Gereviseerde X16XE – Welke olie? 5w40-10w40?

Forumindex Forums Modellen Corsa Gereviseerde X16XE – Welke olie? 5w40-10w40?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254138
    EdGSI
      Lid sinds:
      13 August 2011

      Heren

      Heb de motor gereviseerd. Ga hem dit weekend proberen in te bouwen :jerry

      Welke olie moet ik gebruiken voor de eerste 500-1000km (daarna tap ik olie af , en doe ik dure olie erin)

      Ik wou er eigenlijk dure kroon olie in gaan doen , maar als ik de olie alweer aftap na 500km lijkt me dat weggegooid geld.

      Wat is het beste om erin te doen ?

      5w40 of 10w40 ? (Met een gereviseerde nieuwe motor , ik weet dat bij hogere kmstanden meestal 10w40 word gebruikt)

      En is het gewoon goed om dan de goedkopere variant erin te mikken totdat ik de olie ververs na 1000km ?

      Zijn er nog bepaalde regeltjes voor dat je hem de eerste keer start ?
      (Paar keer starten zonder bougies zodat de olie door het blok gaat etc?)

      Bedankt alvast

      En hopen dat hij loopt dadelijk hahaha :jerry

      #18091237
      otdh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 March 2010

        Ff starten zonder krukassensor tot je oliedruk hebt

        In laat ze altijd inlopen op goedkope 10w40 van de aldi/lidl

        Na 500km verversen voor emperol 5w40 of 10w40
        Als je de kroon olie lijn erin wil doen iig

        #18091238
        TWA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2010

          Zou ook 10 nemen. Daarna afhankelijk wat je gaat rijden: lange of korte afstanden, ofwel word de motor goed warm of blijft ie redelijk koud.

          Succes

          #18091239
          Looney
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 June 2010

            Als die helemaal gereviseerd is moet je hem niet in laten lopen met goedkope olie. En ik zou er ook geen 10W40 indoen maar 5W40 van een goed merk. Die is koud al dunner en daardoor heb je bij een koude start minder slijtage, zeker doordat je er veel in geïnvesteerd hebt en je helemaal vers hebt kun je nu mooi op 5W40 gaan draaien. De meeste slijtage ondervind een motor bij koude motor, met een goede olie 5W40 tov van een goede olie 10W40 scheelt dit al enorm.

            Via Ebay hebben wij de 5W40 gekocht, vrij goedkoop en we hebben na ca. 20.000km nog geen druppel olie verbruik.
            Deze olie hebben wij gebruikt. http://www.ebay.de/itm/2x-5-Liter-5W40-Meguin-megol-Motorenoel-Ultra-Performance-Longlife-Motorol-5W-40-/310392062662?pt=Autopflege_Wartung&hash=item4844cf02c6
            Het is een goede synthetische olie en Meguin is daarbij nog één van de beste oliemerken en komt uit de fabriek van liqui moly en wordt zelfs al gebruikt in veel auto’s af fabriek.

            Laat ik in ieder geval zeggen, na een revisie NIET bezuinigen op de olie!!

            #18091240
            2e-c14nz
              Lid sinds:
              5 June 2009

              Ook hoor ik zelf niet altijd goede verhalen over olie van Kroon, maar ik kan dit helaas zelf niet bevestigen uit eigen ervaring. Ik pak altijd de gewone GM olie.

              PS als ik geen reclame mag maken dan hoor ik het graag. Ik heb overigens geen aandelen daar.

              http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-motorolie-10w40-5ltr-oe-ref-1942046.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18091241
              Looney
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 June 2010

                10W40 is vooral voor oudere versleten motoren, vaak omdat die met te dunne olie stationair niet voldoende oliedruk opbouwt door versleten zuigerveren of lekken etc. Ook willen oude keerringen etc olie graag lekken als die olie wat dunner is.

                Die GM olie schijnt, volgens een Duitse test die ik helaas niet meer kan vinden, een zeer slechte semi syntheet te zijn. Meer aangedikte mineraal olie eigenlijk. Nu maakt dit voor een afgetrapte motor niet uit. Maar als je hem net gereviseerd hebt, wil je toch alleen het beste zodat je er nog lang van kunt genieten? Wanneer die weer gaat verbruiken kun je altijd overstappen op een 10w40.

                #18091242
                otdh
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 March 2010

                  Je wilt met n gereviseerde motor juist dat die zsm inloopt

                  Daarom gewoon goedkope 10w40

                  Dit gooi ik zelfs in dikke turbomotoren die nog in moeten draaien na revisie
                  Nog nooit problemen mee gehad

                  #18091243
                  EdGSI
                    Lid sinds:
                    13 August 2011

                    Ik was bij de Opel-garage geweest , en die man adviseerde mij gewoon 10w40 te nemen voor oudere motoren (<2001). :jerry

                    Dus heb een kan GM 10w40 meegenomen a 35€

                    En dan doe ik de eerste 1000km gewoon goedkope olie erin.

