Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2013 om 11:32 #17256207
Ik heb sinds een aantal weken een Opel Astra G 1.6 8V in mijn bezit, kmstand:145xxx, bouwjaar 2001.
Het valt mij op dat de auto erg veel olie verbruikt, als ik ongeveer 280 kilometer gereden hebt dan zegt de BC alweer: Oliepeil Controleren.
Als ik dan ga kijken zijn er 2 streepjes af en vul ik 400ml olie bij.Nu valt het mij op dat de melding vooral komt als ik stationair sta te draaien, gister kwam de melding namelijk bij stationair draaien terwijl ik na de laatste olievulbeurt nog maar 170km had gereden. Vanmorgen dus even oliepeil gemeten en er is 1 streepje droog… (dan zou ik dus 200ml bij kunnen vullen).
Ik weet dat er veel olieproblemen zijn maar dat zijn toch met name de 16 kleppers?
15 maart 2013 om 15:30 #18116574Dit is wel heel erg veel….. Als de motor dit verbruikt, zie en ruik je dit zeker aan de uitlaat, dikke blauwe rook.
Tenzij er een groot lek zit aan de onderkant van de motor.Heb je deze auto particulier of bij de dealer gekocht?
15 maart 2013 om 15:33 #18116575Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat, wel veel witte rook.
Auto heb ik particulier gekocht, eigenaar zei dat hij bijna geen olie verbruikte… Klepseals zijn 4 weken geleden vervangen. (factuur aanwezig).
Overigens een aantal dingen die ik gecontroleerd heb:
– Koelvloeistof is mooi helder, geen oliesporen
– Minimale sludgevorming15 maart 2013 om 16:15 #18116576Mijn 1.6 8v verbruikt helemaal niks en heeft bijna 170 000 km gereden
15 maart 2013 om 16:18 #18116577@Jeroen Blamen wrote:
Er komt geen blauwe rook uit de uitlaat, wel veel witte rook.
Auto heb ik particulier gekocht, eigenaar zei dat hij bijna geen olie verbruikte… Klepseals zijn 4 weken geleden vervangen. (factuur aanwezig).
Overigens een aantal dingen die ik gecontroleerd heb:
– Koelvloeistof is mooi helder, geen oliesporen
– Minimale sludgevormingVoorzover mijn kennis reikt, valt dit onder “Verborgen gebreken” Dit soort verbruik krijg je echt niet opeens vanuit het niets.
Witte rook is normaal als de motor nog koud is, met de huidige buitentemperaturen duurt het een stuk langer voor de motor, en de uitlaat warm zijn.15 maart 2013 om 16:21 #18116578Ik zal eens kijken of er veel witte rook uit komt als de motor warm is. Ook is het zo dat ik de auto niet helemaal lekker warm vind worden.
De temperatuur is niet constant, blijft langzaam schommelen tussen 80 en 90 gr.15 maart 2013 om 16:24 #18116579Wat is de reden van het vervangen van de klepseals? Wellicht olieverbruik zoja dan is dat niet goed gedaan of was dat niet de olieverbruiker.
Controleer onder je motorblok eens en welke olie zit erin? Kan ook zijn dat die bij keringen lekt. Gaat het om een z16se of een x16szr?15 maart 2013 om 16:26 #18116580Reden voor het vervangen van de klepseals was dat de auto lichtelijk olie zou verbruiken (hij had het volgens mij over een halve liter op 5000).
15 maart 2013 om 16:50 #18116581Halve liter op 5000 km is niet slecht.
Je geeft aan dat je de auto niet lekker warm vindt worden.
Als je vooral korte stukjes rijdt, komt de motor bijna niet op temperatuur. Pas na zo’n 20 km op snelwegtempo is alles redelijk op temperatuur, met dit weer duurt het nog langer. Als je de verwarming lekker hoog hebt staan, komt je motor ook minder op temperatuur.15 maart 2013 om 17:04 #18116582Zijn er dingen die ik zelf kan controleren? Ik wil vanavond even aan de slag namelijk!
Ik ga sowieso even de carterontluchtingslang even bekijken.15 maart 2013 om 17:09 #18116583Welke motor heb je, en waar woon je?
Hier zijn genoeg mensen die je graag willen helpen15 maart 2013 om 17:12 #18116584Ik woon in de regio Schagen (noord holland), motortype weet ik niet uit mijn hoofd. Zal straks eens even kijken, weet alleen dat het een 1.6 8klepper is.
15 maart 2013 om 19:56 #18116585X16SZR
Z16SE
15 maart 2013 om 21:27 #18116586Zeker bij de X16SZR / Z16SE komt het weinig voor dat de kleprubbers de oorzaak zijn van ernstig olieverbruik.
nu lees ik in de eerste vraag, iedere keer melding als ie nog niet onder de helft van min en max staat.
Dat klinkt eerder als een sensorstoring.ga nou eens niet uit van de BC, en rijdt m eens van max naar min.. kijk hoeveel km’s je haalt.
Ververs m een keer, en maak een LLLAAAAAAANNNNGGGGGGEEEEEE snelwegrit!!! dat wil vaak helpen tegen olieverbuik.
