Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › HELP! Ontsekings probleem foutcode 42 Opel vectra 1.6 c1.6nz
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 februari 2013 om 15:26 #17255587Quote:
Hallo,
sinds gisteren brand mijn oranje motorlampje en heb hem uitgelezen met de paperclip methode en daar kwam uit
code 12
code 42
en nu had ik op internet gevonden dat code 42 betekend :
herkenning eerste versnelling spanning te hoog
mijn vraag is nu waar ligt dit aan en hoe kan ik dit zelf oplossen?
greeeeetz
alex
21 februari 2013 om 15:50 #18109924Foutcode 12 is eigenlijk geen foutcode maar geeft aan dat de analyse gestart wordt. Als het goed is krijg je 3 keer 12 te zien, dan 3 keer 42 en begint het weer opnieuw. Kortom: er zit maar één fout in.
Waar dat precies aan ligt, kan ik je helaas niet direct mee helpen. Kan goed zijn dat er ergens een of andere stekker slecht contact maakt, een sensor kapot is of er slechte massa is tussen blok en carrosserie. Even afwachten wat anderen ervan zeggen. :)
Iets dat nooit kwaad kan is een reset: even de accu 5 minuten loskoppelen en opnieuw aansluiten. Als je de foutmelding na verloop van tijd weer terugkrijgt, even verder zoeken waar het aan kan liggen.
21 februari 2013 om 19:56 #18109925bedankt voor je reactie.
resetten heb ik al geprobeerd maar maakte weinig uit :( ik heb ondertussen verder gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#gm” onclick=”window.open(this.href);return false;
en daar staat dat code 42 voor mijn motor iets anders betekend :
Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) High voltage
betekend het dat mijn bobine kapot is?
grtzzzzz alex
21 februari 2013 om 20:47 #18109926Die kans zit er dan redelijk in ja. Op zich ook geen ramp. Kijk even voor de zekerheid je bougiekabels na of daar ook alles in orde is. Heb wel eens een foutmelding gehad waarbij uiteindelijk een defecte kabel leek te zorgen voor een storing. Als dat goed is en mocht je de mogelijkheid hebben even een andere bobine te testen dan weet je meteen waar het probleem zit. Qua reparatiekosten is het allemaal niet heel schrikbarend duur. Nieuwe bobine kost iets van € 100. Inbouwen is ook niet al te lastig. Voor de rest is dat een redelijk hufterproof blok. Kan weinig aan kapot. ;)
22 februari 2013 om 13:55 #18109927Vandaag even mijn bougie kabels bekeken maar zijn ze gaar zeg!! Net even nieuwe set besteld en kan het morgen ophalen. Maar net met een beetje wrikken ging het lampje al uit dus met de nieuwe kabels zal het probleem verholpen zijn :)! Maar blokje is indd fijn rijd ook verbazend rustig en dat voor een 20 jaar oude auto!!
23 februari 2013 om 19:42 #18109928vandaag nieuwe kabels gemonteerd maar lampje bleef branden auto 10 min van accu maar nog steeds melding daarna alle 4 de bougies vervangen en wat mij opviel is dat in cylinder 1 en 2 bougies mooi koffiebruin waren en cylinder 3 en 4 zwart maar nieuwe bougies erin en nog steeds lampje. ik verdeelklap controleren en die zag er ook slecht uit dus ook maar vervangen maar lampje nog steeds branden ook na resetten :( daarna mocht ik nieuwe bobine lenen om te testen gedaan maar nog steeds lampje aan :swear gaat lampje misschien niet uit omdat foutcode gewist moet worden?
en wordt je bobine aangestuurd door de ontstekingsmodule?
alvast bedankt voor de antwoorden!
24 februari 2013 om 08:29 #18109929je moet eerst ff wissen. Accupolen 20 min loshalen zo voldoende moeten zijn.
24 februari 2013 om 22:31 #18109930Ik heb vandaag ruim 2 uur mijn accu los gehad en lampje brand niet meer. Bedankt. Auto rijdt goed. Had wel vanochtend dat lampje uit wasser na een ritje van 10 km en 2 uur staan weer starten Brande het lampje weer. Maar na reset tot nu toe goed :)
25 februari 2013 om 16:40 #18109931Vandaag na een paar keer rijden ging het lampje weer branden :( zelfde melding lijkt wel als de auto warm is geweest en weer afgekoeld dat probleem opspeelt wat zou het toch kunnen zijn ?
25 februari 2013 om 18:21 #18109932Heb je nog altijd foutcode 42 als je ‘m nu uitleest?
25 februari 2013 om 18:33 #18109933Jah nog steeds 42. En als lampje aan is rijdt ie ook meteen flink beroerd. Schokken enzo en hoger benzine verbruik. Lampje uit rijdt ie goed.
