Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Lang doorstarten en in houden, lampje kapot!! –> OPGELOST!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2013 om 09:57 #17257047
Hoi,
Onze Corsa 1.0i (Z10XE) van 2002 heeft motorische problemen:
– Regelmatig moeten we lang doorstarten voordat hij aanslaat (koude en warme motor)
– Ook houdt hij af en toe in
– Stationair gaat de motor gewoon mooi rond
– Oliepeil is goed en schoon
– Koelvloeistof is goed en schoonWaar kan ik verder nog naar kijken? Zou het misschien nog in het brandstoffilter kunnen zitten? Moet namelijk wel zeggen dat we een paar keer met behoorlijk lege tank hebben gereden. Is zo’n filter eenvoudig te vervangen zonder dat de tank helemaal leeg loopt?
Wie kan ons helpen?
15 april 2013 om 10:10 #18126452benzine filter kun je makkelijk zelf doen.. bij een onderdelen boer kunnen ze je het vertellen. hoe je hem monteerd , nee je tank loopt niet leeg..
wel ff een doek eronder.vraag..
-carter ontluchting open
-bougies goedbb
king:15 april 2013 om 14:07 #18126453Geen foutcodes? Even uitlezen sowieso.
Bij de c van mn ouders was de krukassensor kapot met vergelijkbare problemen. Nare is geloof ik alleen dat hij die foutcode niet opslaat, uiteindelijk getest met apparaat eraan toen het probleem zich voordeed en daar kwam de krukassensor uit.
15 april 2013 om 19:40 #18126454@joop1970 wrote:
Geen foutcodes? Even uitlezen sowieso.
Bij de c van mn ouders was de krukassensor kapot met vergelijkbare problemen. Nare is geloof ik alleen dat hij die foutcode niet opslaat, uiteindelijk getest met apparaat eraan toen het probleem zich voordeed en daar kwam de krukassensor uit.
Heb geen lampje zien branden op het dashboard, heb volgens mij nog wel zo’n sensor liggen van de vorige Z10XE (we hebben al eens een motorwissel gehad). Is in ieder geval te proberen zodra ik er tijd voor heb, gelukkig is het weer langer licht zodat ik ‘s avonds na het werk ook nog es wat kan doen.
16 april 2013 om 08:22 #18126455Vanmorgen moest mijn vrouw met de Corsa weg, koude start liep ie maar op 2 cilinders zo te horen (het is een 3cilinder). Na een paar tellen liep het motortje keurig op 3 cilinders.
Wat ons ook opgevallen is dat ik de laatste keer 8liter getankt had en dat het lampje na 87km al weer knipperde, dus hij zuipt ook nog es.
Heb ook contact met mijn zwager gehad en die had het over temperatuursensor en/of lambda-sonde. Waar zit deze temperatuursensor?
Zou het ook aan bougies en/of bobinebrug kunnen liggen??
Wil niet lukraak onderdelen gaan vervangen, want we kunnen de centen op het moment wel beter gebruiken.
16 april 2013 om 09:03 #18126456heer,
vraag..
-carter ontluchting open
-bougies goedmaak je bougies een goed schoon,
en blaas je carterontluchting een door.
het is net winter geweest.kost niks.
en vanaf daar verder zoeken..e.v.t.bb
king:16 april 2013 om 09:40 #18126457@CORSA BB wrote:
heer,
vraag..
-carter ontluchting open
-bougies goedmaak je bougies een goed schoon,
en blaas je carterontluchting een door.
het is net winter geweest.kost niks.
en vanaf daar verder zoeken..e.v.t.Deze punten ga is sowieso nog ff checken vanavond, maar kan door die punten het brandstofverbruik ook omhoog gaan dan??
bb
king:16 april 2013 om 09:54 #18126458als het aan je bougies ligt wel..
en met je carter ontluchting verstopt..blijft ie toch iets meer inspuiten.
dus ja.
hoelang zitten je bougies eral in..
*brandstoffilter eerst demonteeren
brandstoffilter kun je voor nood ook ff met je mond zachtjes doorblazen ..tot je er weer makkelijk lucht doorheen stroomt. (kostenbesparend/testen..)
en weer monterenbb
king:17 april 2013 om 12:42 #18126459Bougies kunnen inderdaad heel goed de boosdoener zijn.
Tijdje terug ook de bougies van de Corsa van m’n vriendin vervangen (waren nog de originele die er in zaten na 140dkm…)
Klacht was dattie soms stotterde, een hele enkele keer startproblemen had en af en toe op 3 poten liep.
