Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Punten op te letten Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2013 om 22:33 #17255294
Hallo!
Ik zal me eerst even voorstellen; ik ben Bas, ben 18 jaartjes oud en kom uit Gelderland!
Al een hele tijd lees ik mee op dit forum, omdat ik het gewoon erg leuk vind auto’s van andere Opel liefhebbers te bekijken.Nu het volgende punt. Ik wil dus mijn eerst auto aan gaan schaffen. Mijn budget is ongeveer 1250 euro. Minder mag natuurlijk ook. :afro
Ik weet dat bij elke 100k kilometer de distributie riem moet worden vervangen. Klopt dit? Verder heb ik het idee dat ik het beste kan kijken naar een auto die ongeveer 150000km gelopen heeft.
Zijn er punten waar ik nog speciaal op moet letten en zijn er nog aanraders ? :D
Vind een zwarte Corsa B, 1.4 of 1.6 wel mooi namelijk. Gaat dat nog veel verschil maken? Kwa verzekering en wegenbelasting zitten ze kwa bedrag hetzelfde.
Is verder een stuurwiel gemakkelijk om te wisselen, ivm airbag? Ik vind namelijk dit model stuur in de Corsa erg mooi:
Geeft me gewoon meer autogevoel haha.
[Model zonder stuurbediening]Als dat niet al te moeilijk is om om te wisselen, haal ik er eentje bij de sloop en zet ik hem om. :)
Suggesties hoor ik graag!
Alvast bedankt, Bas. :)
12 februari 2013 om 07:30 #18105586Welkom op het forum. Stel je even voor in het daarvoor bestemde forumgedeelte, is wel zo netjes ;). Aandachtspunten en verschillende sturen van Corsa B is al veel over geschreven. Is eenvoudig via zoekfunctie te vinden.
12 februari 2013 om 07:37 #18105587Distributie riem moet elke 60 duizend kilometer, of elke 5 jaar. Het is maar welke grens je eerder passeert.
Dit geld trouwens voor de meeste Opeltjes van dat tijdperk. Hoe het met de nieuwere modellen staat, weet ik eigenlijk ook niet.Kilometerstanden zijn nogal arbitrair.
Enkele uitzonderingen daargelaten, maakt het vrij weinig uit hoe ver een auto heeft gereden. Moderne auto’s kunnen prima veel verder gaan dan men vroeger mogelijk acht. Dus een 15 jaar oude auto met b.v. 250K op de teller kan ook nog wel mee tot 350K. Ligt allemaal aan hoe netjes je bent met regulier onderhoud. Een goed onderhouden auto kan prima tot ver na de 300K mee.Ik zal je nog eens wat zeggen: een auto met een vrij lage kilometerstand voor zijn leeftijd is een slecht plan.
Een mooie stelregel is dat als je kilometerstand door de leeftijd deelt, en je dan op minder dan 10K per jaar uit komt, is een auto waar je op z’n minst even heel goed moet doorvragen over het leven van die auto.
Weinig kilometers per jaar betekent vaak dat die auto letterlijk van iemand is geweest die als een oud vrouwtje rijdt. Elke dag op en neer naar de supermarkt of de buurtclub. Of misschien dat er sowieso veel te weinig in gereden is.
Een auto die nooit warm wordt gereden heeft meer risico op dingen als slechte afdichtrubbers, koppakkingen die gaar zijn, etc. Als jij er dan ineens dagelijks mee gaat rijden, is dat een enorme schok voor de motor en heb je dus meer kans dat je voor dure reparaties komt te staan.
Ik heb liever een 15 jaar oude Corsa met 200K op de teller dan een van 13 met maar 110K b.v.Uitzondering op de lage KMstand regels zijn toch wel de 1.4 en 1.6 16klepper modellen (90 en 106PK versies). Die zijn vrij snel, en worden vaak gereden door mensen die niet goed met die motortjes om gaan. Ze zijn wat gevoelig voor hard lopen trappen als ze koud zijn, en vaak zitten er juist de figuren in die gigantjes lopen te trappen met een ijskoude motor. Daar door gaan ze enorm olie zuipen.
En wat verzekering betreft: 16kleppers zijn écht wel duurder voor jou om te verzekeren, vanwege het hogere vermogen.
8kleppers zijn goed te doen.
Verzeker ook niet op naam van je ouders, want dan bouw je zelf geen schadevrije jaren op en het kan gedonder opleveren als de verzekering er achter komt dat jij stiekem de dagelijkse bestuurder bent.
