Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Probleem is onvindbaar!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2013 om 15:27 #17254671
Beste Opel leden,
Ik bezit sinds 2010 een Zafira A 1.8 16v uit aug-2001 met nu 164.000km op de teller.
Voor de kerst kreeg ik eerst te maken met minder vermogen vanuit koude start. Motormanagement en ABS lampjes gingen vervolgens branden. Waarna hij overging op de noodloop (heb ik me laten vertellen). Auto eerst uitgezet en even gewacht. Na het starten had hij iets meer vermogen en mm & antislip lampjes bleven branden.
Zelfde dag uit laten lezen bij de dealer en er kwamen 8tal foutcodes uit:
– Fout bij CruiseControl
– Fout bij Gasklephuis
– Overslag bij 2 cilindersHet rare is dat mijn auto helemaal geen cruisecontrol optie heeft! Dealer heeft de codes gewist en de cruisecontrol fout bleef terugkomen. Advies was even aankijken en gasklephuis laten schoonmaken.
Gasklephuis laten schoonmaken en tevens nieuwe bougies erin. Probleem bleef hetzelfde erna. Kosten € 1002 dagen later wilt hij niet meer starten en dus Routemobiel gebeld. Hebben terplekke uitgelezen en daar kwam toen de luchtmassameter en oversla g op 2 cilinders fout uit. Heeft het gewist maar dit had geen effect. Auto is toen gesleept naar mijn vaste garage. Mijn monteur kon het niet meer uitlezen omdat RouteMobiel alles gewist had.
We hebben dus op de gok een nieuwe Luchtmassameter besteld en gemonteerd. Helaas mocht dit ook niet baten! Opmerkelijk was wel dat er een nieuwe/extra massa was geplaatst voor de LMM.
Mijn monteur heeft letterlijk 2 dagen alles uitgezocht en getest:
– Gasklephuis is weer schoongemaakt + alle leidingen vrij gemaakt
– Uitlaat eraf om de lambdasondes te testen, beiden waren goed
– Bobine(brug) getest en deze werken naar behoren, nieuwe bougies waren al wel zwart geworden
– Distributieriem is nagekeken om te kijken of het een tandje was versproken maar dit is niet het geval
– Benzinetoevoer gechecktKosten nieuwe LMM (merk Hella) & nieuwe luchtfilter + uitzoeken probleem was € 350,00.
Conclusie garage: ECU kapot. Deze was door de vorige eigenaar bij Actronics al een keer voor revisie geweest.
Alles opgestuurd (wederom Actronics) en deze is uitvoerig getest en hij blijkt goed te functioneren. Kosten € 98,00
Advies van Actronics was om nogmaals de gasklephuis na te kijken.Kortom, het heeft me nu al bijna € 550 gekost en we weten nog steeds niet wat de oorzaak is!
Hebben jullie nog ideeën of oplossingen of hebben jullie vergelijkbare problemen gehad?
Hoor graag van jullie.
Gr. Yash
22 januari 2013 om 21:04 #18098216Als de Lmm niet de oorzaak blijjkt te zijn bij uitwisselen neem ik aan dat ze de oude weer gewoon terugplaatsen?
De computer geeft een foutmelding op het gasklephuis, is daar al eens goed naar gekeken? (behalve schoongemaakt)
Succes22 januari 2013 om 21:26 #18098217Ik zou niet betalen voor een reparatie die niet gewerkt heeft.
Dat is dan een verkeerde diagnose en niet jou probleem.
Ik denk zelf niet dat 2 cilinders overslaan door een storing op je gasklephuis.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Heb je al eens met een draaiende motor met een plantenspuit op je bobine gespoten.
Als je dan vonken hoort en evt ziet is je bobine niet goed.
Een bobine kan bij een test gewoon werken en toch defect zijn.
Overslaan van een cilinder komt door slechte ontsteking of een slechte brandstof toevoer.
Ik zou dat eerst even goed bekijken.
Vraag de volgende keer om foutcodes daar kunnen mensen op het forum meer mee.
Bijv. P0176 overslaan cil. 222 januari 2013 om 23:15 #18098218Dealers zeggen zoweizo gsklep, dat heb ik al meerdere keren meegemaakt.
Vervang de bobine brug maar, eventueel voor een testexemplaar….
willem
23 januari 2013 om 08:34 #18098219Hartstikke bedankt,
ik ga jullie advies bespreken en testen bij mijn garage.
Houdt jullie op de hoogte.
23 januari 2013 om 11:08 #18098220Ik vindt net een interessant artikel wat lijkt op de zelfde symptomen van mijn Zafira:
http://www.amt.nl/PageFiles/13100/002_2011_5_50_diagnose.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 januari 2013 om 14:51 #18098221Gasklephuis werkt prima en is ook getest met de computer.
Mijn monteur heeft de bobine getest en zegt dat het ook niet is. Hij raadt aan om dan toch naar de Opel dealer te gaan.Ik ben echt ten einde raad… Iemand nog een idee?
