Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra f 1.4 1997 190K km start niet, duidelijke benzinelucht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 februari 2013 om 12:50 #17255502
Tot voor kort deed zij het nog prima. Starten, lopen en wegrijden. Gisteren opeens niets meer.
Startmotor draait wel rond, heel even een sprankje hoop van een aanslaande motor, maar niets. Wel duidelijke benzinelucht.
Wel eens eerder zo’n gevalletje gehad en dat bleek de bobine te zijn. Mijn eerste reactie was dus een andere (van de sloop) bobine erin te zetten (en gelijk ontstekingsmodule) maar dat hielp niet. Vervolgens alle combi’s geprobeerd oude bobine, nieuwe module, oude module, nieuw bobine maar niets helpt.Vervolgens toch maar eens het forum geraadpleegd……en ook gekeken of het aan de monopoint kon liggen. Uit het schuurtje de reserve injector gehaald (je kan ze maar beter op voorraad hebben) maar ook dat helpt niets.
Ondertussen kan de accu aan de oplader en waag ik het maar via een vraag aan dit illustere gezelschap…..
Zou ik de pech hebben om een kapotte bobine van de sloop getrokken te hebben of zijn er nog andere opties?
Alvast weer veel dank voor de hulp!
18 februari 2013 om 12:59 #18109095Nog even een nabrandertje…… verdelerkap / rotor heb ik ook nagekeken, maar niets vreemds te zien. Dat ding heb ik ook nog geen twee jaar geleden vervangen…
18 februari 2013 om 13:05 #18109096Wat ik zelf al is heb meegemaakt was met een Kadett die wilde ook niet meer starten.
De oorzaak was toen dat er een palletje bij de ontsteking was afgebroken waardoor de rotor niet meer mee kon draaienIk moest dan de ontsteking demonteren en kon dan zo bij dat palletje komen.
Weet niet of dat bij jou Astra ook zo in mekaar steekt , maar je zou hier is naar kunnen kijken.18 februari 2013 om 13:11 #18109097@ blue dragon, ik zal eens kijken of dat het is. Onder de verdelerkap zag ik geen rare dingen, maar heb niet gekeken of het ding wel draait.
Kan ik dat door te starten zonder verdelerkap proberen? Of krijg ik dan electra problemen in het circuit?
En mocht het een palletje zijn, was het een kwestie van terugplaatsen of ergens een nieuwe vandaan halen?18 februari 2013 om 13:33 #18109098Je kan de verdelerkap eraf halen en starten. Dan zie je of de rotor draait.
Ik zou eens kijken of ie vonkt. Bougie kabels los. 1 bougie eruit en aan de kabel. Dicht bij het blok houden en starten. Als ie vonkt doet de bobine iig iets.18 februari 2013 om 13:36 #18109099Als het dat palletje is moet je die vervangen.
18 februari 2013 om 13:53 #18109092De auto in zijn versnelling gezet en een stukje geduwd. Rotor draait gewoon, dus lijkt zo in orde (gelukkig). Benzine toevoer lijkt mij ook in orde, want weer even het gashuis open gemaakt (stel je voor dat de reserve injector stuk zou zijn……).
18 februari 2013 om 14:00 #18109100al de bougies en kabels vernieuwd?
18 februari 2013 om 14:28 #18109094nog geen 10K geleden, goede duitse kabels geplaatst….. bougies idem.
Als het daar aan zou liggen, zouden ze toch niet allemaal tegelijk dienstweigeren denk ik. Misschien toch maar eens terug naar de sloop om de nieuwe bobine voor een ander te ruilen…..18 februari 2013 om 14:38 #18109093dan zouden die iigv nog goed moeten zijn
maar een bobine verslijt je niet in een paar jaar
kan wezen dat ie nu weer stuk is
maar dan moet daar een reden voor zijn
misschien dat het blok slechte massa maakt? :hmmz18 februari 2013 om 14:53 #18109101OF je hebt pech dat de kabel van de bobine naar de verdelerkap kapot is Dan kunnen alle 4 de bougiekabels wel ‘kapot’ zijn.
