Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Revisie X18XE (grote montage-update!)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2013 om 22:18 #17254206
Al een tijdje op zoek geweest naar een Opel-blok welke ik onder handen kon nemen, en nu dus met toeval een X18XE tegen het lijf gelopen, dezelfde als die in m’n oude Vectra zit.
Gezien dat beestje nog gewoon draait, heb ik besloten om de nieuwere te reviseren zodat hij weer optimaal rijdt. Met dit topic wil ik mijn vorderingen in een soort van blog-vorm bijhouden. Misschien dat enige lezers geïnteresseerd mee blijven volgen, en anders informatie kunnen putten uit de constructie van de motor.
Het blok wat ik verkregen heb, is zoals gezegd een X18XE, jaartal nog onbekend, 160k op de teller en heeft ruim 4 jaar stil gestaan. Deze heb ik op 2 januari 2013 opgehaald.
Ondertussen heb ik het uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, de stuurpomp, bekabeling, startmotor, slangen en alle sensoren van het blok af gehaald, en daarbij het inlaatspruitstuk opengemaakt voor inspectie. Aardige ro(e)tzooi, maar alles werkt nog, dus die gaat de schoonmaak in.
Op het moment van typen ligt de carterpan open en stroomt de ±4,5L olie uit het blok voor zover dat lukt in deze stand.
Meer volgt natuurlijk naar verloop van tijd.
5 januari 2013 om 22:26 #18091805Altijd leuk om revisie projecten te volgen
:thumb
6 januari 2013 om 20:07 #18091806Hoewel mijn rug niet te genieten is, ben ik vandaag weer verder gegaan met m’n werkje…
Na veel gemier en gekloot heb ik eindelijk het grootste deel van de olie eruit, en ook kwam er nog een kleine 10cc kvs uit.
Aangezien ik niet alle olie op de eerste manier uit de motor kreeg, heb ik hem a la beun maar even opgehangen. Zonder motortakel is het toch maar even behelpen om dat ding te verplaatsen :P
Ook maar meteen even allebei de kanten ontdaan van alle aanbouwdelen
Motor weer laten zakken en kleppendeksel eraf
Nokkenassen eruit en nokkenaspoelies eraf
En als kroon op m’n werk voor vandaag; de kop eraf :D
De rest komt in de komende avonden nog wel. Een van de eerste dingen die in de planning staat is natuurlijk het schoonmaken van het onderblok en de kop. Heb van een collega een mooie methode gehoord, en die ga ik dan ook zeker proberen. Mocht het goed werken, dan plaats ik het hier natuurlijk ook :)
6 januari 2013 om 20:15 #18091807Ziet er al goed uit :thumb
Hij lijkt vrij veel op mijn blok
Ik bezit x20xev blok
Hoop dit ool een keer te doenWat zijn je planningen precies dan ??
6 januari 2013 om 20:16 #18091808Ps dat ratelsetje heb ik ook ;)
6 januari 2013 om 20:32 #18091809Ratelsetje heb ik van het autosportevenement in Gorinchem op 15 en 16 dec. Is een Engelse set :P
De X18XE en X20XEV zijn nagenoeg gelijk, dus mocht je er ooit aan beginnen; het is exact hetzelfde :PDe planning is om het blok volledig fris en nieuw te maken, kortom; reviseren :P Wat ik er allemaal aan ga / moet vervangen, moet blijken uit de ‘slijtage’ die aanwezig is. Sowieso gaat elke pakking op het hele blok mee. Daarnaast het kleppenslijpen en de klepseals. Distributieset + waterpomp, multiriem, multiriemspanner etc etc… Onderblok komt ook aan de beurt; zuigerveren en olieschraapveren, krukasseals. Lagerschalen moet ik nog even bekijken, weet niet echt wat daar de handelingen voor zijn. Dacht dat deze niet zomaar te vervangen zijn, dunno why…
6 januari 2013 om 20:40 #18091810Ik blijf je zeker volgen !
Ik wil dit namelijk ook in de toekomst doen
Maar dan in 1x compleet…6 januari 2013 om 20:44 #18091811Hoe bedoel je, in 1x compleet?
6 januari 2013 om 21:20 #18091812Compleet revisie geven
Onderblok op nieuw honen
Overmaatse zuigers erin van wossnar
Nieuwe zuigveren en olieveren
Krukas slijpen
Lichtere vliegwiel
Lagerschalen nieuw
Nieuwe olie pomp
Nieuwe waterpomp
Niewe klepseals en nieuwe kleppenEn vul de rest allemaal maar in ;)
6 januari 2013 om 22:08 #18091813Eerste tegenvallers;
> Helft van de klepstoters zijn gaar. Pompje zit vast waardoor er geen olie meer doorheen komt.
