Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › verbruik Corsa D 1.4 motoren ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2013 om 20:35 #17254108
Aangezien het rijden van den Auto in Nederland steeds minder leuk (lees duurder) wordt heb ik besloten om het eens over een andere boeg te gooien.
Dan maar klein (echt klein) gaan rijden en nieuw. Heb jarenlang zelf onder de auto gelegen met sleutelen en ben dat nu beu (wordt ook wat ouder).
De Adam vind ik toch leuk ogen en toch net wat stoerder/sportiever als de rest van die kleine wagens in de <20K range en daar durf ik ben in te rijden.
De discussie mbt het uiterlijk is dus niet aan mij besteed, ik ben inmiddels overtuigd.Waar ik me wel zorgen om maak is het motor gamma. :hmmz
De 1.2 acht ik echt te licht voor de Adam en dat terwijl de 1.4’s ook geen feestnummers zijn qua performance maar veel belangerijker echt zuinig zijn ze niet als ik de reviews moet geloven van oa de D Corsa’s met die 100PK 1.4 16V versie. Naar mijn weten zijn dat exact dezelfde als in de Corsa, toch ?
Wie heeft meer ervaring met die motoren in de Corsa ?
Natuurlijk is de Adam een andere auto en wat lichter als de Corsa maar hij is op Corsa bodem gebouwd en de motoren waren reeds beschikbaar dus ik vrees dat er niet veel anders (technisch) en vrees ik dat het verbuik ook niet veel anders zal zijn, of zie ik dit verkeerd ?Voor alle duidelijkheid, ik zie op de autoweek reviews niemand met een recente Corsa met een 1.4 zuiniger rijden dan 1 op 16 en dat is met Officier Spe rijgedrag.
Voor mij is dat dan niet de moeite, immers de belangerijkste reden om echt klein te gaan rijden is een keurig verbruik en mijn doel is 1 op 20 op de snelweg.Dank u
2 januari 2013 om 20:55 #18090374De nieuwere Opels zijn helaas een stuk zwaarder dan de modellen die ze hebben vervangen. Een 1.2 is heel zuinig, mits deze in bijvoorbeeld een Corsa B/C ligt. De 1.4 is toch wel minimaal voor een Corsa D, en waarschijnlijk ook de ADAM, als je normaal wilt mee komen in het verkeer.
Maar, er is hoop ;). Helaas zul je dan wel even moeten wachten. Opel is een nieuw motorengamma aan het ontwikkelen, welke naar verwachting een stuk zuiniger zijn. Andere kant van het verhaal is dat de oudere type motoren, die vanaf maart worden geleverd in de ADAM, hun betrouwbaarheid al reeds hebben bewezen.
Ik weet niet hoeveel kilometers je rijd per jaar, maar anders een 1.3 cdti diesel? Deze is wel lekker zuinig, alleen (momenteel) nog niet leverbaar voor de ADAM :hmmz
2 januari 2013 om 21:21 #18090375Heb de afgelopen 5 jaar zo’n 100.000 km gereden. Grofweg dus zo’n 20dkm per jaar maar ik heb me wel in moeten houden omdat het rijden gewoon kostbaar was (Volvo T-5R met extra speelgoed en dus net aan 1 op 10 halen op de snelweg op een ouwelullen dag).
Dat wil ik nu dus veranderen en gewoon weer eens kunnen rijden zonder routes helemaal te moeten plannen en te combineren met andere ritjes. Zal dus denk ik wel aan 25-30dkm kunnen komen.
Dat van die nieuwe motoren heb ik gelezen maar nog niets concreets (wanneer ? prijzen ?) en idd een beproefde motor is ook wat waard.
2 januari 2013 om 21:22 #18090376De ADAM is niet op het platform van de Corsa D gebouwd, even voor de duidelijkheid.
2 januari 2013 om 21:39 #18090377Ok, duidelijk.
Dacht dat ik ergens gelezen had dat het een aangepast Corsa platform was. Maakt verder ook niet uit, het gewicht speelt wel een rol en die is 1120 kilo. Volgens mij zijn er niet veel Corsa’s die zwaarder zijn (muv de OPC).2 januari 2013 om 21:41 #18090378Ja hij is wel op een aangepast Corsa platform gebouwd maar dan het platform van de 2013/2014 Corsa de E.
