Forumindex › Forums › Modellen › Astra › G3 inbouwen Astra Z22s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 januari 2013 om 16:57 #17254626
Hallo!
Ik vroeg me af of ik iets kan doen aan mijn brandstof kosten, want dat loopt aardig in de papieren. Ik rijd ongeveer 1 op 13 (7,7L/100km)
Volgens mij is een G3 installatie rendabel bij 15000 km/jaar? Ik rijd minimaal zo’n 25.000 km/jaar en nou vroeg ik me een aantal dingen af:1. Is mijn astra uit 2001 met 80.000 km op de teller het waard om de G3 investering te doen? (De auto zelf is immers bijna net zoveel waard als de prijs van het inbouwen van een G3 installatie :D)
2. Zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij het rijden op gas (technisch gezien)
3. Gaat de Z2.2SE op gas net zo fijn rijden als op benzine of verliest hij vermogen?
4. Ga ik meer gas verbruiken dan benzine (7,7L/100km) ?
5. Zijn er mensen die ervaring hebben met de 2.2 motor op gas? Is deze motor er geschikt voor? Wat zijn jullie ervaringen?
6. Wat zijn ongeveer de kosten en waar kan ik het beste laten inbouwen?
7. Hebben jullie nog tips en trics?Dank voor suggesties,..
19 januari 2013 om 18:10 #18097791Wat een keurig verbruik met de Z22SE. Ik ben ook geen ruige rijder maar kom niet verder dan 8,5 a 9 liter per 100 km met een combinatie van langere en kortere ritten.
1. Investering is het waard als je besluit nog een aantal jaren door te rijden. Binnen één of twee jaar verkopen levert verlies op. Technisch lijkt de auto me de investering nog waard gezien de relatief lage km-stand.
2. Lijkt mij niet. In laten bouwen door iemand met kennis en rijden maar.
3. Met G3 heb je eigenlijk geen vermogensverlies meer. In het dagelijkse rijden iig niet merkbaar.
4. Gas verbruikt wel iets meer. Daar tegenover staat een veel lagere prijs.
5. De Z22SE is prima geschikt voor gas.
6. Investering tussen de 2500 en 3000 eppo’s. Informatie inwinnen bij de verschillende leveranciers.
7. Nee19 januari 2013 om 21:15 #18097792heb een H 14xep met een vialle G3 en bij km stand 70.000 erin gekomen,was het benzine betalen ook beu, nu km 130.000 2 jaar later, geen problemen gehad.
Ik rijdt er ook ong 25.000 per jaar G3 (moet wel ong 2a3 x de tank benzine volgooien per jaar omdat hij op benzine start,en af en toe stukje op rijden.)Heb geen vermogens verlies met mijn 90pk :-| maar hij trekt wel langzamer,dat komt omdat omdat ik meer kilo’s moet meetrekken vanwege het gassysteem.
Lijkt net alsof er ineens 1 persoon ‘standaart’ in de wagen zit,zo voelt dat met optrekken.
Maar denk dat jij dat met 140pk? er iets minder van merkt.Elke keer een lachen bij de pomp, ik volle tank 35 euro tegen 75 aan benzine :D (auto is wel bij mij 1 belasting schaal hoger gegaan vanwege de kilo’s van het gassysteem extra 65e ipv 40).
Dit haal ik er makkelijk uit met 4 a 5xtanken in de maand.
Kan er 550 km mee rijden voordat ik moet tanken20 januari 2013 om 01:19 #18097793De XEP en XER motoren zijn niet geschikt om op LPG te rijden omdat de kleppen daar niet voor geschikt zijn. (geharde kleppen in laten bouwen lost dit probleem op)
Klepspeling moet bij deze motoren op LPG elke 30000 km gesteld worden, dit kan alleen tot ze uitgesteld zijn.De Z22SE motor is in tegenstelling tot boven genoemde motor uitstekend geschikt om op LPG te rijden.
Op LPG verbruik je 20% tot 25% meer als op benzine maar dit word ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere brandstofprijs.
LPG installatie kost ongeveer tussen de €1500 en €2000 euro.Het is verstandig om te kijken of er een tankinhoud is waarmee je in hetzelfde wegenbelasting tarief kan blijven. 80% van de LPG tankinhoud word bij het gewicht opgeteld.