18 februari 2013 om 15:22 #18109102Daar heb je een punt, maar zo lang zitten die kabels er niet op…… wat is eigenlijk de levensduur van die kabels?
18 februari 2013 om 17:45 #18109103Of de temperatuur sensor is defect, dan ruik je ook een sterke benzine lucht, deze sensor zit achterop je inlaatspruitstuk
18 februari 2013 om 20:06 #18109104@nick-gsi zou kunnen, maar zit die sensor dan ergens in een circuit dat de motor het daardoor niet doet?
En hoe zou ik de werking van dat ding kunnen controleren?19 februari 2013 om 10:40 #18109105De motor loopt nog steeds niet, maar aan de benzine toevoer ligt het niet. De motor is zelfs behoorlijk verzopen geweest. Misschien wel benzine maar geen luchttoevoer? Gasklep werkt wel gewoon, maar na een paar keer tevergeefs starten loopt er zelfs benzine naar buiten via de aansluiting van de uitlaat op het spruitstuk. Bougies ook kletsnat van de benzine. Na verwijderen van bougies en even laten luchten van het blok opnieuw geprobeerd te starten, maar meer dan een suggestie van een arbeidsslag komt er niet uit.
Ontstekingshuis er ook afgehaald en nagekeken, maar niets bijzonders gezien.
Het mysterie blijft…….19 februari 2013 om 11:55 #18109106Ik vermoed de pulsgever(of hallgever) van de ontsteking.
19 februari 2013 om 12:43 #18109107Allereerst nog iedereen dank voor het meedenken!
hallgever…… zou zomaar kunnen, enig idee hoe ik de werking kan controleren?
En heeft iemand een plaatje van zo’n ding?19 februari 2013 om 14:30 #18109108Kan je hier wat mee: onstekingsprobleem motortype C1.4NZ
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=142718″ onclick=”window.open(this.href);return false;
19 februari 2013 om 15:42 #18109109Dat levert een duidelijk plaatje op! Maar mijn astra is van 1997 en heeft – lijkt het – een andere ontsteking.
Ik ga eens kijken hoe ik hier foto’s aan kan hangen19 februari 2013 om 15:49 #18109110Heb je een 8v of 16v? Dan moet je kijken naar de krukassensor. In elk geval lijkt mij het dat de ECU niet door krijgt dat hij de bobine moet aansturen. (Graag effe motorcode, wist niet dat in 1997 namelijk nog 1.4 astra’s geleverd werden :-))
Er staat geen startblokeer icoontje te knipperen?
19 februari 2013 om 18:07 #181091111.4 16v is niet geleverd in de astra f dacht ik, zal dus een 8v (c14nz?) zijn denk ik, ben wel benieuwd naar het probleem
19 februari 2013 om 18:18 #18109112misschien domme vraag, maar heb je het al eens geprobeerd met aanduwen of slepen?
19 februari 2013 om 18:52 #18109113Laat hem anders eens uitlezen, en naar de waardes van de krukas impuls gever en de temperatuur sensor kijken.
20 februari 2013 om 09:05 #18109114Het is een simpele 8 kleps motor. Motor: 1389ccm 60pk : C 14 NZ (1e registratie: 1997-05-15)
Uitlezen staat op mijn lijstje en doe ik zelf dankzij http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;. Nu nog even een uurtje vinden. Bobine zo goed als mogelijk doorgemeten en die lijkt te werken. Die impulsgever heb ik idd ook nog niet buiten verdenking kunnen krijgen. Overigens kwam ik op Youtube nog een filmpje tegen waarin staat dat een verzopen motor ook problemen kan hebben met compressie door het wegspoelen van alle olie uit de cilinders. Er werd ook gesuggereerd dat starten met het gaspedaal volledig ingetrapt (eerst intrappen, dan starten) dat de inspuiting dan automatisch buiten werking treed. Ben benieuwd of dat ook voor een Astra F geldt. Zou wel helpen om de benzine uit het blok weg te pompen.
21 februari 2013 om 22:26 #18109115C14NZ is met rotor verdeler ontsteking:
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.