Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › diverse dashboardlampjes branden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 april 2013 om 20:22 #17256937
Hoi,
Bij mijn Vectra-B X18XE branden sinds kort zo nu en dan diverse lampjes op het dashboard.
Dit is allemaal in de afgelopen 2 weken begonnen, daarvoor was er niks aan de hand. Wel is een maand geleden de multiriem vervangen door de garage.
-soms brand het acculampje
-soms brand het (hand)remlampje
-soms brand het motormanagementlampjeEr is geen verband te zien tussen de lampjes, soms branden ze helemaal niet, dan weer 1, dan een paar tegelijk, soms gaan ze 1 keer aan, soms regelmatig aan en uit.
Alle lampjes gaan vanzelf weer uit, soms binnen seconden, soms langer
Olienivo in het remreservoir staat laag, maar net boven het minimum. Zou volgens mij dus niet het probleem mogen zijn.
Met de paperclipmethode komt er alleen motorstoring P0130 uit, lambdasonde.
Ik zie geen verband tussen de lampjes van rem en accu, en de storing van lambdasonde. MM kan wel verklaard worden door lambdasonde.De auto wordt voornamelijk gebruikt voor korte ritjes.
Iemand een idee wat hier mis kan zijn? wellicht een losse draad of slecht contact? Waar zou ik moeten gaan zoeken?
Groeten Fritske
10 april 2013 om 21:23 #18125430Remvloeistof zou ik sowieso even iets hoger zetten dan weet je het zeker :)
kan best hoor dat hij je dan al waarschuwtDynamo kan je even uitmeten met een multymeter als hij uitstaat moet hij na 1 uur 12.6 volt aangeven want je hebt 6x 2.1volt cellen in je accu
En zodra je auto loopt moet hij ongeveer tussen de 13.8volt en 14.5volt aangeven (13.8volt met alle grootverbruikers aan) 14.5volt met alles uit
Als hij teveel aangeeft is je regelunti kapot op je dynamo
te weinig zijn vaak je borsteltjes op in de dynamolambdasonde kan natuurlijk gewoon kapot zijn
maar er kan ook een kabel breuk in zitten :)
Dat is vaak zo als hij kortstondig een fout aangeeftEn als je dynamo niet goed werkt en je accu is leeg kan je ook rare foutmeldingen/lampjes krijgen….
11 april 2013 om 08:52 #18125431Remvloeistof kan inderdaad snel gaan branden, ik had het met m’n Vectra A al als ik hard remde waardoor de vloeistof naar voor klotste in het reservoir en daardoor de sensor achterin blootlegde. Voor zover ik weet zijn er ook twee verschillende lampjes voor handrem en remvloeistofniveau (P) en (!) respectievelijk. Kijk dat even na. Van de handrem kan het best een loszittende schakelaar zijn.
Gezien de ‘klachten’ zou ik eens even kijken naar de staat van je dynamo. Bij een (bijna) defecte dynamo kan het namelijk voorkomen dat je de meest vreemde dingen op je dashboard ziet die niet altijd met het een of ander te maken hebben.
Remvloeistofniveau trouwens wel even opvullen tot aan het gewenste niveau. Minimum is minimum, beter is het op te vullen tot net iets onder het maximum niveau of de remvloeistof meteen even te laten verversen als dat al een tijd niet is gedaan. Kost iets van € 30 bij de dealer.
11 april 2013 om 09:51 #18125432Ik zal vanavond eens remvloeistof bijvullen. DOT4 is dat meestal toch?
De dynamo is 2 jaar geleden vervangen. Sindsdien ongeveer 15.000 km gereden, dus hij zou nog wel een tijdje mee moeten kunnen. Maar dat zegt niks natuurlijk.
nu ik er over denk, een paar maanden geleden klaagde mijn vriendin ook over de achtergrondverlichting van het dashboard, dat die heel licht flikkerde. Omdat ik toen ook aan de dynamo dacht heb ik de spanning toen tijdens het rijden gemeten, en die was goed, 13,5 ofzo, ook tijdens dat flikkeren. Ik ging er van uit dat een lampje niet meer helemaal lekker was.Ik zal hem vanavond nog eens doormeten
12 april 2013 om 09:46 #18125433Dat is meestal DOT 4, mocht je het niet vertrouwen dan zou ik het even in z’n geheel laten verversen. Kost de wereld niet en dan zit het altijd goed.
Als het tellerhuis zelf niet goed functioneert kan het ook aan de stekkerverbinding of het tellerhuis liggen. Even eruit halen, kijken naar oxidatie en weer terugplaatsen kan soms helpen. Slechte stekkerverbinding wil nog wel eens een probleem vormen.
Iets dat wellicht ook te proberen valt is gewoon even een uurtje van de accu af. Had laatst zelf flink problemen met de stuurwielbediening, radio en TID die cmpleet flipten nadat het lampje in de kofferklep kortsluiting gaf. Accu uurtje eraf, daarna weer terug en alles functioneerde weer prima. Kan in ieder geval geen kwaad.
12 april 2013 om 11:03 #18125434Motorlampje = uitlezen
Dynamo lampje = Dynamo (laten) Controleren
Remolie lampje = remvloeistof nivo laag (Dot 4)Willem
21 april 2013 om 19:41 #18125435Statusupdate:
Remvloeistof bijgevuld, verder niks geda.an. Spanning bij motor uit rond de 12v, motor aan ca 14v
Auto is dagelijks gebruikt, korte stukjes. Geen lampjes meer gezien. we houden het in de gaten. Bedankt voor het meedenken tot nu toe. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.