Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Licht schurend/zoemend geluid voorkant (koppeling/versnellin
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 december 2012 om 16:51 #17253895
Heren
Vandaag onder het rijden hoorde ik een irritant raar schurend/zoemend geluid. Dit word harder naarmate ik meer toeren rijd.
Als ik de koppeling intrap, is het geluid weg.
Als ik wat lees in bepaalde topics zie ik dat de versnellingsbak dan redelijk gaar is.
Maar hij gaat nog altijd net zo goed in de versnellingen als normaal. In de 1 gaat het rollend wat moeilijker , maar daar moet ik schijnbaar niet te veel waarde aan hechten :jerry
Kan ik op de een of andere manier testrn of de bak gaar is ? Of moet ik maar wachten totdat ik niet meer kan schakelen en gerammel in de bak hoor? :jerry
Ik weet dat mijn druklager van de bak geluid maakt, maar zon geluid als wat ik vandaag heb gehoord, had ik nog nooit gehoord hahaha.
ps. Heb sinds vandaag digitale LCD teller van kadett, maar denk dat het daar niks mee te maken heeft.
Zou dat geluid nog ergens door kunnen komen?
Dacht al een de dynamo, maar dan zou hij ook geluid moeten maken als de koppeling ingetrapt is of niet?25 december 2012 om 19:16 #18088036Wat doet het met:
Optrekken
Afremmen op de motor
constante snelheid25 december 2012 om 19:21 #18088037optrekken : zoemen word harder
gas loslaten : zoemen word zachter naarmate de toeren/snelheid
constante snelheid : je hoort t wel maar minder als optrekken en gas losPfff, lees overal verhalen dat dan de bak de beste tijd gehad heeft.
Bak heeft volgens de teller ongeveer 200dkm gelopen.
25 december 2012 om 19:28 #18088038het zit namelijk zo, als de bak kapot is.
is het geluid het sterktst aanwezig bij volle belasting, en vrijwel niet tot niet aanwezig als er GEEN belasting is op de bak.
Vandaar mijn vraag.is het schurend, of meer een zingend huilend geluid??
Willem
25 december 2012 om 19:30 #18088039zingend huilend overheerst meer haha :jerry
Maar je voelt het ook alsof iets lichtelijk aanloopt.
25 december 2012 om 19:31 #18088040Kan dat geluid ook echt van t druklager komen?
Want je hoort t best hard, als je op de stoep loopt hoor je de wagen aan komen zoemen haha
25 december 2012 om 19:32 #18088041Veranderd het met sturen naar een bepaalde richting??
je kan ook de auto opkrikken en aan 1 wieldraaien, kan je horen of je de bak hoort schaven..
Willem
25 december 2012 om 19:33 #18088042meestal maakt een druklager juist geluid als je de koppeling intrapt..
is het schavende geluid er ook in Neutraal??
Willem
25 december 2012 om 19:38 #18088043Het blijft hetzelfde met sturen. Zal hem morgen eens opkrikken en draaien met een wiel.
Maar wat denk jij ervan als ervaren Opel Goeroe? haha
25 december 2012 om 19:40 #18088044dan zou ik er zelf mee moeten rijden.. dan weet ik wat..
Willem
25 december 2012 om 20:48 #18088045In de vrij met koppeling los, een rommelig geluid. Maar niet zo veel als onder het rijden.
Ik zal morgen nog eens goed luisteren ;)
Anders kom even naar Zuid-Limburg , is maar een klein stukje. Maak je er dagje uit van samen met de vrouw hahahha :jerry
26 december 2012 om 10:40 #18088046In de neutraal met koppeling los : schurend geluid met lichte zoem
Zoem word harder naarmate meer toeren, je voelt het ook schuren onder het rijden.
Bij bochten blijft het geluid hetzelfde
Totdat je de koppeling intrapt en tot stilstand remt, dan word de zoem meer een piep op t laatste die minder word naarmate je meer tot stilstand komt
Ik verdenk toch echt de bak :(
26 december 2012 om 10:41 #18088047Als ik in de vrij gas geef hoor je t eigenlijk niet, alleen maar als je echt in de versnellingen rijd, en stationair stilstaat in se vrij
27 december 2012 om 08:05 #18088048Merk ook dat ik als ik de auto rollend in de 1ste versnelling duw ik een raar geluid hoor.
Is het verstandig om hier nog mee door te rijden ? Of komt er een moment dat alles ratelt en ik niet meer kan schakelen ? :jerry
Ik zag op het ‘marktplaats’ gedeelte een f13 5bak staan , past dit ook gewoon bij mij ?
Als het goed is heb ik nu een f15cr. Dus met die f13 trek ik wat sneller op en lever ik een beetje topsnelheid in ? :jerry
Of kan ik daarna nog maar 175km/h hahahaha?29 december 2012 om 10:35 #18088049Update :
Heb 2 mensen eventjes laten luisteren naar het geluid (stationair lopend – koppeling in/uit) , en zij verdenken toch het druklager.
