Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Y20DTH moeilijker starten, roken en niet constante snelheid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2013 om 20:15 #17255912
Goedenavond,
Ben drie maanden geleden overgestapt van een Astra G 1.7 DTI (2001) naar een Astra G 2.0 DTI uit 2003 en stoor me al een tijdje aan een paar kleine dingetjes.
Over het algemeen rijdt de auto erg mooi, motor is ook wel krachtig. 0 naar 100 gaat slechts 1,5 seconde langzamer dan de fabriek aangeeft, topsnelheid haalt ‘ie wel.Starten
Bij koude start lijkt ie wat moeilijk aan te slaan. Starten duurt niet extreem lang maar als die aanslaat gebeurt dat met een flinke schok en loopt die een paar seconden niet helemaal lekker, daarna is het goed.
Daarbij geeft ‘ie lichtblauwe rook en stinkt behoorlijk. (Net als een oude trekker dat vaak doet na starten). De blauwe rook en stinken is na een paar seconden ook over.Bij warme start soms pas na ong. vier seconden aan slaan, maar meestal start hij dan net zo vlot en soepel als de 1.7 DTI altijd deed.
Het volgende heb ik al gecontroleerd:
*Gloeierij, alle vier gloeibougies krijgen spanning en hebben dezelfde weerstand (met een simpele multimeter 1,6 ohm)
*Foutcodes, er zitten geen foutcodes in het geheugen en het lampje brand ook nooit.Zal dit liggen aan de verstuiverringen? Hoe controleer ik die gemakkelijk?
Roken
Als ik hem in de 2 of 3 doortrek tot voorbij de 2500 toeren zie ik in het donker achter mij in de binnenspiegel een mist op de weg ontstaan.
Dit gebeurt ook als ik een tijdlang rustig rijd en dan ineens volgas ga.
Na een tijdje gasgeven wordt het roken minder en zie je het meestal helemaal niet meer in de 4 en 5 maar na een tijdlang rustig rijden komt het weer.Een maatje reed laatst achter mij aan en zag het roken ook bij daglicht maar hij kon niet zeggen dat het echt zwarte rook is. Hij vond het eerder grijs.
Geen constante snelheid
In het stadsverkeer gaat mijn auto regelmatig op een constante snelheid rustig schommelen. Dit is licht voelbaar en zichtbaar op de toerenteller, meestal rond de 2000 toeren in de 2 (30 kmh) en 3 (50 kmh). Dit gaat over als ik naar een hogere versnelling schakel zoals 30 km/h in de 3 of 50 km/h in de 4.Heel soms geeft de auto uit zichzelf volgas als ik rustig gas aan het loslaten ben, dit gebeurt meestal als ik in de 2 of 3 doortrek tot ongeveer 3000 toeren en dan rustig gas loslaat, hij neemt dan even gas terug en gaat daarna als een gek vandoor.
Laat ik het gas dan volledig los is het over en als ik het pedaal op dat moment vast houdt, blijft die een paar seconden vol gas trekken, daarna houdt ie op en reageert ie weer normaal.Hiervoor heb ik het volgende al gecontroleerd:
* Geen hoog olie- of koelvloeistofverbruik
* Geen foutcodes met op com.
* Boost sensor in de inlaat heb ik eens schoon gemaakt.
* Vacuum slangen lekken niet, componeten behouden vacuum en zijn ganbaar.
* Vacuum stuurkleppen (van de wervelkleppen) zuigt bij stationair vacuum door de beluchter. Vraag me af of dit normaal is.
* Luchtmassameter heb ik mijn twijfels bij. Volgens een opel monteur is deze in orde als hij bij volgas meer dan 1000 mg/stroke aangeeft. Dat doet die bij mij wel maar ik betwijfel of de luchtmassameter dan daadwerkelijk helemaal goed is.
* In de inlaat zit veel aangekoekte roet. Volgens dezelfde opel monteur hebben ze dit allemaal en rijden ze niet minder om, kortom daar zou het niet aan liggen.Nogmaals de auto rijdt over het algemeen niet verkeerd maar het zijn kleine dingen waar ik me soms wat aan stoor en zou het graag willen verhelpen.
Hopelijk hebben jullie de gouden tip voor deze probleempjes :thumb
4 maart 2013 om 20:56 #18113142Zou toch eens de bougie’s eruit draaien en op de plus zetten kijken of ze nog roodgloeiend worden.
Dat schokken en blauw roken bij koude start heb ik ook, ik heb een bougie kapot en loopt dan enkele secondes op 3 poten. Beste dan ook gelijk weg rijden.Geen idee of je een gaskabel hebt zo ja kijk die eens na, blijft misschien ergens af en toe klemmen.
5 maart 2013 om 18:22 #181131432.0 diesel heeft geen gaskabel, kan ook zijn dat de retourleidingen poreus zijn en valse lucht aanzuigen
7 maart 2013 om 23:21 #18113144De retour leiding stuk richting de pomp is van buitenaf beschadigd zo te zien nog niet lek. Helaas kan ik er niet bijkomen it te vervangen want de EGR klep zit in de weg en der krijg ik er niet af zit muurvast.
Zal ik bij een garage even langs. Toch denk ik niet dat deze leidingen echt valse lucht zuigen want hij slaat wat dat betreft wel vlot aan en als ik hem een paar dagen laat staan maakt geen verschil. Maar het zou kunnen.@ astraTd: Oké dal ik dat ook eens proberen.Hoop dat dat het is maar lijkt me stug omdat de weerstand wel in orde is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.