Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Contactlichtje aansluiten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2013 om 11:59 #17256962
Ik heb overal eens wat gekeken hoe ik mijn contact lichtje moet aansluiten en ik kom telkens uit bij de D+ maar als ik mijn + van mijn contactlichtje aansluit daarop en de zwarte als massa. Dan gaat mijn lichtje alleen aan als de motor start.
Wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt !
11 april 2013 om 13:33 #18125729Wat bedoel je met een contactlichtje???
Er gaan normaal gesproken meerdere lichtjes aan bij inschakeling van het contact.
Aangezien je het over D+ heb, gok ik op je acculampje.11 april 2013 om 14:30 #18125730AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als ik t zo lees heb je hem op de zwart rode draad gezet
Naar je startmotor ?????Even meten achter je contact zit wel n geschakelde plus
Waar spanning op blijft staan
Die kun je der wel voor gebruiken :thumb11 april 2013 om 17:29 #18125731Het acculampje wanneer je het contact aanlegt. Zodat ik dan weet wanneer mijn contact aanligt. En dan zou het lichtje weeer uit moeten gaan als mijn auto start.
We hebben de rode draad naar D+ aangesloten en zwart als massa. Maar dat klopt niet want ik kreeg geen stroom.Alvast bedankt !
11 april 2013 om 19:15 #18125732Die moet tussen de twee draden die uitje dynamo komen wezenlijk… Even doorpiepen anders.
Dit lampje gaat op contact branden omdat B+ altijd aan de accu hangt en als de dynamo nog niet draait is D+ nog een soort massa. Als de dynamo draait komt daar ook 12V uit en staat er vanaf twee kanten 12V op het lampje en brandt hij dus niet.
Als dus de accu slecht wordt of de dynamo dan ontstaat daar spanningsverschil en gaat het lampje branden, en dan is er dus een probleem om uit te zoeken…
Succes.
12 april 2013 om 18:40 #18125733Ok alvast bedankt !
14 april 2013 om 17:19 #18125734met auto cross had ik altijd een dikke olie lamp er op.
aan gesloten op de olie druk schakelaar, contact aan is dus lamp aan, motor draaid is lamp uit.14 april 2013 om 17:49 #18125735@kadettgsicrosser wrote:
met auto cross had ik altijd een dikke olie lamp er op.
aan gesloten op de olie druk schakelaar, contact aan is dus lamp aan, motor draaid is lamp uit.Misschien wel even de moeite waard om te vermelden dat dan je accu niet meer oplaadt… De belasting tussen b+ en d+ bepaald namelijk de nominale laadstroom…
14 april 2013 om 20:33 #18125736nooit problemen mee gehad, het enigste wat er dan gebeurd is dat gelijk na het starten van de motor de accu niet laad maar pas na 1 keer gas geven (dan word de dynamo wakker).
als je 1 keer gas gegeven hebt is er gewoon een goede laadspanning.
ik weet het wel, het is niet bevorderlijk voor de accu enz, maar dit is voor de cross en niet voor een straat auto!14 april 2013 om 21:05 #18125737Had bij mij ledjes in de tellerbak gezet en ondanks goed gas geven na vele kilometers gestrand omdat mijn pomp niet meer wou…. Staat in alle manuals, geen lampje is geen laadstroom…
Zal voor de cross misschien allemaal niks uitmaken, maar voor de lezers met een straatauto wel iets om rekening mee te houden…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.