26 februari 2013 om 08:51 #18109934Dat ie nu beroerd rijdt kan inderdaad goed kloppen, waarschijnlijk zit ie nu in de noodloop. Dat rijdt verschrikkelijk… :???:
Heb je die andere bobine ook nog kunnen testen nadat je de reset hebt uitgevoerd? Zo niet: accupolen los, bobine vervangen en opnieuw testen of het dan wel werkt. Zo niet, dan kijken we even verder!
Iets dat ook nog een probleem kan opleveren zijn de massaverbindingen. Bij bepaalde leeftijden willen massaverbindingen wel eens slecht worden en kùnnen dan storingen geven. Het zou heel misschien kunnen dat je computer een slechte massa heeft en daardoor storingen gaat geven die dit soort klachten geven. Extra massakabels trekken kan overigens nooit kwaad. Even kijken waar de massa bij je computer zit, daar even op de carrosserie, vanaf het blok naar de carrosserie en vanaf de minpool van de accu naar de carrosserie. Die laatste twee zitten allebei in de motorruimte en kun je dus ook meteen met elkaar verbinden.
28 februari 2013 om 04:07 #18109935Dinsdag ochtend was bet lampje ineens uit maar toen ik mijn dochter tje op school ging halen in de middag was ie weer aan.
Gisteren toen ik de auto starten weer geen lampje en ging een stuk rijden en alles ging goed daarna af laten koelen en gistermiddag naar Amsterdam gereden en terug en ook allemaal zonder problemen. Maar nu vraag ik me af als het niet Miss door vocht komt? Want nu is droog en geen problemen. Draden ga ik vanmiddag allemaal even nog een keertje na lopen ook de massa kabels.
Maar nu doet ie het weer goed en loopt ie zelfs nog beter dan eerst dus de bougie kabels + bougies en verdeelkap heeft wel geholpen :)Ik laat nog weten wat staat van de draden zijn.
28 februari 2013 om 11:58 #18109936Vocht en kou kàn inderdaad wel eens problemen opleveren. Rij je over het algemeen veel korte stukken? Kan zijn dat dan niet al het vocht uit de auto kan en dat massaverbindingen misschien iets sneller gaan roesten.
13 maart 2013 om 18:23 #18109937na een paar dagen rijden met lampje aan lampje uit enz enz enz ging ik alles toch maar eens controleren.
massa kabels gecontroleerd en die waren goed
daarna heb ik de ontsteking maar weer eens nagekeken bougie kabels goed (nieuw) bougie nieuw bobine was ook goed verdelerkap ook. tot ik bij de module kwam en de stekkertjes eraf haalde. ze waren helemaal verroest dus heb ik alle stekkertjes en de puntjes van de module schoongemaakt alles weer aangesloten en voilla lampje ging uit en is ook niet meer aan geweest!! en hij rijd zelf nog soepeler dan eerstbedankt voor alle hulp!
grtzzzzzz
13 maart 2013 om 20:04 #18109938Wat voor vectra spreken we over, enekel de Vectra-A gebruikt 2cijfer foutcodes.
de Vectra-B en nieuwer gebruiken 4cijfer storingescodes
Willem
13 maart 2013 om 20:10 #18109939Een opel vectra A :)
13 maart 2013 om 20:13 #18109940X16SZ??
Slechte massa op de motor?
Willem
13 maart 2013 om 20:19 #18109941C1.6nz
13 maart 2013 om 20:40 #18109942Die heeft geen DIS ontsteking..
Willem
14 maart 2013 om 02:10 #18109943Bij foutcode 42 voor mijn motor stond er DIS :
Amplifier control signal, cylinders 1 and 4 (Direct Ignition System (DIS)) High voltage
Vandaar dat ik het in mijn onderwerp heb staan. Maar ik heb wel een module in mijn auto zitten. Of is dat niet voor DIS?
14 maart 2013 om 16:33 #18109944Die code is ook voor een DIS ontsteking, en niet voor de Rotorverdeler van de C16NZ, zal de Laptop eens opstarten en daar de code opzoeken.
Willem
14 maart 2013 om 16:42 #18109945C16NZ:
42: Motorregelmodule. ontstekings signaal – Spanning hoog (niet Direct Ingnition System – DIS).
mogenlijke oorzaken:
Bedrading, MotorregelmoduleLet op, dit kan ook nog worden veroorzaakt door de Ontstekings module in de ontstekingsvoet, of Hallgever in de ontstekings voet.
Willem
14 maart 2013 om 16:52 #18109946Ok bedankt voor het opzoeken.
Mijn module die had roestige puntjes en na het schoonmaken was het over.
http://www.vosparts.nl/index.php?action=prodlist1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.