Als je er nog zolang mee wil blijven rijden totdat je de LPG installatie hebt terugverdiend is het de moeite waard.20 januari 2013 om 01:23 #18097794@richardw wrote:
Op LPG verbruik je 20% tot 25% meer als op benzine maar dit word ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere brandstofprijs.
Dat is wat overdreven.
Mijn ervaring is +/-10 % meer verbruik.
Mijn Astra X18XE liep 1 op 11 op benzine, 1 op 10 op LPG
Mijn Vectra X20XEV automaat liep 1 op 9-10 op benzine, 1 op 8,5-9 op LPG20 januari 2013 om 01:25 #18097795Houd er ook rekening mee dat het onderhoud wat duurder wordt, omdat je vaker bougies moet vernieuwen of duurdere LPG bougies gebruiken.
Ook zit er wat onderhoud aan een LPG installatie, filtertje eens in de zoveel tijd vernieuwen bijv.20 januari 2013 om 01:28 #18097796Denk dat je je vergist hebt in die 10% meer verbruik, omdat het meer verbruik is gebaseerd op de lagere energiewaarde van LPG.
Ik rijd zelf al jaren op LPG en het meer verbruik is toch echt 20%.20 januari 2013 om 02:28 #18097797@richardw wrote:
Denk dat je je vergist hebt in die 10% meer verbruik, omdat het meer verbruik is gebaseerd op de lagere energiewaarde van LPG.
Ik rijd zelf al jaren op LPG en het meer verbruik is toch echt 20%.Nee hoor.
Ik heb beide auto’s ook enkele duizenden kilometers op benzine gereden.
Ook in wisselende situaties (dagelijks stads- en regioverkeer, maar ook lange stukken snelweg), zodat ik een eerlijk vergelijk heb.Mijn vader heeft voor z’n werk 25 jaar op LPG gereden, 60.000 – 80.000 km per jaar.
Hij reed een paar keer per jaar een week op benzine om de boel schoon en gangbaar te houden, sinds hij een keer met een lege gastank heeft gestaan en de hele carburateur verdroogd en vastgelopen bleek te zijn.
In de tijd van de oude mengstukinstallaties was het meerverbruik inderdaad 20-25%, maar sinds de G3 installaties is het meerverbruik en vermogensverlies een heel stuk minder. 10% tot max. 15% als de motor en de gasinstallatie aan een onderhoudsbeurt toe waren.Misschien moet je je LPG installatie eens na laten kijken…….
20 januari 2013 om 16:07 #18097798@tim106gti ik rijd vrijwel alleen maar snelweg en veel met cruisecontrol. Als het druk is altijd tussen de vrachtwagens (tenzij ze op m’n trekhaak zitten dan ben ik weg :))
Dank allemaal voor de antwoorden. Heb inmiddels offerte aanvraag verstuurd.
20 januari 2013 om 17:17 #18097799Ook bij G3 installaties is dit het geval. En een mengstuk installatie kan ook een G3 installatie zijn.
Je moet er ook rekening mee houden dat je benzine verbruikt bij het starten en tot de koelvloeistof temperatuur een graad of 35 is.20 januari 2013 om 19:09 #18097800Ben benieuwd hoe het bevalt als je er een G3 in hebt zitten en wat het verbruik dan doet, want het verbruik wat je nu op benzine hebt vind ik erg netjes!
21 januari 2013 om 13:15 #18097801@richardw wrote:
De XEP en XER motoren zijn niet geschikt om op LPG te rijden omdat de kleppen daar niet voor geschikt zijn. (geharde kleppen in laten bouwen lost dit probleem op)
Klepspeling moet bij deze motoren op LPG elke 30000 km gesteld worden, dit kan alleen tot ze uitgesteld d.heb het alleen als hij stationair loopt dan tikken de kleppen,zodra ik meer toeren maak en gas geef is het getik over.
Wat voor schade kan dat getikt veroorzaken? Of kan er daardoor iets kapot gaan?
Heb mij laten vertellen dat de kleppen zich vanzelf stellen?
Moet ik ze evengoed binnen een x aantal kilometers vervangen?21 januari 2013 om 13:28 #18097802@robbie wrote:
@richardw wrote:
De XEP en XER motoren zijn niet geschikt om op LPG te rijden omdat de kleppen daar niet voor geschikt zijn. (geharde kleppen in laten bouwen lost dit probleem op)
Klepspeling moet bij deze motoren op LPG elke 30000 km gesteld worden, dit kan alleen tot ze uitgesteld d.heb het alleen als hij stationair loopt dan tikken de kleppen,zodra ik meer toeren maak en gas geef is het getik over.
