Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Past 6.5j et35 15inch onder een verlaagde corsa b?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 februari 2013 om 06:01 #17255497
Beste forum leden.
Omdat ik m’n originele 14 inch velgen nu in gebruik heb voor winterbanden ben ik opzoek naar 15 inch zomerbanden met velg.
Ik heb wat leuks zien staan maar weet niet in hoeverre dit goed gaat passen. Gaat om 6.5j et35 15inch velgen. Gaat dat passen zonder aanlopen op een verlaagde corsa b of komen de velgen bij de voorwielen buiten de wielkassen?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Luc basie
18 februari 2013 om 07:09 #18109015Heb een tijdje rondgereden met 6,5J ET38
Dat past bij een fikse verlaging (60mm of meer) eigenlijk net niet,
daar de wielen zeer geregeld op de binnenkuipen schuurden,
evenals op de plastic wielrandjes met de zijkant van de band
Hierop lag trouwens 195 45 15Raken uiteindelijk opgelost door bumpstops te plaatsen
zodat de corsa voor nauwelijks nog in kan verenDe velgen die je op het oog hebt komen nog iets verder naar buiten (3mm)
dus ligt aan aan de mate van verlaging en de bandenmaat,
maar ze steken niet uit de wielkast :D :D18 februari 2013 om 08:21 #18109016bedankt voor je snelle reactie.
dus t is aan te raden om er bump stops bij te monteren? gaat om een verlaging van ongeveer 5cm en de bandenmaat zal 195 50 15 zijn. mocht dit niet gaan zou ik er 185 55 15 van kunnen maken (ongeveer de zelfde bandomtrek) toch?
wat is een ideale velg maat voor onder een corsa? en kan je met 6.5 j bijvoorbeeld ook hoge et waardes van bijvoorbeeld de originele 49 pakken? of komt de velg dan te ver naar binnen aangezien de velg wel breder is als de originele velgen?
18 februari 2013 om 11:45 #18109017Ik zou geen bumpstops aanraden. Daarbij denk ik dat je met ‘maar’ 50mm verlaging niet heel veel problemen zal hebben met een goede bandenmaat. 195/45/15 zal nog redelijk ‘bol’ staan. Als je echt laag wilt, maar wel comfortabel en veilig wilt blijven rijden, zal ik gaan voor platter/smaller rubber op de velgen..
Doe 195/40 of 185/45 erop en je hebt nergens meer last van, misschien dat je met 195/45 zelfs nog weg komt (en dat denk ik wel)18 februari 2013 om 12:05 #18109018Mijn corsa staat s winters op originele irmscher velgen 6j x 15 et 49 met 185-55-15 banden. auto is voor en achter 40mm verlaagd. Nooit problemen met aanlopen en de snelheidsmeter wijkt niet af door de juiste bandenmaat ( teller 100 = tomtom 99). 195-50-15 past hier ook zonder problemen op.
Mijn zomerbanden zitten op originele opel astra g sport velgen. 6j x 16 et 49 met 195-45-16 banden. Loopt ook nooit aan en de teller klopt nog beter (teller 100 = tomtom 100)
Aan de binnenkant voor en achter is er maar heel weinig ruimte over 6,5 j et 49 gaat aanlopen.
Eventueel kun je de 6 j velgen ook nog iets naar buiten laten komen door spoorverbreders. Ruimte genoeg voor 5mm per wiel, zonder aanloopproblemen.18 februari 2013 om 15:33 #18109019dat is goed om te horen. ik dacht dat dit niet ging waardoor ik de standaard opel velgen al had doorgestreept. in dat geval ga ik toch weer zoeken naar opel velgen aangezien ik dit vaak wel het beste vind passen bij de corsa.
Bedankt voor de reacties!
18 februari 2013 om 17:54 #18109020Ja. Ries zegt eigenlijk alles al perfect.
Met een goed hoog ET kan 6j prima. ik geloof dat ET49 standaard is op die Opels.
Mijn voorwielen: 6,5J met 195-15-60 et32 passen bij mij achter niet eens in de wielkas.
Bumpstops vind ik iig niet voor normaal gebruik. Je veerweg wordt drastisch korter terwijl die veren en schokdempers daar niet voor zijn gemaakt. Dus je neemt een heel stuk werking gewoon weg. Lijkt me niet lekker rijden.19 februari 2013 om 00:01 #18109021Corsa b is inderdaad ET 49…
Voor de rest moest alles prima passen. 15 inch is een gangbare maat op dat gebied, vooral omdat je nog wat met bandmaten kunt corrigeren.