                    Ik ging ook even vliegwielbouten halen haha. 25€ voor 6 vliegwielboutjes :shock:

                    Heb maar meteen de duurdere versnellingsbakolie gepakt , vorige keer had ik het goedkopere alternatief gepakt.
                    Maar 3 maanden erna is mijn bak overleden. Het zal er wel niks mee te maken hebben maar toch :jerry

                    Beter om de nokkenassen van de c16xe(oliezuipertje) over te zetten op het x16xe(gereviseerde) blok?
                    Deze waren toch iets agressiever of niet? Of maakt dit geen fluit uit? ;)

                    Ga zo maar eens beginnen met het demonteren van alle aanbouwdelen , en het blok uitbouwen :jerry
                    Hopen dat hij morgenavond eruit is :angel

                    Moet zowiezo nog wachten op mijn koppelingsset & distributieset :argue

                    #18091244
                    otdh
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 March 2010

                      Nokkenassen zijn gelijk

                      En idd die bouten zijn reteduur bij de dealer

                      #18091245
                      EdGSI
                        Lid sinds:
                        13 August 2011

                        Heb inmiddels 750km ingereden met Genuine 10w40 van GM.
                        Maar nu ben ik toch aant denken om over te stappen op 5w40 van Castrol

                        Kan dit zomaar ? Of moet ik eerst een motorflush doen?

                        #18091246
                        EdGSI
                          Lid sinds:
                          13 August 2011

                          Heb even het internet afgezocht naar wat verschillende olie merken

                          Bij de product adviezen van de verschillende site’s staan ook allemaal verschillende olieën

                          Mobil.nl
                          1.Mobil 1 New Life 0W-40 (a)
                          2.Mobil Super 2000 X1 10W-40

                          Castrol
                          1.Castrol EDGE 5W-30
                          2.Castrol EDGE 10W-60
                          3.Castrol EDGE 0W-40 A3/B4
                          4.Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4
                          5.Castrol Magnatec 5W-40 C3

                          Kroon:
                          1.Helar 0W40
                          2.Emperol 5W40
                          3.Asyntho 5W30

                          Shell
                          1.Helix HX7 C 5W-40 or HX7 10W-40 (a)
                          2.Helix HX5 15W-40

                          Ik denk dat die Castrol Magnatec 5w40 het beste is voor mijn blokje :jerry
                          Of de Mobil New Life 0w40.
                          Meerdere kortere stukken , vaker koude start.

                          Hoe denken jullie erover?

                          #18091247
                          Looney
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 June 2010

                            Overstappen op 5w40 olie is geen probleem. Vaak raden ze de overstap naar een lagere viscositeit af voor wat oudere motoren.
                            Voor jou blok zal het alleen maar beter zijn. Kroon olie vond ik zelf niets, 1 keer mee gereden en was gauw zwart en tikte koud behoorlijk (zoals heel veel mensen aangeven over kroon olie, uiteraard zijn er ook goede verhalen :))

                            Castrol is goed, maar erg duur. Zelf vind ik de meguin olie uit Duitsland erg goed. Bijvoorbeeld deze olie, wordt zelfs aangeraden door veel fabrikanten en professionals: Meguin 5W40

                            #18091248
                            EdGSI
                              Lid sinds:
                              13 August 2011

                              Oke dan ga ik denk ik toch voor de castrol.

                              Die Mobil new life 0w40, is dat niks?
                              Of is die veel te dun?

                              Over die castrol, er bestaat magnatec en edge.
                              Welke is beter? Wat zijn de verschillen?

                              #18091249
                              EdGSI
                                Lid sinds:
                                13 August 2011

                                Weet iemand toevallig of ik de motor moet flushen als ik van 10w40 naar 5w40 ga?

                                #18091250
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Dat is nou net de rede om m gelijk te vullen met de olie die je er in wil hebben…

                                  Ik heb mijn nieuwe V6 motor ook gelijk voorzien van Velvoline Synpower 5W40, na 1000km er weer uit, nieuw filter, karren maar weer. 5000km later weer verversen incl filter..

                                  Zou m gewoon vullen met de olie die je er in wil.

                                  Laat m met GOED HETE motor aflopen, zakt alles beter naar beneden..

                                  Willem

                                  #18091251
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Ach mijn nieuw opgebouwde LET motor wordt eerst ingereden met Action 10w40 semi syntheet (250km op de rollenbank) en daarna vervangen voor Kendall GT1 High Performance 20w50 (zonder flush).

                                    #18091252
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Het hoeft ook niet Flushen..

                                      Gewoon verversen..

                                      Willem

                                      #18091253
                                      EdGSI
                                        Lid sinds:
                                        13 August 2011

                                        Heb hem gisteren al vervangen.

