Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Nieuwe velgen, zoveel variabelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2013 om 22:51 #17256793
Beste mensen,
Ik ben op dit moment druk aan het kijken voor een setje nieuwe velgen en zomerbanden voor mijn Calibra V6. Op dit moment bestaat de zomerset uit nogal uitgeleefde 16 inch BBS velgen (wit-goud achtig) met daarop een maatje 205/50/16 met banden van twee B-merken. De kleur velg is niet echt mijn ding en de banden zijn knap waardeloos. Ze hebben weinig grip, achterbanen hebben nog maar een paar millimeter en bij nat wegdek (de auto is ook gechipt, traction control werkt helaas niet meer) te snel wielspin. Nu wil ik de hele handel dus vervangen en er 1 inch groter onder leggen, omdat ik het wat beter in het totaalplaatje vind passen. De auto is verder zowat geheel standaard, niet verlaagd of wat dan ook. Wat ik op het oog heb is het volgende:
Velgen: BBS CS-BS, 7.5Jx17
Banden: Goodyear Eagle F1 Assymetric 2, 215/45/17Andere opties qua banden wat ik nog heb openstaan zijn Pirelli P Zero en Michelin Pilot Super Sport, maar deze zijn beiden dacht ik niet in die maat verkrijgbaar. De omtrek van de banden zal ietsjes groter maar daar verwacht ik geen problemen mee. Mijn vader had voorheen op zijn Calibra Turbo winterbanden met 195/65/15, welke nog iets groter zijn, en dat ging ook prima.
Waar ik me wel wat zorgen om maak, of beter gezegd niet geheel zeker ben, is de ET waarde voor de velg. Op dit moment liggen er 16 inch Calibra Turbo velgen onder (6jx16 ET49 als ik me niet vergis) en daarbij heb ik het idee dat de banden toch redelijk dicht tegen de veerpoot aan zitten.Kortom, verder naar binnen als nu lijkt me niet heel verstandig. Nu is de nieuwe velg dus breder, banden ook iets. Wat voor ET waarde lijkt jullie verstandig om te gebruiken? Zover ik weet betekent een lagere ET waarde dat de velg meer naar buiten komt. Zou dan een ET 40 een redelijk streven zijn, of is het meer richting de 35, of toch eerder iets dichter bij het origineel, bijvoorbeeld ET45? Mijn beste gok is om te mikken naar een ET van 40-42, mits de velgen die ik wil met die waardes te krijgen zijn.
Als iemand hier enig advies zou kunnen bieden wordt dat zeer zeker op prijs gesteld. Alvast bedankt :D
5 april 2013 om 20:48 #18124150hier nog een paar voorbeelding van 7J ET 35 voor en 9J ET25 achter
heb voor mijn v6 nu 18 inch 8J ET 42
hopelijk heb je hier iets aan !
en kwa banden, bespaar er niet op ! pak michelin.continetal,bridgestone,vredestein,
5 april 2013 om 21:00 #18124151Hmm.. die 7J met ET35 staan wel redelijk goed. Een 7.5J velg zal iets breder zijn, dus ik denk dat ik iets tussen de ET35 en ET40 zal moeten hebben. Wat voor banden zijn dat op die 7J velg? 225/35/18?
Morgen maar eens langs een aantal bandenboeren gaan om te zien of ze aan de gewenste velgen en banden kunnen komen. Banden zijn denk ik het probleem niet, velgen wordt misschien wat lastiger. Ze zullen het vast niet op voorraad hebben en als je pech hebt moet je een paar weken wachten.
In ieder geval bedankt voor de input, mochten anderen nog advies hebben dan hoor ik het graag.5 april 2013 om 21:03 #18124152die eerste foto,s zijn 16 inch voor zat 195/40/16
Werk zelf ook bij een bandenboer. dus als je de prijzen niet vertrouwd stuur dan ff een pm. !
5 april 2013 om 21:14 #18124153Ja, ik weet dat er qua prijzen met zowel banden als velgen heel veel verschil kan zijn per locatie. Ik was laatst al aan het informeren naar Michelin banden en het verschil tussen de laagste prijs op internet (bekende website, weet even niet meer welke) en de duurste bandenboer was meer dan 50 euro per band. :wtf Maar ik en mijn vader zijn goede kennissen met iemand van een automaterialenzaak en via mijn oom, die ook in de autobusiness zit, kunnen we daar meestal wel wat geregeld krijgen. Geen idiote dingen, maar dan zit je rond de prijzen wat het op internet is en dus niet die 30 of 50 euro meer wat ze in sommige zaken vragen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.