corsa 1.3 cdti ecoflex 2011,koppakking,komt dit vaker voor??

Forumindex Forums Modellen Corsa corsa 1.3 cdti ecoflex 2011,koppakking,komt dit vaker voor??

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256346
    asconahobbyist
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 June 2008

      Mn zwager rijdt inmiddels na wat Ford meuk weer Opel.
      Een corsa diesel ecoflex uit november 2011.
      Nou blijkt het ding bij de dealer te staan,hele motor zat onder de drab,olie door het koelwater.
      Diagnose,koppakking!!
      Uiteraard wel garantie,maar zn vertrouwen in Opel heeft natuurlijk wel een dikke deuk opgelopen.
      Hij beweert niks gemerkt te hebben,ook dashboard of boordcomputer gaf niks aan zei hij.
      Komt dit vaker voor?? Of zou ie toch een melding van de auto gemist kunnen hebben?
      Autootje staat net 50000 km op.

      #18118093
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Koelvloeistof melding zou je wel moeten krijgen dat dat zakt.
        Verder vrij weinig oliemelding ook als die zakt onder pijl.

        Niks gemerkt lijkt me toch vreemd zou je ook moeten merken bij starten of geluid.
        maar als die m altijd op zn staart trapt ook koud tja. Dan is het niet zo gek volgensmij komt het niet zo regelmatig voor.

        #18118092
        asconahobbyist
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 June 2008

          trappen doet ie niet,rijdt zelfs als een ouwe bok (hij is in de 50) en heeft m nieuw gekocht.
          Vindt het ook een apart verhaal,lijkt mij ook dat de auto toch wel iets heeft moeten aangeven.

          #18118094
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Kan ook nog de warmte wisselaar zijn uiteraard, die vergeten ze vaak bij de dealer…

            Koppakking zou kunnen, komt veelal voor Direct na regenereren van het roetfilter.

            Willem

            #18118095
            asconahobbyist
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 June 2008

              hij is inmiddels weer gemaakt,alles was garantie en was dus blijkbaar echt de koppakking.
              Wel een slechte zaak,vindt ik,zo snel.
              ZOu het toch iets met downsizen te maken kunnen hebben?
              Immers,95 pk uit een 1.3 dieseltje is niet niks. Het wil er bij mij niet in dat dat heel blijft (en 3 ton meegaat ofzo)

              #18118096
              ArneBE
                Lid sinds:
                2 May 2014

                Eergisteren waarschijnlijk hetzelfde voorgehad. We rijden met een Opel Meriva (2010 model) van het jaar 2012. 1.3 cdti ecoflex 95pk. Na wat file-rijden kregen we na ongeveer 10 minuten een audio melding (zelfde geluid als wanneer je brandstof op is). Echter bleef dit aanhouden. Ook het geluid van de richtingaanwijzers werkte niet. Ik heb meteen op mijn dashboard gekeken naar foutcodes (die meriva geeft meestal codes weer) of lampjes. Er brandde niets. Tevens merkte ik dat de auto aan kracht verloor. Terwijl we een geschikte plaats zochten om ons aan de klant te plaatsen ging het olie-lampje branden en zag ik op datzelfde moment dat de motor temperatuur veel te hoog was nog een geluk dat een meriva dit heeft, veel auto’s hebben dit niet meer). We reden de afrit op en plaatsten ons meteen aan de kant.

                Mijn eerste idee was inderdaad de koppakking; eenmaal de motor was afgekoeld zag ik dat het koelwater reservoir zat vol met zwarte olie, alsook het volledige motorblok en de achterkant van de geluids en warmte isolatie. Onze meriva is net 2jaar en 2 maanden en heeft 74500km.
                De man van touring wegenhulp bevestigde mijn vermoeden, maar mijn garagist vermoedt dat er meer aan de hand is. Hij liet liet mij verstaan dat hij waarschijnlijk Opel zal contacteren. Dit is niet normaal voor een wagen van 2 jaar oud. Ik ga er dan ook alles aan doen om dit onder fabrieksgarantie te krijgen, ook al is mijn 2jaar verlopen. Dit hoort gewoon niet. IK heb zo’n vermoeden dat dit een productiefout van dat motorblokje is. 50 000 of 70 000 km, ongewoon.