En echt zuinig wassie ook niet meer. Gemiddeld 1op12 waar hij 1op14 zou moeten doen met haar rijstijl.18 april 2013 om 08:26 #18126460Gisteravond flink bezig geweest met de Z10XE:
-Carterontluchting schoongemaakt (dikke slang was schoon, dunne slang zat dicht)
-Temperatuursensor vervangen voor eentje die ik nog had liggen (nu helaas lichte lekkage bij de sensor, ga ik nog nakijken, denk nieuwe ring ertussen)
-Bougies eruit gehaald en schoongemaakt (deze waren wel iets ingebrand, weet ook niet hoe oud ze zijn)Dit alles heeft niet geholpen.
Ik ga nu nieuwe bougies halen, aangezien deze iets ingebrand zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
22 april 2013 om 09:52 #18126461Gister nieuwe bougies geplaats, 7euro per stuk!!
Helaas helpt het niet. Moeten nog steeds lang doorstarten. Stationair loopt motor ook niet lekker, trilt erg voelbaar in de auto, is normaal niet zo.
Gedaan:
-Nieuwe Bougies
-Carterontluchting schoongemaakt
-Koelvloeistof schoon en op peil
-Olie schoon en op peil
-Koelvloeistofsensor heb ik geruild met een andere uit een andere motorWaar kan ik verder nog naar kijken?
22 april 2013 om 12:51 #18126462benzienefilter tjekken.
http://naarhuis17.blogspot.nl/2011/11/tekenen-van-een-verstopt-benzinefilter.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
bb
king:22 april 2013 om 14:03 #18126463@CORSA BB wrote:
benzienefilter tjekken.
http://naarhuis17.blogspot.nl/2011/11/tekenen-van-een-verstopt-benzinefilter.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
bb
king:haha ok! Dat had ik inderdaad nog niet gedaan, zal het nakijken zodra ik er tijd voor heb.
THNX!!!
22 april 2013 om 19:25 #18126464Z10XE, LMM al eens uitgewisseld?? wel; een originele plaatsen.
Ook de krukassensor wil wel kapot bij deze motoren
(let op , heb niet heel het verhaal en alle post zitten lezen, kan zijn dat ik er overheen gekeken heb..)
Willem
24 april 2013 om 07:42 #18126465@wim-v6 wrote:
Z10XE, LMM al eens uitgewisseld?? wel; een originele plaatsen.
Ook de krukassensor wil wel kapot bij deze motoren
(let op , heb niet heel het verhaal en alle post zitten lezen, kan zijn dat ik er overheen gekeken heb..)
Willem
LMM nog niet bekeken.
Krukassensor heb ik nog liggen van vorige blok volgens mij, kan ik eens uitwisselen.
Dank!
29 april 2013 om 05:31 #18126466weet je al meer, ik heb momenteel een zelfde probleem corsa. Koud start die eigenlijk beter als warm. Bij warm is het vaak 3 of 4x jengelen voor die pakt. En tijdens het rijden hikt die vanuit het niks, zit je zowat met je hoofd tegen het voorraam. Als dat gebeurd gaat heel kort het motormanagment lampje aan zakken alle tellers in elkaar en dan pakt die weer op en gaat die weer verder.
Geen foutcodes, met opcom, bosch testkast of tech2. Wordt er stilletjes mesjokke van maar wil ook niet wild van alles vervangen.29 april 2013 om 05:41 #18126467uitlezen tijdens rijden en dan opcom of tech twee laten loggen, dan moet er een foutcode worden weergegeven.
In jou geval zou ik als eerst de krukassensor vervangen.29 april 2013 om 09:37 #18126468@DD1 wrote:
weet je al meer, ik heb momenteel een zelfde probleem corsa. Koud start die eigenlijk beter als warm. Bij warm is het vaak 3 of 4x jengelen voor die pakt. En tijdens het rijden hikt die vanuit het niks, zit je zowat met je hoofd tegen het voorraam. Als dat gebeurd gaat heel kort het motormanagment lampje aan zakken alle tellers in elkaar en dan pakt die weer op en gaat die weer verder.
Geen foutcodes, met opcom, bosch testkast of tech2. Wordt er stilletjes mesjokke van maar wil ook niet wild van alles vervangen.Dat hikken, misschien stationair regeling of hoe dat ding heet, deze gaat vaak bijna tegelijk stuk met de LMM, dat ding zit in je glasklephuis, kom ff niet op de naam hoe die heet
als je constant op de autobaan 100 rijd en opeens lijkt het of de motor een halve seconde overslaat en dat voel je heel heftig, storingslampje gaat aan voor een aantal seconden en vervolgens weer uit.1 mei 2013 om 06:47 #18126469ik heb gisteren de krukas sensor vervangen, de carter ontluchting en het gasklephuis schoongemaakt en tot op heden heb ik geen problemen meer. blijft starten warm en koud, en hikt ook niet meer.