3 januari 2013 om 14:32 #18090379@Adam71 wrote:
Heb de afgelopen 5 jaar zo’n 100.000 km gereden. Grofweg dus zo’n 20dkm per jaar maar ik heb me wel in moeten houden omdat het rijden gewoon kostbaar was (Volvo T-5R met extra speelgoed en dus net aan 1 op 10 halen op de snelweg op een ouwelullen dag).
Dat wil ik nu dus veranderen en gewoon weer eens kunnen rijden zonder routes helemaal te moeten plannen en te combineren met andere ritjes. Zal dus denk ik wel aan 25-30dkm kunnen komen.
Dat van die nieuwe motoren heb ik gelezen maar nog niets concreets (wanneer ? prijzen ?) en idd een beproefde motor is ook wat waard.
Kan een diesel toch voor jou makkelijk uit? :hmmz Als een goede diesel wilt welke ook nog lekker zuinig is; kijk eens naar een 1.7 cdti, is ook geleverd in Corsa D ;)
3 januari 2013 om 15:24 #18090380Als je normaal rijdt met een D Corsa met de Climate Control aan, dan kom je gewoon bij veel snelweg (cruise control) netjes aan de 1 op 16 of beter.
Me rijdt er mee en meestal in de stad en dan heel korte stukjes, en dan nog scoort hij 1 op 14.Dit wel met een 1.4 90pk 5 deurs uit 2007.
3 januari 2013 om 16:01 #18090381@tamiya wrote:
@Adam71 wrote:
Heb de afgelopen 5 jaar zo’n 100.000 km gereden. Grofweg dus zo’n 20dkm per jaar maar ik heb me wel in moeten houden omdat het rijden gewoon kostbaar was (Volvo T-5R met extra speelgoed en dus net aan 1 op 10 halen op de snelweg op een ouwelullen dag).
Dat wil ik nu dus veranderen en gewoon weer eens kunnen rijden zonder routes helemaal te moeten plannen en te combineren met andere ritjes. Zal dus denk ik wel aan 25-30dkm kunnen komen.
Dat van die nieuwe motoren heb ik gelezen maar nog niets concreets (wanneer ? prijzen ?) en idd een beproefde motor is ook wat waard.
Kan een diesel toch voor jou makkelijk uit? :hmmz Als een goede diesel wilt welke ook nog lekker zuinig is; kijk eens naar een 1.7 cdti, is ook geleverd in Corsa D ;)
Die wordt niet meer geleverd in een Corsa. De 1.3 CDti wel en daar kijk ik ook serieus naar.
Wel iets duurder als de Adam mits aangekleed met de nodige luxe (Cosmo) maar wel wat meer auto.
Kan hem echter niet mooi vinden, enorm saaie auto om te zien met spijtig genoeg nog steeds een typisch grijze Opel dashboard.Die motor is wel behoorlijk zuinig en schijnt goed te rijden.
3 januari 2013 om 18:34 #180903831.3 diesel zijn hele zuinige blokjes. met normaal rijden is 1.20 goed haalbaar.
hier rijdt er een berzorger rond van pakjes. die haald 1.21, en dan rijdt hij niet heel rustig. kunst is op tijd schakkelen. en goed inrijden.gezien de hoeveelheid aan kmters die je rijdt, bied een diesel zeker uitkomst.
overigens zijn de 1.2 16v moterern bijzonder zuinig. ketting aangedreven en vrij stil.
weet niet of ze zo zuinig zijn in een corsa d. maar dat denk ik van wel.
corsa b 1.2 16v 65 pk (gemid: 1.16. met ouwelullen rijden is 1.18 haalbaar
corsa c 1.2 16v 75 pk. die rijden nog iets zuinigerzuinig rijden is wel leuk, maar je rijdt nu een kannon van een wagen. volvo t5 is niet de minste.
het zal je vies tegen vallen om heel zuinig te gaan rijden hoor. je bent vermogen gewend, dus dat zul je gaan vragen met je zuinige corsa/adam.rijdt momenteel tijdelijk in een corsa b 1.6 16v gsi. blokje en auto zijn wel gaar aan het worden. maar het blokje loopt wel belachelijk hard voor een x16xe. en dan valt het vies tegen om daarna weer in de 1.2 16v te stappen waar ik normaal in rijdt hoor :jerry
3 januari 2013 om 18:50 #18090384Dank je, goede info !
