Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Getunede motor loopt slecht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2013 om 22:03 #17255958
De motor van mijn zojuist aangekochte Ascona loopt slecht.
Volgens de verkoper is het een 2.0E motor die tot 2,4 is omgebouwd.
Verder is de motor voorzien van een andere nokkenas, dis-ontsteking, DTA motormanagement systeem, ingekorte 3.0E inlaat en een groep A uitlaat.De motor loopt slechts op 2,5 cilinder.
Dit werd bevestigd toen we de injectoren stuk voor stuk los trokken.
De eerste cilinder doet niets en de tweede doet voor de helft mee.
Als de motor warm is gaat het iets beter maar hij loopt niet voor 100%.
De compressietest leverde het volgende op :
Cilinder1 – 15, cilinder 2 – 13, cilinder 3 – 17, cilinder 4 – 18.
Persoonlijk had ik nog nooit waardes van 17 of 18 bar gehoord maar het blijkt mogelijk.
Benzine krijgen de cilinders voldoende. De bougie van cilinder 1 is zijk nat.Verder heeft de motor de laatste 1,5 jaar niet of slechts enkele malen gelopen.
Heeft iemand een idee hoe ik achter het probleem of problemen kan komen zonder de kop te demonteren.
En is het mogelijk om te bepalen welke onderdelen (vooral nokkenas) er in de motor gebruikt zijn zonder de kop te demonteren ?Alvast bedankt, Robert
7 maart 2013 om 16:06 #18113633nokkenas is meestal gegraveerd aan de kopse kant bij cilinder 4
je zou het dekseltje achter op de kop kunnen demonteren maar
met ingebouwde motor zal je niet genoeg ruimte hebben om het
te kunnen zien
wat betreft de verschillen in compressie waarde dit heeft niks te
maken met wat voor as is gemonteerd
kijk een keer met een lamp naar de ontsteking en meet een keer
of de nokkenas ongeveer in het midden staat
als de motor is uitgebouwd en je woont niet te ver weg wil ik je
wel een keer helpen
gr. lon7 maart 2013 om 19:05 #18113634Als ik het zo allemaal lees denk ik dat of de distributie niet
op tijd staat of je dta niet goed is afgesteld. Neem eens contact op met een gerenomeerd tuner.
8 maart 2013 om 18:06 #18113635Ik zou beginnen met klep stellen. Het verschil in de compressie is wel groot ,13 en 18 bar.
11 maart 2013 om 21:25 #18113636Vandaag is de kop van de motor gehaald.
Meteen al wat meer gezien. Het is volgens de deskundige een 2.2 of 2.4 kop voorzien van standaard kleppen.
De kleppen en de kop zagen er beide goed uit.
De nokkenas is van Risse Motorsport (J18C P2 ??) en is versleten op de achterste twee cilinders.
Er zaten wel rare klepstoters in. Ze blijken twee-delig maar zijn niet hydrolisch (geen gaatje in het midden).
De zuigers zijn van Omega en zien er goed uit. De cilinderwanden ook maar deze zijn wel bijna max. opgeboord.
Er zit wel wat speling op de zuigers maar de speling is van nummer 1 tot 4 gelijk dus dit kan ook de oorzaak van het compressieverlies niet zijn.
Het vermoeden is dat het de drijfstanglagers zijn. De motor is met de hand ook niet makkelijk rond te draaien.
Morgen gaat de motor eruit en zullen we meer zien.Robert
11 maart 2013 om 21:37 #18113637Net nog even op internet gezocht nij Risse Motorsport naar het type nokkenas maar ik kwam er niet uit.
Op de kop van de nokkenas staat J18C en dan iets verder P2.
Dit kom ik op de site van Risse niet tegen.Heeft iemand een idee om wat voor een nokkenas het gaat ?
Robert
12 maart 2013 om 07:47 #18113638Een Enem P2 ?
12 maart 2013 om 20:19 #18113639@lenn0 wrote:
Een Enem P2 ?
Nee, de nokkenas komt van Risse Motorsport.
