Forumindex › Forums › Techniek › Cih › koelvloeistofreservoir in combinatie met CIH motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2013 om 20:00 #17256553
Hallo allemaal,
ik zit wederom met een vraag. Ik ga ieder jaar met mijn kadett naar Oostenrijk.
Tijdens het rijden van de bergpassen (met name tijdens file) word de auto eigenlijk
te warm en drukt hij teveel water uit de radiator via de overstort.Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een opvangreservoir te maken zodat het water
wat via de overstort de radiator verlaat wordt opgevangen en dat deze vervolgens
weer terug in het circuit komt.Heeft hier iemand ervaring mee of tips bij waar ik rekening mee dien te houden?
Met foto’s zou ik zeer geholpen zijn.mvg Gerry
26 maart 2013 om 20:41 #18120239Is het niet verstandiger ervoor te zorgen dat de temperatuur laag blijft dmv een extra ventilator of dergelijks? Als hij het er uitdrukt wordt ie gewoonweg te heet heb ik het idee. Maar dat is mijn mening. Op jouw oorspronkelijke vraag heb ik geen concreet antwoord helaas.
28 maart 2013 om 20:08 #18120240Kan wel,
Je moet de aansluiting van de dop van de radiateur af halen. en een dunne aansluiting boven op de radiateur maken.(ontluchting).
Als het expansievat gemonteerd is moet het minimaal nivo hoger liggen als de bovenkant van de radiateur. Dan sluit je de ontluchting aan van de radiateur naar het expansievat. De onderste slang sluit je aan op je blok, kan met een t stuk op de onderste kachelslang.28 maart 2013 om 21:38 #18120241destijds hadden wagens vrijwel allemaal een open circuit, dus met overloop ventiel op de radiateur,
welke uitmonde op het wegdek. door allerlei miljeu shit, mocht dat niet meer, en moest het
koelvloeistof opgevangen worden. de fabrikanten ontwikkelden dus een systeem met een overdruk vaatje, dit vaatje zelf zit niet onder druk, en is voorzien van een zelfde dop als op de bekende ruitenwisser vloeistof vaten. dus mogelijk volstaat dergelijk vaatje ook.kvs zet bij warm worden aardig uit, dit wordt opgevangen in het vaatje, en bij het afkoelen stroomt het nodige weer terug.
de overdruk beveiliging zit hierbij nog steeds op de radiateur dop.nog weer later werdt het een compleet gesloten systeem, met de intrede van het expansievat. daar wordt de overvloedige druk opgeslagen om bij koudere toestanden terug te kunnen zakken.
en zit dop ook niet meer op de radiateur, maar een overdruk dop op het expansievat.een senator b heeft ook een cih motor, c30ne, deze zijn voorzien van een dergelijk gesloten systeem.
mogelijk kun jij daar de kunst afkijken van het aansluiten hiervan.bij mijn motor, zo even uit het hoofd, komt er een van de gasklep, 1 van de radiateur, en 1 vanaf de pomp, op het expansievat uit.
succes
8 april 2013 om 17:07 #18120242Aha Hans,
met zulke informatie kan ik iets.
Ik heb inmiddels dus meerdere ideeen en potjes verzameld met 3 aansluitingen. Ook een koelvin gemonteerd van een
BMW. Deze koelt verschrikkelijk hard en aanzienlijk meer…… zoals al eerder vermeld heb ik dit enkel nodig
voor het rijden in de bergen tijdens mijn vakantie naar oostenrijk en italie.Voor die tijd nog eens even goed kijken op o.a. meetings e.d.
Dan knutsel ik wel weer iets in elkaar.
26 april 2013 om 18:30 #18120243dat overdruk vaatje waar ghanz het over heeft zit op japanners van begin jaren 90. m’n celica en mazda 323 van ’92 bijvoorbeeld.
dus ik denk dat het mooiste is dat je daar 1 vanaf pakt.
het voordeel van zo’n tankje is dat het slangetje in de vloeistof onder in het tankje hangt, dus als de koelvloeisof weer afkoelt en dus krimpt zuigt ie ook weer vloeistof aan in plaats van lucht met het oude systeem.26 april 2013 om 18:36 #18120244ach.. t mooiste is een radiateur zonder dop,
en dan vanzelfsprekend een extra aansluiting op de radiateur naar
expansievaatje toe.kortom.. gewoon een gesloten systeem toepassen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.