23 januari 2013 om 19:36 #18098222Werkt de ontsteking bij een auto net als bij sommige viercilinder motorfietsen? Twee bobines, waarbij de ene cilinder 1 en 4 aanstuurt en de ander cilinder 2 en 3? Vonken elke krukas-omwenteling, waarbij de vonk tijdens de uitlaatslag dus een loze vonk is.
Bij kapotte bobine doen dan meteen 2 cilinders niet mee, zoals beschreven in de OP.
24 januari 2013 om 08:47 #18098223ik weet het niet.
Ik ga een second opinion uitvoeren bij een Opel monteur die werkt bij Motorhuis in Den Haag.
Houdt jullie wederom op de hoogte.
24 januari 2013 om 09:31 #18098214wat Wim al vermeld.. . bobine brug.
hoe testen ze deze??
is er op jouw auto al een vervangend setje getest?succes
24 januari 2013 om 09:54 #18098215mijn vaste monteur kon niet aan een test exemplaar komen. Wellicht kan de Opel monteur dit wel.
24 januari 2013 om 13:38 #18098224geen kennis oid, met een gelijk type motor?
24 januari 2013 om 13:41 #18098225Update,
Hij had toevallig een Astra die vandaag een beurtje kreeg en heeft de bobine overgezet en getest. Deze werkt gewoon!
Ik snap echt ewcht wat er aan de hand is met die auto :???:
24 januari 2013 om 13:47 #18098226dus de bobine van de astra erin, en toen was het probleem er nog???
“deze werkt gewoon!” … ??
24 januari 2013 om 13:54 #18098227jep de zafira startte niet eens. Daarna hebben ze de bobine van de Zafira in de Astra getest en deze werkt gewoon.
24 januari 2013 om 16:18 #18098228zit t m toch ergens in de bedrading naar de bobine toe… mogelijk, of massa kabel matig..?
25 januari 2013 om 09:41 #18098229Ik zal de Zafira naar de Opelmonteur slepen en dit aankaarten ter controle.
Wordt echter pas volgende week :(Maar zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte van de ‘Zafira Mysterie’.
3 februari 2013 om 01:23 #18098230Naam van deze monteur?,welk filiaal in Den Haag?,anders kan ik em misschien helepen,waarschijnlijk een defecte ECU.
4 februari 2013 om 09:36 #18098231Hij is erachter dat de katalysator is ingebrand en daarom loopt de auto niet.
@ bertone-F: Ik noem zijn naam liever niet op de forum maar hij werkt bij het Motorhuis in Kerketuinen.
Trouwens, de ECU is uitgebreid getest bij Actronics en is goed gekeurd door hun.4 februari 2013 om 09:46 #18098232eerste oplossing is dus een nieuwe katalysator en daarna de lambdasondes schoon te blazen (deze zaten vol met roet).
Vandaag besteld dus vanavond erop en kijken of de auto loopt. Daarna kijken we wat er verder moet gebeuren.4 februari 2013 om 19:09 #18098233@Yash1412 wrote:
Hij is erachter dat de katalysator is ingebrand en daarom loopt de auto niet.
@ bertone-F: Ik noem zijn naam liever niet op de forum maar hij werkt bij het Motorhuis in Kerketuinen.
Trouwens, de ECU is uitgebreid getest bij Actronics en is goed gekeurd door hun.Kerketuinen ken ik haast geen monteurs,naam hoef je uiteraard niet te noemen.
Is er tijdens het reinigen van het gasklephuis,ook het gaatje opgeboord naar 2 mm.daar waar de dunne carterventilatieslang(vanaf kleppendeksel) op het gasklephuis aangesloten zit,dit gaatje zit vaak verstopt,omdat het eigenlijk een te kleine doorlaat heb.
Gasklephuis zelf kan ook het probleem zijn,deze zijn in het verleden ook geregeld vernieuwd,kost wel wat dacht ik,en moet volgens mij dan ook geprogrammeerd worden.
Is je uitlaat niet verstopt?,als je b.v. op de achterste demper slaat vanaf onderzijde,hoor je dan misschien het geluid van sambaballen (nee,geen geintje),je zal niet de eerste zijn.5 februari 2013 om 09:15 #18098234Gasklephuis is zelfs 2x schoongemaakt bij 2 verschillende monteurs. Alle gaatjes en slangen vrijgemaakt.
De laatste keer is het op advies van Actronics gedaan. Hij is getest via de computer en alles werkt naar behoren.Blijkt ook dat de lambda sensoren door de ingebrande katalysator vervuild zijn geraakt. Monteur hoopt dat hij ze schoon kan ‘blazen’.
Vanavond gaat de kat erop en hopen dat de Zafira weer gaat lopen. Daarna gaan we weer bekijken wat de overige problemen zijn.6 februari 2013 om 15:48 #18098235Hij doet het weer! :D
Kat is erop gezet en hij werkt naar behoren. Sensoren werken goed. Ik kan hem vanavond ophalen.
Brandstof reiniger is geadviseerd wat ik vanavond zal toevoegen na het tanken.Kosten totaal € 810. + nieuwe ruitenwissers voor en achter.
Beste mensen, bedankt voor het meedenken en wellicht spreken we elkaar wederom.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.