> Stuurpomp-poelie is krom, dus in z’n geheel maar weggegooit.
@marijnl1988: Ik denk dat je wel genezen bent als je de offerte / rekening voor je neus krijgt ;)6 januari 2013 om 22:33 #18091814da’s minder, maar de kop ziet er verder niet zo ranzig uit van binnen
als de 1.4 8v kop waar ik mee bezig ben
gaat het blokje gelijk aan het werk als ie klaar is
of komt hij als back up paraat te staan?@martijn1988 hoop dat je een dikke portomonee hebt
bouw hem dan gelijk om naar turbo als je toch van alles aan gaat passen ;)6 januari 2013 om 22:51 #18091815Nee ga geen turbo rijden
We zullen ooit in toekomst zien tot hoever kan gaan king:
Maar zal zeker je project blijven volgen….
6 januari 2013 om 23:40 #18091816@trashmetal: Kop is nog relatief schoon en netjes moet ik ook bekennen. Geen koek of metaalresten te vinden. Wel is de olie al aardig aan de datum, en dat niet zozeer omdat hij 4 jaar stil heeft gestaan.
Het blok gaat waarschijnlijk de auto in zodra hij af is, maar het kan ook zo zijn dat hij in de verkoop gaat. Ligt maar net aan de situatie tegen de tijd dat hij af is.
Hoe lang het gaat duren is een beetje financieel afhankelijk. Mocht het geld geen probleem zijn, dan verwacht ik half februari klaar te zijn.Kon het trouwens niet laten om toch weer even verder te gaan met de kop en net klaar met het loshalen van de kleppen. Zag dat de klepstoters ook een aardige hik in de portomonee zijn :P 15,- per stuk.
8 januari 2013 om 19:12 #18091817Tussenstand:
Kop ligt bijna volledig uit elkaar (alleen de klepseals nog los zien te krijgen)
Onderblok is grotendeels kaal en hoef alleen nog maar de krukas en zuigers los te makenErgens in de komende dagen even kijken hoe het staat met de cilinderwanden en zuigers.
10 januari 2013 om 18:35 #18091818Even een paar vragen;
> Moeten de krukaslager-bouten vervangen worden? (rekbouten?)
> Is de krukasbout opnieuw te gebruiken? (rekbout?)
> Iemand toevallig een lijstje met aandraaimomenten voor de gehele motor?
> Lokale garage gebruikt vaak een apart soort borstel op een ‘luchtgun’ om oppervlaktes schoon te maken (lokaties waar pakkingen tussen komen bijv). Lijkt wel een soort van taai katoen of een kunstof… Iemand die dit toevallig ook kent? En waar kan ik deze halen?10 januari 2013 om 19:20 #18091819Alle bouten die je noemt zijn rekbouten
Dus ja mogen wel nieuwe voor gebruikt wordenAanhaalmomenten zoek ik zo op de laptop ff op
Borstels hebben ze bij de brezan oid wel
11 januari 2013 om 20:47 #18091820Ben bij de Brezan geweest, maar ze hebben helaas dat soort borstels. Wel die van Scotchbrite, maar weet niet hoe grof die zijn op metaal…
Ook weer een andere vraag; bij de krukaslagers zitten 10 rekbouten, maar in het midden zitten er ook nog een aantal. Neem aan dat die niet los / vervangen hoeven te worden?
En is het verstandig om de krukas- en zuigerstanglagers te vervangen, ivm het op elkaar ‘aanpassen’ zoals ik wel eens heb gehoord… Of is het gewoon een standaard werkje waar weinig verkeerd mee kan gaan?13 januari 2013 om 17:32 #18091821Vandaag oliepomp onder handen genomen. Volledig schoon en droog gemaakt en weer terug in elkaar gezet. Overal nog even een kwastje met verse olie (GM 5W30) tussendoor gehaald zodat hij bij de eerste keer niet droogloopt.
Foto’s zijn nog van de vieze staat van de oliepomp, nieuwe foto’s volgen waarschijnlijk nog.13 januari 2013 om 20:27 #18091822dat beetje olie in de pomp zal niet genoeg zijn
beter druk je m vol met vaseline, dan bouwd die wel meteen druk op13 januari 2013 om 20:39 #18091823Ok, dan werkt waarschijnlijk wel beter ja…
Heb je trouwens de aanhaalmomenten al gevonden, otdh?