Ben idd wel wat gewend maar rijd steeds vaker als een ouwelul, mede door het verkeer op de weg en de verwarring mbt snelheden en traject controlles.
Hard rijden kan dan een extra dure hobby zijn en daar pas ik al een tijdje voor op. Eigenlijk is het rijden daardoor ook steeds minder leuk, vandaar mijn zoektocht naar toch iets totaal anders.Mij gaat het in het bijzonder om de 100pk 1.4 die de Adam zal hebben, hoe die zich verhoud in de Corsa.
Mij is nog niet duidelijk of die identiek is of toch aangepast en dus zuiniger.Ik maak het mezelf moeilijk omdat de auto nog niet rondrijd en je dus moeilijk tests en daadwerkelijke gebruikers ervaringen kan vinden.
3 januari 2013 om 19:09 #18090385motor zal wel aangepast zijn.
meestal past opel het wel aan.opel corsa b 1.6 16v gsi 1993/2000 c16xe en x16xe (109 en 106 pk)
opel astra f 1.6 16v 1996??/1998?? x16xel (100pk)
opel vectra b x16xel (100pk)blokjes zijn technisch veelal gelijk. zien er redelijk het zelfde uit (een vrouw ziet het verschil niet)
vele onderdelen uitwisselbaar. maar: verbruik en rij eigenschappen zijn toch weer geheel anders.het hangt het meest af van hoeveel je het gas in drukt.
de meeste hier stonden er al van te kijken dat ik uit mijn 1.2 16v 1.18 kon/kan halen
als je er echt op gaat rijden zal een adam of corsa ook zuinig zijn.
jij geeft aan een nieuwe te willen kopen.
wat hee erg belangrijk is in jou geval: goed in rijden. hoe beter jij hem inrijdt, hoe zuiniger hij zal zijn.na wat zelf onderzoek komen de meeste zuinige moteren uit de grotere steden.
heb enkele maten die een auto hebben gekocht uit amsterdam, die zuiniger rijden dan een doorsnee astra/corsa etc.
zelf heb ik een corsa b met 80.000 op de klok uit 99. met een 1.2 16v. heeft altijd in de stad gereden. maar hij is vel en erg zuinig.even ontopic maar:
-van de adam moet ik zeggen dat het gewicht mij tegen valt als het klopt wat jij zegt: 1120kg.
als ik mij b ernaat zet zal die groter zijn, ruimer van binnen, zuiniger en veel lichter (820kg)
-corsa: dit model rijdt al langere tijd rond, kinder ziektes zijn er al meer uit. je heb veel meer auto voor je geld. het zal ook fijner rijden op lange afstand.mijn keuze zou sowieso uitgaan naar de adam. vind het gewoonweg een veel mooier model dan de saaie corsa.
in jou geval, zeker gezien je leeftijd en auto die je gewend bent: corsadenk dat de adam zuiniger zal zijn. kleiner, denk lichter, meer gestroomlijnt, dus minder weerstand.
3 januari 2013 om 20:23 #18090382ADAM -> Corsa B 3 Deurs
Lengte: 3700 mm -> 3729 mm
Breedte: 1720 mm -> 1608 mm
Hoogte: 1480 mm -> 1420 mm
Wielbasis: 2310 mm -> 2443 mm
Gewicht:1.120 kg -> 835−1135 kgBron: Opel
3 januari 2013 om 22:55 #18090386Ik ben er voorlopig wel ff uit denk ik, ik kijk de kat wel ff uit de boom en wacht wel tot hij bij de dealer staat en de inmiddels (later dit jaar) de 3 cilinder turbo motor er is.
Heb op dit moment geen vertrouwen in de geleverde motoren mbt verbruik en mocht dat met echt goede reviews (ipv een simpele impressies) anders zijn kan ik me altijd nog bedenken.
Op dit moment vind ik het een leuke wagen en kan me niet voorstellen dat het in het echt minder indrukwekkend zal zijn maar de motorisering houd me tegen, immers ik wil veel zuiniger rijden en
het zal vrees ik wachten worden op een moderne 3 cilinder turbo motortje.De 1.3 TDci had voor mij ook echt een optie geweest maar diesel zit er voorlopig niet in bij de Adam.
Bedankt voor de informatie heren ! :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.