Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › wat is voor een x1.2xe uit 1999 de juiste temperatuur…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2013 om 13:48 #17256819
landgenoten..
wat is voor een x1.2xe uit 1999 de juiste temperatuur.
ik ben er eens op gaan letten en nu komt de temp.meter niet hoger dan 80/88 gr tot net voor de 90gr. tijdens het rijden.
bovenste radiatorslang komt niet op druk, maar als ik het exp.vat los draai hoor ik wel een ssssiiisssals hij stil staat met draaiende motor loopt de temp op naar max 93/94 gr.
hij tikt net geen 95gr. aan.
en dan klapt de fan. erin eerst langzaan en gaat ie dan steeds wat sneller draaien.
maar nog steeds geen temp. hoger dan 94 gr. op de meter.is dit normaal..van de winter werd ie ong. 5 gr. heter.
en voordat ik ales ga loshalen
zou ik graag wat van uw tips horen.bb
king:7 april 2013 om 09:48 #18124371Sowieso zit daar altijd wat variatie in.
Tussen 90 en 98 graden is normaal.De thermostaat wordt zwakker na verloop van tijd. De veer krijgt last van materiaalmoeheid, de was die er in zit wordt na duizenden cyclussen van warm worden en afkoelen ook minder, etc etc.
Dus dat kan betekenen dat die eerder open gaat waardoor je temperatuur aan de lage kant is.Daarbij heb je ook nog de schakelaar/sensor op de radiator, die de ventilator schakelt. Ook die wordt wel eens minder. Er zit een bi-metaaltje in die contact legt, en dat bi-metaaltje kan na verloop van tijd ook last krijgen van materiaalmoeheid. Daardoor schakelt hij ook weer eerder of later.
Ik had zelf een tijdje terug een ventilator schakelaar die er helemaal mee gekapt was. Toen die het nog deed raakte ik nauwelijks de 95 graden omdat de ventilator al vrij vroeg aansloeg.
Nu zit er een nieuwe op en kom ik bij 98 graden voordat hij inschakelt.Kortom: een verse schakelaar kan al wonderen doen, maar de temperaturen zijn niet vreemd ofzo. Het is niet duur (3 tientjes bij de dealer) en een fluitje van een cent om te vervangen. Dus als preventie zou het niet eens gek zijn om te doen.
Het is wel zo dat een motor die goed op temperatuur is, efficienter werkt en dus (zij het marginaal) minder benzine verbruikt.7 april 2013 om 09:53 #18124372bij mij word tijdens rijden ook niet veel warmer dan 88 graden tikt de 90 niet aan, maar dit heeft die altijd gedaan
x12xe van april 2000, bij 95 graden springt de fan in, volgens mij is dit normaal bij dit type motor!7 april 2013 om 09:56 #18124373Dat is niet normaal richard.
Je motor hoort ten allen tijden boven de 90 graden te zijn wanneer hij op bedrijfstemperatuur is.7 april 2013 om 10:28 #18124374oh leuk :D heb nergens last van eigelijk, loopt super, verbruik zeer netjes ruim 1 op 16 dus moet ik me zorgen maken?
7 april 2013 om 12:07 #18124375Zorgen maken? nee, niet direct. Lage temperatuur is verder niet schadelijk ofzo, maar normaal is anders ;)
Het is wel een voorbode dat de temperatuurschakelaar of thermostaat aan het einde van hun latijn zijn, en dan heb je oppeens geen koeling meer :P Zolang je dan maar hard genoeg blijft gaan is de rijwind genoeg koeling, en anders gooi je de kachel vol op tropisch en de blower op standje orkaan.7 april 2013 om 16:06 #18124376oke het gaat er ook om dat ie nu 1op12 loopt.tis een automaat.
deze zou toch 1op15 kunnen lopen..eerst liep hij maar net 1op 10
alle vloeistoffen zijn ondertussen gespoeld en ververst.hij bouwd ook geen druk op.
als ik nu zorg dat hij heter wordt,door een andere termostaat loopt de kopp. dan geen gevaar..
uieraard natuurlijk WEL als de fan DAN OOK goed aanslaat.enne warmer is minder benzine verbruik..
of gaat deze vlieger niet op.bb
king:7 april 2013 om 16:13 #18124377Warmer betekent inderdaad minder benzineverbruik, maar niet een verschil van 1op12 naar 1op15. Misschien, in een heel positief geval, van 1op12 naar 1op12,5.
En nee, de kop loopt geen gevaar met een nieuwe thermostaat. Zolang je niet boven kooktemperatuur komt gaat dat prima. En daar is juist de thermostaat en thermoschakelaar voor. Om te zorgen dat je niet bij kook temperatuur komt, maar aan de andere kant zijn ze er ook om te zorgen dat de motor warm blijft (door optijd weer uit te schakelen enzo)
7 april 2013 om 16:33 #18124378naar 12.5 is weer een beetje minder..maar kost wel 30 euro.
-ik wil ALLES PROBEREN OM maar NAAR 1 OP 15 TE KOMEN..*dus 95gr. is dus wenselijk en gewoone bedrijfs temp.
EN ja.. niet aanslaan van de fan heeft mij reeds meerdere pakkingen gekost vandaar.
(NIET BIJ DEZE NOG HOOR..)EN bij stoplicht gaat bij mij altijd raam los en de temp vol open.
fan op stand 1 of 2.EEN WAT IS DAT MET GEEN DRUKOP HET SYSTEEM.
BB
king:7 april 2013 om 18:21 #18124379normaal gaat de meter onder het rijden even boven de 90 graden. 93 denk ik zo.
koelvin slaat bij 98 aan.
maar daar komt hij bijna nooit.wel fijn van deze blokjes is dat hij snel warm wordt. de kachel en het blokje zelf.
7 april 2013 om 18:33 #18124380Die van mij staat altijd tussen de 90 en het eerstvolgende streepje. Lijkt me wel goed dacht ik zo ;). Alleen snel warm worden vind ik tegen vallen, heb toch wel bijna 10 km nodig wil ie op bedrijfstemperatuur zijn(dan praat ik over snelwegkilometers, waarbij motor rustig word warm gereden).
7 april 2013 om 19:11 #18124381dat is netjes hoor tamiya
mijn bedrijfsbus, citroen jumy HDI 2.0 uit 2005 doet er 30km over denk ik. dat ding is niet warm te fikken.7 april 2013 om 19:41 #18124382ik heb weer druk.
maar bij 80 km peruur blijf de temp nogsteeds maar 86/87 gr.ik denk zelf aan de termostaat..a 33 euro.
zou dat het zijn mischien. :hmmzbb
king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.