Willem
16 maart 2013 om 13:39 #18116587Het gaat om een Z16SE. Gister de carterventilatieslang losgehaald en bekeken, die is helemaal schoon.
Als ik mijn olievuldop niet vastdraai maar gewoon erop leg dan stuitert hij niet maar trilt wel erg.16 maart 2013 om 15:49 #18116588Lijkt inderdaad op een sensorstoring. Vul hem bij tot 4 streepjes, oliepeilstok goed schoonmaken en motor af laten koelen uiteraard, maar dat begrijp je zelf wel, en rij vervolgends zoals willem zegt is een flink aantal kilomters. Let niet op je BC, maar let op je oliepeilstok. Bij de oude astra g van m’n vader ging er altijd een half litertje op 1500 km in. Astra G’s gebruiken dus wel wat, overigens wel een 16V.
Als je auto namelijk zoveel olie verbruikt dat er 2 streepjes minder inzit na 280 km, is dat wel erg veel. Kijk aan de achterkant van het blok of er geen olie zit.
23 maart 2013 om 17:27 #18116590Ik denk niet dat de sensor defect is.
Heb nu 400 kilometer gereden waarvan de helft op de snelweg ongeveer en kan alweer 600ml bijvullen.
Het viel me trouwens net op toen ik de auto startte er een blauwe walm uit de uitlaat kwam.23 maart 2013 om 18:11 #18116591Ik heb exact het zelfde probleem gehad met mijn oude 1.6 8v Astra g. De oplossing heeft men nooit kunnen vinden. Na 14 maanden heb ik hem verkocht voor een Astra h
23 maart 2013 om 18:38 #18116592Als klepseals het niet zijn en hij blijft verbruiken ga er maar vanuit dat je zuigerveren zijn versleten of je last heb van kantelende zuigers in iedergeval. Ofwel toe aan revisie.
23 maart 2013 om 18:57 #18116593Kan toch niet zo zijn dat hij na 144xxx toe is aan een revisie!?
23 maart 2013 om 21:40 #18116594@Jeroen Blamen wrote:
Kan toch niet zo zijn dat hij na 144xxx toe is aan een revisie!?
kan zeker, met achterstallig onderhoud bijvoorbeeld ( of cheap ass olie die er in zit al heeel lang ! ) , of nog al ruige rijstijl met koude motor bijvoorbeeld
zo verziek je alle mechanische onderdelen in je motor24 maart 2013 om 11:06 #18116595Ik vul nu iedere keer bij met Action olie omdat het anders niet te betalen is. Ik heb de auto nu ongeveer een maand en al bijna 4 liter olie verbruikt….
24 maart 2013 om 11:16 #18116596Stkop daar ditect mee action olie maakt het eerder slechter dan beter. Even advies flush de motor en daarna vullen met 15w40van opel of een ander goed merk. Als dan je olieverbruik niet is opgelost zou ik enkel revisie adviseren.
24 maart 2013 om 11:27 #18116597@Jeroen Blamen wrote:
Ik denk niet dat de sensor defect is.
Heb nu 400 kilometer gereden waarvan de helft op de snelweg ongeveer en kan alweer 600ml bijvullen.
Het viel me trouwens net op toen ik de auto startte er een blauwe walm uit de uitlaat kwam.LET OP!!!
Dit olieverbruik hoeft GEEN olieverbruik te zijn, herhaal dit tafereel eens.
Dit kan namelijk fictief olieverbruik zijn ivm de auto misschien VEEL korte ritten gereden heeft.
als de auto VEEL korte ritten rijdt of gereden heeft komen er VEEL benzine resten en Water (damp / condens) in de olie.
Deze Verdampen dus als je een lange rit gaat maken, en dan kan het oliepeil HARD!! zakken.We hadden een jaartje of 2 terug een rit met een Zafira 1.6 16V van 2001, deze reed voornamelijk korte stukjes, Bij vertrek olie op Max gezet.
en bij de eerste pomp in DLD konden we stoppen ivm melding oliepeil op de boardcomputer.
handmatig peilen leverde een oliepeil op het Min streepje op, litertje olie gekocht en dat bijgevuld.
oliepeil is de rest van de rit keurig op Max gebleven, deze liter olie is puur Vervuiling geweest van korte ritten!!> van max naar min is geen 600 maar 1000ml (1liter), dus daarvan mag de melding niet komen trouwens.
Willem
24 maart 2013 om 16:56 #18116598@Jeroen Blamen wrote:
Ik denk niet dat de sensor defect is.
Heb nu 400 kilometer gereden waarvan de helft op de snelweg ongeveer en kan alweer 600ml bijvullen.
Het viel me trouwens net op toen ik de auto startte er een blauwe walm uit de uitlaat kwam.met een blauwe walm uit de uitlaat denk ik eerder aan versleten zuiger veren of ,versleten/vervuilden kleppen zittingen,misschien zijn de zittingen niet gepolijst bij de revisie,dan sluit die niet goed af en, krijg je olie lekkage.
ik denk dat je het beste een compressie test kan doen of laten doen.
of er ligt olie op je gasklep maar dat lijkt me sterk aangezien je carterventilatie schoon is.
heeft je auto geen vermogens verlies?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.