Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Tempratuur in het rood
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2013 om 20:36 #17254339
Beste mede corsa freeks,
Mijn schoonmoeder heeft sinds vandaag een corsa B 1.4 16v AUT gekocht.
Maar op de terug weg tijdens het rijden liep de tempratuur steeds hoger op,
Tot in het rood zelfs,
Ben ik gestopt om het expensivat eens te bekijken maar de koelvloeistof spoot eruit.
Hier stond duidelijk te veel druk op.Iemand een idee wat het kan zijn,
Had al iets gelezen van een koppakking.Greets
Corsa04310 januari 2013 om 20:41 #18093880Temp sensor waarschijnlijk kapot
Ging er geen oranje mm lampje branden?
10 januari 2013 om 20:43 #18093881Is het expansievat na uitzetten van de motor leeg en bij bedrijfswarme motor sprake van borrelende koelvloeistof in het expansievat en tegelijkertijd witte rookpluimen, dan is het de koppakking. Zo nee, dan is mogelijk de thermostaat of waterpomp defect.
10 januari 2013 om 20:48 #18093882kan meerdere dingen zijn,
thermostaat is makkelijk te controleren bij deze motoren, zit voorop de motor
koelvind slaat nooit aan onder t rijden, of hij moet heel warm wordenkoppakking is altijd zo een snelle reactie, t kan maar hoeft niet perse,
borrellen in t expansievat slaat niet altijd op n kapotte koppakking10 januari 2013 om 20:56 #18093883collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.
En sinds eergister zijn radiator lek.
( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )
10 januari 2013 om 21:07 #18093884als er te veel druk op het expansie vat staat is het ”meestal” de koppaking.
Laat het systeem is afpersen en kijk naar uitwendige lekkages.
10 januari 2013 om 21:09 #18093885@astraTD wrote:
collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.
En sinds eergister zijn radiator lek.
( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )
Is de auto van mijn schoonmoeder vandaag gekocht,
Heb zelf een rode corsa 3 deurs
Remus sport uitlaat, xenon verlichting, booskijkers, tweety op de achterzij ramen, trekhaak,
En dan van de billige orginele lm corsa velgen van die 3 punts dingen10 januari 2013 om 21:10 #18093886@Opeltje17 wrote:
als er te veel druk op het expansie vat staat is het ”meestal” de koppaking.
Laat het systeem is afpersen en kijk naar uitwendige lekkages.
Hoe doe ik dit?
10 januari 2013 om 21:10 #18093887@otdh wrote:
kan meerdere dingen zijn,
thermostaat is makkelijk te controleren bij deze motoren, zit voorop de motor
koelvind slaat nooit aan onder t rijden, of hij moet heel warm wordenkoppakking is altijd zo een snelle reactie, t kan maar hoeft niet perse,
borrellen in t expansievat slaat niet altijd op n kapotte koppakkingDe fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.
11 januari 2013 om 06:51 #18093888@Corsa043 wrote:
De fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.
Niet in alle situaties. Als er te weinig koelvloeistof in je systeem zit, door bijv. een lekkage, loopt de temperatuurmeter ook in het rode gedeelte. De fan slaat dan niet aan, omdat de sensor onderin je radiateur de temperatuur van de voorbijstromende vloeistof niet meten kan.
11 januari 2013 om 07:13 #18093889@BlackDevil wrote:
@Corsa043 wrote:
De fan slaat pas aan als de vol in het rood zit.
Niet in alle situaties. Als er te weinig koelvloeistof in je systeem zit, door bijv. een lekkage, loopt de temperatuurmeter ook in het rode gedeelte. De fan slaat dan niet aan, omdat de sensor onderin je radiateur de temperatuur van de voorbijstromende vloeistof niet meten kan.
Dat is het hem juist het expantie vat komt zoveel druk op dat het expentie vat gewoon een hevige overdruk heeft
11 januari 2013 om 07:20 #18093890@Corsa043 wrote:
@astraTD wrote:
collega van me heeft ook een 1.4 16v automaat.. had vorige week precies het zelfde verhaal, zit nu een nieuwe koppakking op.
En sinds eergister zijn radiator lek.
