 storingsvrije km’s op zitten…..nou ja storingsvrij……
Nu kan ik morgenvroeg weer terug naar de garage want mijn gasinstallatie springt niet aan :swear .
Als ik de installatie aanzet valt hij terug in toerental en komt dan weer terug op normaal stationair ( automatisch terug op benzine geschakeld ).
Zelf vermoedt ik dat de garage iets niet goed heeft aangesloten bij het terugzetten van de cilinderkop met de rest, want voorheen liep hij wel netjes op lpg.
Hopelijk hebben ze het snel verholpen wordt er nu een beetje kriebelig van…Of ik een xep blok heb weet ik niet heb nog niet in de papieren gekeken, maar ik denk het wel.
Ik hou jullie wederom op de hoogte wat de garage zegt over mijn gasinstallatie..19 april 2013 om 08:37 #18126763Als je wijs bent ga je eens rekenen hoeveel je voordeel op LPG is.
Als dat niet echt serieus geld is,kan het wijsheid wezen om (als ie gewoon goed op benzine rijdt) lekker de gasinstallatie eruit te knikkeren.Je zal hier anders altijd problemen mee blijven houden.
Ik wilde zelf een Zafira hebben op LPG,liefst een zafira B maar die hebben dezelfde motoren als de Astra H en kunnen niet tegen lpg,gaan dus gewoon echt stuk.Kan je overal lezen en vele Opel monteurs vertelden het mij en raadden het dus af Dus uiteindelijk maar een hele late A gekocht.19 mei 2013 om 14:31 #18126764Excuses dat het weer een tijd geleden is geweest voor een update maarja moest ook even op vakantie :D .
De lpg installatie werkt weer, het probleem lag in de voedingskabel naar de injectors deze had een kabelbreuk.
Ik ben daarna met de auto door de duitse eiffel gaan rijden wat in eerste instantie geen problemen opleverde.
Op de terugweg merkte ik dat mijn airco het niet meer deed ( waarschijnlijk bijvullen ), echter eenmaal thuis opnieuw lpg getankt en na 12 km ging mijn motormanagementlampje weer branden.
Gelijk uit laten lezen bij de Opeldealer en nu had ik vonkoverslag op alle cilinders en in willekeurige volgorde ( totaal 6 storingsmeldingen in geheugen ).
Moet nu van de garage weer tijdelijk alleen op benzine rijden om te zien of het probleem zich weer opnieuw voordoet.Nu twijfel ik dus of het de vorige keer wel aan de verkeerde klepafstelling lag en dat de garage dit eigenlijk voor niks heeft gedaan ( en mij dus €640 in rekening gebracht ).
Volgens een vriend van mij kan het er ook aan liggen dat de wagen soms een piekspanning krijgt waardoor er vonkoverslag kan plaatsvinden.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? zo ja waar kan die piekspanning vandaan komen en sterker nog hoe kom ik er weer vanaf.Heb ook gelijk de autohandelaar aangeschreven dat ik het niet normaal vindt dat ik een auto koop voor €7400,- en binnen een week ruim €1000,- aan reparaties heb. Maar aangezien meneer niet aangesloten is bij de BOVAG kan ik juridisch hier niks tegen beginnen met de rechtsbijstand van de verzekering.
Alleen als ik een civiele procedure opstart heb ik misschien kans dat ik de schade vergoedt krijg en de koop misschien ongedaan kan maken, echter dit kost mij al €1500,- om op te starten. Maar ja voor dat geldt kan ik ook mijn auto repareren en zorgen dat hij weer fatsoenlijk rijdt.Ik hoor graag jullie ideën voor wat betreft die piekspanning, of misschien andere suggesties waar die storingen vandaan kunnen komen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.