Het kan trouwens heel zinnig zijn om eens te kijken of er een onafhankelijke verzekeringsagent (een “tussenpersoon”) bij je in de buurt zit. Zo regel ik mijn verzekering ook. Scheelt me 15 euro per maand.
Heb een maatje van me ook eens naar hem toe gestuurd en hij is nu 30 euro goedkoper uit (18 jaar met een BMW 316 E36 Coupe, kostte 90 euro p/m)Wegenbelasting voor een 1.6 16v (aka een GSi) is ook duurder trouwens. Ze wegen ongeveer 100kg meer dan een 8klepper en kosten al snel 2 tientjes per kwartaal meer.
Mijn GSi 1.6 16v staat op kenteken als 930kg terwijl de 1.4 8v (met airco!) van m’n vriendin slechts 840 is. Scheelt 20 euro per kwartaal.Verder natuurlijk even goed kijken naar roest. Daar zijn al zat topics over dus dat ga ik niet herhalen. Gewoon even rondkijken hier op het forum.
Corsatjes B van voor 1997 zijn het gevoeligste voor roest.Het stuur kan ik je helaas weinig over vertellen.
12 februari 2013 om 08:46 #18105589Het grote punt bij de corsa’s is de roest.
Ik heb bij zowel mijn eerste als tweede corsa bij de eerste apk leuk mogen neertellen voor het laswerk.
Oppervlakkig: motorkap, om de ruitenwissers, bak reservewiel.
Maar ook zeker wat je niet meteen ziet: achter de wielen, veerschotels, krikpunten ( eigenlijk de hele rand).
Ik ben vast het e.e.a. vergeten maar dit is wat ik mij herinner.
Maar zonder ervaring zou ik zeggen laat hem checken bij een garage voor aankoop, kan je geld schelen.12 februari 2013 om 10:10 #18105588Mdoel stuur wat je laat zien zit vaak in de modellen 98-00 corsa B. Dit specifieke stuur is van een astra G (heeft stuurwielbediening) en past niet in een corsa B
12 februari 2013 om 19:02 #18105590sturen kun je gewoon uitwisselen.
enige waar je goed op moet letten:kleur van de airbag stekker.
die kan geel of oranje zijn. die passen dus niet op mekaar.
ook heb je 2 verschillende soorten stekker.
als je er een ander stuur in plaatst, neem dan van het donor stuur de sleepring ook mee.
montage steld niets voor.punten waar je op moet letten:
-roest. wielkasten achter, chassisbalken achter, veerschotels achter, achteras.
alles even goed bekijken. met jou buget kan je prima een 1.4 16v kopen uit 1999/2000. mooi het laatste model.
km stand bij deze blokjes kan prima 150.000 zijn. ze draaien erg lang door.
gsi zou ik als beginner laten staan. kost jou van alle kanten etra veel geld, envaak zijn ze er slechter aan toe dan een 1.4 16v.motorisch letten op een lekke kop en olie verbruik.
-lekker kop:
-zoete geur uit de uitlaat
-vieze drap (vaak groen/zwart) in het koelvloeistof potjeolie verbruik:
-uitlaat kijken, is deze zwart en dik aangekoekt: olie verbruik
-zwarte olie: vaak olie verbruik (of heel lang niet ververst)
-bij warme motor een tijdje laten draaien (5min) en dan ineens een flinke stoot gas geven. komt er een blauwe pluim uit te uitlaat: olie verbruik en laten staan.
letten op rare tikken bij koude start.deze punten zijn vaak in orde hoor, zijn prima wagens als beginner zijnde.
maar je kan beter goed kijken.
als bovengenoemde punten in orde zijn heb je al een goede koop gedaan.
staan er zat tekoop. dus koop niet te snel en zoek er 1 die goed aanvoelt.12 februari 2013 om 21:13 #18105591Wauw, wat een uitgebreide antwoorden. Bedankt! Voorstellen zal ik uiteraard doen, maar ik maak pas een topic aan als ik iets heb gekocht! :D Verder ben ik hier een beetje gekomen door meneer Vannos haha. Ik hoop in iedergeval veel te leren hier!