Kreeg vandaag een reactie van Risse Motorsport op mijn mailtje.
De nokkenas is van het type P2 en pas weer vanaf Juni leverbaar.
Op de vraag welke specificaties een P2 nokkenas heeft heb ik nog geen antwoord.Als iemand hier op het forum het antwoord heeft dan hoor ik dat graag :wors
Robert
12 maart 2013 om 20:30 #18113640Vandaag is de motor uit de ascona gehaald.
De lagerschalen van de krukas zijn allemaal ingelopen. :swear
De krukas vertoond ook plekjes al is het minimaal.Er bleek erg veel benzine bij de olie te zitten.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de kapotte lagerschalen en nokkenas.
De vraag is : hoe is de benzine bij de olie gekomen :hmmzEigenlijk zou ik graag een 2,4L onderblok willen hebben of in ieder geval de krukas.
Als iemand nog een 2,4L onderblok en/of krukas heeft liggen dan hou ik me aanbevolen.Robert
13 maart 2013 om 11:21 #18113641@rekordccoupe wrote:
@lenn0 wrote:
Een Enem P2 ?
Nee, de nokkenas komt van Risse Motorsport.
Kreeg vandaag een reactie van Risse Motorsport op mijn mailtje.
De nokkenas is van het type P2 en pas weer vanaf Juni leverbaar.
Op de vraag welke specificaties een P2 nokkenas heeft heb ik nog geen antwoord.Als iemand hier op het forum het antwoord heeft dan hoor ik dat graag :wors
Robert
Zojuist een tweede mailtje van Risse Motorsport gekregen met de specificaties van de nokkenas.
Het is een :
Camshaft mech. 304º /12.15/4/106º (CIH)
Duration: 304° kw
max. valve lift: 12.15 mm without clearance
lift at TDC: 4.0 mm without clearance
spread: 106° kwDat weten we ook weer. Eens kijken of een andere leverancier zo´n nokkenas eerder kan leveren ?
Robert
13 maart 2013 om 13:41 #18113642Dat is een Enem P2… :thumb
23 maart 2013 om 23:26 #18113643@lenn0 wrote:
Dat is een Enem P2… :thumb
klopt is gewoon het enem p2 proviel,ik rij er zelf ook al jaren mee.
peter otterlander heeft ze altijd.
zuigerspeling hoort,zijn gesmeede zuigersmdie zetten uit als ze warm worden.
bij een p2 horen trouwens vaste stoters,heb je je slag al gemeten?
en als het een 2.2 of 2.4 kop is dat kan je zien,staat er ingegoten,boeven in je kop.29 maart 2013 om 17:33 #18113644Vorige week een andere motor gekocht. Het is een 2,2 met een standaard onderblok en een bewerkte 2,0E kop met een “sport” nokkenas.
De motor is 1600km geleden compleet nieuw opgebouwd en voorzien van nieuwe lagers, distributiehuis, kleppen incl. geleiders, nokkenas, etc.De histotie van de motor en de bouwer is in ieder geval bekent wat toch wat meer vertrouwen geeft.
Nu zit ik nog te twijfelen over wat te doen met de carburatie :hmmz
Zet ik het bestaande DTA-systeem over of ga ik voor een set webers.
Ik heb de manual van het DTA systeem gelezen en werd er niet vrolijk van.
Je kan bijna alles instellen dus waar moet je beginnen :wtf
Nog met de importeur van DTA gebeld en die geeft me een vertrouwd adres wat bijna 200km van huis is.
Voor het afstellen van een set webers kan je altijd wel iemand in de buurt vinden.
DTA is beter maar webers zijn makkelijker.Iemand ervaring met beide ?? Ik zal voor deze vraag een nieuwe topic aan maken.
31 maart 2013 om 21:30 #18113645Er bleek erg veel benzine bij de olie te zitten.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de kapotte lagerschalen en nokkenas.
