Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › koelvloeistof lekt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 februari 2013 om 12:11 #17255351
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Opel Corsa, bouwjaar 1995.
Het was mij al bekend dat de waterpomp aan vervanging toe is. We moeten wat vaker dan normaal koelvloeistof bijvullen. Afgelopen zaterdag ging het echter mis. De auto was te heet, er ging een oranje lampje branden, de stuurbekrachtiging viel eerst uit en opeens stond de hele auto stil.
Gelukkig waren we bijna op plaats van bestemming, dus even af laten koelen, water er ingegooid en nog 500 m mee gereden tot we thuis waren.
De volgende dag hebben we 2 liter koelvloeistof erin gegooid, maar dit kwam er gelijk weer uit lopen. Het komt er bij het rechtervoorwiel uit, ergens onderaan, ik kan niet precies zien waar. Het loopt er net zo snel uit, als dat het erin gaat.Auto start wel gewoon normaal maar we kunnen er natuurlijk niet mee rijden omdat al het koelvloeistof eruit lekt.
Kan iemand mij vertellen of dit met mijn waterpomp te maken heeft, of dat dit een ander probleem is. Zou het ook zo kunnen zijn dat mijn waterpomp en koppakking nu allebei kapot/lek zijn? De auto geeft namelijk ook witte rook met starten.Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat dit verhaal een beetje duidelijk is.
Vraag het alsjeblieft als iets niet helemaal duidelijk is.Groetjes, Jolinda
13 februari 2013 om 12:27 #18106253Waarschijnlijk ligt de koppakking er nu ook uit ja, doordat de motor te heet is geweest
Bij een garage een lektest uit laten voeren geeft meteen duidelijk resultaat
13 februari 2013 om 12:30 #18106254@otdh wrote:
Waarschijnlijk ligt de koppakking er nu ook uit ja, doordat de motor te heet is geweest
Bij een garage een lektest uit laten voeren geeft meteen duidelijk resultaat
Okee, das balen.. Maar goed dan weet ik dat in ieder geval!
Maar dat het koelvloeistof er zo uit komt zeiken, komt dat door de koppakking of waterpomp? Of weer ergens anders door. Pff wat een gedoe!13 februari 2013 om 12:35 #18106255Afpersen en je weet waar die lekt ( als de pakking van de waterpomp eruit ligt loopt t r idd net zo hard als als dat je t erin gooid )
13 februari 2013 om 13:51 #18106256@otdh wrote:
Afpersen en je weet waar die lekt ( als de pakking van de waterpomp eruit ligt loopt t r idd net zo hard als als dat je t erin gooid )
Dan zal die pakking er wel uit liggen, ik ga m wel ff af laten persen.. en dan eens zien of er nog wat te maken valt. Bedankt voor je reactie.
13 februari 2013 om 15:46 #18106257Waar ie lekt zit de waterpomp. Dus daaruit zal ie wel lekken.
Hij hoeft helemaal niet meteen een lekke koppakking te hebben hoor. Hij heeft duidelijk een warmloper gehad maar als ie erna gewoon weer startte zat ie niet vast..
Als je hem goed af hebt laten koelen voor je er weer koud water in hebt gegooid dan is er meestal niet heel veel mis. Maar koud water in een zwaar overhit blok doet ook weleens: KRAK! ;)
Je zou gewoon de waterpomp kunnen vervangen (liefst met riem en thermostaat, tenzij dit net gebeurt is Maar daar zijn ook al 100 ja en nee discussies over gevoerd..:D ) en dan kijken of ie nog steeds water verliest.
Als ie nog lekt kan de kop er altijd nog af met bijbehorende kosten van afpersen vlakken en pakking.13 februari 2013 om 16:22 #18106258Het oranje motorlampje gaat pas branden boven de 125 graden! Echt veel te heet.
Zeer grote kans dat nu de koppakking eruit ligt of een scheurtje in de cilinderkop. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat er nu witte rook uit de uitlaat komt.
Wat voor motor is het? Een 8 of een 16 klepper? Bij een 16v is het veel meer werk dan een 8v.
Als je dit laat repareren in een garage samen met de waterpomp zal dit niet goedkoop zijn.13 februari 2013 om 16:26 #18106259Wat is witte rook, elke wagen rookt momenteel behoorlijk wit. Zou er even goed naar laten kijken voordat je gelijk de koppakking vervangt. Hoeft niet altijd het geval te zijn,
13 februari 2013 om 16:36 #18106260als ik het zo lees ga dan maar van het ergste (duurste) uit.
13 februari 2013 om 17:50 #18106261@rickastra wrote:
als ik het zo lees ga dan maar van het ergste (duurste) uit.
Da’s sowieso een goed advies, want dan kan het alleen maar meevallen. :P
Anyway, tip van de dag: leg een groot stuk karton onder je auto en kijk waar er druppels op vallen. loodrecht daar boven komt het naar beneden, en kan je daar vandaan verder omhoog volgen.
13 februari 2013 om 20:22 #18106262Als de motor zo heet is geweest en nu witte rook geeft kun je voor het gemak wel op rekenen dat de koppakking eruit ligt of in het ergste geval een waterkanaal gescheurd. Heb je toen de motor oververhit was kokend water bijgegooid of koude koelvloeistof? Als je dat laatste gedaan hebt bij een draaiende motor is de kans op een gescheurd kanaal wat groter. De lekkage gok ik je waterpomp of thermostaathuis, maar zien ze snel genoeg als ze het koelsysteem onder druk zetten.
