Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Opel Kadett C Coupé 2.0 16v APK gekeurd!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2013 om 18:42 #17254841
het begon allemaal met een Marktplaats Advertentie waar een leuk kadett C sedan berlina op stond. inclusief een 2.0 16v motor en versnellingsbak en een paar achterassen. die man meteen gebelt en diezelfde avond nog het kadettje op wezen halen. plannen waren dus om in dit kadettje een 2.0 16v te leggen uit een kadett E GSI.
hieronder een aantal foto’s van het kadettje:
helaas een sedannetje. en ik wilde heel graag een coupé hebben. wist er 1 te staan. en jawel, bij paps in de schuur :D een echte 1.6S rally uitvoering. ff om de tafel met paps en ik heb het sedannetje kunnen ruilen tegen de coupé omdat me vader er toch geen tijd voor had en het coupé’tje aardig rot was.
hieronder een aantal foto’s van de coupé:
en nu kan de ombouw beginnen. heb eerst de kas goed aangepakt en waar nodig de stukken erin gelast en de auto opnieuw gespoten en tussendoor ook nog de motor ”opgelapt”. dit was de eerste keer dat ik een auto zelf voorbewerkt en gespoten heb. de auto zelf is heel strak en zit ook goed in de lak. alleen de lak is hier en daar een beetje een ”sinasappelhuidje”. maar voor de eerste keer niet slecht.
en toen kon de echte ombouw naar 2.0 16v beginnen! had al veel spullen bij de auto zoals ontsteking van manta 1.8, carterpan manta 1.8 en oliepijlstok + houder manta 1.8. alleen de motorsteunen mistte ik nog. dus op zoek gegaan naar motorsteunen en gevonden.
dat dacht de motor er dan zo in kon. maar niet dus. motor hing veel te schuin naar 1 links. ik wilde hem, van bovenaf gezien, recht erin hebben. dus even wat gesprutst en de motorsteunen omgedraaid. dus van links naar rechts en van rechts naar links. motorsteunen passen dan niet, maar ik heb busjes gedraaid en toen de steunen weer gemonteerd. en voila:
vervolgens de uitlaatspuitstuik proberen te passen die ik via MP op de kop had getikt. was voor opel manta B. maar helaas dit ging never niet passen. dus het origineel spruitstuk maar in stukken geslepen.
ook de onsteking pas gemaakt van die van een manta 1.8S en oliekoeler gemonteerd.
tot zover mijn 2de project. volgende week weer paar updates.
26 januari 2013 om 18:47 #18100263:wub mooi werk bettus :thumb
26 januari 2013 om 18:59 #18100264hey leuk weer een 16v er bij alleen jamer van de onsteking had zelf liever zoon ombouw set gebruikt
em het spruitstuk klopt niet 1 en 4 moeten same en 2 en 3 ook26 januari 2013 om 19:36 #18100265er moet helemaal niks toch?
leuk project, maar is de commo al klaar melvin?
26 januari 2013 om 19:57 #18100266@16v kadett c; thnx! wat voor een ombouwset bedoel je? en waarom moet volgens jou 1 en 4 en 2 en 3 samen? ik kan van een ieder wat leren.. ;)
@ schuitje; de commo is nog niet klaar. dit staat lekker droog in de showroom. heb die commo samen met paps gebouwd en nu nog steeds. dus als ik iets doe aan die auto wil me pa het eerst goedkeuren om het zo maar te zeggen :D deze kadett bepaal en maak ik helemaal zelf hoe ik het doe en wat ik precies wil. :D
26 januari 2013 om 21:09 #18100267gaaf project hoor :thumb ik heb de oliekoeler precies hetzelfde zitten in mijn manta.
van wat voor merk was dat manta spruitstuk als ik vragen mag?26 januari 2013 om 22:45 #18100268Omdat alle cilinders op een ander moment de uitlaatgassen het spruitstuk induwen zijn er cilinders die je bij elkaar kunt laten komen als andere. Het is bij een 4 cilinder lijnmotor idd gebruikelijk om hier 1+4 en 2+3 voor te nemen. op die manier hebben de cilinders geen last van elkaars uitlaatgaspulsen.