Wat voor schade kan dat getikt veroorzaken? Of kan er daardoor iets kapot gaan?
Heb mij laten vertellen dat de kleppen zich vanzelf stellen?
Moet ik ze evengoed binnen een x aantal kilometers vervangen?Bij deze motor tikken de hydraulische klepstoters deze kleppen hoef je dus ook niet te stellen.
Het probleem bij deze motoren is dat de klepstoters gaan lekken waardoor ze gaan tikken enige remedie is vervangen.
Wij hebben dezelfde motor(zonder LPG) en bij ons tikken de stoters ook, maar ik doe er nu nog niks aan als het erger wordt ga ik ze wel vervangen of laten vervangen.
Even het geluid in de gaten houden zodra hij echt als een diesel gaat klinken zou ik ze vervangen en dan gelijk alle 16 anders heb je binnen een paar maanden weer hetzelfde gelul.
En de Z14XEP is uit deze reeks motoren de beste die op gas kan omdat deze al hardere klep zittingen heeft.
21 januari 2013 om 13:33 #18097803tikkende kleppen tijdens koude start is vaak op te lossen door een dunnere motor olie te gebruiken
21 januari 2013 om 13:39 #18097804@b07 wrote:
tikkende kleppen tijdens koude start is vaak op te lossen door een dunnere motor olie te gebruiken
Hier gaat standaard al 5w30 in en bij onze heb ik pas een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd met verse olie maar nog steeds tikkende stoters
21 januari 2013 om 14:16 #18097805@robbie wrote:
@richardw wrote:
De XEP en XER motoren zijn niet geschikt om op LPG te rijden omdat de kleppen daar niet voor geschikt zijn. (geharde kleppen in laten bouwen lost dit probleem op)
Klepspeling moet bij deze motoren op LPG elke 30000 km gesteld worden, dit kan alleen tot ze uitgesteld d.heb het alleen als hij stationair loopt dan tikken de kleppen,zodra ik meer toeren maak en gas geef is het getik over.
Wat voor schade kan dat getikt veroorzaken? Of kan er daardoor iets kapot gaan?
Heb mij laten vertellen dat de kleppen zich vanzelf stellen?
Moet ik ze evengoed binnen een x aantal kilometers vervangen?Als je de kleppen niet elke 30000 km laat stellen verbranden de kleppen.
Pas als ze uitgesteld zijn moeten ze vervangen worden.
XEP en XER motoren zijn vanwege de zachte kleppen niet geschikt voor LPG. (je hebt kans dat ze al na minder als 100000 km uitgesteld zijn)
De Z14XEP motor is iets beter bestand tegen LPG als de Z16XEP en Z18XER maar nog steeds is deze motor niet geschikt voor LPG.21 januari 2013 om 14:28 #18097807@richardw wrote:
@robbie wrote:
@richardw wrote:
De XEP en XER motoren zijn niet geschikt om op LPG te rijden omdat de kleppen daar niet voor geschikt zijn. (geharde kleppen in laten bouwen lost dit probleem op)
Klepspeling moet bij deze motoren op LPG elke 30000 km gesteld worden, dit kan alleen tot ze uitgesteld d.heb het alleen als hij stationair loopt dan tikken de kleppen,zodra ik meer toeren maak en gas geef is het getik over.
Wat voor schade kan dat getikt veroorzaken? Of kan er daardoor iets kapot gaan?
Heb mij laten vertellen dat de kleppen zich vanzelf stellen?
Moet ik ze evengoed binnen een x aantal kilometers vervangen?Als je de kleppen niet elke 30000 km laat stellen verbranden de kleppen.
Pas als ze uitgesteld zijn moeten ze vervangen worden.
XEP en XER motoren zijn vanwege de zachte kleppen niet geschikt voor LPG. (je hebt kans dat ze al na minder als 100000 km uitgesteld zijn)
In dit topic viewtopic.php?f=5&t=170356&hilit=xep+en+lpg zegt opeltje17 dat deze motoren niet geschikt zijn voor LPG, dus snap niet waarom hij nu het tegendeel beweerd.Als je goed LEEST zeg ik dit omdat forum goeroe Wim-V6 zegt dat de Z14XEP hardere zittingen heeft als de Z16XEP en de Z18XER en hij kan het weten.