13 januari 2013 om 21:07 #18091824Opel Astra F Hatchback 1.8i 16_V Kat. C18XEL; X18XE 09-1994➔01-1998
Onderhoudsgegevens Arbeidswaarden Intervallen Technische gegevens Technische handboeken Bandengegevens
AanhaalmomentenOPEL; ASTRA F Schrägheck (53_, 54_, 58_, 59_); 1.8 i 16V
Aanhaalmomenten – motor
Klepdeksel (-Set)
8 Nm
Nokkenaslagers
8 Nm
Nokkenaswiel
50 Nm+ 60°+ 15° Nieuwe schroef(en) gebruiken.
Spanrol – Multi-riem/V-snaar
25 Nm
Spanrol – tandriem
25 Nm
Distributieriemkap
6 Nm
Cilinderkopbouten
Trap 01 25 Nm Nieuwe bouten gebruiken.
Trap 02 90°
Trap 03 90°
Trap 04 90°
Trap 05 15°
Inlaatspruitstuk
22 Nm
Uitlaatspruitstuk
22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Bougies
25 Nm
Klopsensor
20 Nm
Krukasriemschijf
20 Nm
Krukas – centrale bout
Trap 01 130 Nm Nieuwe bouten gebruiken.
Trap 02 40 – 50°
Koppelingsdrukplaat
15 Nm
Vliegwiel
Trap 01 65 Nm
Trap 02 30°
Trap 03 15°
Olie aftapplug(gen)
45 Nm
Oliecarter
10 Nm Schroefdraad reinigen en borgingsmiddel gebruiken.
Oliefilterhuis
15 Nm
Drijfstanglager
Trap 01 35 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 45°
Trap 03 15°
Hoofdlager
Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
Trap 02 45°
Trap 03 15°
Motorhouder
60 Nm
Motorlagering
op carrosserie 65 Nm Borgmiddel gebruiken.
op houder 60 Nm
Lambdasonde
30 Nm
Aanhaalmomenten – onderstel voorzijdeStuurhuis
22 Nm Borgmiddel gebruiken.
Wielbevestiging
110 Nm
Wielnaaf /wiellagers voor
Trap 01 100 Nm
Trap 02 losdraaien
Trap 03 20 Nm
Trap 04 80°
Spoorstangeinde aan fusee
60 Nm
Voorasophanging
>
Aanhaalmomenten remsysteemRemzadel vooras
28 Nm
Remzadel achteras
80 Nm
Remzadelsteun vooras
95 Nm
Remschijf achteras
4 Nm
Remschijf vooras
7 Nm
Ontluchtingsklep
5 Nm
Remslang
40 Nm
Aanhaalmomenten transmissieOlie controleplug(gen)
4 Nm + 45° tot en met 180°
Aanhaalmomenten onderstel achterzijdeAchterasophanging
>
Wielbevestiging
110 Nm
Wielnaaf /wiellagers achter
aan de fusee, Trap 01 50 Nm
aan de fusee, Trap 02 30°
aan de fusee, Trap 03 15°13 januari 2013 om 21:16 #18091825Heel erg bedankt, dan kan ik verder netjes vooruit :)
EDIT: Olie vervangen door Vaseline :D
14 januari 2013 om 11:03 #18091826Leuk om te zien :D
Altijd wel interessant gevonden …
Maar totaal geen ervaring hiermee …
Dus ga dit topic volgen :thumb
Succes ;)15 januari 2013 om 22:23 #18091827Ik heb hier ook geen ‘ervaring’ mee, maar ik pak het gewoon aan. Alles rustig stap voor stap doorlopen en een flinke voorraad informatie opslaan, dat is al de helft van het werk.
Update: Klepseals uit de kop kunnen halen dmv een klepseal-tang. Met een combinatietang of punttang is het geen doen en raken er alleen maar delen beschadigd. Kosten van de tang waren 15,-, dus goed te doen :)
Morgen beginnen met het slijpen van de kleppen en klepzittingen zodat alles weer strak op elkaar past.
Morgen komt ook een deel van m’n onderdelen binnen, waaronder de nieuwe klepseals, olieaanzuigbuis-dichting, oliepomppakking, oliepompkeerring, krukasbout, carterpakking en thermostaat. Thermostaat is preventief, omdat ik niet weet wat de staat van de oude is.
Vaseline heb ik trouwens weer uit de oliepomp gehaald, schijnt toch niet zo’n goed plan te zijn… Achteraf afgieten met olie is nu het plan :)Morgen even met de kop naar de wasstraat, dan kan ik ‘m daar even schoon stralen :D
To buy: Lamellenborstel om de pakkingvlakken schoon te maken…
15 januari 2013 om 22:56 #18091828zullen ze leuk vinden :D
heb mijne mee onder de douche genomen
ben benieuwd wat er uitkomt, bij mij was het bagger :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.