Als je het bij een gemiddeld garagebedrijf laat doen en het een 8klepper is schat ik zon 900euro all-in. (waterpomp, distriset, koppakkingsset, vlakken, vloeistoffen, en 4-8 uur werk).
13 februari 2013 om 21:06 #18106263@kaneelschep wrote:
Waar ie lekt zit de waterpomp. Dus daaruit zal ie wel lekken.
Hij hoeft helemaal niet meteen een lekke koppakking te hebben hoor. Hij heeft duidelijk een warmloper gehad maar als ie erna gewoon weer startte zat ie niet vast..
Als je hem goed af hebt laten koelen voor je er weer koud water in hebt gegooid dan is er meestal niet heel veel mis. Maar koud water in een zwaar overhit blok doet ook weleens: KRAK! ;)
Je zou gewoon de waterpomp kunnen vervangen (liefst met riem en thermostaat, tenzij dit net gebeurt is Maar daar zijn ook al 100 ja en nee discussies over gevoerd..:D ) en dan kijken of ie nog steeds water verliest.
Als ie nog lekt kan de kop er altijd nog af met bijbehorende kosten van afpersen vlakken en pakking.Ik heb echt minstens 1,5 uur gewacht met water erin gooien, dus dat zou dan goed gegaan moeten zijn.. Ik ga inderdaad sowieso de waterpomp met riem en thermostaat ff laten vervangen. Wel balen dat vorig jaar toen ik mijn auto aanschafte daar express nog naar gevraagd heb, naar de riem, en toen was hij dus net vervangen.. hadden ze beter die pomp ook effe mee kunnen nemen.. Maar ja, als je alles van te voren weet! Bedankt voor je reactie.
13 februari 2013 om 21:16 #18106264@vluggejaapie wrote:
Als de motor zo heet is geweest en nu witte rook geeft kun je voor het gemak wel op rekenen dat de koppakking eruit ligt of in het ergste geval een waterkanaal gescheurd. Heb je toen de motor oververhit was kokend water bijgegooid of koude koelvloeistof? Als je dat laatste gedaan hebt bij een draaiende motor is de kans op een gescheurd kanaal wat groter. De lekkage gok ik je waterpomp of thermostaathuis, maar zien ze snel genoeg als ze het koelsysteem onder druk zetten.
Als je het bij een gemiddeld garagebedrijf laat doen en het een 8klepper is schat ik zon 900euro all-in. (waterpomp, distriset, koppakkingsset, vlakken, vloeistoffen, en 4-8 uur werk).
Ik heb de auto eerst 1 uur a 1,5 uur af laten koelen, toen effe wat koud water er ingegooid (we stonden vlakbij huis stil dus even om naar huis te komen, geen kvs voor handen). De volgende dag pas 2 liter kvs erbij gegooid, wat er dus net zo hard weer uit kwam lopen.
Oeps, 900 euro.. die auto heeft me 999 gekost:P Maar was sowieso niet van plan om het bij de garage te doen, heb gelukkig erg handige automonteurs in mn familie en vriendenkring, wilde gewoon even weten waar ik een beetje op kon rekenen en alles duidelijk op een rijtje hebben. Thanks!14 februari 2013 om 10:08 #18106265Voor een 8 klepper ben je geen 900 euro kwijt hoor… Maar 500 euro kom je sowieso wel aan als je het bij de garage laat doen. Een beunhaas kan het misschien goedkoper doen. Heb hier ook een x14sz Corsa staan met de koppakking lek, denk dat ik maximaal 150-200 euro aan materiaal en vlakken kwijt ben.
14 februari 2013 om 10:14 #18106266Eerst compressie test doen en koelsysteem op druk laten zetten kijken of er ergens een lek is. Dan pas gaan zorgen maken als die meetwaardes binnen zijn….
Kan wellicht gewoon een lekke slang zijn of een slechte slangklem.
Eerst meten is mijn mening.
Mocht de TS wel motorschade hebben, kan bij mij wel een paar onderdelen voor een flesje barcardi opgehaald worden. Heb nog een C14NZ liggen in onderdelen.
14 februari 2013 om 14:28 #18106267precies.. comprressie test is ook zo gedaan. en apje heeft altijd goeie onderdelen! ;)
je kan wel overal van uit gaan.. maar vervang nou eerst maar even die waterpomp. is amper werk en dan weet je meteen of ie nog lekt.
mocht ie dan toch nog vloeistof verliezen wat je niet terug kan vinden kan je altijd nog de rest doen ;)
en met handige vrienden kost een koppakking maken voor een 8v nog geen 100 euro.
mocht ie nog een klein beetje koelvloeistof verbruiken kan je daar ook nog best even mee doorrijden. als je het maar in de gaten houdt.23 maart 2013 om 10:45 #18106268Hoi allemaal,
Bedankt voor al jullie tips. Uiteindelijk bleek dat er iets af was gebroken bij de radiateur, ik geloof de slang. Radiateur is nu vervangen. Helaas ligt mijn koppakking er ook uit, en heb gelukkig voor weinig een nieuwe motor kunnen regelen die er binnenkort ingehangen wordt. De carosserie enzo was nog helemaal goed, auto ook weer door de apk heen dus hopen dat ik nu nog een paar jaar vooruit kan (al weet je dat natuurlijk nooit!) bedankt allemaal!
Groetjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.