12 mei 2013 om 19:48 #18126471@DD1 wrote:
ik heb gisteren de krukas sensor vervangen, de carter ontluchting en het gasklephuis schoongemaakt en tot op heden heb ik geen problemen meer. blijft starten warm en koud, en hikt ook niet meer.
Op wat voor manier maak je het gasklephuis schoon? Deze kan niet open gemaakt worden tocht? Als ik hier van boven op kijk als de luchtinlaat eraf is, dan kijk ik er glimmend in. Ik zie de gasklep dicht staan, deze kan ik ook niet bewegen.
Verder wordt er nog over de EGR gesproken, hoe maken jullie deze schoon en welke is het op de 3 cilinder?
Verder vraag ik me nog af waar die krukassensor zit, zit deze toevallig achter distributiedeksel?
Morgen mag de Corsa voor de APK, hopen dat ze er in 1 keer door komt.
13 mei 2013 om 07:53 #18126472Net een stuk met de Corsa gereden, dacht trek ‘m ff door.
Bij 5000rmp houdt de motor erg in. Als ik gas blijf geven, zakt toerental terug naar 4000rpm, waarna hij weer gaat versnellen tot 5000rpm. Geen storingslampje.
Duidt dit nog specifiek ergens op?
LMM of krukassensor??
13 mei 2013 om 08:15 #18126473Slecht starten e.d. kan je vaak verwijten aan de krukassensor. Dan weet de ontsteking niet wanneer hij moet ontsteken (overigens inspuiting weet dan ook niet wanneer die moet inspuiten :P) ;) Kan het hikken wellicht ook verklaren.
Die sensoren zijn lichtelijk magnetisch, wellicht zit ie onder metaalschraapsels dan werken ze veelal wat minder.
20 mei 2013 om 19:25 #18126474@Aapje wrote:
Slecht starten e.d. kan je vaak verwijten aan de krukassensor. Dan weet de ontsteking niet wanneer hij moet ontsteken (overigens inspuiting weet dan ook niet wanneer die moet inspuiten :P) ;) Kan het hikken wellicht ook verklaren.
Die sensoren zijn lichtelijk magnetisch, wellicht zit ie onder metaalschraapsels dan werken ze veelal wat minder.
Ik wou vandaag de krukassensor eindelijk gaan vervangen, dus enthousiast de auto op de krik en onder gekropen. Maar kan er niet bij komen. Binnenkort de auto dus op de brug of boven de smeerput.
Ben er overigens ook achter gekomen dat een van de motorstoringslampjes kapot is, de Corsa C heeft er 2?? Die met het steeksleuteltje doet het wel, maar het motorblokje met bliksemschicht doet het niet.
Morgenvroeg moet ie voor APK, dus gelijk maar ff uitlezen.
21 mei 2013 om 08:25 #18126475Vanmorgen naar APK geweest voor herkeuring, dit was prima! Dus weer een jaar apk!!
Vervolgens vroeg ik of ze de auto uit wilden lezen, vanwege het slechte starten en rijden.
Computer eraan:
– Lambda
– Lambda verwarmingscircuit
– KrukassensorCodes gewist, maar toen wou de auto niet meer starten! In de computer kijken, tijdens starten ook geen toerental, dus krukassensor. Is hier op forum al paar keer genoemd.
Dus auto ter plaatse op de brug en andere sensor die ik nog had liggen en toevallig in de auto lag aan de auto gesleuteld. Ding zat muurvast en de nieuwe ging er ook moeilijk in.
Vervolgens auto proberen te starten en die sloeg nu direct aan!! JIPPIE!!! Alle problemen opgelost, computer er nog ff aan gehad en die gaf geen storingen meer.
Helaas stond ik dus bij een garage en moest ik dus werkplaatstarief betalen voor het vervangen van de sensor. Logisch natuurlijk, maar wel jammer! Had het zelf willen doen, alleen had ik de mogelijkheid nog niet echt gehad.
Binnenkort nog ff nieuwe olie erop en dan kan de Corsa er eerst weer een jaar tegen.
Bedankt voor het meedenken iedereen.
21 mei 2013 om 10:03 #18126476Jammer dat het zo moest, maar wel mooi dat het opgelost is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.