Forumindex › Forums › Modellen › Astra › c14nz stinkt en loopt op 3 cilinders
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2013 om 15:50 #17256093
Hallo,
Ben al een beetje bekend hier en heb me net voorgesteld.
Al een tijdje heb ik problemen met me f c14 nz uit 95.
Ik zal het proberen uit te leggen,als ik hem koud start stinkt hij heel
Erg naar benzine uit uitlaat en lijkt alsof hij de eerste km op 3 cilinders loopt.
Als ik binnen een kilometer een bocht maak valt hij uit, maar start dan wel goed.
Als die warm is loopt hij goed, alleen vaker op autobaan bij bij 110 als
ik meer gas wil geven reageert niet, alleen meer brommen en na een tijdeje
met het gas spelen pakt hij weer.
Wie kan mij helpen? Hij is net probleemloos door de apk gekomen.
Recent vervangen, bougies, verdelerkap, roter, luchtfilter, olie.
Alvast bedankt voor tips en hulp.
Groeten rick11 maart 2013 om 15:51 #18115153verbruikt hij ook kvs of olie?
11 maart 2013 om 17:14 #18115154Nee, verbruikt bijna geen olie en kvs helemaal niet.
Hij trekt ook goed door alleen dan vaker in de 5 dat hij niet reageert.
Vermogen heeft hij zat, voor zover je dat kan zeggen van 60 pk, haha
Zoveel verstand heb ik er niet van, maar ik zou denken iets met onsteking
en of iets met benzine, maar wat, heb geen idee.
Er brand ook geen moterlampje ofzo en alles bij de moter is droog.11 maart 2013 om 17:20 #18115155Ik had net hetzelfde probleem met mijn vorige c14nz.
Is uiteindelijk stuk gelopen… :swear
Nooit het probleem gevonden dat hij uitviel.11 maart 2013 om 17:23 #18115156heb je ook een stukje geschiedenis van de auto?
dat op 3 poten lopen kan namelijk meerdere redenen hebben.
ik zou denk ik beginnen bij de ontsteking te zoeken ;)
dus..
bougies.
bougie kabels.
rotor.
verdeler kap.bougie kabels kun je testen, als hij gewoon op 4 cilinders loopt even met een plantenspuit water er op sproeien.
als hij dan ineens beroerd gaat lopen slaat hij door, dan zijn die dus op.maar dat verklaard het uit vallen en het stinken verder nog niet.
gaat je oranje motorlampje ook branden?
11 maart 2013 om 17:41 #18115157Kan het ook geen valse lucht zijn?
Ik weet niet of 1.4 en 1.6 het zelfde is. Maar bij mij was me inlaat pakking lek en daardoor liep die ook op 3 cilinders. En als die warm was deed die dat niet.11 maart 2013 om 17:56 #18115158@ marco, ik hoop niet dat dat mij gebeurt, zou jammer zijn.
Wat is dan stukgelopen?Beetje geschiedenis van auto, heeft 222000 op de teller, ik heb hem
4 jaar nou, maar 2 keer stilgestaan vanwege accu en dynamo.
Elk jaar netjes onderhoud, bougies, verdelerkap, roter zijn 2 weken geleden vervangen.
Morgen ga ik dan proberen met plantespuit op bougieskabels.Valse lucht, weet ik niet, alles lijkt mooi droog te zijn.
Is er een manier om dat te teste of dat het is?11 maart 2013 om 18:08 #18115159valse lucht is wel mogelijk, maar dan gaat hij volgens mij niet op 3 poten lopen.
kan ie wel door in houden en afslaan trouwens ;)de inlaat pakking welke maurice bedoeld weet ik niet welke dat is.
maar vaak gaan ze ook lek bij de dikke slang die vanaf het luchtfilterhuis naar die ronde “trommel” boven op het blok zit.
die zou je eens kunnen bekijken, maar volgens mij moet hij het dan met een warm blok ook doen.11 maart 2013 om 18:35 #18115160Oke, bedankt voor de tips, ik a het morgen uitproberen
En bij die ” trommel” kijken. En sorry, ik was vergeten te zeggen
Dat als hij een nacht in de garage heeft gestaan ipv buiten
Dat het stinke en op 3 poten ietsje minder en minder lang lijkt
te duren, bij het probleem in de 5 maakt het niks uit.
morgenavond laat ik het weten of ik iets gevonden hebt.11 maart 2013 om 18:57 #18115152Ik heb geen idee wat er is kapot gegaan.
Ik heb geen moeite gedaan om er verder aan bezig te zijn, dus heb me toen een diesel aangeschaft.
Mijne stonk ook altijd heel hard naar benzine en voel koud ALTIJD uit als hij terug naar stationair toerental ging. En opeens op een zaterdagmorgen gewoon geen power en nog maar op 3 cilinders compressie. Paar dingen nog nieuw gestoken wat ik dacht dat het kon zijn, maar tevergeefs.