De vraag is : hoe is de benzine bij de olie gekomen :hmmz;) benzine bij de olie kan verschillende oorzaken hebben, of de zuigerveren zijn versleten of verkeerde maat
of doorstarten als de auto niet aanslaat (dan wordt de benzine langs de zuiger het carter ingeperst)
of veel korte stukjes rijden zodat het blok de benzine niet via de carter ontluchting kwijt kan.
of de carbs (injectoren) staan niet synchroon zodat er 1 of meerdere cilinders teveel krijgen.
of gewoon versleten zuigers of een te grote passing.
of een te hoge brandstof druk.1 april 2013 om 07:56 #18113646ben bang dat de afstelling van de dta niet goed is geweest waardoor je motor slecht liep.
Ook de gesleten nokkenas en lagerschalen zullen parten hebben gespeeld, maar ben bang dat je nieuwe motor met dta niet veel beter loopt omdat die nog niet goed is afgsteld.wat ik zou doen is dta gebruiken, en dan naar een bedrijf gaan dat deze goed afsteld.
Loopt stukken beter als met carb. En dan zul je het meest vermogen eruit halen.Begin zelf niet aan het afstellen van een dta als je er geen ervaring mee hebt.
2 april 2013 om 08:56 #18113647@Haasje17 wrote:
ben bang dat de afstelling van de dta niet goed is geweest waardoor je motor slecht liep.
Ook de gesleten nokkenas en lagerschalen zullen parten hebben gespeeld, maar ben bang dat je nieuwe motor met dta niet veel beter loopt omdat die nog niet goed is afgsteld.wat ik zou doen is dta gebruiken, en dan naar een bedrijf gaan dat deze goed afsteld.
Loopt stukken beter als met carb. En dan zul je het meest vermogen eruit halen.Begin zelf niet aan het afstellen van een dta als je er geen ervaring mee hebt.
Bedankt voor de reactie.
Zaterdag was ik bij “autosport company” waar men ongeveer hetzelfde verhaal had.
Ik heb besloten om de DTA te houden en (nog) niet in webers te investeren.Heb inmiddels ook al wat aanbiedingen binnnen (in een straal van 50km) voor het afstellen van de DTA.
31 mei 2013 om 20:20 #18113648Een lek membraan in je benzinedrukregelaar kan er ook voor zorgen dat benzine zo via het vacuüm slangetje het spruitstuk in loopt (in grote hoeveelheid). Zeker een risico bij after-market benzinedrukregelaars weet ik uit ervaring helaas.
Altijd DTA boven carbs, zeker in combinatie met TB´s. Vooral bij wat lagere toerentallen (lage luchtsnelheden in de webers, waardoor weinig drukverschil over de sproeiers, weinig benzine…verslik) spuit het DTA systeem gewoon de correcte hoeveelheid in en is er koppel & ja, het moet wel even netjes afgesteld/gemapt, maar dan heb je ook wat.
15 juni 2013 om 17:53 #18113649@RacesconaB204 wrote:
Een lek membraan in je benzinedrukregelaar kan er ook voor zorgen dat benzine zo via het vacuüm slangetje het spruitstuk in loopt (in grote hoeveelheid). Zeker een risico bij after-market benzinedrukregelaars weet ik uit ervaring helaas.
Bedankt voor de tip. Onmiddellijk de benzineregelaar gecontroleerd maar deze bleek oké.
Waarschijnlijk wel de oorzaak van de kapotte motor gevonden.
De nieuwe motor wilde bij het starten niet rond gaan. Na wat zoekwerk bleken de cilinders vol met benzine te staan. Om te controleren wat er precies gebeurt was hebben we zonder bougies doorgestart maar toen kwam er helemaal geen benzine meer. Na een telefoontje met een deskundige op het gebied van motormanagement zijn we tot de conclusie gekomen dat de eindtrap van de DTA overleden is (is een probleem van de DTA).
De Ascona is inmiddels van een nieuwe KMS inclusief lambda sonde, bijpassende DIS-ontsteking en display voorzien en de motor loopt als een zonnetje :wors 8)Iedereen bedankt voor de reacties :thumb :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.