Astra F Euro95 brandstofperikellen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F Euro95 brandstofperikellen

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254287
    touro_louco
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2011

      Hallo,

      Ik heb een nogal vaag probleem: normaliter tank ik Super98 met mijn F-je (8-klepper 1.6 benzine), omdat ik ooit had uitgevogeld dat dit zo’n 8% zuiniger is en de motor lekkerder loopt/optrekt. Voor de rest gebruik ik 5W40 olie en wat voor weer het ook is -20 of +35 het beestje start in 1 keer.. Ik had in het begin nogal wat olieverbruik, maar gek genoeg toen ik naar Super98 switchte was dit geheel weg!
      Nu is het tegenwoordig nogal moeilijk om Super98 te krijgen, dus ben ik wel eens gedwongen om Euro95 te gebruiken. Alleen daar begint het ge-emmer: bij het wegrijden houdt de motor enorm in, ik kan soms vol op het gas en dan nog gebeurt er weinig.. En laatst kreeg ik de auto zelfs niet meer gestart. Er bleek achteraf nog 4 liter Euro95 in de tank te zitten, maar gewoon niet starten. Maar naar de pomp gelopen, in de veronderstelling dat m’n vlotter was blijven hangen (en de tank dus leeg was) en 4 liter Super98 erbij gegooid. Na wat gehannes met het gaspendaal startte de auto nu wel.. Alleen op dit soort perikellen zit ik natuurlijk niet te wachten! Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Moet ik de ECU spanningsloos maken en intrainen op Euro95, moet ik het brandstoffilter of de bougies vervangen? Kan dit iets met de MAF-sensor te maken hebben? Of is m’n brandstofpomp niet goed meer o.i.d.?
      Wat is nu het meest waarschijnlijk??

      #18093349
      xladage
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2008

        Ik rijd met hetzelfde type blok op 95 zonder problemen.
        Sowieso is brandstoffilter goed om te vervangen (periodiek)
        Olieverbruik kan minder zijn omdat 98 een meer smerende werking heeft dan 95.
        Ik zou je zo op de kop af niet kunnen zeggen waar het probleem zit, maar dit verschil vind ik moeilijk te verklaren als het alleen aan 95 of 98 zou liggen.
        ik gok dat er nog iets anders is…

        #18093350
        b07
          Lid sinds:
          24 February 2009

          je tank zo goed als leeg rijden is erg slecht,je gaat dan vuil in je brandstofpomp en brandstoffilter krijgen,wat weer tot start en, rij problemen lijd.
          als je constant problemen heb lijkt me een verstopte brandstoffilter zeer aannemelijk ,aangezien je em op 4 liter na hebt leeg gereden.
          als dit probleem zich alleen voordoet bij euro 95 dan gok ik op de klop/pingelsensor.
          met een hoger octaan bijvoorbeeld 98 heb je minder kans op pingelen/detonatie ,dit is misschien de reden dat die op euro 95 problemen geeft .
          hoger octaan is eigenlijk alleen noodzakelijk als je met hoog vermogen en,hoog compressie rijd,een normale auto heeft dit niet nodig en, geeft normaal gesproken geen problemen met euro 95

          als ik het goed begrijp rijd en, start die op 98 goed en,op 95 slecht?
          erg raar dat alleen het octaan verschil problemen geeft,maar in dat geval blijf je toch op 98 rijden,als dit niet beschikbaar is kan je ook langs de brezan rijden om een flesje octaanbooster te kopen ,deze giet je in je tank ,als je gaat tanken ,dan kan je gewoon euro 95 er in gooien en,heb je toch een hoger octaan.

          #18093351
          touro_louco
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2011

            @b07 wrote:

            als dit probleem zich alleen voordoet bij euro 95 dan gok ik op de klop/pingelsensor.
            met een hoger octaan bijvoorbeeld 98 heb je minder kans op pingelen/detonatie ,dit is misschien de reden dat die op euro 95 problemen geeft .

            Zou ik dit terug kunnen vinden in de ECU-errorlog? Ik heb wel een OPCOM/OBD USB-setje (FW 1.44 geloof ik) liggen hier, maar aangezien de harde schijf van m’n vorige laptop gecrasht is, heb ik de software niet meer (installatie-CD was gebroken).. Ik heb al de oorspronkelijke verkoper op Ebay een tijdje terug benaderd, maar die gaf geen sjoege.. Heeft iemand toevallig de OPCOM software liggen?

            #18093352
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              als je motor management lampje heeft gebrand is er en foutcode opgeslagen in de ecu en, kan je die terug vinden ,als die niet heeft gebrand zal je niks vinden.

              software en drivers kan je vinden en, downloaden van internet ,ik weet niet meer waar en, ze zullen ook niet allemaal werken maar ze zijn er wel.

              #18093353
              b07
                Lid sinds:
                24 February 2009

                als je je mail naar me stuurt in een pm ,dan wil ik wel proberen om me eigen bestanden van opcom naar jou te sturen .

                probeer anders een opcom zip bestand op deze site:
                http://www.filecrop.com/op-com-china.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                #18093354
                touro_louco
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 May 2011

                  Het probleem lijkt nu te zijn opgelost door het vervangen van het brandstoffilter. Verder was er een o-ring lek in de verdeler, vaag dat ie daaruit alleen olie lekte met euro95..
                  Wat ik nog wel houd met euro95, dat de motor/koppeling het koud niet trekt in z’n 1, de motor gaat bokken en dan gooi ik ‘m gauw door naar z’n 2. Dit probleem heb ik niet met super98 (en dus meer vermogen)..

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.