Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra gekocht en meteen problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 januari 2013 om 12:39 #17254857
Dag mensen,
Gisteren heb ik een 2e hands Astra GTC 16-16V uit 2005 gekocht. Auto was dealer onderhouden en had volledige NAP.
Na ongeveer een uur te hebben testgereden konden we op “versleten” achterwiellagers niets vinden wat niet in orde was.
Dit gemeld aan de verkopende partij en deze deed niet moeilijk wat de aankoopprijs deed dalen.
Affin, koop werd gesloten en moesten we de auto overschrijven. Nu reden we met mijn oude Astra 18-!6V sport naar het postkantoor en onderweg begon motormanagement weer eens te branden. Ik weet niet hoe vaak ik dat lampje al heb gezien,maar het is wel opvallend dat het steeds weer is bij dit weertype. Ik kijk er al niet meer van op want hij komt zoals hij ook gaat.
Aan het rijden is namelijk niks te merken, kortom ik negeer hem min of meer.Goed de koop is gesloten en ik stap in mijn nieuwe Astra en we rijden naar huis,alles gaat goed totdat we een tussenstop hebben gemaakt bij de MC Donalds. Ik wil wegrijden en verhipt lampje Motormanagement blijft branden :swear .
Ook hier valt weer niets te merken aan de motor en alles draait prima, typisch is het enige wat ik kan uitbrengen.
Bij thuiskomst nogmaals de boekjes gecontroleerd waar bleek dat als motormanagement lampje brand er een probleem is met uitlaatgassen. Volgens mij is dit gewoon een kwaal van Opel.
Natuurlijk kan er een probleem zijn met de Lamda,luchtmassameter,kat, of erg-klep maar ik vind het typisch dat 2 auto’s hetzelfde reageren waarvan ik denk dat de weersinvloeden parten spreken.Mijn vraag wat zijn jullie ervaringen met dit type auto.?
27 januari 2013 om 12:45 #18100453Ik had hetzelfde probleem. Bij mij waren het toe de wervelkleppen. Ik weet niet wat voor motor jij hebt. Bij mij ging het om een astra 1.6 twinport uit 2006. Ik dacht een z16xep.
27 januari 2013 om 12:46 #18100454Ja die heb ik ook
27 januari 2013 om 12:47 #18100455Misschien even laten uitlezen met opcom dan weet je wat de foutcodes zijn.
27 januari 2013 om 12:59 #18100456Dat is een duur grapje zeker die wervelkleppen?
27 januari 2013 om 13:07 #18100457Lees net dat de EGR klep rond deze KM stand vaak de geest geven kan iemand dat bevestigen?
27 januari 2013 om 13:24 #18100458doe ff de gaspedaal rem test
contact aanzetten en rem en gaspedaal ingetrapt houden
je krijgt de foutcodes vanzelf te zienen idd dit is een veeeeeeeel voorkomend probleem bij deze auto’s
27 januari 2013 om 13:42 #18100459Zal het zo eens proberen of ik de codes te zien krijg
27 januari 2013 om 14:37 #18100460Op moment dat ik het gas en rem pendaal tegelijk intrap en het contact aanzet gaat management knipperen en na verloop van tijd uit. Echter krijg ik nergens een foutcode te zien. Doe ik iets fout?
27 januari 2013 om 14:43 #18100461@Bryston wrote:
Lees net dat de EGR klep rond deze KM stand vaak de geest geven kan iemand dat bevestigen?
Wellicht wel handig dat je dan ook even je kmstand vermeld ?
Veel voorkomend probleem bij de Z16xep is de bobinebrug.
Bij mij hield de auto toen enorm in en was deze niet meer vooruit te branden.Wellicht is het handig om ook even je woonplaats te vermelden zodat iemand met een OPcom bij je in de buurt de foutcodes kan uitlezen en wissen.
27 januari 2013 om 14:54 #18100462Waar normaal je km stand staat komt nu een getal te staan als je de rem gas test doet
27 januari 2013 om 16:36 #18100463Idd nu zie ik ze wel:
ECN
0013604 – 0013607 -0014100
27 januari 2013 om 16:43 #18100464@Juffer1 wrote:
@Bryston wrote:
Lees net dat de EGR klep rond deze KM stand vaak de geest geven kan iemand dat bevestigen?
Wellicht wel handig dat je dan ook even je kmstand vermeld ?
Veel voorkomend probleem bij de Z16xep is de bobinebrug.
Bij mij hield de auto toen enorm in en was deze niet meer vooruit te branden.Wellicht is het handig om ook even je woonplaats te vermelden zodat iemand met een OPcom bij je in de buurt de foutcodes kan uitlezen en wissen.
Hij heeft 89.000 gelopen en woon in Oosterhout. De auto houdt niet in en ik merk niets tijdens het rijden.