                Laat me duidelijk zijn, tot het moment van de audio waarschuwing, hebben we geen enkel lampje zien branden op het dashboard. Ook geen foutcode of andere melding. Volgens mij was het kwaad al geschiedt toen het olielampje ging branden (de boel olie en water was er toen al uit naar mijn insziens). Dat men geen auditieve waarschuwing geeft voor de motortemperatuur, vindt ik al helemaal frappant. (de melding komt allesinds te laat).

                #18118097
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Ik ben heel erg benieuwd wat dit nu precies is, hou je ons vooral op de hoogte als je wat weet vanuit Opel?

                  #18118098
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Koppakking door, en Te lang doorrijden met oververhitte motor zorgt dan voor de Olie / Koelvloeistof mengel op het Schutbord.

                    Kans dat de Motor afgeschreven is is best aanwezig.

                    Willem

                    #18118099
                    ArneBE
                      Lid sinds:
                      2 May 2014

                      Waarschijnlijk dergelijk probleem. Ik vindt het wel zeer frappant dat we geen enkele melding kregen, noch van oververhitting, noch van oliedruk, noch van koelwater, etc etc . Enige aanwijzing was het plotse geluid, 30sec erna het olielampje. We hebben ons onmiddellijk aan de kant geplaatst.

                      Het kan best zijn dat de temperatuur van de motor al even te hoog was, maar een auditief geluid of een visuele melding mag toch zeker? Het gevolg van de te hoge temperatuur is waarschijnlijk de koppaking, dus het kwade was al geschiedt.
                      Ik laat zeker weten wat de bevindingen zijn van mijn garagist. Ze zijn gesloten tot maandag, dus nog even geduld.

                      #18118100
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Oververhitting zou bij modellenmet thermometer geen verdere melding geven, bij modellen zonder thermometer zou er een lampje moeten gaan branden.

                        Dat gebeurt helaas niet altijd of knap te laat..

                        Willem

                        #18118101
                        ArneBE
                          Lid sinds:
                          2 May 2014

                          Hoi Willem,
                          Ik had al zo’n vermoeden, echter zit me dit wel dwars. Voor de “minste” melding krijg je tegenwoordig bij je wagen een <> melding, maar als de motor oververhit geraakt moet je maar op het naaldje letten? Dat gaat er bij mij toch niet in. Niet dat we het zouden hebben kunnen verhelpen, want de oververhitting is natuurlijk een gevolg van het ander probleem.

                          Ik ben niet technisch (op het vlak van motorisatie) maar kan men dan geen waarschuwen geven? Volgens mij gaat er toch redelijk wat fout op het moment dat die koppakking gescheurd is? (druk, koelwater die snel gaat verdampen, etc, .. ?)

                          Wat ik mij zat te bedenken, is het niet “verdacht” dat hetzelfde type motor exact hetelfde probleem heeft, of gebeurt dit nog met wagens met lage kilometerstand? Ik heb al zaken gehoord dat dit kan komen door de wagen niet op temperatuur te laten komen en nog andere zaken, maar mijn vriendin is hoofdgebruiker van de auto en rijdt naar mijn gevoel zeer normaal. Doet geen gekke dingen en duwt enkel op zijn staart bij het voorbijsteken en dergelijke (dus geen johnny gehalte aan de rode lichten) ;)

                          Bedankt alvast voor jullie reacties!

                          #18118102
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Verl korte ritten is seker niet goed voor een diesel, daarbuj komt de term warmrijden niet meer voor in het autotechnisch woordenboek, en racen we er maar op los, ik geloof nooit dat dat erg goed is voor een auto.

                            Daarbij komt dat je dan nog een kleine motor hebt met niet al te veel vermogen, maar wel op een behoorlijke turbodruk draait, daardoor krijg je weer een vrij slecht verdeelde opwarmfase, bepaalde delen wsrmen sneller op als andere onderdelen, zo krijg je een ongelijke uitzetten van materialen wat dus weer een kapotte koppakking of gescheurde kop kan ooleveren.

                            Dan hebben we nog motoren die dus bij eenbrelatief laag toerental het grootste deel van de trekkracht leveren, dus gaan we de motor laten werken bij deze lage toerentallen, daardoor doet de turbo eigenlijk hard zijn best dit vermogen op te wekken.