@McKaamos: Mooi uitgebreid antwoord! Ik had zelf ook al een 1.4 in gedachten, omdat dat net even wat beter te verzekeren is dan een 1.6, GSI oid. Wat betreft de kilometer stand; ik heb er geen verstand van. Maar wat je verteld klinkt heel logisch eigenlijk, dus daar zal ik op letten! Rondtrappen met een koude motor zal ik nooit doen, ik heb zelfs de leenauto van de dealer van m’n ouders altijd warm laten lopen. :P Ze rijden geen Opel meer overigens.Waarom ik eigenlijk Opel’s ook zo mooi vind, is dit heerlijk kenmerkende geluidje:
[youtube:ox5rmg44]http://www.youtube.com/watch?v=WvGwpZsjBCQ[/youtube:ox5rmg44]
Aan de starter herken je precies de Astra’s, Kadettjes en Corsa’s!
Verzekering gebeurd uiteraard op mijn eigen naam. Zo bouw ik mooi schadevrije jaren [als ik het goed doe!] op. Van dat tussenpersoon wist ik niet. Dat ga ik dan even uitzoeken.
@Coiler: Kijk dat zijn ook handige tips. Als ik voor een Corsa ga kijken, maak ik gewoon ergens een afspraak in de buurt denk ik om de auto voor een paar tientjes te laten doorlopen. Met wat overleg met de verkoper moet dat prima mogelijk zijn denk ik.
@Joop1970 & Robert: Ik ben van plan om het model stuurt te nemen zonder bedieningsknoppen. Die zijn wel hier en daar te vinden. De sleepring zal ik dan ook meenemen, dat wist ik niet. :)Kwa tips; ik denk dat ik het gewoon op een blaadje zet en misschien iemand mee neem wie er verstand van heeft. Dan moet het helemaal goed komen denk ik!
12 februari 2013 om 21:24 #18105592komt zeker wel goed hoor.
heb desnoods wel het stuur wat jij wilt over.
is alleen geen leder. wel als nieuw12 februari 2013 om 21:55 #18105593[link verwijderd]
Deze heb ik nu op het oog! Heb de advertentie eens goed bestudeerd, nu valt mij op dat op de achterklep 1.2 16v staat en de auto een 1.4 16v is. Het zou een schadegevalletje kunnen zijn en dat er een keer een andere achterklep is ingezet. Mij lijkt dit geen ramp. Moet ik hier argwaan van krijgen?
12 februari 2013 om 22:01 #18105595Kwestie van even via VWE.nl of RDW.nl het kenteken checken.
Daar staat de motorcode namelijk vermeld.Een 1.2 16v is een X12XE en een 1.4 16v is een X14XE. GSi is een X16XE of C16XE.
Je filmpje is trouwens een X14SZ. Super betrouwbare motortjes! Niet de snelste, maar wel 8klepper en dus veel koppel onderin het toerengebied. Prima stadswagentje en kan ook nog heel aardig mee komen op de snelweg.
M’n vriendin heeft exact zo’n blokje en het klinkt idd heel kenmerkend als een Opel 8klepper OHC :)12 februari 2013 om 22:06 #18105594Okay! Hoe is de 16 klepper tegenover de 8 klepper te vergelijken dan, kwa snelheid etc? Heb er zelf nog niet echt verstand van. Heb overigens een bod gedaan van 950 euro en dat was akkoord. :)
12 februari 2013 om 22:13 #1810559616kleppers hebben wat meer vermogen. de 1.4 16v heeft 90PK en de 1.6 16v heeft 106 of 109PK en heet meestal GSi.
de 1.2 16v heeft 60PK vermogen en is een totaal ander motorblok als de 1.4 en 1.6 16v.
Grootste euvel aan die 1.4 en 1.6 16kleppers is, zoals al gezegd, dat ze gevoelig zijn voor trappen als ze koud zijn, en het zijn nou juist de figuren die er in rijden die er verkeerd mee om gaan.De 1.4 8kleppers, zoals de X14SZ en C14NZ hebben 60PK vermogen en zijn bewezen oerdegelijke motoren. Die kan je zo ongeveer martelen en dan gaan ze nog vrolijk door.
Ze zijn alleen niet zo heel snel, maar hebben wel meer koppel onderin het toerengebied, wat zorgt dat ze uitstekend weg komen bij het stoplicht.
Ze trekken best rap door tot ongeveer 80 tot 100kmh, maar daar na zit er niet heel veel puf meer in. Prima om lekker snelweg te cruisen dus, maar geen inhaal actie monster.16kleppers komen pas echt tot leven na 4000 toeren. Even terugschakelen en je gaspedaal in het tapijt begraven en ze zoeven vooruit bij een inhaal actie.
Ohjah, nog even de 1.2 16v uitlichten: dat blok is eigenlijk ontworpen voor de Corsa C, maar was al vroeg genoeg in productie om ook nog even in de Corsa B geleverd te zijn.