( post eens wat foto’s van jou wagen, misschien herken ik je wel )
Is de auto van mijn schoonmoeder vandaag gekocht,
Heb zelf een rode corsa 3 deurs
Remus sport uitlaat, xenon verlichting, booskijkers, tweety op de achterzij ramen, trekhaak,
En dan van de billige orginele lm corsa velgen van die 3 punts dingenjij komt vast uit Limburg :D
afpersen moet je laten doen in een garage
of je moet zelf heel creatief zijn en een compressor hebben
dan moet je even een dop halen op de sloop van een expansievat
daar een luchtaansluiting op fabrieken
dop wisselen compressor er aan en kijken maardenk zelf dat je thermostaat te laat opengaat dus defect is
neem aan dat het waterpijl voldoende is
dan zou de fan al eerder moeten aanslaan dan ver in het rood
koppakking idem11 januari 2013 om 07:49 #18093891Is vrij normaal dat je koelvloeistof eruit spuit als ie heet is, hoeft niet per se je koppakking te zijn. Ik denk zelf je thermostaat, maar om het zeker te weten zou ik inderdaad even een lektest laten doen bij de garage.
11 januari 2013 om 07:57 #18093892Ik was zelf al aan de waterpomp aan het denken,
Heb bij mijn eife corsa de termostaat kapot maar rijdend blijft die op tempratuur en die van mijn schoonmoeder loopt rijdend in het rood.11 januari 2013 om 07:59 #18093893Thermostaat kan 2 dingen doen als ie kapot is. Hij blijft open staan of hij blijft dicht. Als hij open blijft staan duurt het stukken langer voor ie op temperatuur komt. Dit had jij dus, hierbij wordt ie niet te warm. Hij kan ook dicht blijven staan, dan raakt ie aan de kook omdat ie de koelvloeistof niet door de radiateur kan pompen.
11 januari 2013 om 08:45 #18093894Klopt, n thermostaat kan open of dicht blijven staan
Vervang eerst de thermostaat ff, dan kvs afvullen en de motor stationair warm laten draaien
Kijk dan meteen of de koelvloeistof circuleert in t expansieAls t circuleert weet je iig dat de waterpomp ok is
Mocht die dan nog gaan koken, tja dan kan t wel ns de koppakking zijn
Ruikt je kvs naar uitlaatgassen?11 januari 2013 om 09:04 #18093895@otdh wrote:
Klopt, n thermostaat kan open of dicht blijven staan
Vervang eerst de thermostaat ff, dan kvs afvullen en de motor stationair warm laten draaien
Kijk dan meteen of de koelvloeistof circuleert in t expansieAls t circuleert weet je iig dat de waterpomp ok is
Mocht die dan nog gaan koken, tja dan kan t wel ns de koppakking zijn
Ruikt je kvs naar uitlaatgassen?Niet aan geroken, zal ik strax eens doen,
Maar met de thermostaat vervangen moet toch de distributieriem eraf of niet?
11 januari 2013 om 09:08 #18093896ey
in je 1e post staat dat t om n 1.4 16v gaat
bij n 16v zit die aan de voorkant van de motor ( wel aan de distributiekant )bij n 8v zit die idd wel achter de riem
11 januari 2013 om 09:28 #18093897Ik weet zelf niet precies waar wat alles zit
11 januari 2013 om 10:51 #18093898Bij de X14XE zit het thermostaathuis voorop het motorblok, aan de linkerkant. Is een driehoekig, grijs geval. Met een S-vormige slang is hij verbonden met de radiateur. Thermostaathuis zit met 3 torx-boutjes vast.
12 januari 2013 om 14:00 #18093899thermostaat is vervangen tevergeefs,
Tempratuur loopt nog steeds vol in het rood en fan slaat niet aan.Zal het niet de waterpompt zijn ??
12 januari 2013 om 14:05 #18093900@Corsa043 wrote:
thermostaat is vervangen tevergeefs,
Tempratuur loopt nog steeds vol in het rood en fan slaat niet aan.Zal het niet de waterpompt zijn ??
Al af laten persen?
13 januari 2013 om 11:10 #18093901als de fan niet aan wilt slaan en wel duidelijk heet genoeg wordt
waarschijnlijk de temperatuur sensor in de radiateur kaputdie schakelt de fan, deze
http://www.winparts.nl/619/koelsysteem/thermoschakelaar/0118833/thermische-schakelaar” onclick=”window.open(this.href);return false;ps
zou ook even nazoeken wanneer voor het laats de dbriem en waterpomp voor het laatst gedaan zijn
als deze nog niet ver over hun interval zijn lijkt me het sterk dat de waterpomp al op is13 januari 2013 om 11:40 #18093902De riem en waterpomp zijn 4k km terug vervangen
13 januari 2013 om 19:56 #18093903dus zou het de pomp niet mogen wezen
met het koude weer van de afgelopen dagen
zou de fan ook niet aan hoeven slaan :hmmzde kachel wil die goed warm worden?
zou ook eens een verstopte kachelradiator kunnen wezen
lopen 2 slangen naast elkaar achter de motor richting dashboard
deze moeten allebij goed warm zijn als de motor op temperatuur is -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.