– Zoemend geluid is er alleen als je optrekt
– Bij gas loslaten hoor je het bijna niet meer
– Schurend/zoemend geluid wanneer je stil staat met de koppeling LOS
– Geen rare geluiden met de koppeling ingetrapt
– Schakelt sinds een paar dagen echt moeilijk naar de 1ste en de 2de versnelling
– Hoor het zoemende geluid vooral in de 2de , 3de en 4de versnellingKan ik veronderstellen dat dit toch met het druklager te maken heeft ?
Of kan ik toch beter een andere bak halen? :jerryWelke bak raden jullie mij dan aan?
-Zelfde bak – F15CR
-Langere bak – ?
-Kortere bak – F13-5CRZou het liefst een kortere bak willen , dan zal hij ook wat harder trekken uiteraard.
Maar heb ook geen zin om 4x te schakelen om op de 100 te zitten :jerryMet een langere bak , lever je dan echt veel trekkracht in ?
29 december 2012 om 11:47 #18088050F13 hoeft niet per definitie korter te zijn hoor. Moet je even bij je eigen bak kijken wat er onder het deksel aan de zijkant van de bak voor nummers staan. Daar zal iets staan als W3.55 of W3.74. Dat is de eindoverbrenging van de bak. F15CR heeft maar 1 soort overbrengverhoudingen en 2 verschillende eindoverbrengingen. In de F13 variant zijn er tal van soorten, dus zul je goed moeten zoeken als je op zoek bent naar een specifieke versnellingsbak.
Lekt je bak toevallig ook olie? Klinkt namelijk alsof er veel te weinig olie in zit, dan gaat ie ook huilen en moeilijker schakelen.
29 december 2012 om 13:47 #18088051Er zit genoeg olie in de bak dus dat is het probleem niet.
Kan ik dat schakelmechanisme niet afstellen (Of wel misschien wel de versnellingspook) ?
Want het probleem doet zich niet voor bij de 3de , 4de en 5de versnelling.
Het zijn alleen de 1ste versnelling en VOORAL de 2de versnelling(Nu schakel ik wel wat vaker terug naar de 2 , dan naar de 1) :jerryAls ik hem onder de motorkap bij het schakelmechanisme zelf in de bak wil duwen gaat het bij de 1 en 2 ook zeer moeilijk. Bij de andere versnelingen duw ik hem met 2 vingers erin.
29 december 2012 om 15:21 #18088052Afstellen is niet al te moeilijk, even zoeken dan vind je de methode wel.
Kan ook zijn dat je speling hebt op je schakelmechanisme. Enige manier om dat te verhelpen is vervangen door een ander spelingsvrij mechanisme of door de oude kogels van je mechanisme te vervangen door stalen kogelkoppen of uniballs.
Maar hiermee is het geluid niet weg. Dat zal in de bak zitten ben ik bang.
29 december 2012 om 15:30 #18088053Druklager is al 3/4 maanden kapot, dus misschien dat dat gewoon zon extreem geluid maakt? Of kan dat niet?
Heb nooit problemen gehad met de bak (schakelt af en toe zeker wat moeilijk) , maar zon geluiden heb ik niet vaak gehoord hahaha.
Je kunt er natuurlijk alleen maar achter komen door de bak uit elkaar te halen?
Maar als ik kijk voor een andere bak. Kan zon f10/f13 bak dan wel dat vermogen aan?
Want neem aan dat ze niet voor niks een f15 op de gsi uitvoering zetten?In de vraagbaak corsa staan allemaal. verschillende overbrengingen bij de verschillende versnellingsbakken van de corsa B, wat kun je daaraan aflezen?
Hoe lager de waarde, hoe korter de versnelling of wat?30 december 2012 om 15:28 #18088054f13 moet het vermogen wel aankunnen.
maar ik zou het orgineel f15 houden hoor.ik verdenk indd je druklager. en ja, die kan heeeel veel geluid geven. op mijn ex corsa a tr gaf die nog meer geluid dan het gehele blokje zelf:P
31 december 2012 om 10:27 #18088055Hij begint ook al moeilijk in de 4de versnelling te gaan.
Kan dat door een druklager komen?
Of kan ik vast stellen dat het toch echt de bak is?Het geluid word ook alleen maar erger, t word er niet minder op hahahha
31 december 2012 om 18:23 #18088056denk toch het bakkie.
ik heb vrij lang met een F13WR (veel langer dan een F15CR bak) op een C16XE gereden, ging prima, Combo haalde op gemak de 200 in 4.
willem
31 december 2012 om 19:58 #18088057Ja ik denk het ook wel zeker te weten haha. Als een druklager kapot is kun je toch nog wel redelijk in alle versnellingen komen.
Nu moet ik ze in de versnellingen rossen alsof ik met een oude daf rij :jerry
Ik wil eigenlijk een bak die aardig kort is in de eerste 4 versnellingen , en als ik in de 5de versnelling 120 wil rijden wil ik toch maar 3000-3500 toeren draaien king:
1 januari 2013 om 12:44 #18088058kraakt ie naar achteruit??
een CR bak (ongeacht of je een F13 F15 of F17kiest) zal met eindverhouding 3,55 rond de 3500toeren zitten
een WR bak zal ongecht type bak op de volgende toerentallen uitkomen:4,19: 3700 a 3800toeren
3,94: 3500 toeren
3,74: 3300 toeren
3,55: 2800 a 2900 toerenWillem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.