Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Eps corsa b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2013 om 17:21 #17255966
hallo,
ik had dit bericht ook in het voorstel topic geplaatst maar hier is het misschien handiger om te plaatsen:Ik heb even een vraagje, De corsa stuurt heel soepel naar links en stroever naar rechts.
Nu heb ik hier op het forum rond gezocht en ben er achter gekomen dat dit de EPS is.
en dat dit bij gesteld zou kunnen worden d.m.v. solderen?? Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen verstand van auto’s en nu is mijn vraag of jullie weten waar ik dit kan laten doen of wie dit kan doen. Ik heb al bij Opel geïnformeerd maar zij hadden als enige oplossing de stuurkolom vervangen, en dit zou dan over de 1000 euro gaan kosten. Weet iemand mij misschien wat verder te helpen?
alvast bedanktgr dion :thumbup
7 maart 2013 om 19:26 #18113702hey,
je kunt er 2 potmetertjes ertussenin solderen, kosten je de kop niet, 25 euro op ebay
en dan stel je ze beide in op 2.5 volt en voila hij stuurt weer soepel naar links en rechts…
bekend probleem bij eps in corsa b15 maart 2013 om 14:51 #18113703ik was er ook al mee bezig geweest..
deze oplossing vond ik.
*Nou, na een kleine 2 uur sleutelen en afstellen is het gemaakt. Heel simpel maar wel veel stelwerk. Door de 2 kapjes achter het stuur los te halen, zie je in het dashbord aan de stuurkolom een metalen kapje zitten. Maak de 2 torx schroefjes los en verwijder het kapje. Dan zie je nu al de sensor zitten. Ook deze zit vast met 2 torx schroeven. Maak deze iets los zodat je de sensor kan bewegen tot het stuur tijdens het rijden even zwaar naar zowel links als rechts draait. Schroef dan de sensor weer vast. That’s it, maar het werkt grandioos en bespaart je bij de opel-dealer een hoop
?eld.ik was er zelf nog niet aan toe gekomen, ik wacht ff op beter weer.
bb
king:17 maart 2013 om 13:02 #18113704Ik heb ergens gelezen dat met resetten het ook verholpen kan worden volgens mij.
17 maart 2013 om 17:59 #18113705nee, resetten heeft helaas geen zin.
*calibreren kan wel..
MET tech 2 de potmeters regelen op 2,5 Volt
of je stuur nu rechtstaat of niet heeft totaal geen belang
als je niet aan het stuur draait moeten ze alle 2 op 2,5 Volt staan
bb
king:4 april 2013 om 11:11 #18113706Ik heb dit probleem ook… baal ervan als een stekker natuurlijk.
soepel naar links sturen en zwaar naar rechts.
Wel moet ik zeggen, dat die van mij soms ook een stukje “doorschiet” net alsof hij opeens wel bekrachtigd wordt.
Best even opletten als dat nét in een bocht gebeurt… voor mijzelf niet echt een issue, maar geef de auto nu liever niet meer mee aan mijn vriendin.Ik lees hierboven ook Tech 2. Wat is dat precies? wat moet ik me erbij voorstellen? (een uitleestoestel oid?)
Ik ben op zich best bereid deze klus zelf te doen (indien simpel genoeg) en ik ben daarom ook reuze benieuwd of er iemand ooit een stap-voor-stap fotoreportage van heeft gemaakt ofzo…?
Ben benieuwd, dus ik ga dit topic volgen, want het zou mooi zijn als de oplossing ook langskomt.
4 april 2013 om 16:29 #18113707potmetertjes op ebay bestellen, zit handleiding bij, je moet alleen een beetje kunnen solderen, heb vorige week nog de auto van de topic starter gemaakt en afgesteld en deze werkt nu weer super!
4 april 2013 om 16:32 #18113708Heej bert bandit,
Ik heb vorige week mijn auto laten maken bij richardschaeks hij stuurt nu weer super, en richard is erg behulpzaam. Hij werkt alles netjes af en is zelfs niet te beroerd om nog van allerhande andere dingen te checken bij de corsa. Hij heeft me echt super geholpen.
Richard nogmaals bedankt voor je hulp gr dion
4 april 2013 om 18:15 #18113709Nou heren, dat klink allemaal alweer een stuk zonniger… ;)
Ik zal even een PB sturen met wat vervolgvraagjes…solderen kan ik op zich namelijk best wel…
(doe namelijk veel aan radiografische modelbouw) :roll:
15 mei 2013 om 08:43 #18113710Nou, we zijn inmiddels weer een paar stappen verder…
Naast de volgende werkzaamheden:
Heb ik deze week ook de EPS aangepakt. Dankzij richard een link gekregen naar de juiste Ebay verkoper en deze set na wat extra geduld uiteindelijk gekregen.
Deze week met wat hulp van een vriend de boel ertussen gesoldeerd en afgesteld (eerst op 2,5V) en even rijden…
Merkbaar verschil:
Links soepel en rechts zwaar sturen is nu veranderd in links normaal en rechts soepel sturen.
Ik hoop deze week nog even tijd te vinden om de potmeters verder in te regelen zodat het gevoel naar beide zijden precies gelijk is. (ervan uitgaande dat dat dus een optie is, en dat je, nadat je bent begonnen met beide potmeters op 2,5V te stellen, je daarna nog verder dient te fine-tunen…?)
Ik hou jullie verder op de hoogte!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.