UItleg moderne diesel motoren

Forumindex Forums Modellen Astra UItleg moderne diesel motoren

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254195
    Hugo52
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 January 2013

      Hallo, ik kan met mijn ogen dicht een oude motor uit elkaar halen.
      Ik heb nu een Astra H 17. CDTI
      Ik probeer de motor te begrijpen.
      Weet ook iemand een foto met aanwijzingen waar wat is en waarvoor het is?
      Of een Tutor of tekeningen of animaties of zo
      b.v. ik heb een luchtmassameter ontdekt die een relatie heeft met de inspuiting.
      De gaskabel zal er waarschijnlijk niet zitten, ik zal wel op een potmeter trappen.
      Er moet toch wel een overzicht tekening zijn?
      Groet Hugo

      #18091695
      vincentengel1990
        Lid sinds:
        25 June 2012

        Wat wil je dan precies weten. IK studeer autotechniek dus zou op al je vragen antwoord moeten hebben.

        Over de Luchtmassameter. Je MAF. Mass Air Flow. Is een sensor die (Vaak) van een hittedraad is voorzien. Deze word verwarmd tot bv 100 graden boven de lucht temperatuur. (een andere sensor) De hoeveelheid lucht die door de MAF loopt koelt de draad af. De stroom naar de daar toe moet dus hoger worden om de draad op de 110 graden hogere temp te houden. Het MMS. weet dan de hoeveelheid lucht die de motor aan zuigt/erin blaast. Tevens kan/is deze meter een EGR controle.

        #18091696
        TheGeneral
          Lid sinds:
          21 February 2010

          De moderne diesel heeft tegenwoordig geen gaskabel meer maar een ‘electrisch gaspedaal’ is eigenlijk gewoon een potmeter.

          Bij kleinere diesel motoren gebruiken ze hoofdzakelijk het Common rail systeem. Bij de grote diesels (vrachtwagens en dergelijke) kom je Pompverstuivers, Common rail of een PLD systeem tegen.

          Er zit een luchtmassameter op die de ingaande lucht vanaf het luchtfilter meet.
          Je heb een Laaddruk sensor voor de turbodruk deze is vaak in combinatie met een temperatuursensor om de lucht temperatuur van de turbodruk te meten.
          Brandstofdruk sensor deze meet de druk van de inspuit gallerij. Deze is ook vaak in combinatie met een brandstof temperatuur sensor.

          Bij een common rail systeem wordt de brandstofdruk geregeld door een hogedrukpomp. De inspuiting wordt geregeld door de electronisch aangestuurde verstuivers die worden aangestuurd door het motormanagment deze unit bepaald hoeveel en hoelang er moet worden ingespoten.

          De rede dat er EGR op diesels zit is om de verbrandings temperatuur te regelen in de verbrandingsruimte van de cilinder. Dit wordt gedaan om de roet uitstoot en de uitstoot van giftige gassen te verkleinen. Ook zijn diesels uiterust met een roetfilter. Bij de grote diesels hebben ze naast de egr ook de mogelijkheid de uitstoot te verkleinen door een chemische vloeistof ( Ad-blue)in de uitlaat te spuiten.

          #18091697
          Hugo52
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 January 2013

            Bedankt voor de info,
            Dus alle belangrijke parameters voor een optimale verbranding worden on-line gemeten waarna de hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
            Mooi zeg, samen met de EGR is heeft mijn motor, 1.7 CDTI op een Astra van 1215 kilo een haalbare 1 op 23 (rustig, Cruise control op de snelweg)
            Het verbaast mij nu niet meer dat de verwarming langer op zich laat wachten als mijn oude Astra F vam 97
            Groet Hugo

            #18091698
            vincentengel1990
              Lid sinds:
              25 June 2012

              Daar komt het wel op neer ja, De verbranding loopt nu zo goed dat de warmte ontwikkeling lager is. Voor jouw betekend dit dus ook langer in de kou zitten.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.