En ik zeg ook niet dat hij ”goed” op gas rijdt maar in ieder geval beter dan de XER’s en de Z16XEP.
En ook mijn LAATSTE post even goed lezen ;)
Dus voortaan eerst even goed lezen voordat je wat schrijft ;)
21 januari 2013 om 14:31 #18097806Deed ik ook, maar je zei het ook verkeerd.
Je zei niet, harder als de Z16XEP en Z18XER.Zie de reactie van Willem in onderstaand topic, dus dat de zittingen iets harder zijn als van de andere twee motoren is daarbij ook niet terzake doende.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=186725″ onclick=”window.open(this.href);return false;21 januari 2013 om 14:36 #18097808@richardw wrote:
Ook bij G3 installaties is dit het geval. En een mengstuk installatie kan ook een G3 installatie zijn.
.Een G3 installatie heeft toch injectie, en geen gasmengstuk ?
21 januari 2013 om 14:37 #18097809Nee, je hebt ze zowel met injectie als met mengstuk.
Zijn dan minimaal lambda gestuurd en met injectie werken ze vanaf ongeveer 2002 met het master/slave principe.21 januari 2013 om 14:40 #18097810@richardw wrote:
Deed ik ook, maar je zei het ook verkeerd.
Je zei niet, harder als de Z16XEP en Z18XER.Zie de reactie van Willem in onderstaand topic, dus dat de zittingen iets harder zijn als van de andere twee motoren is daarbij ook niet terzake doende.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=186725″ onclick=”window.open(this.href);return false;Nee ik zei het niet verkeerd,
Ik refereerde alleen naar de Z16XEP met deze reeks motoren.
En nogmaals ik zeg ook niet dat de Z14XEP ”goed” op gas kan maar wel beter als de andere uit de ”reeks” i.v.m hardere zittingen(die het misschien iets langer volhouden als de ander XEP en de XER’s)
21 januari 2013 om 14:55 #18097811@richardw wrote:
Nee, je hebt ze zowel met injectie als met mengstuk.
Zijn dan minimaal lambda gestuurd en met injectie werken ze vanaf ongeveer 2002 met het master/slave principe.Ok, weer wat geleerd :thumbup
21 januari 2013 om 18:31 #18097812Als je nog lang met je auto gaat doen is het wel waard.
Ik heb het een paar jaar terug gedaan en heb er nog steeds geen spijt van.
Mijn auto is een astra g met een x20xev. Onderhoud valt mee. Heb er wel de duurde bougies inzitten maar deze gaan gewoon minimaal 30.000km mee.21 januari 2013 om 19:30 #18097813Hoi,
Ik krijg via offertes voornamelijk 2 opties voor 3g inbouw:
De goedkope: landi Renzo Evo G3 systeem
De duurdere: prins vsi 2 G3 systeemHet verschil is circa €300.
Ik heb gezocht naar de verschillen maar kan weinig vinden (nog niet gebeld naar de aanbieders), heeft iemand een idee wat het prijsverschil tussen de 2 systemen concreet betekent?
21 januari 2013 om 22:23 #18097814De kwaliteit van de verschillende merken LPG systemen komt redelijk overeen.
De injectoren van de Prins installatie staan wel beter bekend als van andere merken.
En Prins maakt al zijn onderdelen zelf, de meeste merken doen dat namelijk niet en die maken dan meestal gebruik van onderdelen van Landi Renzo.Een ander NL merk die LPG installaties maakt is Vialle. Deze werkt met een pomp en spuit het LPG vloeibaar in i.p.v. in dampvorm. Dit zorgt voor een iets minder hoge verbrandingstemperatuur, nadeel is wel dat de tankinhoud wat kleiner is door de pomp en dat de levensduur daarvan ook niet altijd even lang is.
De goede werking van een LPG installatie staat vooral met de manier van inbouw.
Dus zoek een inbouwbedrijf die de LPG installatie vakkundig inbouwt.Als je kiest voor een Prins ga dan naar een VSI specialist, deze hebben meer verstand van zaken dan een gewone inbouwer.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.