Maar het is zeker geen ‘moeten’… Op heel veel auto’s komt het gewoon alle 4 meteen bij elkaar in een gegoten spruitstuk bv.
Dat de motor schuin komt te liggen dat klopt, origineel heeft de OHC motor een hoek van een paar graden er in zitten waardoor hij schuin ligt in de auto. Bij de 16v met zijn vlakke kleppendeksel valt dit natuurlijk heel erg op en lijkt het net of de motor verkeerd ligt.
Nu ligt hij bij jou boven recht maar als je onder de auto kijkt ligt de carterpan schuin en zit de bak ook schuin… Persoonlijk vind ik dat niks en leg ik de motor dan liever schuin. ;) Maar ja, ieder zijn smaak. :thumb
Ziet er wel leuk uit verder de kadett. :wub
27 januari 2013 om 08:58 #1810026927 januari 2013 om 09:15 #18100270mooie coupe en goed aan gewerkt,ik heb ook zo’n ombouw setje van 16v kadett c en werkt prima
27 januari 2013 om 10:46 #18100271AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat recht leggen van de motor is ook niet mijn ding
Om de reden die hierboven ook al aangegeven isDie uitlaat als je nog besluit dat te wijzigen
Pak dan ook iets dikkere diameter buizenDe originele voorpijp knijpt een 16klepper iets
Cker in combi met dit inlaat hoedje
Is er wat verschil voelbaar
Met een iets dikkere uitlaatScheelt geen bulten pk.s
Maar alle beetjes helpenMaar wat zit jij in n pracht positie zo
Bij je pa. Magazijnen vol onderdelen.zelfs complete auto.s op voorraad
Eigen werkplaats en spuitcabine
Geweldig. :wors :wors27 januari 2013 om 12:18 #18100272@voederbiet; dat spruitstuk is volgens mij van mathijssentechnics. weet alleen niet zeer.
@16v kadett c; dat is idd een mooi ombouwsetje. wat kost zo’n setje? niet dat ik er 1 wil. maar ben wel benieuwd. wil het eerst proberen met de spullen die ik heb.@louwe; deze diameter is de diameter van een origineel 16v spruitstuk. deze heb ik namelijk kapotgeslepen en daarvan dit spruitstuk in elkaar gelast… wil hem op zn tijd wel een beetje ”kietelen”. als ie klaar is ga ik sowieso een keer met maten naar het cirquit.
ik moet sowieso naar dit spruitstuk kijken. want hij passte helemaal toen ik hem nog gehecht had. maar nu ik hem helemaal afgelast heb komt hij tegen de vooras aan dacht ik te zien. morgen weer verder :D
27 januari 2013 om 13:32 #18100273De ontsteking op het distrubutiedeksel is toch niet fijn voor het lopen van de motor?
Hij draaid zo toch verkeerd om?Zoals bettus hem nu heeft zitten draaid ie wel de goeie kant op.
Er zit toch nog iets een vervroeging in gebouwd die juist niet werkt als die verkeerd om draaid.Dat was al eens eerder op het forum gepost door iemand die er problemen mee kreeg.
27 januari 2013 om 13:35 #18100274oh wacht ik zie het al. die van kadett 16v is een dis ontsteking. Bettus heeft nog een ouder type dr op.
27 januari 2013 om 14:15 #18100275Lekker bezig!
@Fearless, als je de bougiekabel volgorde wijzigd, ben je weer helemaal in orde :angel27 januari 2013 om 14:26 #18100276Op een dis wel ja, maar de oudere types hebben een vervroeging inwendig die dan niet mee werkt. Dan is de oplossing van bettus dus perfect.
27 januari 2013 om 15:21 #18100277Ik ken deze sedan nog wel. Ben je letterlijk bij mij om de hoek geweest.
Ik heb deze auto destijds aan die mensen verkocht. Als orginele Berlinetta.27 januari 2013 om 17:11 #18100278@Fearless wrote:
De ontsteking op het distrubutiedeksel is toch niet fijn voor het lopen van de motor?
Hij draaid zo toch verkeerd om?Zoals bettus hem nu heeft zitten draaid ie wel de goeie kant op.