:kewlpics van het resultaat?24 februari 2013 om 20:43 #18109022Update,
na jullie advies ben ik gaan kijken voor een 16 inch setje met inderdaad de originele et waardes. heb nu een setje 6jx16 et 49 gekocht:
komen zometeen 195 45 16 bandjes onder. de achterkant van de corsa zal iets opgeschroefd worden zodat de wielen netjes evenveel ruimte overhouden tussen de wielen en de wielkas randen. zodra het zover is worden er meer pics geplaatst!
nogmaals iedereen bedankt voor de reacties
24 februari 2013 om 20:46 #18109023iets grotere afbeelding:
24 februari 2013 om 21:01 #18109024Vind ze in 15 inch al netjes onder een corsa b. 16 wordt nog beter.
Even wachten op de fotos onder de auto dan maar28 februari 2013 om 12:14 #18109025ik heb hier een set 5×15 et 49 passen zelfs op een a corsa dus b heel zeker pm me manders maar
1 maart 2013 om 16:03 #18109026195/50/15 met Opel velgen liep bij mij aan, zeker met wat lading.
Corsa B Icm met Hankook banden, staan vrij bol. Zorgen dat je een redelijk vlakke band hebt.1 maart 2013 om 16:10 #18109027Joop, als je serieus gaat verlagen… Dan moet je ook geen slappe of goedkope veren nemen.
1 maart 2013 om 16:16 #18109028Waarom kun je niet serieus verlagen met goedkopere setjes? Moet dat perse bilstein zijn?
Veren zijn stug zat. 3 man achterin over een hobbel op de snelweg is het probleem. Auto is 30 mm verlaagd achter.
1 maart 2013 om 16:25 #18109029Maar over het algemeen kan gezegd worden dat goedkopere veren vaak een kortere levensduur hebben. Maar inderdaad, beetje stigmatiserend.
Mijn corsa is achter misschien wel het dubbele verlaagd dan de 30mm die jij noemt. Met 205-45/16 heb ik achter ca. 5mm speling tussen de band en de wielkast. Met 2 man en een halve tank benzine heb ik nog nergens last van. Met een beetje lading ook niet.
Pas met 3 man en een tank benzine loopt dit aan. Hiermee wil ik zeggen dat ik, ondanks de verdere verlaging dan die jij noemt, minder last heb van aanlopen. Dit komt doordat ik dus stuggere veren heb(weitec hicon gt). Die lenen zich daardoor beter voor een goede verlaging :)1 maart 2013 om 19:38 #18109030Dat ben ik met je eens, er moet tenslotte ergens op bezuinigd worden. ;)
Nu is het natuurlijk ook zo dat kortere veren stijver moeten zijn. Laten we even aannemen dat de dempers dezelfde demping hebben (Gt is niet in hardheid verstelbaar toch?)
Veerformule: F=K*V: Gegeven je kracht (belasting op de veer, gewicht achterkant auto), Gegeven de kortere verplaatsing (want veer is korten => veerweg is korter) zal de stijfheid hoger moeten zijn.9 maart 2013 om 06:59 #18109031Gister even de velgen onder de auto gehangen zonder banden om te kijken of ze aan zouden lopen. Dat is nu nog niet het geval maar met banden erop gaat het aanlopen tegen m’n schroefset. Genoodzaakt om spacers te gaan gebruiken in de hoop dat 5mm genoeg is.
De banden hoop ik vandaag binnen te krijgen dus volgende week weer een update.
9 maart 2013 om 18:52 #18109032195/50/15 met ET35
Banden raken de spatborden achter als ik met 2 man achterin aso over een drempel rijdt.. Auto is verder niet verlaagd maar door de subwoofer toch wel ietsje naar beneden gezakt.
15 maart 2013 om 05:33 #18109033Gister de nieuwe velgen gemonteerd met de spoorverbreders ertussen. Was echt nodig want zat 0,8mm ruimte tussen de schokbrekers en de banden. Alleen achter nog iets omhoog gooien en dan ben ik tevreden. Foto’s volgen vanmiddag!
18 maart 2013 om 23:39 #1810903418 maart 2013 om 23:46 #18109035Vette wage!
Ben normaal meer 15″ fan maar vind dit toch zeker netjes!19 maart 2013 om 18:18 #18109036Dat ziet er DIK uit :wub :wub
19 maart 2013 om 18:21 #18109037EN…rijd het lekker..
bb king:
20 maart 2013 om 06:00 #18109038Bedankt voor de reacties, ben er zelf ook zeer tevreden over. Rijd prima, deed tie natuurlijk al een stuk beter door de stuggere veren maar bredere bandjes werkt ook goed mee aan het bochtenwerk. Door de 5mm spacers toch net iets verder naar buiten gekomen wat naar mijn mening de uitstraling alleen nog maar beter maakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.