27 januari 2013 om 18:00 #18100465Lambda sondes wat die aangeeft
Heb hier nog 2 goeie die je altijd mag komen proberen, Ik heb ze vervangen terwijl ze niet kapot waren :swear
27 januari 2013 om 18:23 #18100466@danny wrote:
Lambda sondes wat die aangeeft
Heb hier nog 2 goeie die je altijd mag komen proberen, Ik heb ze vervangen terwijl ze niet kapot waren :swear
Is het zeker te weten de lamdasensor of kan het ook de luchtmassameter zijn bijv?
27 januari 2013 om 19:17 #18100467de codes wijzen op de lambda sensoren
lmm geeft andere code aan27 januari 2013 om 22:57 #18100468Vind dat altijd wel leuk dat een MM lampje als kwaal word gezien, maar niets is minder waar, dit heeft iedere auto, niet alleen opel (kijk eens bij VW in de stal, die hebben op sommige motoren al dat het lampje gaat branden als je een ander soort benzine of een ander merk benzine tankt).
Willem
28 januari 2013 om 07:00 #18100469@wim-v6 wrote:
Vind dat altijd wel leuk dat een MM lampje als kwaal word gezien, maar niets is minder waar, dit heeft iedere auto, niet alleen opel (kijk eens bij VW in de stal, die hebben op sommige motoren al dat het lampje gaat branden als je een ander soort benzine of een ander merk benzine tankt).
Willem
Dat klopt, m’n zwager heeft een golf 4 gehad en daar was het ook om de haverklap. Maar ik vind het persoonlijk niet lekker rijden met zo’n lampje. Kijk, als het de lamda is maak ik me niet zo’n zorgen (laat het wel repareren).
Echter het is niet fijn als je net een auto hebt gekocht en na 100 km het “gezeik”begint. In ieder geval wel bedankt voor den info,geeft me wat meer rust.
Deze week gaan beide Astra’s naar de garage voor wat onderhoud en een APK.
Kunnen we daarna echt gaan genieten.28 januari 2013 om 10:05 #18100470Heb je de auto trouwens particulier gekocht of bij een garagebedrijf?
28 januari 2013 om 10:07 #18100471Storingen lambda worden ook op het kwaad kunnen veel te soft ingeschat.
een motor welke door defecte lambda’s veel te arm of veel te rijk draaien kunnen daar knappe motorschade van oplopenLambda storing moet zo goed mogenlijk, met code en nevencode het liefst, omschreven worden, kan namelijk zoveel zijn wat betreft de lambda storingen.
storingen in de 1e lambda (motorcodes beginnend met een Y, een Z en een A hebben een lambda voor en na de Katalysator), kunnen veel kwaad.
– denk aan te arm of te rijk mengsel
– overslaan van de motor veroorzaken
– katalysator beschadigen
– motor beschadigenOorzaken van storingen op de 1e lambda sondes kunnen er echt VEEL zijn, enkele voorbeelden:
> Te arm mengsel:
– Benzine drukregelaar defect (te lage druk)
– Benzinepomp defect (te lage druk / capaciteit)
– LuchtMassaMeter (LMM) defect (niet multec motoren)
– EGRklep defect (blijft open staan)
– MAP sensor defect (Multec motoren (1.6 / 1.6 16V))Storingen aan de 2e lambda wijzen meestal naar een kapotte katalysator
Willem
28 januari 2013 om 10:53 #18100472Over een uur zullen we het weten. Astra gaat zo naar de Opel garage waar ze er meteen naar kijken.
Vind dat wel service.Heb de auto gekocht bij een handelaar en ja die kan ook een telefoontje verwachten….!!
28 januari 2013 om 11:28 #18100473Ik ga er dan vanuit dat je de auto zonder garantie hebt gekocht. Misschien kun je wel de handelaar inlichten voor dat de auto wordt gerepareerd. Misschien dat hij toch de reparatie voor zijn kosten wil nemen.
Dan geef je hem in elk geval de kans…..28 januari 2013 om 12:58 #181004742 lamda sondes is het euvel.wordt nu opgelost .bedankt voor het meedenken.
31 januari 2013 om 11:24 #18100475Nou, de eerste 500 km zitter er op. Heb geen MM lampje meer gezien sinds de lamda’s zijn vervangen.
Ook de wielagers maken minder geluid en vraag me dan ook af of het niet door het stiltaan komt.
Over het verbruik ben ik tevreden en komt dicht bij de fabrieksopgave. Hij ligt goed op de weg en stuurt erg prettig.
Kortom,na een valse start nu weer een trotse bezitter van een Astra31 januari 2013 om 11:31 #18100476Fijn!
Kun je nu gaan genieten van je Astra. :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.