Ik heb de cilinderkop er ook niet afgehaald, dus ik weet het echt niet.11 maart 2013 om 19:00 #18115161luchtfilter en slang zijn hier iets anders, maar op deze foto is die slang heel duidelijk te zien ;)
de dikke slang rechts boven in die met een bocht loopt, die bedoel ik, die gaan vaak lek.
12 maart 2013 om 08:44 #18115162@marco,ow klinkt bekend,hoop niet dat dat met de mijne gaat gebeuren.
is me eerste auto en hopelijk gaat die nog een tijd mee.
@soepkiepe,de afbeelding kan ik helaas niet zien.Heb net alle slangen nagekeken
en alleen in die dunne slang wat op de kleppendeksel zit en achter naar inspuit loopt
zat een scheur,wat de functie van die slang is weet ik niet?
Stukje afgeknipt en weer eropgezet,maar hij is nou warm,dus teste kan ik niet.
Bougiekabels natgespoten,geen effect.
Heb ik ze doorgemeten,weet niet zeker of ik het goed gedaan hebt,
Multimeter op 20k gezet en dan kreeg ik het volgende resultaat vanaf zijde distrubutie.
cil 1, 5.93 cil 2, 5.10 cil 3, 3.94 cil 4, 3.10
Is dit normaal? Ik dacht altijd dat ze allemaal de zelfde weerstand moesten hebben
en dat lengte niet zoveel verschil maakte.alvast weer bedankt voor jullie advies13 maart 2013 om 00:22 #18115163@c14nzpw
Mocht je nog wat nodig hebben en in de buurt van Utrecht zijn: ik ben juist een 93-er Astra met c14nz aan het slopen.
Je mag anders wel e.e.a. even uit proberen bij mij met de onderdelen van deze.. Ik heb er niet echt veel verstand van (ik ben nog aan het leren ), maar heeft je motormanagementlampje op je dashboard al gebrand? Ik heb namelijk ook nog een OPCOM liggen, dan zou je ‘m kunnen uitlezen.13 maart 2013 om 08:50 #18115164@ touro
Ik zou graag op je aanbod willen ingaan, zou handig zijn onderdelen wissele en
Dan kijken wat het is, maar helaas, ik durf het nou niet aan om met hem van kerkrade
Naar utrecht te rijden.Toch bedankt voor je aanbod.
Het moterlampje brand alleen als die is afgeslagen, na herstarten gaat ie gewoon uit.
Onder het rijden gaat hij nooit aan.weet jij misschien hoeveel weerstand
de bougiekabels en dop moeten hebben?13 maart 2013 om 10:37 #18115165‘k Snap dat je er niet veel verder mee wilt rijden, kan misschien ook schade veroorzaken. Ik ben zelf electrical engineer en ik weet uit ervaring dat dat soort weerstandsmetingen moeilijk uit te voeren zijn (vanwege de contactovergang), ik zal straks es ff kijken bij mijn eigen setje.. De waardes welke je noemde 3-6 ohm, leken mij rijkelijk hoog overigens. Als je je range op 20.000
zet, moet je waarden onder de 200 eigenlijk al met een flinke korrel zout nemen (en bij een goedkope meter onder de, zeg, 500). Het feit dat je motormanagementlampje heeft gebrand, betekent dat je een foutcode kan uitlezen met een OPCOM-setje. Voor het zelfde geld is het je pingel-sensor, om maar eens wat te noemen.13 maart 2013 om 13:22 #18115166@touro
Rij nu alleen korte stukjes ja,vind ik wel jammer want ik rij graag.
Eerst weer tiptop zien te krijgen en dan kan ik weer touren,haha.
bedankt dat je moeite neemt om jouw setje eens door te meten,
en wat bedoel je precies met rijkelijk hoog,dat ze opzijn?
En naar mijn weten heeft een c14nz geen klop/pingelsensor,maar ik kan het
ook fout hebben?ik ben ook maar een beginner.waar zou die dan moeten zitten.13 maart 2013 om 16:58 #18115167ff de Vraagbaak erbij gepakt, want ik heb de 1.4 Astra pas net, maar het lijkt er inderdaad op dat deze geen ‘klopcontrolesensor’ heeft. Dus de ontsteking wordt alleen geregeld op basis van de lambda-sonde, onderdruk, stand van de gasklep, koelvloeistoftemp en toerental (pagina 77). En de octaangetalstekker moet natuurlijk goed zitten. Ik moet zo weg, dus het doormeten doe ik morgen ff..
13 maart 2013 om 17:17 #18115168Oké, dan hoor ik het morgen wel. Dat vraagbaak boek heb ik me ook gekocht, is wel handig en leerzaam.vandaag weer stuk gereden,nou viel hij 2 keer na starten uit. 3 seconden stationeer en uit,2 keer. Ik snap het niet meer, haha
13 maart 2013 om 17:41 #18115169ff over dat motorlampje.
volgens mij geeft ie niet een foutcode weer aan.
het lampje gaat branden als e motor uit valt.
dat is vrij logies, dan staat de auto als ware op contact, dan brand hij altijd even.
dus ligt er wel even aan hoe lang het lampje brand.
overigens staat er ook dat hij onder het rijden brand, dus ik denk dat hij niet als fout code brand ;)13 maart 2013 om 18:38 #18115170@soepkiepe
Dat klopt, hij brand alleen als hij is afgeslagen, onder het rijden nooit.