Er zit toch nog iets een vervroeging in gebouwd die juist niet werkt als die verkeerd om draaid.Dat was al eens eerder op het forum gepost door iemand die er problemen mee kreeg.
als je er nog nooit mee gereden hebt kan je beter niets er over zegen we hebben niets aan wat je ooit eens gelezen hebt
er is maar een c kadett met een 16v die een probleem er mee heeft gehad dit verhaal is ook bekend maar dit is een van de 14 setjes die er nu zijn
en de rest heeft nergens last van. hier op het form zijn er ook jongens die het hebben die ook nergens last van hebben die als een gek er mee rijden
de persoon die er last van heeft gehad kon ook niet vertelen als het nu door de ombouw set kwam en heeft ook de onsteking aan gepast wat niet moesten bij een dis zo als ik had heb je dit niet nodig aleen bij de oude 16v er zijn zelfs turbo.s die er mee rijden
zoon set kost 135 euro compleet
27 januari 2013 om 17:46 #18100279Doe is ff dimmen lieverd…ik had eerst niet gezien dat je een ander soort onsteking voorop je distrideksel had dan dat bertus mee werkt.
27 januari 2013 om 18:22 #18100280sorry :thumb
maar de meeste ordellen hier alleen die niet eens weten hoe het werk/verstand er van hebben / ooit eens ergens gelezen te hebben
het mooie is dat je met de origineel onsteking rijden sorry voor of topic
27 januari 2013 om 18:24 #18100281@Pietje wrote:
Ik ken deze sedan nog wel. Ben je letterlijk bij mij om de hoek geweest.
Ik heb deze auto destijds aan die mensen verkocht. Als orginele Berlinetta.haha, klein wereldje dan. deze sedan heeft mijn collega overgekocht van me vader. die word op dit moment ook bij ons helemaal klaargemaakt! is een redelijk hard kadettje! moet uiteraard wel aan gelast worden. maar vind er maar is 1 waar dat niet bij hoeft :P
er komt een 1.9N motor in, iets lager en de velgjes worden verbreed. voor de rest blijft hij de zelfde kleur en al het chromwerk blijft erop.wat de ontsteking betreft; ik ga dit eerst eens proberen van eem manta 1.8s. zolang hij maar ontsteekt en de motor goed loopt dan vind ik het prima :D heb het geld er ook niet voor om die dingen als ‘extra’ te kopen. er zijn andere dingen die ik belangrijker vind om het geld voor nu even aan uit te geven wat noodzalijker is. heb nog een groep A uitlaat nodig, brandstofpomp, hydraulische handrem(heb nu schijven achter en zie het niet echt zitten om met een kabel te werken).
27 januari 2013 om 21:19 #18100282ik heb ook schijven achter met handremkabels van een golf werk 100%
uitlaat zou ik een simons paken leker geluid is wel groepe n 54mm vond ik beter klinken als mijn groepe a
en kost ook niet al teveel27 januari 2013 om 21:42 #18100283ik had er een groep N van simons onder zitten, toen er nog een 2.0E cih in zat. heb deze verkocht, wil wel een RVS eronder hebben:) die ga ik aankomende week bestellen vanuit duitsland. :angel
27 januari 2013 om 21:44 #18100284De 63 mm van een groep a is ook rijkelijk overdreven voor een atmosferische motor van 2.0 liter in mijn ogen… :???:
27 januari 2013 om 22:19 #18100285ja klopt. maar heb in de toekomst wel plannen om er meer pk’s uit te gaan halen. maar ik wil eerst die motor aan het lopen hebben en dan een nieuwe motor in de tussentijd klaar maken. en waarschijnlijk word dat een 16v met een turbo.
maar ik heb net via internet een mooie groep N uitlaat gezien. dus ik ga toch voor een groep N ;) ik kan later altijd nog een groep A kopen als ik met de turbo bezig ga. :angel
27 januari 2013 om 22:24 #18100286Dat is wel de slimste zet waaschijnlijk…
Overigens weet ik nog wel een C20LET te koop met de goede carterpan er al onder en een manta 18S bak e.d. erbij. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.