                            Brter is zeker met koude motor rustig aan te doen, en de motor liever zoveel mogenlijk op eigen kracht te laten werken, dit kan door wat hoger in toeren te rijden waardoor je minder gas hoeft te geven voor dezelfde prestaties, hirrdoor blijft de turbodruk lager waardoor de boel gelijker opwarmt.

                            Willem

                            Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk

                            #18118103
                            ArneBE
                              Lid sinds:
                              2 May 2014

                              Ondertussen nieuws gehad van de garage. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen met mijn (beperkte) kennis van motoren.

                              – Men heeft vastgesteld dat het koelsysteem naar de vaantjes is (maar dat wisten we al). Door de hogere oliedruk en waarschijnlijk een breuk, is er olie in het water circuit terecht gekomen. Men heeft nu een aanvraag gedaan bij Opel om te kijken in welke kosten men wil tussenkomen. Auto is iets ouder dan 2 jaar.
                              – De garage wil het gehele koel systeem vervangen, met alle leidingen erbij. Dat wordt niet altijd gedaan, vele garages “kuisen/spoelen” dat uit, maar dat wil men niet. De vervuiling van het systeem is vrij groot en er zou achteraf teveel vettigheid uit die leidingen kunnen loskomen in het koelwater.
                              – Daarna kan men pas kijken door het laten draaien van de wagen, of er effectief ook iets mis is met de koppakking. Men vermoed van wel, maar men moet dat in 2 aparte stappen aanvragen bij Opel.

                              De wagen is dus nog wel even in herstelling … . To be continued.

                              #18118104
                              ArneBE
                                Lid sinds:
                                2 May 2014

                                Nieuws gehad van Opel. Men zou willen tussenkomen voor 40% van de kosten voor het vervangen van de radiator en leidingen. zou me toch nog een aardige € 600 euro kosten. En dan weet ik nog niet of die koppakking stuk is. Waarschijnlijk gaan ze daar niet in willen tussenkomen omdat dat een gevolg is van oververhitting. Wat uiteraard belachelijk is in mijn ogen, want we hebben pas op’t laatste een waarschuwing gehad. als het al te laat was. Zelfs de garagist gaf toe zelden op zijn temperatuursmeter te kijken.

                                Weet iemand trouwens hoe snel een motor kan oververhitten. het was zo’n 18 a 20 graden vermoed ik. De ventilator draaide dus nog toen we de motor uitschakelden. Ik vermoed dat de motor sneller zal oververhitten door een breuk in de leiding dan bijvoorbeeld het niet werken van de ventilator? Gezien het blok dan nog gekoeld wordt door de inkomende wind? Of heb ik dat verkeerd voor?

                                Kan misschien belangrijk zijn naar argumentatie toe, gezien we dus amper tijd hadden om te reageren …. Eer we door hadden wat het probleem was, was het te laat. En ik spreek over misschien een minuut ofzo. (we waren net de file uit … )

                                #18118105
                                ArneBE
                                  Lid sinds:
                                  2 May 2014

                                  Even een update. We hebben onze wagen terug.
                                  Radiator + leidingen zijn vervangen (ik heb de stukken gezien en de volledige radiator zat vol smurrie, niets mee aan te vangen). Alles werd mooi schoon gemaakt en de wagen rijdt terug naar behoren. Er zou (gelukkig) niets mis zijn met de koppakking zoals eerder gedacht. De kans zit er natuurlijk wel in dat er nog een probleem gaat opduiken, gezien het motorblok wel onder “stress” heeft gestaan. Voorlopig ziet alles er goed uit dus.

                                  Opel komt tussen voor 40% van de kosten, het zal ons toch nog een aardige € 600 euro kosten. Sinds kort is men bij opel ook begonnen met extra garantie te ‘geven’ op nieuwe wagens. Spijtige zaak dat dit bij ons nog niet werd aangeboden …

                                  Bedankt alvast voor jullie feedback.