Zijn ook behoorlijk degelijke blokjes. Ze hebben de olie verbruik issues van de oudere 1.4 en 1.6 16v niet, en hebben een ketting aangedreven distributie. DIe hoef je in princiepe nooit te vervangen, wat kan schelen in de onderhoudskosten. Keerzijde van die medaille is wel dat als er wél iets mis is met de ketting, het ook flink duurder is om te repareren. Het komt een enkele keer voor dat de kettingspanner niet lekker meer is en daar door de ketting uitlubbert.
Het is dus echt een totaal ander beestje dan de rest van de geleverde motorblojes en een prima keuze.Als laatste is er ook nog de X10XE, wat een 1 liter, 12klepper 3cylinder motor is.
Dat ding is echt niet vooruit te branden. M’n tante heeft er eentje en dat ding is echt traaaaaaag.
Wel alle positieve eigenschappen van de X12XE, want het is gewoon hetzelfde blok met 1 cylinder minder. Maja, ik zou voor geen goud een X10XE willen hebben, ondanks dattie heel zuinig, betrouwbaar en technisch gerafineerd is…Edit:
Nog een laatste puntje:
De Corsa die je gelinkt had is een 1.4 16v X14XE. 90PK en een vrij rap modelletje.
Neem even de adviezen van de rest mee mbt olie verbruik checken. Dat kan deze namelijk hebben. Dit is typisch dat blok waar ik het al over had mbt olie verbruik. Hoeft niet, maar kan wel. Alssie naar olie stinkt bij de uitlaat of zelfs blauwe pluimen geeft als je even het gas een duwtje geeft, hard wegrennen ;)12 februari 2013 om 22:44 #18105597een C14se (1.4 8v) rijd ook lekker vlot door hoor :angel ;)
qua verzekering kun je ook eens kijken bij independer (link: http://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx
scheelde mij ook veel €€€ king:13 februari 2013 om 07:01 #18105598@corsa14slow wrote:
een C14se (1.4 8v) rijd ook lekker vlot door hoor :angel ;)
qua verzekering kun je ook eens kijken bij independer (link: http://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx
scheelde mij ook veel €€€ king:Owjah, de C14SE :) Helemaal vergeten. Komt vrij weinig voor, maar ook weer zo’n oersterke 8klepper en dan ook met leuk vermogen er in :)
En Independer is best geinig enzo, maar daar had ik m’n eerste verzekering dus ook geregeld ;) Daar kon nog 15 euro af via een onafhankelijke partij ;)
Die maat van me net zo. Dacht ook goedkoop uit te zijn via Independer. Dat is dus lang niet altijd het geval.
Zeker voor beginnende bestuurders heeft Independer lang niet altijd de goedkoopste verzekeraars in het bestand staan.13 februari 2013 om 08:06 #18105599En gemiddeld genomen hebben de x14xe,s minder last van oliezuipen dan de x16xe,s. Die hebben wat sterkere cilinderwanden.
Als je een c14se kunt vinden zou ik die nemen, best gave motoren en komen niet vaak voor
13 februari 2013 om 09:36 #18105600dat ze weinig voorkomen op Marktplaats enz is mij inderdaad ook opgevallen… je kunt natuurlijk er ook een zelf inbouwen :jerry
dat van independer klopt, als je nog eens iets verder zoekt kan je soms nog eens paar €€€ besparen, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met independer. ;)13 februari 2013 om 15:38 #18105601Een X12XE is trouwens 65 i.p.v.60 pk ;)
14 februari 2013 om 16:21 #18105602als beginner zou ik lekker voor een x14xe gaan.
of, als je niet perse een snelle wilt, een x12xe.mijn ervaringen met de 8v zijn idd dat ze onderin trekken. hoog in de toeren valt hij wat weg.
persoonlijk vind ik het niet fijn rijden. behalve op de zondag als je rustig aan kan doen. het is gewoon geen blokje om mee op te schieten.
vind ik persoonlijk.x12xe gaat heel neutral, geen uitschieters onder en bovenin. vanaf 2500 toeren trekt hij heel subtiel en geleidelijk door.
als je hieraan gwend raakt rijdt het echt super. want ondanks de 65pk zijn ze opvallend vlot.