Maar dat zegt dus eigenlijk dat er met de electronica dan niks mis zou moeten zijn,
of zie ik dat fout of kan er toch iets kapot zijn zonder dat dat lampje brand?
Er moet toch iets niet kloppen, mechanisch lijkt hij in orde.
Hopelijk hebben jullie nog meer tips en hints, het kan iets simpels zijn,
Maar het probleem vinden dat is het moeilijkst13 maart 2013 om 19:04 #18115171ff over dat 110 op de snelweg deel trouwens ;)
ik heb dus zelf ook een astra met het zelfde blok, is trouwens ook mijn 2e astra met dat blok, en daarvoor nog 2 corsatjes met dat blok (en a en b corsa)
als je een beetje ene snelle auto wil hebben moet je deze dus laten staan haha :P
de c1.4nz is sowieso al geen snelle trekker, al helemaal laag in toeren niet.
ik weet niet hoe jou rij stijl is, maar dat ie bij 110 niet erg snel door trekt in de 5 is niet zo heel raar hoor.13 maart 2013 om 19:32 #18115172Haha, nee als ik alleen rij dan wel wat vlotter, voor zover dat mogelijk is met een c14nz, haha.
Dat in de 5 bij bv 110 heeft die ook als je een lichte heuvel op snelweg afgaat, dan maakt het niet uit hoever je pedaal intrapt, reageert hij slecht. Echt zo n zwaar geluid, net zoals vroeger als je scooter slecht was afgesteld, dat ie verzuipt, zo lijkt het.
En me volgende auto word zeer zeker een snellere, dit is me eerste, expres een langzamere voor te lere en hier word je niet vlug overmoedig in, :D13 maart 2013 om 19:35 #18115173Smoren heet dat, meestal te veel lucht.
Controle punten C14NZ:
– Injector (makkelijk uit te wisselen, Injector van ELKE singlepoint Opel motor past hierin)
– Valse lucht gasklephuis
– Valse lucht voetpakking gasklephuis
– Valse lucht voet inlaat
– Slechte of verkeerd aangesloten Vacuum slangen
– Slechte werking Mapsensor
– Verkeerde waarden gasklepsensor
– Lambda sonde versletenWillem
14 maart 2013 om 19:28 #18115174@ willem
Bedankt voor de tips, in het weekend ga ik aan de slag, te beginnen met kijken of hij toch niet
Ergens valse lucht aantrekt. De lambda sonde denk ik zelf niet, want is 3 weken geleden
Door apk gekomen en toen had die al problemen. Dan zou die toch niet niet door de
Meting zijn gekomen? Denk ik.
In het weekend zal ik wel met meer vragen komen :D14 maart 2013 om 19:42 #18115175@c14nzpw wrote:
Haha, nee als ik alleen rij dan wel wat vlotter, voor zover dat mogelijk is met een c14nz, haha.
Dat in de 5 bij bv 110 heeft die ook als je een lichte heuvel op snelweg afgaat, dan maakt het niet uit hoever je pedaal intrapt, reageert hij slecht. Echt zo n zwaar geluid, net zoals vroeger als je scooter slecht was afgesteld, dat ie verzuipt, zo lijkt het.
En me volgende auto word zeer zeker een snellere, dit is me eerste, expres een langzamere voor te lere en hier word je niet vlug overmoedig in, :Dklopt, heeft mijne exact het zelfde dat geluid ;)
onder die ik nu heb zit een sport uitlaat, dus valt het wat minder op, maar onder de rooie zat een standaard uitlaat, daar hoorde je het wel goed bij ;)
als je in je woonplaats eens sportief gaat rijden, dan moet je eens gaan zoeken, net tussen half gas en vol gas zit een bepaald punt waar ie iets meer trekt dan bij vol gas, maar voor dat je er zelf erg in hebt ben je dat punt ook weer voor bij.
is me ook bij beide astra’s op gevallen haha.
ik trek hem op de snelweg meestal door tot de 90 a 100 voordat ik naar de 5 ga, en als ie dan over de 110 is loopt ie al weer wat lekkerder.
moet je er voor de gein eens een aanhanger achter hangen ;)
als ik dan een vrachtwagen wil in halen laat ik hem eerst een stuk terug zakken zodat ik een “aanloop” kan nemen om genoeg snelheidsverschil te maken.
wanneer je vlak achter de vrachtauto zit en gooit hem dan naar de 2e baan duurt het ook een eeuwigheiod voordat je de vrachtwagen voor bij bent. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.