Casus: 1.3 CDTI foutcode p0106 noodloop (met foto’s)

Forumindex Forums Modellen Corsa Casus: 1.3 CDTI foutcode p0106 noodloop (met foto’s)

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256899
    Jan H
      Lid sinds:
      8 April 2013

      Dit topic beschrijft het probleem dat ik heb gehad met mijn Corsa. Mede dankzij forums als dit (en een hoop andere) heb ik het probleem opgelost, want ik was blijkbaar niet de enige. Omdat het een hoop gezoek was maak ik dit topic zodat toekomstige slachtoffers hopelijk sneller geholpen zijn. En natuurlijk om iets terug te doen naar de community.

      Het ging om een 2004 Corsa 1.3 CDTI met een Z13DT dieseltje. 150.000km op de teller en maakt elke dag 2 uur snelweg mee. Het probleem begon met het branden van het motorstoringslampje, en niet kort daarna schoot het ding in noodloop.

      In eerste instantie met dat ding naar een garage om de code uit te lezen. Deze kwam op met P0106.

      P0106 – MAP/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem

      De monteur maakte hier een “turbodruk probleem” van en heeft de turboklep gesmeerd. Dit alles kostenloos trouwens. :thumbup

      Het probleem was echter direct weer terug. Toen besloot ik het zelf uit te zoeken. Na wat googlen kwam ik deze horrorfoto’s tegen: http://forum.corsa-connexion.net/viewtopic.php?f=41&t=16863&start=30″ onclick=”window.open(this.href);return false; .
      Lekker dichtgekoekt spruitstuk, dat kan vast niet goed zijn. Dus al mijn moed bij elkaar geraapt en maar eens gaan sleutelen. De EGR-klep op dit model zit echt op een k*tplek trouwens.


      En jawel lekker dichtgekoekt.


      Wat me opviel, is dat de EGR klep zelf nog goed schoon was. Niet geheel verwonderlijk want de afgelopen 50.000km heeft het ding alleen snelweg kilometers gemaakt.


      De grote vervuiling ontstaat op het moment dat het uitlaatgas van de EGR-klep de koude lucht in het inlaatspruitstuk tegenkomt waardoor het te veel afkoelt en neerslaat in het spruitstuk.
      Ik heb de pakkingen en de sensor uit het spruitstuk gehaald en alles lekker een nachtje laten weken in een oplossing van natriumhydroxide (gootsteen ontstopper). Dit haalde een groot gedeelte los, maar ik ben nog zeker een half uur bezig geweest met inlaatreiniger en een pijpenrager.
      Toen alles goed schoon was alles weer in elkaar gezet en maar hopen dat de foutcode weg was. Ik was alleen wel huiverig voor de MAP-sensor omdat ik deze niet schoon durfde te maken met inlaatreiniger. Dus maar niet gedaan. Accu aangesloten en hopen dat de foutcode weg was.

      Helaas, nog steeds die foutcode en noodloop. Wat nu? Toch maar de sensor schoongemaakt met inlaatreiniger. Maar helaas nog steeds problemen.

      ELM327 OBDII lezer gekocht want die was goedkoper dan een nieuwe sensor (en ik wilde er toch een :D ). En eens een lekker stukje gaan rijden.

      Bij motor uit en stationair: 146kPa en erger nog boven de 2000 toeren valt het volledige signaal weg.

      Toch maar een nieuwe sensor besteld, foutcodes gereset en weg probleem! :D

      Als wraak nog de MAP sensor uit zijn huisje gezaagd.

      Ik hoopte er schade aan te zien, een barst ofzo. Maar die zal wel microscopisch klein zijn.

      Nouja, ik hoop dat iemand er nog ooit iets aan heeft.

      Jan

      #18125140
      joop1970
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 September 2010

        ZO, die zat goed dicht. Heb je de egr nu ook gelijk afgedopt? Gaat zeker niet zonder hem uit de ecu te schrijven?
        Misschien wel aardig om dit bij de how to’s (bovenin) te zetten.

        #18125139
        Jan H
          Lid sinds:
          8 April 2013

          @joop1970 wrote:

          ZO, die zat goed dicht. Heb je de egr nu ook gelijk afgedopt? Gaat zeker niet zonder hem uit de ecu te schrijven?
          Misschien wel aardig om dit bij de how to’s (bovenin) te zetten.

          Ik begrijp dat je dit model inderdaad niet zomaar af kunt doppen. Omdat de auto altijd goed warm gereden wordt laat ik het denk ik maar zo. Ik zie dan wel wanneer de klachten weer terugkomen. Kan goed pas over een ton zijn.

          Feit blijft wel dat een EGR systeem gewoon ellendig is. Zijn er uberhaupt auto’s met een goed werkend EGR systeem?

          #18125141
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Volgens mij levert het (naargelang rijstijl) altijd problemen op. Tesnel overschakelen, niet warm rijden enz.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.