en ook nog eens bijzonder zuinig. bijkomend voordeel is dat ze vaak uitgerust zijn met aircox14xe is gewoon een fijn blokje. kan zuinig zijn als je dat wilt en rustig kan rijden (hoef je bij de x12xe niet te doen, is altijd al erg zuinig)
goed vlot en betrouwbaar.x16xe is behoorlijk vlot. en het is lastig om eens een keer niet door te trekken bij het stoplicht.
vanaf 4000 toeren merk je echt goed dt het om een gsi gaat.
daarom vind ik een gsi vaak niet geschikt als beginners auto.x10xe, tja, 3cilinder, 12v. bijzonder zuinig. ook op de snelweg goed te doen.
ja, ze zijn niet vlot. maar er is goed mee te rijden.
enige advies wat ik kan geven is de eerste 2000km er flink mee te gaan rijden, echt sportief.
blokjes zijn gemaakt voor zuinig te rijden. vaak wordt er ook heel rustig mee gereden. zodra jij een tijdje vlot rijdt met dit blokje zul je merken dat hij steeds wat vlotter gaat.
mijn oom rijdt al jaren in een 1.0. en het gaat prima.ik ben 23, mijn keuze was gevallen op een x12xe uit 1999.
-veelal tekoop.
-meestal als 2de auto gebruikt
-als je een beetje goed zoekt vind je er 1 die goed (dealer) onderhouden is
-bijna geen olie verbruik
-1.15 gemiddeld haalbaar. ik rijd ongeveer 1.17. maar kan nog zuiniger
-veelal lage km stand
-veelal 1998 of jonger. dus minder roest gevoelig
-op enkele puntjes na heel betrouwbaar blok onder de kenmerkende opel problemen.
(olie verbruik, olie lekkage, zweten, ontluchtingen die dicht gaan zitten)maar elk type is gewoon goed als je goed oplet tijdens proefritjes enzo.
zou wel voor een sport uitvoering kiezen. die hebben fijne stoelen, leder stuur, vaak elek ramen en spiegels15 februari 2013 om 13:01 #18105603Neem bij voorkeur een facelift-Corsa B, vanaf 1997. De oudere modellen willen nog wel eens scheuren aan de B-stijl.
15 februari 2013 om 13:31 #18105604@BlackDevil wrote:
Neem bij voorkeur een facelift-Corsa B, vanaf 1997. De oudere modellen willen nog wel eens scheuren aan de B-stijl.
Die van mij is van december 2000, helaas zit hier aan de bijrijderskant toch een scheur in de B-stijl. Dit probleem is niet helemaal opgelost na de facelift ;)
15 februari 2013 om 13:34 #18105605@tamiya wrote:
@BlackDevil wrote:
Neem bij voorkeur een facelift-Corsa B, vanaf 1997. De oudere modellen willen nog wel eens scheuren aan de B-stijl.
Die van mij is van december 2000, helaas zit hier aan de bijrijderskant toch een scheur in de B-stijl. Dit probleem is niet helemaal opgelost na de facelift ;)
Dan circuleerde er zeker nog een portie oud staal in de fabriek. Probleem treedt hoofzakelijk op bij de modellen 1993-1995. Verstevigingsplaatje erop lassen en dan is het goed.
15 februari 2013 om 19:40 #18105606blijf dat scheurtje een vreemd verhaal vinden.
even topic over maken:)15 februari 2013 om 19:51 #18105607Even over de c14se
staan er zat op marktplaats alleen weet vaak de eigenaar/handelaar
niet beter dat het een 1.4 8 klepper is
soms moet het kenteken bij de rdw invoeren om er achter te komen welke 1.4 er in zit
of met een beetje geluk is er een foto van de achterkant bij waar je net 1.4 Si op kan lezenik zou een corsa sport zoeken met een c14se ;)
15 februari 2013 om 20:00 #18105608Even een aantal opgespoord
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m645704094-opel-corsa-1-4i-joy-sport-inruilkoop-apk-09-2013.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m642615321-opel-corsa-1-4-i-sport-e2-1993-blauw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m633956662-opel-corsa-1-4i-sport-94-rood-angeleyes-lmv-voor-599.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m642465440-opel-corsa-1-4si-sport.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m638148466-opel-corsa-1-4si-sport.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m643578320-opel-corsa-1-4-i-sport-1995-elek-ramen-dealer-onderhouden.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 stuks op marktplaats alleen
budget tot 1250 eurrie ;)15 februari 2013 om 21:29 #18105609@robert_corsa wrote:
blijf dat scheurtje een vreemd verhaal vinden.
even topic over maken:)dit word er bedoel met die scheur.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.