                                  #18118106
                                  ArneBE
                                    Lid sinds:
                                    2 May 2014

                                    Het verhaal heeft nog een staart gekregen. De garagist had hier in het begin reeds voor gewaarschuwd. We hebben de wagen nu 3.5 jaar en 30 000Km na de eerste panne komt het grotere probleem naar boven. Koppakking is niet 100% dicht meer + er zijn enkele kleppen gebogen. Nieuwe koppakking + afvlakking is nodig en vervangen van kleppen. Zal een dure worden, maar ik vreesde er al voor.

                                    Ik heb toch zo’n vermoeden dat een kleine motor (1.3) en het de “hoge” pk’s voor dit blok parten speelt. Uiteraard is dit een rechtstreeks gevolg van de eerste panne, maar toch vertrouw ik dat niet meer 100%. Als je kijkt naar het nieuwe Meriva gamma zijn dat volgens mij allemaal 1.6 blokjes met 75 of 95 PK. Geen 1.3 meer. Zegt volgens mij meer dan genoeg . (correct me if i’m wrong).

                                    #18118107
                                    pascal1109
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 November 2007

                                      Nou, ik heb echt letterlijk probleemloos meer dan 180.000 km met mijn corsa 1.3 cdti uit 2011 gereden.
                                      enige waarom die in de garage is geweest was iedere 30k voor zijn beurtje
                                      Ook in italie ermee geweest, volgeladen met bepakking en lekker de bergjes op met airco aan. Geen probleem.

                                      Dus om nou direct te stellen dat het motortje niet goed is…daar is zoals jij al aangeeft, wel wat meer aan de hand.

                                      #18118108
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        Een auto kan altijd kinderziektes bevatten..
                                        Je kan ze autos naast elkaar zetten maar ze zullen nooit het zelfde leven hebben dus valt dat niet te vergelijken..
                                        Wat willem zegt.. Oo een andere manier je geblazen motorwarm rijden zonder werking van de turbo kan veel schelen ..
                                        Er is altijd een kans dat dit voorkomt maar dat is dan meer een inividueel geval dan dat het regelmaat is.. Anders viel het wel onder preventief en periodiek onderhoud…
                                        En als zo’n motor ontwikkeld wordt gaan ze er zelf een paar ton op rijden als test. Dus dan zou zo’n probleem ook al naar boven moeten komen…

                                        #18118109
                                        ArneBE
                                          Lid sinds:
                                          2 May 2014

                                          Klopt, ik zeg zeker niet dat het aan het blokje zelf ligt hoor (frustraties). Er is tijdens de eerste panne aan 75 000 km gewoon iets te lang mee gereden vermoedelijk. (maar wat is lang??) We stonden in de file en zijn misschien een minuut of 2 na de alarm signalisatie aan de kant gegaan). En daar zit een beetje mij wroeging. Een wagen van toen iets meer dan 2 jaar met 75 000 km hoort niet zo’n probleem te hebben (daarom dat opel gelukkig nog iets is tussenbeide gekomen). Wat me vooral stoort is het feit dat de wagen geen enkele boodschap nog code gaf buiten een alarm (die trouwens niet beschreven staat in de handleiding). Toen we zagen dat de temperatuur van de motor te hoog was hebben we actie ondernomen.

                                          Het is gewoon bizar dat men de wagen wel kan beperken in kracht om erger te voorkomen, maar de motor automatisch stil leggen bij temperaturen die stukken van de motor kunnen doen vervormen doet men niet? (er zullen uiteraard redenen voor zijn). Ik weet ook wel dat dit bij oude wagens sowieso niet het geval is, maar ik stel me er toch vragen bij :)

                                          In ieder geval, ik wilde jullie de afloop ervan niet besparen! Spijtig, maar die dingen gebeuren nu eenmaal zoals Bart-GSI al zei.

                                          #18118110
                                          bart-gsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 July 2012

                                            Zolang het minimum olie en kvs niveau niet bereikt is gaat er idd geen melding opkomen want je ecu detecteerd een goed niveau aan vloeistof.. Al giet je er water in.. En met de temperatuur.. Ja dat kan maar er zit geen beveiliging in.. De meter zit er zodat de bestuurder het in de gaten kan houden door soms op het dashboard te kijken en bij problemen te handelen… Er zal vast later wel een verdere ontwikkeling komen met dit soort meldingen…

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.