Forumindex › Forums › Modellen › Astra › UItleg moderne diesel motoren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2013 om 19:04 #17254195
Hallo, ik kan met mijn ogen dicht een oude motor uit elkaar halen.
Ik heb nu een Astra H 17. CDTI
Ik probeer de motor te begrijpen.
Weet ook iemand een foto met aanwijzingen waar wat is en waarvoor het is?
Of een Tutor of tekeningen of animaties of zo
b.v. ik heb een luchtmassameter ontdekt die een relatie heeft met de inspuiting.
De gaskabel zal er waarschijnlijk niet zitten, ik zal wel op een potmeter trappen.
Er moet toch wel een overzicht tekening zijn?
Groet Hugo5 januari 2013 om 20:37 #18091695Wat wil je dan precies weten. IK studeer autotechniek dus zou op al je vragen antwoord moeten hebben.
Over de Luchtmassameter. Je MAF. Mass Air Flow. Is een sensor die (Vaak) van een hittedraad is voorzien. Deze word verwarmd tot bv 100 graden boven de lucht temperatuur. (een andere sensor) De hoeveelheid lucht die door de MAF loopt koelt de draad af. De stroom naar de daar toe moet dus hoger worden om de draad op de 110 graden hogere temp te houden. Het MMS. weet dan de hoeveelheid lucht die de motor aan zuigt/erin blaast. Tevens kan/is deze meter een EGR controle.
6 januari 2013 om 09:38 #18091696De moderne diesel heeft tegenwoordig geen gaskabel meer maar een ‘electrisch gaspedaal’ is eigenlijk gewoon een potmeter.
Bij kleinere diesel motoren gebruiken ze hoofdzakelijk het Common rail systeem. Bij de grote diesels (vrachtwagens en dergelijke) kom je Pompverstuivers, Common rail of een PLD systeem tegen.
Er zit een luchtmassameter op die de ingaande lucht vanaf het luchtfilter meet.
Je heb een Laaddruk sensor voor de turbodruk deze is vaak in combinatie met een temperatuursensor om de lucht temperatuur van de turbodruk te meten.
Brandstofdruk sensor deze meet de druk van de inspuit gallerij. Deze is ook vaak in combinatie met een brandstof temperatuur sensor.Bij een common rail systeem wordt de brandstofdruk geregeld door een hogedrukpomp. De inspuiting wordt geregeld door de electronisch aangestuurde verstuivers die worden aangestuurd door het motormanagment deze unit bepaald hoeveel en hoelang er moet worden ingespoten.
De rede dat er EGR op diesels zit is om de verbrandings temperatuur te regelen in de verbrandingsruimte van de cilinder. Dit wordt gedaan om de roet uitstoot en de uitstoot van giftige gassen te verkleinen. Ook zijn diesels uiterust met een roetfilter. Bij de grote diesels hebben ze naast de egr ook de mogelijkheid de uitstoot te verkleinen door een chemische vloeistof ( Ad-blue)in de uitlaat te spuiten.
6 januari 2013 om 17:50 #18091697Bedankt voor de info,
Dus alle belangrijke parameters voor een optimale verbranding worden on-line gemeten waarna de hoeveelheid brandstof wordt ingespoten.
Mooi zeg, samen met de EGR is heeft mijn motor, 1.7 CDTI op een Astra van 1215 kilo een haalbare 1 op 23 (rustig, Cruise control op de snelweg)
Het verbaast mij nu niet meer dat de verwarming langer op zich laat wachten als mijn oude Astra F vam 97
Groet Hugo6 januari 2013 om 18:06 #18091698Daar komt het wel op neer ja, De verbranding loopt nu zo goed dat de warmte ontwikkeling lager is. Voor jouw betekend dit dus ook langer in de kou zitten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.