                                        Zaten toch wel wat kleine ijzer schaafseltjes in na 1000km :jerry

                                        Heb de auto een half uur laten staan zodat de meeste olie naar beneden is gezakt , daarna leeg gelaten. En nog een half uur laten staan met de carterplug eraf. Daarna bijgevuld met 5w40 Castrol Magnatec

                                        Maar ik zag wel dat er hele dunne waterige vloeistof uit het oliefilter kwam. En het kvs tankje was ook alweer leeg. (heb het systeem goed ontlucht)

                                        Misschien de koppakking lek door de ‘hydrolock’ ? (Zie andere topic)

                                        #18091254
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Heb je een flinke blokkeerring gehad dan door die hydro lock??

                                          Willem

                                          #18091255
                                          EdGSI
                                            Lid sinds:
                                            13 August 2011

                                            Een vriend heeft me een paar meter aangeduwd , en toen heb ik 1x de koppeling los gelaten in de versnelling. Ik voelde wel iets raars. Maar als het echt ernstig was zou hij niet meer zo LEKKER rijden denk ik :jerry

                                            Koppakkingje zou me logischer lijken dan een verbogen drijfstang

                                            #18091256
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              ja, maar Koppakking vleigt er niet zomaar uit door een Hydro-lock (Vloeistof of waterslag in normaal nederlands), zeker niet wanneer dit door aanduwen komt, en is het werkelijk Vloeistofslag geweest, en waar komt deze vloeistof vandaan dan??

                                              De X16XE heeft wel eens de eigenschap zijn ontsteking ”te vroeg” te zetten waardoor er terugslag ontstaat.. dan blokkeert voor het gevoel de motor wel zeg maar.

                                              had het ook wel vaker dan eens in de ochtend, met starten van de Combo, dat ineens de startmotor stilstond, en kort daarna weer draaide, gewoon een ouderwetse terugslag was dat.

                                              Willem

                                              #18091257
                                              EdGSI
                                                Lid sinds:
                                                13 August 2011

                                                Door een kortsluiting is de brandstofpomp constant benzine door gaan duwen. Deze is door de injectors boven op de zuigers gekomen. Toen de zuigers en de inlaatbuizen volledig vol met benzine stonden , kwam de benzine uit de aanzuigbuis van de luchtfilterbak :jerry

                                                Heb daarna eigenlijk niet nagedacht , en hem toch een keertje aangeduwd haha.
                                                En volgens mij heeft hij toen wel ergens wat benzine doorheen geduwd.

                                                Het lijkt me dat hij eerder de koppakking eruit duwt dan dat een drijfstang verbogen is. Of niet dan?

                                                #18091258
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Koppakking is zo’n kleine ruimte dat ie die niet zomaar eruit drukt, maar het zou kunnen..

                                                  Dat de benzinepomp doordraait mag trouwens geen rede zijn dat er benzine in je blok komt…

                                                  dan hebben de injectoren ook vol open gestaan..

                                                  Willem

                                                  #18091259
                                                  EdGSI
                                                    Lid sinds:
                                                    13 August 2011

                                                    Ik had een massa en een plus kabel samen gelegd haha :jerry

                                                    Werken de injectors op massa? (brandstofpomp wel als ik het geod heb)

                                                    Ik zou anders ook niet weten waar die kvs heen gaat , zal van t weekend nog eens kijken of hij ergens lekt.

                                                    Morgen worden m’n bumpers , sideskirts etc opnieuw gespoten. En de krasjes en lichte plekjes bijwerken (kleine beginnende oppervlakte roest) :agent

                                                    #18091260
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Ja dan zou er Op de massa aansluiting van de Injectoren Constant + en constant masse hebben moeten staan.

                                                      en ja, het blijft moeilijk, die draadkleuren:

                                                      Even onthouden:
                                                      DIN (Duitse auto’s (waaronder Opel)):

                                                      – Bruin = massa continu
                                                      – Bruin met andere kleur erbij: is massa geschakeld
                                                      – Zwart = + geschakeld
                                                      – Rood is + Continu

                                                      USA / Japan: (velen autoradio’s bijvoorbeeld:

                                                      Rood = geschakelde +
                                                      Geel = Constante +
                                                      Zwart = massa (en deze word vaak verward met bruin)

                                                      Bekabeling motorcomputer:

                                                      je zal hebben gezien dat de meeste draden Bruin zijn, met een andere kleur erbij, dus bijvoorbeeld:

                                                      Bruin Rood
                                                      Bruin Geel
                                                      Bruin Blauw
                                                      Bruin oranje
                                                      Bruin violet

                                                      Dit houd dus in dat deze draden allemaal massa geschakeld zijn
                                                      Veel wat er op de motor zit aan sensoren kleppen en andere dingen worden veelal voorzien van Geschakelde + (Zwart), de aansturing gebeurd dan via de massa (Bruin met een kleurtje)

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.